Plugga svenska

Om lässtrategier i grundskolans kursplanen i svenska

Enligt kursplanen i svenska i Lgr 11 ska undervisningen på högstadiet ta upp lässtrategier.

Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja
texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang. (Lgr 11)

Även mellanstadielärare ska ta upp lässtrategier i sin undervisning.

Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja
texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna. (Lgr 11)

Lågstadielärare kommer heller inte undan.

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (Lgr 11)

När jag som högstadielärare sedan ska sätta betyg på eleverna ska jag beakta deras kunskaper i lässtrategier.

”… på ett i huvudsak fungerande/ändamålsenligt/ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.” (Lgr 11)

« Lässtrategier


Lämna en kommentar