Uppg 4. Litteraturhistoria
Inledning
Du ska lära känna litteraturens historia från antik tid till slutet av romantiken ca 1830. Du ska arbeta i grupp och sedan ska din grupp presentera en epok för klassen. Ni ska presentera med hjälp av en Power Point.
Arbetssätt
Ni är 3-4 personer i varje grupp. Dela upp följande uppdrag i gruppen:
- En ska presentera tidsperioden/epoken. Fakta finns i läroboken. Leta rätt på 2-3 passande bilder på nätet.
- Övriga ska välja en författare/text var och presentera författaren och/eller texten. Leta rätt på bilder som passar.
- Ni ska presentera minst ett citat från någon av texterna.
- Ange källor till text och bilder. Peña, C. & Eriksson, L. (2011). Svenska direkt 8 Grundbok. (1. uppl.) Stockholm: Bonnier utbildning.
- Allt ska presenteras med hjälp av en Power Point. Se Calles Power Point om realism.
Här hittar du fakta
- Peña, C. & Eriksson, L. (2011). Svenska direkt 8 Grundbok. (1. uppl.) Stockholm: Bonnier utbildning. (Perioder, sidor och grupper finns längst ner)
- Binogifilmer om litteraturhistoria och litterär analys.
- http://www.larare.at:s tidslinje
- NE.se
- Brittanica school
Bedömning
Kunskapskrav | E | C | A |
8. Dina sammanställningar innehåller ______ beskrivningar och förklaringar,______ ämnesrelaterat språk samt __________ fungerande struktur, citat och källhänvisningar. |
enkla enkelt i huvudsak |
utvecklade utvecklat |
väl utvecklade och nyanserade |
9. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett _______ sätt kan du förstärka och levandegöra dina texters budskap. |
i huvudsak fungerande |
ändamålsenligt |
ett ändamålsenligt och effektivt |
12. Du förbereder och genomför ____ muntliga redogörelser med _______ fungerande struktur innehåll och _____anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. |
enkla i huvudsak viss |
utvecklade relativt väl relativt god |
välutvecklade väl god |
Syfte
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
Centralt innehåll
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
- Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.
- Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
Grupper och ämnen
- Grekisk antik. Signe, Leo Amanda
- Romersk antik. Benjamin, Julian, Emil, Yusif
- Medeltid. Hannes, Charlie, Robin, Jackson
- Renässans. Arvid, Dimet, Felix, Devin
- Upplysningen. Jasmin, Ella, Alzeah, Adrijan
- Romantik. Leonardo, Viktor, William, Vide
- Realism (och naturalism om man vill). Randa