Plugga svenska

Uppg 11: Tredjevärldenroman

Du skall läsa en bok som gör att du får lära känna människor som lever i helt andra miljöer än du, i helt andra kulturer än du. Boken kan vara skriven av en författare från tredje världen. Eller så kan någon svensk eller annan västerlänning valt att skriva en bok som utspelar sig i tredje världen.

Vad då tredje världen?
Under kalla kriget (1945-1989) delade man in världen i första, andra och tredje världen.

  • Första världen: Västeuropa och USA.
  • Andra värdlen: Sovjet och det kommunistiska Östeuropa.
  • Tredje världen: Världens övriga länder, de allra flesta fattiga.

Boktips

  • Dire, Waris: En blomma i Afrikas öken m.fl. En bok om könsstympning.
  • Ellis, Deborah: Den osynliga flickan. Ungdomsbok om en ung flicka och hennes familj i talibanernas Afghanistan.
  • Hosseini, Khaled: Flyga drake
  • Lundström, Janne: Flickan som var vacker i onödan och Morbror Kwesis vålnad som utspelas i Afrika.
  • Mankell, Henning: Comedia infantil Om gatubarn i Mozambique. Vacker och rörande.
  • McCall, Smith: Alexander: Damernas detektivbyrå. Lättläst deckare, Botswana.
  • Zak, Monica: Alex Dogboy och Strutspojken. Lättlästa och spännande ungdomsböcker från Sydamerika och Nordafrika.

Skriftlig presentation
Du skall skriva en recension eller en fingerad författarintervju om romanen. Den skall innehålla. Du kommer få några exempel av mig i skolan och jag kommer också lägga några länkar här.

  1. Bokens författare
    En kort presentation av författaren.
  2. Bokens innehåll
    En kort sammanfattning av boken. Skriv om tid, miljö, personer, handling.
  3. Det annorlunda i boken
    Du får genom texten möta andra människor som lever väldigt annorlunda jämfört med dig och har en annan kultur. Berätta om det annorlunda. Eller så kan det vara så att människor missförstår varandra eftersom man kommer från olika kulturer. Berätta om sådana missförstånd som finns i din text. Skriv utförligt!
  4. Sådant du känner igen dig i i boken
    Även om vi lever i olika kulturer så har vi mycket gemensamt, vi känner igen oss i mycket. Vad känner du igen? Skriv utförligt!
  5. Bokens budskapet
    Tror du att författaren har något budskap? Vad i så fall? Förklara hur detta budskap kommer fram i texten! Vad tycker du om detta budskap? Motivera dina åsikter

Bedömning

Kunskapskrav

E

C

A

2. Genom att göra ____ sammanfattningar av olika texters innehåll med ____ koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du ___________läsförståelse.

enkla

viss

grundläggande

utvecklade

relativt god

god

välutvecklade

god

mycket god

3. Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolkar och för du _____________underbyggda resonemangom______________________i olika verk.

enkla och till viss del

tydligt framträdande budskap

utvecklade och relativt väl

 tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna

välutvecklade och väl

tydligt fram-trädande budskap och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda

5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt     ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

viss

enkel

i huvudsak

relativt god

utvecklad

relativt väl

god

välutvecklad

väl

Förmågor att utveckla

Genom att läsa din roman och skriva om den ska du utveckla dina förmågor att

  • formulera dig och kommunicera i skrift,
  • läsa och analysera skönlitteratur,
  • följa språkliga normer och
  • söka information från olika källor och värdera dessa.

Centralt innehåll

  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms-och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag.
  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form.

Lycka till!
/Calle Palm

« Svenska 12-13 så 9


Lämna en kommentar