Uppg 8. Roman om Förintelsen
Din uppgift
Du ska läsa en roman om Förintelsen. Särskilt av två skäl: få kunskap om Förintelsen och få idéer till uppsatsämnen. Under läsning ska du föra anteckningar om följande:
- Allmän kunskap om Förintelsen
- Budskap: tydliga, mellan raderna och dolda (explicita och implicita)
- Idéer till uppsats
Förslag på romaner
- Bornstein, Michael; Debbie Bornstein Holinstat. (2018). Vi som överlevde.
- Iturbe, Antonio. (2020). Bibliotekarien i Auschwitz.
- Leyson, Leon. (2019). Historien om Leon – Schindlers yngste arbetare.
- Lindahl, Julie. (2020). Pendeln – Ett barnbarn utforskar sin familjs nazistiska förflutna.
- Rajs, Dina; Rajs, Jovan. (2018). Att återvända till livet.
- Trus, Helena. (2020). Ett kilo socker – farmor glömmer aldrig priset på sitt liv.
Vill du få böckerna presenterade så har jag skrivit lite om dem. Klicka här!
Redovisning
Du ska redovisa muntligt i ett gruppsamtal. Calles sitter med och leder. Ta med bok och minnesanteckningar.
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
2. Genom att göra ____ sammanfattningar av olika texters innehåll med ____ koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du ___________ läsförståelse. |
enkla viss grundläggande |
utvecklade relativt god god |
välutvecklade god mycket god |
3. Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolkar och för du _____________underbyggda resonemang om ____________________ i olika verk. |
enkla och till viss del tydligt framträdande budskap |
utvecklade och relativt väl tydligt fram-trädande budskap och bud-skap som kan läsas mellan raderna |
välutvecklade och väl tydligt fram-trädande budskap och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda |
11. Du samtalar om och diskuterar varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med ______ underbyggda argument på ett sätt som __________ samtalen och diskussionerna framåt ______. |
enkla och till viss del till viss del för |
utvecklade och relativt väl för |
välutvecklade och väl för och fördjupar eller breddar dem. |