Uppg 2. Dialekter
Uppgift
Uppgiften har tre delar: 1. Svara på frågor. 2. Fixa språket så det är flyt i det och korrekt. 3. Gör om texten till en uppsats. Samma layout och uppbyggnad som uppsatsen om Förintelsen.
Läs sid 426-437 i Svenska Direkt 8 Lyssna på ILT. Svara på följande frågorna nedan. Du hittar dem i ett worddokument här:
- Vad är en dialekt? Använd orden lokal och regional i ditt svar. (s. 428)
- Dialekterna förändras i vår tid. Det sker en utjämning. Förklara vad som menas. (s. 429)
- Dialekten som talas i Stockholm/Sörmland har blivit standardspråk i Sverige. Varför? (s. 430)
- Svenskan har 6 dialektområden – vilka?
- Ge tre förklaringar till varför vi pratar mindre dialekt idag. (s. 434-435)
- Olika dialekter har olika status. Många anser att vissa dialekter är vackra och att andra dialekter är fula. Håller du med om det? Vilka dialekter tycker du i så fall har högre status och vilka tycker du har lägre?
- Hur ser dialekternas framtid i Sverige ut? Vad säger boken? Vad tänker du? (s. 437)
Lyssna på dialekter på nätet
A. Fredrik Lindström är komiker, språkforskare och författare. Han medverkar i TV4:s nyhetsmorgon 11 nov 2019. Skriv tre saker som du lär dig i programmet om svenska dialekter.
B. Skolbok listar sex dialektområden. Varje område beskrivs och det finns filmer att titta på så att du får höra dessa olika svenska dialekter. Gå dit, läs och lyssna/titta. Gör sedan en lista med områdena och några typiska drag för varje område
Film
- Studi: Svenska dialekter
- UR Play: Svenska förklarad
- SVT Play: Värsta språket (Säsong 1, del 1 och 2 berör dialekter)
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. |
viss enkel i huvudsak |
relativt god utvecklad relativt väl |
god välutvecklad väl |
8. Dina sammanställningar innehåller ______ beskrivningar och förklaringar,______ ämnesrelaterat språk samt __________ fungerande struktur, citat och källhänvisningar. |
enkla enkelt i huvudsak |
utvecklade utvecklat |
väl utvecklade och nyanserade utvecklade väl |
13. Du för ___________ underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag… |
enkla och till viss del |
utvecklade och relativt väl |
välutvecklade och väl |
Syfte
Genom att jobba med denna uppgift ska du utveckla dina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling.
Centralt innehåll
Några varianter av regionalt färgat talspråk i Sverige.
Intro till dialekter
Att kunna ett språk är att kunna många språk. Ett språk är itne ett språk. Ett språk är många språk. Eller m a o: vi talar olika, och vi talar olika i olika situationer.
Varför prata om detta?
Att lära sig språk är att skaffa sig makt
Att lära sig om språk kan göra oss mer resktefulla och toleranta.
Olika faktorer som påverkar vårt språk
- Ålder – kronolekt. Läs mer om kronolekt och dialekternas död här.
- Kön – sexolekt
- Var vi bor – dialekt
- Social tillhörighet – sociolekt
- Jag är jag och ingen annan – ideolekt
- Yrkestillhörighet – fackspråk, knåparmoj-sotarspårk. Läs mer om knåparmoj.här. Knallarna pratade månsing
- Grupptillhörighet – gruppspråk, luffare, kriminell
Av detta följer att det finns ett otal sätt att tala svenska på.