Uppg 6. Språkhistoria
Dina uppgifter
A. Läs bönen Vår fader i sju översättningar från 1000 år. Välj sex olika ord och följ deras utveckling bakåt i tiden. Skriv i ett arbetsblad som du hittar här.
B. Läs sid 402-425 i Svenska Direkt 8. Eller lyssna på ILT. Svara på följande frågor till kapitlet. Frågorna hittar du här. Eller så har vi ett prov med dessa frågor – vad vill ni?
- Det svenska språkets historia delas in i olika perioder. Vilka? (Olika indelningar finns. Använd 6. (Se Grundskoleboken.se.)
- Ange årtalen när perioderna börjar och slutar.
- Skriv lite fakta om varje period
- Och en klurig fråga – svaren finns inte i boken. Varför börjar/slutar perioderna just dessa årtal.
- På vilka olika sätt förändras det svenska språket? En förändring är att vi får nya ord. Ange från vilka språk och ange exempel (studi-film 3 nedan).
- Ge språkexempel på förändringarna.
Calle introducerar
Film
Du ska också se på några filmer från studi.se:
- Studi.se: Språkens släktträd
- Studi.se: Svensk språkhistoria: Från Forntid till Vikingatid
- Studi.se: Svensk språkhistoria: Från Vikingatid till nutid
- Ordagrant 2. Gamla och glömda ord. (SLI _ Lösenord krävs)
Texter på nätet
- svensksprakhistoria.weebly.com: Intro, Fornsvenska, nysvenska, nusvenska
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
13. Du för ___________ underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämför med närliggande språk och beskriver tydligt framträdande likheter och skillnader. |
enkla och till viss del |
utvecklade och relativt väl |
välutvecklade och väl |
Syfte
Genom att jobba med denna uppgift ska du utveckla dina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling.
Centralt innehåll
Språkbruk genom tiderna.