Uppg 2. Romanprojekt ”Huset vid vägens slut”
Syfte
Genom att läsa och arbeta med romanen ”Huset vid vägens slut” ska du utveckla dina förmåga att
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift,
- läsa och analysera skönlitteratur
Centralt innehåll
- Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften och avsändare.
- Svensk skönlitteratur för ungdomar som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor.
- Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
Uppgift
- Läs/lyssna på romanen Huset vid vägens slut av Magnus Nordin. Alla i klassen ska läsa lika mycket varje vecka. Du kommer att få reda på veckans sidor av din lärare
- Innan eller efter varje kapitel kommer du att få något att skriv om i en läslogg (en skrivbok). Du kommer också regelbundet få diskutera romanen med en eller flera klasskamrater. Innehållet i läsloggen kommer inte betygsättas (summativ bedömning). Däremot kan du få tips av din lärare på vad du kan skriva och hur man skriver (formativ bedömning)
- När boken är utläst kommer du få en skrivuppgift på en lektion. Då ska du visa att du kan analysera en ungdomsbok (=skönlitteratur för ungdomar) utifrån frågor. Du kommer att få ha med dig din läslogg samt romanen. Jag kommer också att bedöma ditt språk.
Här är instruktioner till ditt skrivande i läsloggen.
Få tillgång till boken
Vi kommer att både lyssna och läsa själva i skolan. Missar du en lektion i skolan ska du ta igen det på elevens val eller hemma. Boken finns att låna på Örebro stadsbibliotek och du kan läsa den på dator/platta/mobil. Tyvärr kan du inte få låna hem dem från skolan – vi har endast 30 ex till tre klasser. Om du är dyslektiker så får du ett konto hos Legimus och sedan kan du lyssna på boken i dator/platta/mobil. (Sen kan man köpa den både som e-bok och ljudbok; jag har köpt den som ljudbok och lyssnat på halva när jag kört bil och cyklat.)
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
1. Du läser skönlitteratur med ___ genom att på _______________ sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. |
flyt ett i huvudsak fungerande |
gott flyt ändamåls-enligt |
mycket gott flyt |
2. Genom att göra ____ sammanfattningar av olika texters innehåll med ____ koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du ___________ läsförståelse. |
enkla viss grundlägg-ande |
utvecklade relativt god god |
välutvecklade god mycket god |
3. Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolkar och för du ___________underbyggda resonemang om ____________________ i olika verk. |
enkla och till viss del tydligt framträdande budskap |
utvecklade och relativt väl tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna |
välutvecklade och väl tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna eller är dolda |
4. Du för ______ resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Du drar då ________ underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska & kulturella sammanhang som det har tillkommit i. |
enkla till viss del |
utvecklade relativt väl |
välutvecklade och nyanserade väl |
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. |
viss enkel i huvudsak |
relativt god utvecklad relativt väl |
god välutvecklad väl |