Plugga svenska

Uppg 2. Romanprojekt ”Huset vid vägens slut”

Syfte
Genom att läsa och arbeta med romanen ”Huset vid vägens slut” ska du utveckla dina förmåga att

  • formulera dig och kommunicera i tal och skrift,
  • läsa och analysera skönlitteratur

Centralt innehåll

  • Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften och avsändare.
  • Svensk skönlitteratur för ungdomar som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor.
  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.

Uppgift

  1. Läs/lyssna på romanen Huset vid vägens slut av Magnus Nordin. Alla i klassen ska läsa lika mycket varje vecka. Du kommer att få reda på veckans sidor av din lärare
  2. Innan eller efter varje kapitel kommer du att få något att skriv om i en läslogg (en skrivbok). Du kommer också regelbundet få diskutera romanen med en eller flera klasskamrater. Innehållet i läsloggen kommer inte betygsättas (summativ bedömning). Däremot kan du få tips av din lärare på vad du kan skriva och hur man skriver (formativ bedömning)
  3. När boken är utläst kommer du få en skrivuppgift på en lektion. Då ska du visa att du kan analysera en ungdomsbok (=skönlitteratur för ungdomar) utifrån frågor. Du kommer att få ha med dig din läslogg samt romanen. Jag kommer också att bedöma ditt språk.

Här är instruktioner till ditt skrivande i läsloggen.

Få tillgång till boken
Vi kommer att både lyssna och läsa själva i skolan. Missar du en lektion i skolan ska du ta igen det på elevens val eller hemma. Boken finns att låna på Örebro stadsbibliotek och du kan läsa den på dator/platta/mobil. Tyvärr kan du inte få låna hem dem  från skolan – vi har endast 30 ex till tre klasser. Om du är dyslektiker så får du ett konto hos Legimus och sedan kan du lyssna på boken i dator/platta/mobil. (Sen kan man köpa den både som e-bok och ljudbok; jag har köpt den som ljudbok och lyssnat på halva när jag kört bil och cyklat.)

Bedömning

Kunskapskrav

E

C

A

1. Du läser skönlitteratur med ___ genom att på
_______________ sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

flyt

ett i huvudsak fungerande

gott flyt

ändamåls-enligt

mycket gott flyt
ändamåls-enligt och effektivt

2. Genom att göra ____ sammanfattningar av olika texters innehåll med ____ koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du ___________ läsförståelse.

enkla

viss

grundlägg-ande

utvecklade

relativt god

god

välutvecklade

god

mycket god

3. Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolkar och för du ___________underbyggda resonemang om  ____________________ i olika verk.

enkla och till viss del

tydligt framträdande budskap

utvecklade och relativt väl

 tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna

välutvecklade och väl

tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna eller är dolda

4. Du för ______ resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Du drar då ________ underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska & kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

enkla

till viss del

utvecklade

relativt väl

välutvecklade och nyanserade

väl

5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt     ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

viss

enkel

i huvudsak

relativt god

utvecklad

relativt väl

god

välutvecklad

väl

« Så 7 ht-18