Uppg 1. Läs en roman
Inledning
Denna termin ska du läsa en roman tyst. Eller lyssna på Legimus om du har rätt till det. Vi ska läsa romaner i grupper med fyra elever i varje. Då har du några som du kan diskutera med. Du ska skriva läslogg varje gång du läser. Och några gånger kommer du att skriva texter som kommer att bedömas. Läsloggen är alltså ett tankeverktyg (för att förstå och minnas berättelsen bättre), inte något som ska bedömas.
Böckerna ska vara utlästa innan påsk. Här är sidplaneringarna:
Arbetssätt 1 – Skriv i loggbok
Skriv loggboken i One Note i klassens arbetsbok i svenska. Vid varje lästillfälle ska du skriva kort om vad som hänt. Dessutom ska du minst en gång skriva om :
- viktiga personer och deras relationer
- miljöer
- tiden i boken: när det händer och under hur lång tid
- berättelsens konflikt
- gestaltande beskrivningar (minst tre exempel) av både människor och miljöer
- liknelser (minst tre exempel)
- metaforer(minst tre exempel)
- symboler (extra viktiga föremål – Ok att hoppa över om du inte hittar någon)
- dialog som för berättelsen framåt eller fungerar som en beskrivning av personer och deras relationer. Ett exempel från Sandor/slash/Ida.
- Berättarteknik: Början (t.ex. in medeas res), en eller flera handlingar, tillbakablickar eller framåtblickar, planteringar, vem berättar (jag, en kamera, en allvetare som är begränsad eller som vet allt)
- några motiv
- temat
- budskap (OBS! Kan finnas flera, både ”stora” och ”små”)
- Livsfrågor som boken berör
- Identitetsfrågor= Att förstå vem man är, att växa som människa. Eller krympa. Ge exempel på personer i boken som förstår och arbetar med sin identitet.
- Rätt och fel i berättelsen. En bok är en egen värld med sina egna lagar och normer om vad som är rätt och fel. Skiljer sig bokens syn på vad som är rätt och fel från din syn. T ex kan en bok vara för otrohet men du tycker att det är fel.
Kopiera till läslogg
Sätt ett kryss när du skrivit om en punkt.
1. Personer, deras utveckling och relationer | 2. Miljöer | 3. Tiden | 4. Konflikten |
5. Gestaltande beskrivningar | 6. Liknelser | 7. Metaforer | 8. Symboler |
9. Dialog | 10. Berättarteknik | 11. Motiv | 12. Tema |
13. Budskap | 14. Livsfrågor | 15. Identitetsfrågor | 16. Etik: |
Arbetssätt 2 – Diskutera med kamrater
Under läsningen kommer du att diskutera texten och din läsupplevelse. Dels kommer vi att göra det i våra läsgrupper, dels kommer vi att göra det i blandgrupper. På detta sätt kommer du båda att förstå din egen bok djupare och bekanta dig med några andra böcker.
Här finns frågor till gruppsamtalen!
Redovisning
Några gånger under läsningen kommer du att bli ombedd att skriva en text som kommer att bedömas med betyg. Dessa texter kommer du att få arbeta med så att både innehållet och språket blir bra. Innehållet kommer du troligen kunna hämta från din läslogg.
- Återberätta vad som hänt i boken så långt du läst? (viktiga personer, deras relationer, beteenden och intressen, platser/miljöer, händelser)
- Vilka budskap finns i texten? (Det kan båda vara små budskap om vardagliga saker och stora saker som handlar om hur livet är eller borde vara.)
Här finns det första provet som pdf
En av dessa uppgifter kommer att handla om kopplingar mellan berättelsen och författaren. Se krav 4 nedan. För att kunna göra det behöver du skriva en presentation av din författare och sedan fundera över om du kan se några kopplingar.
Sluttexten
När du läst klart ska du skriva en sluttext. Du får ha boken och din läslogg som hjälp. Jag, Calle Palm, tycker att både referat och recensioner är rätt tråkiga texttyper. Jag tycker mer om att skriva eller läsa texter där man undersöker en berättelsen, eller snarare en del av en berättelse som man tycker är intressant. När jag läser Sandor/Slash/ Ida tycker jag två frågor är intressant att ”borra” i:
1. Hur utvecklas Sandor och Ida?
2. Varför utvecklas de?
När jag läser Damernas detektivbyrå tycker jag det är spännande med afrikansk kultur jämfört med vår. Och hur Mdm Ramtoswe tar plats i ett samhälle där män bestämmer och dominerar och syns.
1. Varför kan och törs Mdm Ramotswe bryta med könsroller?
2. Hur uppfattas hon av människor runt sig?
När jag läser Ninas resa tycker jag frågan om varför just hon överlevde är spännande:
1. Vad gjorde att vissa människor överlevde förintelsen medan andra gick under i förintelsen?
Nu är detta mina frågor! Har du hittat egna – formulera dem. Borra sedan i boken efter svar på dessa frågor. På detta sätt kan goda berättelser hjälpa oss att bli lika klokare på både livet och oss själva.
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
1. Du läser skönlitteratur och sakprosatexter med ___ genom att på _______________ sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. |
flyt ett i huvudsak fungerande |
gott flyt ändamålsenligt |
mycket gott flyt ändamålsenligt och effektivt |
2. Genom att göra ____ sammanfattningar av olika texters innehåll med ____ koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du ___________ läsförståelse. |
enkla viss grundläggande |
utvecklade relativt god god |
välutvecklade god mycket god |
3. Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolkar och för du _____________underbyggda resonemang om ____________________ i olika verk. |
enkla och till viss del tydligt framträdande budskap |
utvecklade och relativt väl tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna |
välutvecklade och väl tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna eller är dolda |
4. Du för ______ resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Du drar då ________ underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska & kulturella sammanhang som det har tillkommit i. |
enkla till viss del |
utvecklade relativt väl |
välutvecklade och nyanserade väl |
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. |
viss enkel i huvudsak |
relativt god utvecklad relativt väl |
god välutvecklad väl |
Syfte
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
Centralt innehåll
- Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
- Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor.
- Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.