Lektioner vt-19
Datum | 7a – svenska (må-ons) | 7b – svenska (ti-fre) | 7c – svenska (to-fre) |
fre 24 maj | Gör en Power point till sagan Koka soppa på en spik. Detta som en PP-övning. Skicka in på It´s. | Sista lektionen. Calle pratade först om modaliteter och förklarade att en power point är multimodal, alltså använder både text, bild, lay out m.m. för att säga något. Sedan gjorde elverna klart något av följande: * PP ”Soppa på..” * Skriva klart/bearbeta uppgift 6, alltså sammanfattningen av saga/artikel. * PP i engelska. * PP i teknikhistoria |
|
to 23 maj | Retorik med Ellen & Linn | ||
ons 22 maj | Retorik med Ellen & Linn | ||
ti 21 maj | Retorik med Ellen & Linn | ||
må 20 maj | .Få tillbaka samman-fattningsprov. Rätta. Skicka in igen. Retorik med Ellen & Linn |
||
fre 17 maj | Retorik med Ellen & Linn | Retorik med Ellen & Linn | |
to 16 maj | Få tillbaka samman-fattningsprov. Rätta. Skicka in igen. Sedan ska alla göra en Power point till sagan ”Koka soppa på en spik”. Det som en PP-övning. | ||
ons 15 maj | Prov: Sammanfattning | ||
ti 14 maj | Retorik med Ellen & Linn | ||
må 13 maj | Skriv klart sammanfattning av Pay it forward | ||
fre 10 maj | Prov: sammanfatta | Retorik med Ellen & Linn | |
to 9 maj | Prov: sammanfatta | ||
ons 8 maj | Se klart filmen Pay it forward och skriva sammanfattning | ||
ti 7 maj | Ge och få respons på sammanfattning av Pay it forward | ||
må 6 maj | Se filmen Pay it forward. Vi har sett t.o.m. 1.30. | ||
fre 3 maj | Skriva klart sammanfattning av Pay it forward och skicka in på It´s. Ev. börja ge respons till kamraters texter. =Uppgift 5. | Ge respons på elevtexter och bearbeta din egen text utifrån den respons du får. | |
to 2 maj | Skriva klart sammanfattning av Pay it forward och skicka in på It´s. Ev. börja ge respons till kamraters texter. =Uppgift 5. | ||
ons 1 maj | LOV | LOV | LOV |
ti 30 apr | Se klart Pay it forward. Börja skriva sammanfattning. Detta är uppgift 5. 1.42.12 | ||
må 29 apr | Se filmen Pay it forward. Anteckna under tiden: Huvudpersoner, bipersoner, platser, viktiga föremål, uppdraget klassen fick. Detta är uppgift 5. Vi såg till 41:58. | ||
fre 26 apr | Se klart Pay it forward och anteckna under tiden. Sedan sammanfatta filmen (= uppgift 5) | Klassutflykt till Norra Bro. | |
to 25 apr | Skriv en sammanfattning av filmen Pay it forward. (= uppgift 5) | ||
ons 24 apr | Se filmen Pay it forward. Anteckna under tiden: Huvudpersoner, bipersoner, platser, viktiga föremål, uppdraget klassen fick. Detta är uppgift 5. | ||
tis 23 apr | Se filmen Pay it forward. Anteckna under tiden: Huvudpersoner, platser, viktiga föremål, uppdraget klassen fick. Detta är uppgift 5. Vi såg till 32:47. | ||
fre 12 apr | Bearbeta ditt referat om grit, skicka in igen på It´s. uppgift 4. Läs bok. Medan du läser skriver Calle ut era texter och så får du en en text att ge respons på. Utgå från texttriangeln. | Vi såg på filmen Pay it forward och gjorde anteckningar under tiden. Huvudpersoner, platser, viktiga föremål, uppdraget klassen fick. Detta är uppgift 5. | |
to 11 apr | Vi skriver referat av Angela Duckworths TED-talk om grit och skickar in på it´s. Det är uppgift 4. | ||
ons 10 apri | Vi skrev referat av Angela Duckworths TED-talk om grit och skickade in på it´s. Ska skrivas klart och bearbetas nästa svensktimme (om två veckor). | ||
ti 9 apr | Läs bok 15 min. Skriv referat om grit, uppgift 4. | ||
må 8 apr | Läs 15 min i din bok. Bearbeta ditt sagoreferat utifrån den respons du fått. (Uppg 3). Sedan uppgift 4. Vi ska se på ett TED-talk om grit/ihärdighet. Efteråt får du en utskrift av talet. Sedan ska du skriva en sammanfattning. | ||
fre 5 april | Läs 15 min i din bok. Bearbeta ditt sagoreferat utifrån den respons du fått. (Uppg 3). Sedan uppgift 4. Vi ska se på ett TED-talk om grit/ihärdighet. Efteråt får du en utskrift av talet. Sedan ska du skriva en sammanfattning. | Läs 15 min i din bok. Bearbeta ditt sagoreferat utifrån den respons du fått. (Uppg 3). Sedan uppgift 4. Vi ska se på ett TED-talk om grit/ihärdighet. Efteråt får du en utskrift av talet. Sedan ska du skriva en sammanfattning. | |
to 4 april | Läs 15 min i din bok. Calle går igenom hur man ger respons på text utifrån texttriangeln. Sedan får alla tre elevtexter att ge respons på. (Uppg 3) | ||
ons 3 april | Läs 15 min i din bok. Calle gick igenom hur man ger respons på text utifrån texttriangeln. Sedan fick alla två elevtexter att ge respons på. (Uppg 3) | ||
ti 2 april | Läs 15 min i din bok. Calle gick igenom hur man ger respons på text utifrån texttriangeln. Sedan fick alla två elevtexter att ge respons på. (Uppg 3) | ||
må 1 apr | Läs 15 min i din bok. Skriv ett referat av sagan ”Prinsessan på ärten”. Skicka in på It´s. Uppgift 3. Sedan går Calle igenom hur man ger respons utifrån texttriangeln. | ||
fre 29 mars | Läs 15 min i din bok. Eleverna skrev referat av sagan ”Prinsessan på ärten”. Uppgift 3. Sedan började Calle gå igenom hur man ger respons utifrån texttriangeln. | ||
to 28 mars | Läs 15 min. Calle introducerar sagor. Vi läser ett par sidor tillsammans om sagor som du hittar här. Sedan berättar Calle sagan om de tre bockarna Bruse. Vi läser sedan Calles referat av sagan och letar efter källhänvisning och referatmarkörer i det. Till sist läser vi sagan ”Prinsessan på ärten”. Uppgift 3. | ||
ons 27 mars | Läs 15 min. Calle introducerar sagor. Vi läser ett par sidor tillsammans om sagor som du hittar här. Sedan berättar Calle sagan om de tre bockarna Bruse. Vi läser sedan Calles referat av sagan och letar efter källhänvisning och referatmarkörer i det. Till sist läser vi sagan ”Prinsessan på ärten”. Uppgift 3. | ||
tis 26 mars | Läsning 15 min i din bok. Ge respons på referat enligt texttriangel. Sedan inlämning av referat på It´s. Skriva referat av Prinsessans på ärten. Uppgift 2. | ||
må 25 mars | Läsning 15 min. Skriv referat om inbrottstjuv och skicka in på It´s. Om du inte blir klar är det läsa att göra klart det till onsdag. Det är uppgift 2. | ||
fre 22 mars | Läsning 15 minuter. Sedan arbete med uppgift 2, att sammanfatta. Idag ska vi referera den andra texten från NA. | Läsning 15 minuter. Sedan arbete med uppgift 2, att sammanfatta. Idag ska vi referera den andra texten från NA. | |
to 21 mars | Läsning 15 minuter. Sedan arbete med uppgift 2, att sammanfatta. | ||
ons 20 mars | Läsning 15 minuter. Sedan arbete med uppgift 2, att sammanfatta. | ||
ti 19 mars | Läsning 15 minuter. Sedan arbete med uppgift 2, att sammanfatta. Vi han gå igenom faktablad om att sammanfatta samt skriva ett referat av den första notisen | ||
må 18 mars | Prov om satsdelar | ||
fre 15 mars | Var sjuk. Under vikarie fick klassen läsa och arbeta med grupparbete om klimatzoner. | ||
to 14 mars | Var sjuk. Under vikarie fick klassen läsa och arbeta med grupparbete om klimatzoner. | ||
ons 13 mars | Läsning av bövker. Sedan arbete med valfri skoluppgift. | ||
ti 12 mars | Var sjuk. Under vikarie fick klassen läsa, repetera satsdelar och arbeta med grupparbete om klimatzoner. | ||
må 11 mars | Läs 15 min i din bok. Studifilm om adverbial. Repetition inför provet – genomgång på tavlan. Prov på onsdag. Boksamtal om böcker i par. Jämför med handling, personer, miljö, tid med hjälp av venndiagram. |
||
fre 8 mars | Läs 15 min i din bok. Studifilm om adverbial. Boksamtal om böcker i par. Jämför med handling, personer, miljö, tid med hjälp av venndiagram. Repetition inför provet – genomgång på tavlan. |
||
to 7 mars | Läsning. Sedan genomgång vad man ska kunna till provet om satsdelar. Provet imorgon. | ||
ons 6 mars | studiedag | ||
ti 5 mars | Läsning. Sedan genomgång vad man ska kunna till provet om satsdelar. Provet blir fredag nästa vecka. | ||
må 4 mars | Läsning 15 min. Genomgång av agent och de-dem. Arbete med de-dem i häftet. Genomgång inför provet nästa onsdag. Det ni ska kunna är: * de – dem subjektsform och objektsform * kunna lägga till attribut i en mening för att skriva mer utvecklat * kunna sätta ihop och slå isär satser (för att kunna variera sitt språk) * kunna flytta adverbial i en mening för att variera sitt språk. |
||
fre 1 mars | Läsning. Repetition av satsdelar. Agent introducerades. Nu är alla satsdelar presenterade. Nästa lektion arbetar vi i häftet för att repetera. Och tisdag 12 mars blir det prov på satsdelar. | Läsning 15 min i din bok. Rep. av attribut och adverbial. Intro av agent. Sedan arbete i häftet för att repetera alla satsdelar. | |
to 28 feb | Läsning. Repetition av satsdelar och intro av attribut och adverbial. | ||
ons 27 feb | Tyst egen läsning i 15 min. Repetition av satsdelar: predikat, subjekt, predikats-fyllnad, objekt. Sedan genomgång av attribut och adverbial. Arbete i häftet. (Nästa lektion genomgång av adverbial och agent och till sist de – dem.) | ||
tis 26 feb | Tyst egen läsning i 15 min. Repetition av satsdelar, särskilt om direkt och indirekt objekt. Ev. om attribut. Arbete vidare i häftet. | ||
fre 15 feb | Tyst egen läsning i 15 min. Genomgång om predikatsfyllnad. Arbete i häfte med satsdelar. och sedan studifilm om predikativ och objekt. Arbete med quiz till filmen samt arbete i häfte om satsdelar. | Läsning 15 min i egen bok. Repetition om objekt och predikativ. Sedan jobb med quizen till studifilm. Sedan fortsatt arbete i häftet med satsdelar. | |
to 14 feb | Läsning. genomgång om predikatsfyllnad. Arbete i häfte med satsdelar. Till sist studifilm om predikativ och objekt. | ||
ons 13 feb | Tyst läsning. Sedan arbete i häfte med satsdelar. Genomgång om några meningar på tavlan. | ||
ti 12 feb | Först egen tyst läsning 15 min. Sedan genomgång om subjekt och predikat. Studi.film om subjekt och predikat. Arbete i övningshäfte. | ||
må 11 feb | Först egen tyst läsning 15 min. Sedan genomgång om predikatsfyllnad och objekt. Studi.film om pf och objekt. Arbete med studi-quiz. | ||
fre 8 feb | Egen bokläsning. Få tillbaka sluttest på ”Huset vid vägens slut”. Sedan mer satslära. = Uppgift 1. |
Mer egen bokläsning. Sedan mer satslära. = Uppgift 1. | |
to 7 feb | Först läser vi böcker tyst. Sedan arbete med satslära. = Uppgift 1. Calle pratade om huvudsats och bisats och att man kan variera sitt skrivande genom att flyta runt dem. Sedan såg vi på en studi-film om satser och till sist arbetade vi i övningshäftet. | ||
ons 6 feb | Bokläsning. Sedan fortsatt arbete med satslära, uppgift 1. Idag genomgång om subjekt och predikat. Studi-film om subjekt o predikat. | ||
må 4 feb | Vi läser i våra böcker en stund. Sedan arbete med uppgift 1, satslära. | ||
fre 1 feb | Vilken bok läser du? Intro till satslära. = Uppgift 1. | Vi läser egna böcker tyst. Vilken bok läser du? Intro till satslära. = Uppgift 1. | |
to 31 jan | Calle pratar om budskap i texter. Sedan skriver vi slutuppgift till ”Huset vid vägens slut”. | ||
ons 30 jan | Intro till satslära, studi-film om satser och arbeta med s. 2-3 i häftet. = uppgift 1. | ||
ti 29 jan | Calle pratade om budskap i texter och sedan skrev eleverna slutuppgift till ”Huset vid vägens slut”. | ||
må 28 jan | Återlämning av slutuppgift till ”Huset vid vägens slut”. De som inte är klara/behöver komplettera gör det. Övriga läser i sina böcker. |
||
ons 29 maj | |||
ti 28 maj | |||
må 27 maj | Retorik med Ellen & Linn. |