Uppg 5. Mot en hållbar värld
Inledning
Denna uppgift är ett samarbete mellan svenska och geografi. Det är ett grupparbete men det går också att arbeta ensam. Ni ska jobba med en hållbarhetsfråga och presentera med hjälp av en Power Point för klassen. Och avsluta med en diskussion.
Din uppgift
Presentera en hållbarhetsfråga.
Fakta – beskriv nuläge och problem
Förelså några olika lösningar på problemet/problemen
Fundera över konsekvenser av dessa lösningar för människor, samhälle, natur
Skriv 1-3 diskussionfrågor.
Planera hur diskussionen ska gå till
Tips för att leda diskussion
- Ha genomtänkta frågor. Om… Vilka för- och nackdelarser du med…? Vad väljer du? Varför? (alltså itne rena faktafrågor.)
- Ha en plan för hur diskussionen ska gå till. Två förslag: 1) EPA (enskilt-par-alla). 2. Gruppdiskussion med ordförande och sekreterare. Efteråt får sekretetaren läsa upp för klassen vad gruppen tyckte.
Tid
Arbete v18-19. Redovisning vecka 20 på so-lektioner (eftersom några elever har sva)
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
9. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett _______ sätt kan du förstärka och levandegöra dina texters budskap. |
i huvudsak fungerande |
ändamålsenligt |
ett ändamålsenligt och effektivt |
12. Du förbereder och genomför ____ muntliga redogörelser med _______ fungerande struktur innehåll och _____anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. |
enkla i huvudsak viss |
utvecklade relativt väl relativt god |
välutvecklade väl god |