Plugga svenska

Lektioner sv ht-21 8b

Vi har lektioner i svenska måndag, tisdag och onsdag. Här ser du vad vi gör lektion för lektion. Info kommer oftast dagen innan eller samma dag.

Må 20 dec
* Lyssna vi vidare på The hate U give. Ha den gula boken till hands ifall Calle stannar upp och vill uppmärksamma något.
* Kanske blir det lite grammatik, i så fall om adjektiv som inte går att komparera.

Ons 15 dec
* Lyssna vi vidare på The hate U give. Ha den gula boken till hands ifall Calle stannar upp och vill uppmärksamma något.

Tis 14 dec
*  Lyssna vi vidare på The hate U give. Ha den gula boken till hands ifall Calle stannar upp och vill uppmärksamma något.
* Kanske blir det lite grammatik: om interjektioner, invektiv och könsmönster

Må 13 dec
*  Lyssna vi vidare på The hate U give. Ha den gula boken till hands ifall Calle stannar upp och vill uppmärksamma något.
* Kanske blir det lite grammatik: nomen och pronomen, nominalt och pronominalt språk. Och Baby talk.

Ons 8 dec
*  Lyssna vi vidare på The hate U give. Ha den gula boken till hands ifall Calle stannar upp och vill uppmärksamma något.
* Calle pratar vidare om textbindning, denna gång om huvudsatser och bisatser. Har du koll på detta kan du skriva mer varierat.

Tis 7 dec
* Lyssna vi vidare på The hate U give. Ha den gula boken till hands ifall Calle stannar upp och vill uppmärksamma något.
* Calle pratade i 10 minuter om textbindning. Med hjälp av konunjunktioner (och, men etc) och subjunktioner (för att när, eftersom, trotts, därför att, utan etc) kan man binda ihop sina tankar.

Mån 6 dec
* Lyssna vi vidare på The hate U give. Ha den gula boken till hands ifall Calle stannar upp och vill uppmärksamma något.
* Förbereda grupparbete so/sv om kyrkor. Fyll i en forms vilka klasskamrater du jobbar bra med.

Ons 1 dec
* Lyssna vi vidare på The hatu U give. Ha den gula boken till hands ifall Calle stannar upp och vill uppmärksamma något.

Tis 30 nov
* VI börjar lektion med att alla skickar in sina krönikor. Uppg 6. Skriv krönika.
* Sedan lyssnar vi vidare på The hatu U give. Ha den gula boken till hands ifall Calle stannar upp och vill uppmärksamma något.

Må 29 nov
* Sista lektionen med Uppg 6. Skriv krönika. Fixa lay out. Vi plankar NA:S lay out. Se uppsatta krönikor på väggarna. Gör så likt du kan med spalter, typsnitt, fetstil, byline etc.
* Skicka in på It´s.

Tors 24 nov
Egentligen so-timme. Men vi var ju på studiebesök förra veckan.
* Uppg 6. Skriv krönika. Fixa lay out. Vi plankar NA:S lay out. Se uppsatta krönikor på väggarna. Gör så likt du kan med spalter, typsnitt, fetstil, byline etc.
* Skicka in på It´s.
Alla blev inte klara, vi fortsätter på måndag.

Ons 23 nov
Från 9.00-11.00 ska ni hänga med på SYV-info som kallas framtidskoll. Här är länken: https://ungforetagsamhet.se/framtidskoll-orebro Läraren tar sig in och visar på projektorn för alla. Rast till 11.10.

* Uppg 6. Skriv krönika. Fixa lay out. Vi plankar NA:S lay out. Se uppsatta krönikor på väggarna. Gör så likt du kan med spalter, typsnitt, fetstil, byline etc.
* Skicka in på It´s.

Tisdag 22 nov
Calle sjuk. Lyssna vidare på The hate U give. (Johanna Fridhamre kan hjälpa er med Calles dator.)

Måndag 21 nov
Calle sjuk. Lyssna vidare på The hate U give.

Ons 17 nov
* Promenad till Sörbykyrkan och Brickebergskyrkan. Samarbete med SO där vi läser religion just nu.

Tis 16 nov
* Uppg 6. Skriv krönika. Idag ska vi fixa lay out. Vi plankar NA:S lay out. se uppsatta krönikor på väggarna. Gör så likt du kan med spalter, typsnitt, fetstil, byline etc.
* Skicka in på It´s.

Må 15 nov
* Uppg 6. Skriv krönika. Skriva klart innehåll. Idag ska du också fixa språket så att det är korrekt (och varierat för högre betyg). Imorgon jobbar vi med lay out och lämnar in.

Ons 9 nov
* Uppg 6. Skriv krönika. Fortsätt skriva. Ha fokus på innehåll. När innehållet är klart börjar du granska ditt språk så att det är korrekt. För högre betyg än E är det viktigt att du skriver varierat. Så kolla på det också om du vill. Vi skriver klart krönikan nästa måndag och fixar dess lay out på tisdagen. Sedan inlämning.

Ti 8 nov
* Se Binogi-film om krönika.
* Uppg 6. Skriv krönika. Börja skriva. ha fokus på innehåll.

Må 7 nov
* Krönikearbete. Först läser Calle en krönika han skrivit.
* Alla väljer något aktuellt som krönika ska handla om. Berätta om din idé i en forms. Vi börjar skriva imorgon. Läs in dig på ämnet tills dess.
* Vi lyssnar vidare på The hate U give. S 176 (Ha gula skrivboken till hands, kanske är det något vi ska anteckna.)

Onsdag 27 okt
* Krönikearbete. Du ska analysera (hämta analysblad här) krönikan ”Jag åkte vattenskoter och utsattes för hat”. Du får den på papper. Skicka in på It´s.  = Uppg 5. Syftet är att du snart ska skriva en egen krönika.

Tisdag 26 okt
* Vi lyssnar vidare på The hate U give. (Ha gula skrivboken till hands, kanske är det något vi ska anteckna,.)
* Calle pratade lite om Tupac:s låt ”Never Ignorant Getting Goals Accomplished”.

Måndag 25 okt
* Krönikearbete. Du ska analysera (hämta analysblad här) krönikan ”Bara den som aldrig flytt kan skylla på ´ovärdigt flyktingmottagande´” ( se utdelat papper). Skicka in på It´s.  = Uppg 5. Syftet är att du snart ska skriva en egen krönika.

Onsdag 20 okt
* Vi lyssnar vidare på The hate U give. (Ha gula skrivboken till hands, kanske är det något vi ska anteckna,.)
* Krönikearbete. Vi analyserar (hämta analysblad här) krönika som vi Calle läste högt igår. Vi gör det tillsammans. = Uppg 5. Du får en krönika som Calle läser högt. Syftet är att du ska skriva en egen krönika.

Tisdag 19 okt
* Vi lyssnar vidare på The hate U give. (Ha gula skrivboken till hands, kanske är det något vi ska anteckna,.)
* Vi börjar med vårt krönikearbete. Calle pratar om vad krönika är. Du får en krönika som Calle läser högt. Syftet är att du ska skriva en egen krönika.

Måndag 18 okt
* Vi lyssnar vidare på The hate U give. (Ha gula skrivboken till hands, kanske är det något vi ska anteckna,.)

Onsdag 13 okt
* En redovisning kvar (Randa och Perla)
* Calle visar svaren på ”formsen” från igår.
* Vi lyssnar vidare på The hate U give. (Ha gula skrivboken till hands, kanske är det något vi ska anteckna,.)

Tisdag 12 okt
* Redovisa industriella revolutionen med hjälp av Power Point. En grupp kvar.
* Utvärdera – detta har jag lärt mig, detta ska jag tänka på. Svara i en forms.
* Lyssna vidare på The hate U give. Calle pratade kort om hyperboler, alltså överdrifter. Det finns många sådana i denna bok.

Måndag 11 okt
* Redovisa industriella revolutionen med hjälp av Power Point.

Onsdag 6 okt
* Calle förklarar kunskapskraven för muntlig redovisning med hjälp av Power Point. Du hittar dem i uppg. 4.
* Övningsredovisa industriella revolutionen med hjälp av Power Point.
* Varje grupp kommer att få gott om kritik så att alla kan lära sig av alla fel vi gör.

Tisdag 5 okt
Klassdag – ingen svenska

Måndag 4 okt
* Få tillbaka text ”Uppg 3. Medborgarrättskampen i USA”
* Calle pratar om att göra fel. Dina fel kan bli dina bästa vänner.
* Rätta och fixa och skriva klart.
* Skicka in på It´s igen. Gäller alla! (Ingen skriver felfritt.) Blir du inte klar stannar du på ämnesstöd och gör klart då.

Onsdag 29 sept
* Kolla att alla har skickat in Uppg 3 på It´s Learning.
* Lyssna vidare på The hate U give. Kap 6.

Tisdag 28 sept
* Kolla att alla har skickat in Uppg 3 på It´s Learning.
* Calle pratade kort om Emmett Till, en svart ung man som mördades av två vit män efter att ha flörtat med en vit kvinna.
* Lyssna klart på The hate U give. Kap 5.
* Svara på frågor till boken. Diskutera i par. Frågorna finns på sid 18 här. Ni kommer få ett papper per par med frågorna.

Måndag 27 sept
* Skicka in text om medborgarrättskampen i USA. = Uppg 3.
* Lyssna vidare på The hate U give. Kap 5. Vi hann ca halva kapitlet.

Onsdag 22 sept
* Lyssna vidare på The hate U give. Kap 4.

Tisdag 21 sept
* Skriv klart faktatext och skicka in på It´s. Ok att jobba med texten hemma och skicka in senast måndag 27 sept.
* Calle visar hur man skriver referatmarkörer och noter. Jobba in det i texten.

Måndag 20 sept
* Fortsätt jobba med faktatexten om medborgarrättskampen i USA. = Uppg 3. (Ska skrivas klart tisdag 21 sept i skolan. Se ovan)

Onsdag 15 sept
* Skriv en faktatext om medborgarrättskampen i USA. = Uppg 3. Du har två lektioner – sen ska den skickas in. Bedöms med betyg. Calle börjar med att gå igenom vad uppgiften ska innehålla.

Tisdag 14 sept
* Lyssna vidare på The hate U give. Gör samtidigt snabbanteckningar av viktiga detaljer.

Måndag 13 sept
* Calle började att prata om två begrepp: utvecklingsroman och predikament.
* Vi lyssnade vidare på The hate U give. Gör samtidigt snabbanteckningar av viktiga detaljer. Efter 5 kapitel ska du svara på frågor som visar att du har koll på innehållet. (Vi kom till slutet av sid 35.)

Onsdag 8 sept
* Calle går igenom språkligt godis igen. Har kvar stegring
* Jobba med Uppg 1 – Årets löfte till mig själv. Rätta och ”strössla” med smarrigt och snyggt språk.
* Skicka in på It´s igen

Tisdag 7 sept
* Calle går igenom hur han rättar och hans rättningssymboler.
* Calle pratar om språkligt ”godis”, alltså att skriva effektfullt, kul och snyggt. T ex med hjälp av stilfigurer som liknelser, metaforer, stegringar, upprepningar, blandning av korta och långa meningar, retoriska frågor, allitterationer, assonanser, överdrifter, underdrifter etc.
* Få tillbaka brev (Uppg 1 – Årets löfte till mig själv)

Måndag 6 sept
* Lyssna vidare på The hate U give och göra snabba minnesanteckningar i din skrivbok.

Onsdag 1 sept
* Vi ska bekanta oss med höstens bok The hate U give. Vi gör det med hjälp av frågor som vi hittar i  lärarhandledningen av Pär Sahlin (s. 6).
* Lyssna och läsa. Snabbanteckna på papper sånt som kan vara bra att komma ihåg. Vi kom till sidan 13. (Efter fem kapitel ska vi ha ett läsförståelsetest. När vi lyssnat klart ska du skriva en diskussionsfråga. Skriv den i en forms som du hittar här.)

Tisdag 31 augusti
* Göra läsförståelsetest= Uppg 2.

Måndag 30 augusti

  • Skriv klart ”Årets löfte till mig själv” = Uppg 1.
  • Om vi hinner ska vi också göra ett läsförståelsetest= Uppg 2.
  • Om alla blir klara på lektionen så går vi också igenom de rätta svaren samt några ord i texten: höja ögonbrynen, håna, klyscha, graciös, glåpord, framhärda, paradox, retuschera, muskulös,

Onsdag 25 augusti

Tisdag 24 augusti

  • Calle Palm (ny lärare) presenterar sig. Alla skriver två frågor, en vanlig och en knäpp (något oväntat, udda, oviktigt etc). Dessa frågor svarar Calle på.
  • Skriva brev: Calle går igenom texttypen brev och dess kännetecken. Ort, datum, hälsningsfras, du-tilltal, frågor, svar på frågor (svarsbrev), avslutningsfras, underskrift.
  • Utdelning av instruktion till uppgift 1.

Bedömning

Kunskapskrav

E

C

A

5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt     ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

viss

enkel

i huvudsak

relativt god

utvecklad

relativt väl

god

välutvecklad

väl

6. De berättande texter du skriver innehåller  _______ gestaltande beskrivningar och berättargrepp.

enkla

enkel

utvecklade

relativt komplex

välutvecklade

komplex

Syfte
Genom att göra denna uppgift ska du utveckla din förmåga att:

  • formulera dig och kommunicera i skrift,
  • anpassa ditt språk efter olika syften, mottagare och sammanhang och
  • följa språkliga normer.

Centralt innehåll

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag

« sv ht-21 så 8