Plugga svenska

Lektioner svenska 9c lå 22-23

Vi har svenska tisdag, onsdag och torsdag. Här ser du vad vi gör de olika lektionerna. Lycka till! /Calle

Tidsplanering
To 1 juni
Utvärdering av Svenska med Calle i en forms. Och några av er har uppgifter i svenska eller SO som ni behöver arbeta klart med. Calle ska lyssna på en grupp som redovisar muntligt.
Och så ska alla skriva en sista text med rubriken. Så ska jag lyckas på gymnasiet – 10 saker jag ska göra och fem saker jag inte ska göra. När ni är klara och har skickat in blir det delgivning. Calle kommer belöna det bästa tipset med ett pris!!!

Ti 30 & ons 31 maj
Redovisning av grupparbete om språk. Uppg 9. Minoritetsspråk och dialekter.

To 25 maj
Grupparbete om språk. Uppg 9. Minoritetsspråk och dialekter.

Ons 24 maj
Grupparbete om språk. Uppg 9. Minoritetsspråk och dialekter.

Tis 23 maj
Grupparbete om språk Uppg 9. Minoritetsspråk och dialekter.

To 18 maj
Kristi Him

Ons 17 maj
Grupparbete Uppg 9. Minoritetsspråk och dialekter.

Tis 16 maj
Grupparbete om minoritetsspråk och dialekter. Vi börjar med att se på två Begreppafilmer: Minoritetsspråk och Dialekt, sociolekt och idiolekt. Sedan gör vi grupper. Sedan ska ni jobba fram en presentation, alltså samla fakta, göra ett manus och skapa en Power Point.

Tors 11 maj
Prov om danska språket

Ons 10 maj
imrogon prov i danska. Ni repeterade hela lektionen idag. Så idag ska vi titta på Värsta språket: 3. Släktskap mellan olika språk. Och skriva och samtal under tiden.

Ti 9 maj
Repetera enskilt till provet om danska som vi har på torsdag. Se uppg 8. Danska – där finns frågorna.

To 4 maj
Repetera till provet om danska nästa torsdag. Calle går igenom detta med ”svekkelser” en gång till. Alltså att många ljud försvagats/förmjukats på danska, t ex har ptk ofta blivit bdg.Vi repeterar så att alla skriver svar på frågorna och lämnar in det som en inlämningsuppgift idag.

Ons 3 maj
Vi bestämmer när vi ska ha provet. Så ska vi lyssna på P1-programmet Språket:  ”Därför är danska svår att förstå”.

Tis 2 maj
Först ser vi på ett utdrag från Johan Glans Scandinavian tour. Genomgång av vad ni ska kunna till provet om danska. Se uppg 8. Danska – där finns frågorna. Calle visar några språkträd och pratar om hur olika språk är släkt med varandra.

Tor 27 apr
Vi fortsatte att se på Orkestern. för att vänja örat vid att lyssna på danska.

Ons 26 apr
Vi såg på dansk serie på SVT. Vi gick på ordjakt i Orkestern. Samla 30 ord på danska och skriv en svensk översättning.

Tis 25 apr
Sista lektionen innan NP i geografi. Vi lånar ut den till so-läraren. Vi går igenom sammanfattning inför NP som vi började med må 24 april. Vi läser en sida i taget tyst och diskuterar sedan tillsammans det som känns mest angeläget eller intressant.

Tors 20 april
Bläddra i NP delprov C (alltså skrivprovet). Göra klart uppgift från i tisdags. Alltså skriva referat om energi samt två faktarutor.

Ons 19 april
Ingen svenska. NP i engelska.

Tis 18 april
Först läser vi en artikel från dagens NA om geotermisk energi med rubriken ”USA och Japan satsar på geotermisk energi”. Du ska skriva ett referat samt två fakturor. Den ena rutan ska förklara vad G7 är för organisation och den andra vad geotermisk energi är för något. Du ska ange dina källor samt ha minst en referatmarkör i referatet. Och du ska jobba med språket så att det blir korrekt och flyter bra. Kommer bedömas med betyg.
En del artiklar i tidningar är försedda med faktarutor. Så här kan det se ut DN. Regeringen storsatsar…

Ons 12 och tor 13 april
Vi kör SO några gånger inför NP i geografi. Och så kör vi lite mer svenska efter provet.

Tor 29 mars
Uppg 8. Danska. Vi fortsätter där vi slutade i tisdags.

Ons 28 mars
NP i NO. Suck! Tråkigt – ingen svenska.

Tis 27 mars
Språken i Norden. Uppg 8. Danska. Vi läste igenom de första sidorna i häftet och jobbade med de 30 första orden.

Tors 23 mars
NP – skriva

Ons 22 mars
Vi läser och analyserar en krönika. Du hittar ett analysschema här. Skicka in på It´s.

Ti 21 mars
NP-läsförståelse

To 16 mars
Vi läser en debattartikel och analyser hur den är uppbyggd, alltså tes, argument, motargument, contraargumnet. Vidare hur den inleds och avslutas och hur den använder fakta och källor.

Ons 15 mars
Du får tillbaka din novell(-början) och rättar. Calle gör lite språkriktighet. Dialog, tempus, satsradning,  Vi läser noveller och funderar över vad vi kan sno från dem till novellskrivande nästa vecka under np.

Tis 14 mars
Skriva klart novell. Lämna in idag. Mer info uppg 7. (Calle ska rätta klart denna vecka. Troligen byter vi lektion med so och då får tillbaka novellen på fredag så att du kan rätta och lära dig av dina misstag då.

Tors 9 mars
Skriv novell. Du har också tisdag på dig. Inlämning på lektionen på måndag.

Ons 8 mars
Skicka in analys av Spöket Milton. Skriv sedan novell. Mer info uppg 7.

Tis 7 mars
Göra klart analys av novellen ”Spöket Milton” som vi påbörjade i torsdags. Därefter ska vi skriva noveller. Fast bara början (ca 100 ord) och slutet (ca 100 ord). Sen föreslog Arvid att man får välja vilken av de tre texterna man vill skriva. Bra idé. Vi bestämmer idag hur vi gör.

Tors 2 mars
Vi ska fortsätta att titta på novelldrag i novellen ”Spöket Milton”. Använd ett analysschema som du finner här.

Ons 1 mars
Calle ska gå igenom novelldrag först. Sen ska vi ska lyssna på novellen ”Spöket Milton” av Jonas Hassen Khemiri och se vilka typiska drag som finns i den.

Tis 28 feb
Mer inför NP. Idag delprov C: Skriva. Först får ni ett gammalt prov från 2016. Vi går igenom de tre olika uppgifterna. Sedan börjar  Calle gå igenom typiska drag i en novell.

Tor 16 feb
Vi fortsätter med ett gammalt NP i läsförståelse. Du får allt på papper på lektionen av Calle. Vi har de två sista texterna kvar att gå igenom och jobba med. Kanske att du ska låna en bok och läsa på lovet. Det är en investering för din fortsatta bildningsgång.

Ons 15 feb
Vi fortsätter med ett gammalt NP i läsförståelse. Du får allt på papper på lektionen av Calle.

Tis 14 feb
Få tillbaka rättade referat. Rätta i exam. Alla hjärtans dag. Vi läser kärleksdikter från diktsamling Kärlek och uppror. Eller så ber du Chat gpt skriva en kärleksdikt. Se nedan. Tre frivilliga som vill läsa upp var sin dikt?

-Skriv en kort orimmad kärleksdikt.
Min kärlek till dig är som en blomma
Som växer starkare varje dag
Du är solen som lyser upp min värld
Och jag hoppas att det alltid kommer vara så.

Du är min trygghet, min bästa vän
Min partner i allt som jag gör
Jag älskar dig mer än ord kan säga
Och jag hoppas att du alltid kommer att förstå.

-Jag vill inte ha några referenser till naturen i dikten. Kan du göra ett nytt försök?
Min kärlek till dig är som en låga
Som aldrig slocknar, alltid brinner kvar
Du är mitt hjärta som slår varje dag
Och jag hoppas att det aldrig kommer förändras.
Du är min glädje, min ro i stormen
Min styrka när allt känns svårt
Jag älskar dig mer än du kan förstå
Och jag hoppas att du alltid kommer att vara här

Tor 9 feb
Göra gammalt NP i läsförståelse. Du får det på papper i skolan av Calle. Vi jobbar med en text itaget. När alla är klara med första texten stannar vi och rättar tillsammans, Sedan fortsätter vi på samma sätt genom hela provet. Kommer ta kanske tre lektioner.

Ons 8 feb
Referatprov. Du ska referera texten ”Träd i städer kan rädda liv när temperaturen stiger” från dagens NA. Texten är 484 ord och ditt referat ska vara 160 ord (+/-30). Två elever tog chansen att läsa texthäftet från NP 2015/16.

Tis 7 feb
Först stipendieutdelning från ”Let´s Make Svenska Great Again”. Ett presentkort på Kuggen delas ut till Wiktor för föredömligt och utvecklande språkligt risktagande.
Lite språkriktighet med Calle om: kolon, citattecken. Och tempus. Ett exempel: ”För att icke juden och juden inte ska skaffa barn som sedan bli halvjudiskt så tvångssteriliserades dem”.
Rätta referat i exam.
Tid över: I så fall ska vi börja att göra ett gammalt nationellt prov i läsförståelse. Inget betyg, bara övning. Ni kommer få rätta själva efteråt.

To 2 feb
Rätta varandras referat om älgen. Och skriva referat om barnmorskan. Vi gör det i exam.net. Nästa lektion blir det referatprov.

Ons 1 feb
Calle visar olika sätt att skriva in sin källa i referat. Sedan ska du jobba med Uppg 6. Skriv referat. Vi övar idag och imorgon. referatprov nästa onsdag i exam.

Tis 31 jan
En grupp redovisade om efterkrigstiden, nämligen gruppen om Sovjets krig mot Afghanistan. Sedan började vi arbetet med att skriva referat. Calle gick igenom och alla antecknade. Du hittar det jag sa i uppg 6. Referat

To 26 jan
Grupparbete om efterkrigstiden. Instruktioner på Plugga SO. Redovisa på måndag på so:n.

ons 25 jan
Hemlektion pga utvecklingssamtal. Ni är igång med ett grupparbete om efterkrigstiden. Din uppgift är att söka reda på en faktatext om ert ämne och skriva en sammanfattning av den. med eget språk. Ange också referens. Skriv i ett Worddokument som du skickar in på It´s i kursen historia 9c. Om du inte gör det får du frånvaro!!!

tis 24 jan
Jag håller på att planera lite arbete med noveller inför nationella provet i mars. Men jag är inte färdig. Så vi jobbar lite med muntlig framställning idag, kanske någon lektion till. Det blir alltså ett samarbete med historia. Alltså grupparbete om efterkrigstiden. All info på Plugga SO.

v3: Tis 17, ons 18 & to 19 jan
Uppsats om Förintelsen. Du hittar instruktioner här.

Tor 12 jan
Uppsats om Förintelsen. Du hittar instruktioner här.

Tis 10 jan & ons 11 jan
Förintelseroman. Tis 20 dec skrev du en text om boken. Kanske hade du inte läst klart den. Så idag skriver du klart din text/bearbetar den innehållsligt och språkligt. Vi skriver i exam.net. Får du tid över så ska du jobba med din uppsats om Förintelsen. Instruktioner hittar du här.

Tis 20 dec
Skriv om din Förintelseroman.
1. Sammanfatta boken kort
2. Vad för vi veta om Förintelsen genom att läsa denna bok? Skriv utvecklat.
3. Huvudpersonens utveckling. Hur utvecklas h.p och varför?
4. Sätt ett betyg mellan 1-5 och motivera det betyg du satt.

Tor 15 dec
Se klart Schindlers list. Igår kom vi till 2.42.32. Knappt 30 min kvar. Diskussion om filmen. Ev. läser vi också i våra romaner om Förintelsen.

Ons 14 dec
Se Schindlers list. Vi tittar både på so-ma-svenska. Vi är på jakt efter fakta om Förintelsen och ämnen till våra uppsatser, alltså kap 4, där du ska fördjupa dig i en fråga kopplad till Förintelsen.

Tis 13 dec
Lite kortare lektion pga Luciafirande. Vi läser våra Förintelseromaner. Redovisning nästa tisdag. Så läs på både i skolan och hemma.

Tors 8 dec
Läs Förintelseroman. Calle hjälper de som inte fått till sin dummy till uppsatsen om Förintelsen. Här är Calles dummy.

Tis 6 dec & ons 7 dec
Calle visar hur man gör en dummy/mall till en uppsats. Ha med din dator och ett nedladdat Word. När vi är klara läser du i din Förintelseroman.

Tors 1 dec
Läsning i Förintelseroman. Kom ihåg att anteckna fakta om Förintelsen och om huvudpersonens utveckling. Och en preliminär planering för december finns här.

Ons 30 nov
Läsning i Förintelseroman. Kom ihåg att anteckna fakta om Förintelsen och om huvudpersonens utveckling. VI läser 20 minuter. Sedan diskussion i grupper.

Tis 29 nov
Läsning i Förintelseroman. Kom ihåg att anteckna fakta om Förintelsen och om huvudpersonens utveckling. Hur långt har du kommit? Svara på en Forms.

Tors 24 nov
Läsning i Förintelseroman. Kom ihåg att anteckna fakta om Förintelsen och om huvudpersonens utveckling,

Ons 23 nov
Läsning i Förintelseroman. Kom ihåg att anteckna fakta om Förintelsen och om huvudpersonens utveckling. Och diskussion i grupper. Grupperna finns här (längst ner på sidan).

Tis 22 nov
Läsning i Förintelseroman. Kom ihåg att anteckna fakta om Förintelsen och om huvudpersonens utveckling.

Tors 17 nov
Repetition inför NP: så här ser grupperna ut. Anmäl vilken bok du läser i en Forms här om du inte redan gjort. Läsning i Förintelseroman.

Ons 16 nov
Välj en roman om Förintelsen. Ange i en Forms här vilken bok du valt. Läs! Börja skriva om boken. Calle ska också göra läsgrupper i vilka ni ska diskutera böckerna. Ev blir det en sittning idag, annars imorgon. Det är i alla fall Uppg 5. Förintelseroman.

Tis 15 nov
Genomgång av NP inför måndagens muntliga NP. Calle presenterade också några Förintelseromaner. Och bad alla att välja en roman.

Tors 10 nov
Språkriktighet (forts från tis & ons). Vi har tre meningar kvar. Sedan får du din novell och rättar språket. När du är klar ska du välja en roman om Förintelsen och börja läsa den.

Ons 9 nov
Vi fortsätter med språkriktighet. Samma som igår. Vi hann 7 ”meningar”. Vi gör resten idag. Och så får ni tillbaka era rättade noveller.

Tis 8 nov
Språkriktighet för hela slanten. Calle kommer att presentera olika typer av fel ni gjort. Ni kommer att få ett dokument med fel från era noveller.  Ni ska jobba i par och tillsammans skriva förbättringar som ni sedan kan visa för klassen.

Tis, ons, tors v 43
Skriva novellen ”Flytten” = Uppg 4. Skicka in den på It´s  tors 27 okt på lektionen.
1. Innehåll
2. Struktur (inledning, stycken, avslutning)
3. Rakt och enkelt språk
4. Korrekt språk.
5. Språkgodis, alltså jobba in stilfigurer såsom liknelser, metaforer, upprepningar allitterationer, överdrifter, underdrifter etc.

Tors 20 okt
Calle kör en intro igen. Kort. Sedan sätter du igång och skriver. Hur många ord ska få vara max? 1000? Vi kom fram till 900 men några knorrade och vill ha 1000. Skriver du längre krävs specialtillstånd. Skall bli klar nästa torsdag, så Calle har något att göra på lovet. 🙂

Ons 19 okt
Gör klart arbetsbladet till ”Ett halvt ark papper”: Finns här. Tjuvstarta på novellskrivandet om du blir klar. De flesta blev klara, så Calle pratade om vad en novell är och introducerade uppgiften kort.

Tis 18 okt
Fortsätt med arbetsbladet till ”Ett halvt ark papper”: Finns här. Sen ska jag introducera vad en novell är samt skrivuppgiften.

Tors 13 okt
Vi fortsätter med novellprojektet ”Flytten”. Vi ser en filmatisering. Vi gör ett arbetsblad med ordkunskap och frågor som du hittar här.

Ons 12 okt
Vi ser teaterpjäsen Förvandlingen på morgonen kl 9.00 i gamla teatern. Samling på Järntorget 8.55. På svenskan diskuterar vi pjäsen och ser klart Slumdog Millionere. Ev börjar vi med novellprojektet Flytten. Först ska vi lyssna (Johan Raebeus) och samtidigt läsa novellen tillsammans .

Tis 11 okt
Vi fortsätter och ser filmen Slumdog Millionere. Men först ska Calle prata lite om Franz Kafka och Förvandlingen inför morgondagens teaterbesök.

Tors 6 okt
Alla får tillbaka sina bokreflektioner över Stjärnlösa nätter. Rätta och bearbeta. Byt också dator med varandra och granska varandras språk. Diskutera och förbättra. Om vi hinner kommer Calle gå igenom olika skrivfel och visa exempel. (Nästa vecka ska vi börja med novellskrivning.)

Tis 4 okt & ons 5 okt
Framtidsdagar.

Ons 28 sept & tors 29 sept
Skriva bokreflektion i exam.net om Stjärnlösa nätter. = Uppg 1.

Tisdag 27 sept
Skicka din läslogg till Calle på It´s. uppg 1 i svenskkursen. Calle ska skriva ut allas läsloggar.  Lyssna på Sommar i P1 med Arkaan Asaad. Vi hann till 42.52. Så 17 minuter kvar. Lyssna gärna klart till imorgon.

Tors 22 sept
Studiedag

Onsdag 21 sept
Läsning av Stjärnlösa nätter  sid 203-248. Skriv logg. Läxa till nästa onsdag: läsa klart boken om du inte gjort det.

Tis 20 sept
Läsning av Stjärnlösa nätter  sid ca 170-202. Skriv läslogg. Testa gärna att att använda lässtrategin textkoppling. 1. Jämför boken med någon annan bok/film? 2. Koppla boken till dig själv? (Vad har du tänkt/känt?) 3. Koppla till världen. Påminner boken om saker som hänt/händer i din lilla värld (skolan, kompisar, familjen, Örebro) eller i den stora världen (valet, kriget i Ukraina, klimatkrisen etc)

Tors 15 sept
Diskutera i Stjärnlösa nätter i grupper enligt modell för muntliga NP i svenska. = Uppg 3. VI läste också en stund – kom till ca sid 160.

Ons 14 sept
Hemmalektion (pga utvecklingssamtal)
Läsning av Stjärnlösa nätter sid ca 110- ca 144. Skriv ner 1-2 diskussionsfrågor i din läslogg

Tis 13 sept
Redovisning av valfrågor. Läsning av Stjärnlösa nätter i sid 97- ca 110. Skriv ner 1-2 diskussionsfrågor i din läslogg som vi kan använda nästa lektion i samtal i grupper enligt modell för muntliga NP i svenska. = Uppg 3. Skicka in din läslogg på It´s.

Tors 8 sept
Diskutera i Stjärnlösa nätter i grupper enligt modell för muntliga NP i svenska. = Uppg 3.

Ons 7 sept
Ingen grupp redovisade. Många sjuka. Så vi fortsatte att läsa till 65-96 i Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. Och så skrev vi läslogg.

Tisdag 6 sept
Vi fortsätter med grupparbete om valfrågor =Uppg 3. Sista lektionen. Imorgon redovisning.

Tors 1 sept
Vi fortsätter med grupparbete om valfrågor =Uppg 3.

Tors 25 aug
VI fortsätter att läsa Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. = Uppg 1. Och så skriver du en stund i din läslogg. Stanna på sid 65. Eller ta hem och läs ifatt till s 65.

Ons 24 aug
Vi sätter igång och läser Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. = Uppg 1. Och så skriver du en stund i din läslogg. Instruktion för läsloggen finns i Uppg 1. VI läser i 40 minuter och skriver i 20 minuter.

Tis 23 aug
Diskutera i grupper om självbestämmande och föräldramakt.
1. Vad vill ni bestämma själva?
2. Vad tycker ni att era föräldrar ska bestämma?
3. Om ni är oense – hur ska man lösa det?

Grupperna redovisar för klassen med hjälp av en Power Point. OBS! Ni behöver inte vara eniga. Och ni kan redovisa vad ni är oeniga om.
Om vi hinner ska vi börja läsa Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. = Uppg 1.

« svenska 9c lå 22-23