Plugga svenska

Lektioner sv åk 7 ht-20

Här ser du som går i 7a vad vi gör på våra lektioner

Datum 7a (ti, to, fre)
fre 18 dec * Lyssna på Mördarens apa. Avsnitt 4-6.
to 17 dec * Lyssna på Mördarens apa. Vi lyssnade på tre avsnitt.
ti 15 dec * Få tillbaka rättade sagor.
* Fixa fel och skicka in igen på It´s.
* Läsa böcker från Calles korg tills alla är klara.
* Lyssna på Mördarens apa.
fre 11 dec * Några har varit sjuka – skriv klart saga och skicka in idag på It´s.
* Bearbeta din saga utifrån den respons du fått. Skicka in igen. = Uppg 6.
* Tid över? Läs Legenden om flickan från Syrakusa och  svara på frågor. Finns på Plugga Svenska Uppg 7.
to 10 dec * Calle pratar om att ge respons utifrån texttriangeln.
* Ge respons på 3-4 sagor.
ti 8 dec * Skriva klart sagor, skicka in på It´s.
fre 4 dec Skriva saga och ge respons på sagor. = Uppg 6.Sista lektion att skriva klart är på tisdag. Jag vill hinna  bedöma sagorna innan betyget.
to 3 dec * Fortsätt att skriva saga = Uppg 6. Blir du klar idag skickar du  in på It´s Learning. Sedan ska ni få läsa varandras texter och ge respons på dem.
ti 1 dec * Fortsätt att skriva saga = Uppg 6.
fre 27 nov * Fortsätt att skriva saga = Uppg 6.
to 26 nov * Få tillbaka läsförståelsetest ”Med livet som insats”
* Idag ska du börja planera din saga. Och när du planerat ska du börja skriva din saga. = Uppg. 6. Planera fört på papper. Sedan i dator.
ti 24 nov * Vikarie. Läsförståelsetest. Läs sagan ”Med livet som insats” och svara på frågor. Gör det i Exam.net. Uppgiften finns också att titta på som uppg 5 här på bloggen.
* Tid över?  Svara på frågor om  Rödluvan. Du har den uppgiften i din  One Note.
fre 20 nov * Lyssna på ”Vargen och de sju killingarna” och göra analys av den på egen hand med hjälp av analysblad som du hittar på One Note. = Uppg 4. Sagan finns som fulltext här.
* Läs ”Rödluvan” på sid 75-78 och analysera den. Använd samma analysblad. Du hittar det på One Note.
to 19 nov * Calle visade en sagobok från 1945 och förklarade orden klenod och affektionsvärde.
* Calle går igenom vad som är typiskt i en folksaga och visade hur en analys av Bockarna Bruse ser ut.
* Sedan lyssnar vi på Kejsarens nya kläder och analyserade den tillsammans i Calles dator. Uppg 4.
tis 17 nov * Få tillbaka rättade sagosammanfattningar
* Skriv med hjälp av boken vad som är typiskt för en saga. Skriv i exam.net.
* Skriva en sammanfattning av ”De tre bockarna Bruse” (s. 148f) på 75 ord. Använd ej ordet ”sedan/sen”.
* Calle går igenom vad som är typiskt i en folksaga.
* Sedan lyssnar vi vidare på en saga och letar efter sagans typiska drag tillsammans. = Uppg 3.
fre 13 nov * Få tillbaka läxtest.
* Vi lyssnar vidare på några sagor och skriver sammanfattningar. = Uppg 3. De tre bockarna bruses
to 12 nov * Läxtest: mening, sats, subjekt, predikat, objekt.
* Intro till sagor. Vilka sagor känner ni till? Vad är typiskt för en saga? Det kommande arbete: lyssna och läsa, sammanfatta, analysera, skriva egen saga, ge  respons på saga, bearbeta saga utifrån respons.
* Lyssna på Robert Gustafsson som berättar ”Sagan om vanten”.
* Sammanfatta ”Sagan om vanten”
* Typiska kännetecken för saga i ”Sagan om vanten”.
ti 10 nov * Skriv en sammanfattning av Huset vid vägens slut. Skriv så korrekt du kan. Bedöms med betyg i läsförståelse och språkriktighet.
* Läs på mening, sats, subjekt, predikat, objekt till torsdag. Nytt skriftligt förhör då! 🙂 (Mitt mål är att alla ska kunna detta perfekt.)
fre 6 nov * Läsa klart Huset vid vägens slut.
* Börja skriva en sammanfattning av boken.
* Läs på mening, sats, subjekt, predikat, objekt till torsdag.
to 5 nov * Calle pratar om corona: karantän, inkubationstid, droppsmitta.
* Läxtest på de/dem.
* Vi läser vidare i Huset vid vägens slut. Vi hann till 4.30.28.
tis 3 nov Calle i koronakarantän. Vikarie.
* Läs från och med kap 4 i del 3. Läs 30 min.
* Bensträckare 5 min.
* Skriv sedan läslogg. Sammanfatta vad som hänt under läsningen. Skriv i ca 15 minuter.
fre 23 okt * Repetera sats, mening, subjekt, predikat, objekt. Läxa till tisdag v 45. Du ska kunna arbetsbladet vi gjorde ti 20 okt. Se nedan.
* Lyssnar på kap 2 del 3 i Huset vid vägens slut. Ev. även kap 3..
* Om vi hinner ska du skriva en sammanfattning med hjälp av frågeorden Vem/Vilka? Var? När? Vad? Hur? Varför? The 5w:s.
to 22 okt * Repetera sats, mening, subjekt, predikat, objekt.
* Få tillbaka rättade texter. Bearbeta.
* Lyssnar på kap 1 del 3 i Huset vid vägens slut.
ti 20 okt *Calle går igenom de, dem dom och pratar om sats och mening och satsdelarna subjekt, predikat och objekt.  Läxa till tisdag efter lovet på dessa tre satsdelar. PLUGGA! Gör också ett arbetsblad! Finns här.
fre 16 okt * Jobba med språkriktighet  – rätta din text från igår med hjälp av  checklista. Du får texten på papper. Sedan ska du rätta på papper. Sist ska du rätta i datorn i exam.net.
to 15 okt * Lyssna på kap 10, del 2 i Huset vid vägens slut. Gör sedan ett läsförståelsetest i exam.net på e-skola.
Tid över. Jobba vidare med arbetsblad med ord, synonymer etc. Eller gör ett till. Eller skriv en liten story med hjälp av de ord du hittat.
ti 13 okt * Lyssna på kap 8, del 2 i Huset vid vägens slut. Vi jobbade sedan med ord, synonymer och stilfigurer i ett arbetsblad.
fre 9 okt * Lyssna på kap 7, del 2 i Huset vid vägens slut. Skriv läslogg
to 8 okt * Lyssna klart på kapitel 5 (del 2). Svara på frågor i läslogg
* Lyssna på kap 6, del 2. Svara på frågor i läslogg.
Tid över. Calle repeterar om lässtrategier.
ti 6 okt * Få tillbaka text med gestaltning. Rätta och skicka in igen.
* Lyssna på kapitel 5 (del 2) i Huset vid vägens slut.
fre 2 okt * Lyssna på kapitel 4 (del 2) i Huset vid vägens slut. Skriva om självmord och läsa en text från Mind. Uppgiften finns på One Note
to 1 okt * Calle repeterar om lässtrategier. Du antecknar.
* Lyssna klart på kap 3 i del 2 i Huset vid vägens slut. Vi har några minuter kvar av kapitlet.
* Gör övning med svåra ord i kapitlet. Du får den på papper. Den finns också här.
* Lyssna på kap 4 i del i Huset vid vägens slut.
* Om vi hinner ska vi läsa en text om självmord och svara på frågor till den.
ti 29 sept * Skriv klart gestaltande miljöbeskrivning.
* Bearbeta språket i dina gestaltande beskrivningar. (Jag ska kolla att du skriver korrekt – om inte får du komplettera.)
* Skicka in på It´s.
* Tid över? Läs sagor i läroboken som finns i klassrummet medan dina klasskamrater blir färdiga.
* Lyssna på kap 3 i del 2 i Huset vid vägens slut. Vi har några minuter kvar av kapitlet.
fre 25 sept * Skriv gestaltande miljöbeskrivning.
* Bearbeta språket i dina gestaltande beskrivningar. (Jag ska kolla att du skriver korrekt – om inte får du komplettera.)
* Skicka in på It´s.
* Tid över? Läs sagor i läroboken som finns i klassrummet.
to 24 sept * Lyssna på Huset vid vägens slut kap 2 i del 2.
* Jobba med gestaltande beskrivning.
tis 22 sept * Skriv fem frågor till morgondagens besök av författaren Anders Jakobsson.
* Calle går igenom skrivfelet tempusblandning.
* Alla får tillbaka och rättar sina dialoger.
fre 18 sept Fortsättning på dialogskrivande. Idag ska du skriva en vardagsdialog. Du kommer att få ett betyg på uppgiften. Så gör ditt bästa.Skicka in på It´s. Instruktioner hittar du här. Om du får tid över. Skriv en inledning om vad som hänt innan och vad som händer efteråt. Men skriv inte mer än att du också hinner fixa språket. denna gång är det viktigt att du skriver korrekt.
to 17 sept Skriva Skoldialog. Calle går igenom först hur man skriver. Sedan ska alla skriva var sin dialog med ca 10 repliker. Utförliga instruktioner hittar du här.
Skicka in på It´s.
ti 15 sept Öva dialog och läs upp för klassen (forts. på lektion 11 sept)
fre 11 sept Läs kapitel 1 i del 2. Svara på två frågor. Du hittar dem i OneNote. Kopiera till din läslogg och svara sedan. Sedan ska läraren dela in er i grupper om fem elever i varje. (Ok att var fyra, men inte fler och inte färre).
Alla ska få var sin roll. Rollerna är:
Berättaren (Joel)
Dagge
Pierre
Larsa
Jonas (den nya pojken i Rosenhill
Sedan ska ni öva in ett utdrag från kapitlet så att ni kan läsa upp det högt för klassen. Tänk ut med vilken känsla de olika replikerna är sagda. Öva på att artikulera och göra pauser samt lagom tempo. Utdraget hittar du här som worddokument eller pdf. Skriv på bladet som du får på papper av din lärare. Träna flera gånger. Sedan uppläsning för klassen. Idag eller på tisdag.
to 10 sept Lektion inställd pga sjukdom.
tis 8 sept Calle sjuk – vikarie
* Tyst egen läsning i kap 7 i Huset vid vägens slut. Svara sedan i din läslogg i OneNote: Vad såg Dagge?
* Läs sedan kap 8. Slå upp i ord i arbetsblad. Svaren finns på svenska.se. (Skriv på papper som du får av din lärare.)
fre 4 sept Lyssna på kap 6 i Huset vid vägens slut. Skriv sedan om språket i kapitlet. Uppgiften handlar om besjälning och liknelser. Se OneNote (eller Plugga Svenska).
to 3 sept Lyssna på kap 5 i Huset vid vägens slut. Svara på två frågor om Folkets tempel och Buddha. Frågorna finns på OneNote (och på Plugga Svenska).
ti 1 sept * Rättning av brev med olika felmeningar i. Rätta först själv, sedan rättar vi tillsammans på tavlan.
*Du får tillbaka ditt brev med rättning. Calle visar hur han rättar. Och du rättar ditt brev.
* Calle pratar om lässtrategin textkoppling. Text till text, text till mig, text till världen.
* Hur skulle du gjort i Joels ställa med en storebror som påbörjat en kriminell bana? Vara tyst? Eller berätta? Skriv tre alternativa sätt att agera. Fundera ut för- och nackdelar med dem? Välj ett och motivera varför du skulle valt det.
* Lyssna på kap 5 i ”Huset vid vägens slut”.
fre 28 aug * Vi läser vidare i boken och jobbar med lässtrategier. Uppg 2. Först skriver vi om kapitel 3. En läslogg med uppgiften finns i OneNote. Sedan lyssnar vi på kapitel 4 och gör uppgifter till den.
to 27 aug * Calle pratar om språkriktighet och några vanliga fel: styckeindelning, särskrivning, punkt och stor bokstav, särskrivning, stavning.
* Alla får tillbaka sina brev och rättar dem.
* Tid över – utveckla ditt brev. Jag vill veta mer om vad du läser. Favoritböcker. Och läser du inte skriv om film och dataspel. (För det är också berättelser)
ti 25 aug * Vi ritade de fyra grabbarna på väg till sin koja.
* Vi läser vidare i boken och jobbar med lässtrategier. Uppg 2.
* Alla läste tyst kapitel 2 och skrev en sammanfattning.
* Vi hann lyssna på kap 3 (13.36) och skriva rubriker till kapitelt
fre 21 aug * Lyssna på Mördaranders.
* Calle pratar om lässtrategier: innan, under, övervakning, efter
* Gissa  utifrån omslaget på boken vad den kommer att handla om.
* Calle läste kap 1 högt i Huset vid vägens slut.
to 20 aug * Anteckna om genrer.
* Läsa ett brev från  Calle.
* Gå igenom  typiska drag för brevgenren.
* Skriv ett brev till Calle och beskriv och berätta om dig.
tis 18 aug * Presentation av lärare. (b-d, horrisont, ”Du kan inte stava”, blev ändå svensklärare-läste mycket, grit)
* Få skrivbok i svenska.
* Anteckna om textaktiviteter: berätta, återberätta, beskriva, förklara, påverka, instruera.

« Sv så 7 ht-20