Plugga svenska

Läslogg ”Huset vid vägens slut”

Intro om lässtrategier
En del av använda lässtrategier kommer från en läsforskare som heter Kit Ling Lau.

Innan läsningen
Lässtrategi: att förutsäga
En viktig lässtrategi, alltså ett knep att förstå det man läser bättre, är att fundera på det man ska läsa. Att förutsäga (gissa) vad som ska hända är ett sätt att bli mer aktiv och uppmärksam.

  1. Beskriv bokens framsida
  2. Vad tror jag att boken kommer att handla om? Vad kommer att hända? (Boken finns utgiven med tre olika omslag, så titta gärna på flera.)
  3. Jag tycker att det ska bli ____ att läsa den bok därför att ____

DEL 1

Kapitel 1
Lässtrategi: att göra bilder.
Att göra bilder, i huvudet eller på på papper, är ett sätt att utveckla sina tankar, bli mer uppmärksam och få mer grepp om texten.

  1. Rita en bild i din läslogg som föreställer de fyra kamraterna på väg till sin koja.
  2. Skriv upp deras namn i bilden
  3. Skriv också något kort om varje person (personbeskrivning)

Att förutsäga vad som ska hända har vi redan provat. I kapitlet skriver Nordin om en pakt: ”Än så länge har pakten hållit.”

4. Vad är det för en pakt?
5. Kommer den att hålla? Gissa och motivera din gissning!

Kapitel 2
Lässtrategi: att sammanfatta
Sammanfatta Pierres historia. Vad vär det som hände i huset? Kolla gärna om din sammanfattning svarar på dessa frågor: när,var, vem, vad, hur, varför.

Lässtrategi: reagera känslomässigt på texten
Väcker texten några tankar/känslor/minnen hos dig? Vilka i så fall?

Kapitel 3
Lässtrategi: att sammanfatta
Hitta på en rubrik till kapitlet

Lässtrategi: att fylla igen hål i en berättelse (= att göra inferenser)
I kapitlet görs ett hopp i tiden. Författaren skriver inte vad som händer i detta ”hål” eller hur lång tid som går. Men man kan ändå veta en hel del om båda vad som hänt och hur lång tid som gått.

Kapitel 4
Lässtrategi: lära känna viktiga personer i texten
Dagge beskrivs med två uttryck i texten (s. 17). Citera dessa. Förklara vad som menas med vart och ett av dem

Lässtrategi: att koppla texten till mig (textkoppling)
Ett bra sätt att förstå en text är att fundera hur jag själv skulle gjort i en viss situation, att koppla till sig själv. Hur skulle du gjort i ”berättarens” situation. Skvallra på storebrorsan eller inte? Motivera ditt svar.

Kapitel 5
Lässtrategi: att koppla texten till världen (textkoppling)
Magnus Nordin låter Joel fundera över varför en sekt i Guyana begick kollektivt självmord. Han kopplar sin till berättelse till händelser i världen.
1. Ta reda på fakta om denna händelse! (När? Var? Vem? Vad? Hur? Varför?)
2. Fundera över varför Magnus Nordin tagit med denna händelse i boken?

Ytterligare en koppling till världen finns i kapitlet. Det bor en underlig man, troligen psykiskt sjuk, i Rosenhill. Varför kallas han Budda?

Kapitel 6
Lässtrategi: att uppmärksamma språket i texten
1. Vilka mänskliga drag har huset?
Författare är duktiga på att använda språket för att väcka känslor och hjälpa oss att se bilder. Det finns en mängd språkliga knep, t ex stilfigurer som författare kan använda. Liknelser är en sådan. I detta kapitel använder Magnus Nordin besjälning. Det betyder att han ger huset liv, en själ, till typ en människa som gör, vill, tänker och känner. Jag har hittat 13 olika uttryck i kapitlet som ger huset mänskliga drag. Leta reda på dessa. Svara i detta arbetsblad. Här är facit.

2. Varför gör Magnus Nordin huset så människolikt? (=Varför besjälar han huset?)

Kapitel 7
Lässtrategi: Att ställa upp hypoteser
Vad såg Dagge?
Författaren avslöjar aldrig vad Dagge såg, innan han som siste man hoppade ut genom fönstret. Allt vi får är en beskrivning av en serie ljud. Gör en hypotes (=gissa) om vad Dagge såg.

Kapitel 8
Lässtrategi: Att förklara nya/svåra ord
Jag har samlat ett antal ord och uttryck kapitlet som inte är så vanliga i talspråk, men mer förekommande i skriftspråk. Orden finns i ett arbetsblad. Börja med att gissa vad de betyder. Slå sedan upp dem på svenska.se. och skriv betydelsen i arbetsbladet. Hämta arbetsblad.

DEL 2

Kapitel 1
Lässtrategi: Att hitta och förstå nyckelord
Nyckelord=viktiga ord för att förstå hela berättelsen.
En ny pojke dyker upp i Rosenhill. Han är utböling och bor på en gräddhylla. Förklara dessa två ord!

Lässtrategi: att förutsäga vad som ska hända
”Jag säger inta att det var Jonas fel. Men efter att han dök upp den där dagen föll allting samman.” (s. 50)
Vad kommer att falla samman?

Lässtrategi: att läsa högt
Vi ska dela in oss i grupper med fem i varje. Alla ska få var sin roll. Rollerna är:

  • Berättaren (Joel)
  • Dagge
  • Pierre
  • Larsa
  • Jonas (den nya pojken i Rosenhill

Sedan ska ni öva in ett utdrag från kapitlet så att ni kan läsa upp det högt för klassen. Tänk ut med vilken känsla de olika replikerna är sagda. Öva på att artikulera och göra pauser samt lagom tempo. Utdraget hittar du här som worddokument eller pdf.

När vi nu läst dialoger ska vi samtidigt passa på att lära oss att skriva dialog/bli duktigare på att skriva dialog. Gå vidare till uppgiften ”Skriv en kort skoldialog”. När denna uppgift är klar ska du skriva en dialog till och denna gång ska du få ett betyg på uppgiften. Uppgiften heter: ”Skriv en kort vardagsdialog”.

Lässtrategi: lära känna viktiga personer i texten
Beskriv Jonas! Använd alla ledtrådar som finns i texten: vad han säger, hur han säger det, vad han har för saker, hur han bor, hur han beter sig.

Kapitel 2
Lässtrategi: att göra inferenser (=att fylla i hål i berättelsen)
Kapitlet avslutas med att Joels brorsa kommer hem. ”Lagom till middagen kommer brorsan hem. Ögon glänser som julgranskulor och på hans läppar sitter ett fånigt flin som om han tycker det är enorm lustigt att käka isterband och lyssna till pappas utläggningar om bristerna i den nya organisationen” (s. 59).
Vad är det som författaren inte skriver men som han vill att vi som läsare ska förstå?

Att låta bli att skriva rätt ut och låta läsaren vara med och förstå vad som hänt kallas en gestaltande beskrivning. Och det ska vi jobba med nu. Här är ett blad om gestaltande beskrivning.

Kapitel 3
Lässtrategi: Att förklara nya/svåra ord
Jag har samlat ett antal ord och uttryck kapitlet som inte är så vanliga i talspråk, men mer förekommande i skriftspråk. Börja med att gissa vad orden betyder. Slå sedan upp dem på svenska.se och skriv betydelsen i arbetsblad som pdf-fil.

Kapitel 4
Lässtrategi: att göra hypoteser (=att gissa)
Kapitel 4 berör två stora livsfrågor, två existentiella frågor. Den första handlar om självmord, den andra om vänskap.

1. Varför tog Dagges pappa sitt liv, tror du?
2. Hur påverkade självmordet Dagge, tror du?

Lässtrategi: att koppla text till mig (textkoppling)
3. Om någon du känner har självmordstankar – vad kan du göra för att hjälpa hen?

Lässtrategi: att koppla text till text (textkoppling)
4. Mind är en ideell förening som vill hjälpa människor som mår psykisk dåligt. I november 2018 skrev den en artikel om självmord i Sverige idag. De ger också förslag på hur du kan bemöta andra människor som mår psykiskt dåligt. Vad ger de för förslag? Läs artikeln.

Lässtrategi: att koppla text till mig (textkoppling)
Den andra stora existentiell frågan som kapitlet berör är den om vänskap. Hur blir man någons vän. I kapitlet har gänget umgåtts med Jonas nästan varje dag under tre veckor. Betyder det att de är vänner? Joel funderar på sid 75. ”Men är Jonas vår polare? Tre veckor är ingen lång tid att bygga vänskaper på så det är nog för tidigt att svara på den frågan. Dagge har redan sin åsikt klar, vi andra är inte lika tvärsäkra.”

Vad gör någon till en vän? Vilka räknar du som dina vänner? Hur har de blivit dina vänner? Kanske att du inte har någon nära vän – hur gör man för att bli vän med någon? Hur gör man för att behålla en vän? Hur kan man bli ännu bättre vänner? Om om man blir osams med en vän – är det kört då? Eller kan man hitta tillbaka till vänskap? Hur i så fall?

5. Skriv en text om vänskap. Använd antingen händelserna i boken eller egna tankar och upplevelser. Kanske kan du använda någon av mina frågor ovan.

Kapitel 5
Lässtrategier: att förutsäga och att göra hypoteser (=att hitta förklaringar)

  1. Jonas utmanar Dagge på ett biljardparti – vem tror du kommer att vinna? Motivera! Pausa på sid 81 efter repliken: Okej, om du vill ha torsk så.”
  2. Hur förändras Dagge under biljardpartiet?
  3. Varför förändras han på detta sätt?

Kapitel 6
Lässtrategi: att göra inferenser (att fylla igen hål i berättelsen)
Joel står Dagge närmast i kompisgänget. I berättelsen om sommarminnet fyra år tidigare får vi veta en del av förklaringen till att de står nära varandra.

  1. Vad var Joel och Dagge med om sommaren när de var nio år?
  2. Vad betyder sommarminnet för vänskapen mellan dem?

Kapitel 7
Lässtrategi: att göra förutsägelser
När Dagge plötsligt dyker upp igen i Örnnästet förstår Joel vad Dagge funderat på för fråga. Dagge har funderat över frågan.  Hur ska jag ge igen? Hur ska jag bräcka utbölingen? Vilket svar tror du att han kommit på (s.101)?

Kapitel 8-9
Konflikten mellan Dagge och Jonas trappas upp allt mer…

Kapitel 10
… och når sitt klimax. På detta blott fyra sidor långa kapitel har jag gjort ett läsförståelsetest med fem frågor.

DEL III
Den tredje delen ska vi snabblyssna igenom. Vi ska arbeta med lässtrategin att sammanfatta. Vi ska sammanfatta boken på tre nivåer: stoffnivå, motivnivå och temanivå. (Läs mer om stoff, motiv och tema.)

Sammanfatta på stoffnivå

Arbeta i par.

  • Skapa ett worddokument och dela det
  • Samla 100 substantiv som finns med i romanen.
  • Sortera i bokstavsordning.
  • Försök hitta olika ord som börjar på alla bokstäver i alfabetet (q,w,z kanske inte går)
  • Skicka in på it´s. Men endast en av er.
  • Till slut kommer jag att göra ett ordmoln med alla våra ord på Worditout.com.

Kapitel 1
(3:24:24)

Kapitel 2
(03:34:53 – 1:23 kvar)

Kapitel 3
(3:49:38 – 1:08 kvar)

Kapitel 4
(04:03:04)

Kapitel 5
(4:20:43 – 0:37 kvar)

Kapitel 6

Kapitel 7
(4:40:23 – 0:17 kvar)

« Uppg 2. Romanprojekt ”Huset vid vägens slut”