Uppg 2. Huset vid vägens slut
Uppgift
- Läs/lyssna på romanen Huset vid vägens slut av Magnus Nordin. Vi lyssnar tillsammans på hela boken i en uppläsning av …
- Innan eller efter varje kapitel kommer du att få något att skriva om i en läslogg (One Note). Du kommer också regelbundet få diskutera romanen med en eller flera klasskamrater. Innehållet i läsloggen kommer inte betygsättas (summativ bedömning).
- När boken är utläst kommer du få en skrivuppgift på en lektion. Då kommer du ha nytta av det du skrivit i din läslogg.
Här är instruktioner till ditt skrivande i läsloggen.
Syfte
Genom att läsa och arbeta med romanen ”Huset vid vägens slut” ska du utveckla dina förmåga att
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift,
- läsa och analysera skönlitteratur
Centralt innehåll
- Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften och avsändare.
- Svensk skönlitteratur för ungdomar som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor.
- Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
Bedömning
Kunskapskrav | E | C | A |
1. Du läser skönlitteratur med ___ genom att på _______________ sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. |
flyt ett i huvudsak fungerande |
gott flyt ändamåls-enligt |
mycket gott flyt ändamålsenligt och effektivt |
2. Genom att göra ____ sammanfattningar av olika texters innehåll med ____ koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du ___________ läsförståelse. | enkla viss grundlägg-ande |
utvecklade relativt god god |
välutvecklade god mycket god |
3. Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolkar och för du ___________underbyggda resonemang om ____________________ i olika verk. | enkla och till viss deltydligt framträdande budskap | utvecklade och relativt väl tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna | välutvecklade och vältydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna eller är dolda |
4. Du för ______ resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Du drar då ________ underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska & kulturella sammanhang som det har tillkommit i. | enkla
till viss del |
utvecklade
relativt väl |
välutvecklade och nyanserade
väl |
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. | viss enkel i huvudsak |
relativt god utvecklad relativt väl |
god välutvecklad väl |