Plugga svenska

Åtta lässtrategier prövade på Hong Kong-elever

I en uppsats från Lunds universitet med titeln Läsförståelse – en studie i två delar av Johanesson, Ahlgren & Persson fann jag en referens till artikeln ”Reading strategy use and motivation among Chinese good and poor readers in Hong Kong” av Kit-ling Lau och David W. Chan. Nedan presenterar jag de lässtrategier som Lau & Chan kartlagt hos Hong Kong-elever. Och lite annat intressant också.

Läsprocessens fyra beståndsdelar

  • Avkodning
  • Kognitiva processer
  • Metakognitiva processer
  • Arbetsminnespocesser

Lässtrategier

1. Bortsortering (deletion)
Förmåga att kunna identifiera och bortse från oväsentligheter eller upprepningar.

2. Utväljande (selction)
Hitta en nyckelmening i ett stycke.

3. Generalisering/konstruktion
Förmåga att i en mening om max 15 ord sammanfatta ett stycke.

4. Slutledning (inferring word meaning)
Förmåga att med hjälp av sammanhanget förstå ett nytt obekant begrepp.

5. Felupptäckande (error detection)
Förmåga att upptäcka felaktigheter/inkonsistenser.

6. Sammanfattning
En kombination av förmågor som både handlar om att sammanfatta huvudinnehållet i en längre styckeuppdelad text. Detta är egentligen två olika förmåga. Den ena är att kunna sammanfatta, den andra är att upptäcka och använda en struktur.

7. Förståelse av en berättande text (narrative text comprehension)
En multipel av förmågor krävs för att förstå både det som direkt påstås och det som indirekt påstås, s k inferenser.

8. Förståelse av en redogörande text (expository text comprehension)
En multipel av förmågor krävs för att förstå. En av förmågorna handlar om att identifiera argument. (Artikeln förklarar inte vilka övriga förmågor som ingår.)

Om läsmotivation
Efter det att eleverna deltagit i läsförståelsetestet har det fått svara på frågor som handlar om deras motivation för läsning. Korrelationen är stark mellan utvecklad användning av lässtrategier och hög inre (intrinsic) motivation för läsning. Lågmotiverade läsare har på samma sätt dåligt utvecklade lässtrategier. Fler studier behövs för att visa på ev. orsaksamband.

Slutsatsen som Lau och Chan drar är att instruktion i lässtrategier måste paras med läsmotiverande insatser.

« Lässtrategier


Lämna en kommentar