Plugga svenska

Lektioner svenska 9e lå 23-24

Vi har lektioner tisdagar 13.50-14.40, onsdagar 11.35-12.30 och fredagar 8.15-9.10.

Ons 15 maj
Sabina pratar om typiska drag i upplysningens litteratur. Sedan jobbar ni med Frågor sid 119. Ni får låna böcker, Svenska impulser 9.

Tisdag 14 maj
Vi får se vad det blir. Några idéer:
* Calle snabbspolar litteraturens historia. Fakta finns här.
* SVT: Sveriges litteraturhistoria.
* Jobba i Svenska impulser 9. Frågor sid 119

Och vad blev det då? Jo, tre grupper redovisade språkhistoria. Sedan såg vi tre avsnitt i SVT-serien Sveriges litteraturhistoria.

Fre 10 maj
Lovdag

Ons 8 maj
Studiedag.

Tis 7 maj
Hemlektion. Uppgiften finns på It´s. Du ska läsa ett utdrag från Robinson Crusoe (sid 105-108). Sedan ska du svara på frågorna på sid 108 samt diskussionsfrågan på sid 109. Du svarar på It´s.

Fre 3 maj
Redovisa uppg 11. Språkhistoria – ett grupparbete. Och nu ska det bedömas med betyg.

Ons 1 maj
LOV

Tis 30 apr
Redovisa uppg 11. Språkhistoria – ett grupparbete. Först kör vi en sväng där alla får regi. Sedan redovisar en gång till, mycket bättre. 🙂

Fre 26 apr
Redovisa uppg 11. Språkhistoria – ett grupparbete. Först kör vi en sväng där alla får regi. Sedan redovisar en gång till, mycket bättre. 🙂 Vi får se hur många vi hinner med. Vi fortsätter på tisdag. (Vi hann inte så många – det tog lång tid att skriva ut manus m.m.)

Fre 19, tis 23 & ons 24 apr
VI jobbar med grupparbete om svensk språkhistoria = uppg 11. Språkhistoria – ett grupparbete. Vi siktar på att redovisa fre 26 apr. I början av lektionen 24 apr visar vi er hur man gör ett snyggt talmanus (1,5 i radavstånd, storlek 16, kortare rader, tydlig rubrik, ev. underrubriker kursivering av nyckelord, namn, datum)

Ons 17 apr
Vi sätter igång ett grupparbete om svensk språkhistoria = uppg 11. Språkhistoria – ett grupparbete. Arbetet introduceras, vi gör grupper och väljer ämnen och börjar jobba.

Tis 16 apr
Skriva klart faktatext om Förintelsen. Skicka in idag innan du går. Du hittar länkar och en dummy på Plugga SO!

Fre 12 apr
Svenskan inställd pga NP i NO.

Ti 9 & ons 10 apr
Skriva faktatext om Förintelsen. Du hittar länkar och en dummy på Plugga SO!

Ons 3 & fre 5 april
Samarbete med SO. Skriva faktatext om Förintelsen. Du hittar länkar och en dummy på Plugga SO!

Fre 22 mars
Samarbete med SO. Skriva faktatext om Förintelsen. Du hittar länkar och en dummy på Plugga SO!

Tors 21 mars
NP: Skriv. Samling 8.45. Skriv mellan 9.00 och 12.20. Gå tidigast 10.30.

Ons 20 mars
Ni får läsa varandras argumentationer och ge respons på både innehåll och språk. Sedan får ni bearbeta era texter vidare.

Tis 19 mars
NP-läsförståelse. Samling 8.45 i klassrummet. Ta med mobil som läggs i skåp. Ok med eget nyttigt fika. VI bjuder på frukt och Festis. Provet startar 9.00 och pågår till senast 12.30. Undervisningen startar 13.00 igen.
13.40. Lektion. Wordkunskap eller det vi gör ons 20 mars. Ev. starta om alla datorer inför torsdagens NP så att ni har alla uppdateringar.

Fre 15 mars
Få tillbaka noveller och rätta i exam. Några behöver också skriva klart sina argumentationer. Info om NP på tisdag. Och kanske att Calle kör lite Wordkunskap med de som är klara med allt.

Ons 13 mars
Argumentera för införandet av en minnesdag. Idag skriver du klart och jobbar med språket. Vi skriver i exam.net och uppgiften kommer att bedömas.

Tis 12 mars
Forts på föregående lektioner. Du ska alltså argumentera för att införa en minnesdag för att hedra en person du själv valt. Idag skriver du din text i exam.net. Du får din planering utskriven.

Ons 6 & fre 8 mars
Skriv en argumenterande text. Du ska argumentera för införandet av en minnesdag av en en person. Vem? Varför? Du får instruktion på papper. Uppgiften kommer från läroboken Impuls 8. På tisdag skriver vi texten i exam.net.

Tis 5 mars
Sista lektionen när vi analyserar argumenterande texter. Du får dem på papper. OCh du har analysblad på It´s learning. Calle slutar med att gå igenom de retoriska begreppen: logos, pathos, ethos. Ethos handlar om att göra sig trovärdig.

Fre 1 mars
Analysera argumenterande texter. Analysblad finns på It´s Learning och texterna får ni på lektionen.

Ons 28 feb
Calle går igenom argumenterande text. Och du ska skriva i din skrivbok. Först om etos, patos, logos. Sedan begreppen: tes, argument, motargument, kontraargument och olika slags argument. Sedan ska vi analysera insändare från läromedlet Impuls. Ni får fyra insändare. Och ni gör ananlyserna på It´s Learning. Färdig analysdokument finns.

Tis 27 feb
Skriva klart novell. Och färdiga elever sitter med Calle i 7e:s klassrum och jobbar med språkriktighet.

Tis 13 feb, ons 14 feb och fre 16 feb
Skriva novell i exam. Alla instruktioner i uppg 8. Skriv en novell.

Fre 9 feb
Planera novell. Alla instruktioner i uppg 8. Skriv en novell.

Ons 7 feb
Planera novell. Alla instruktioner i uppg 8. Skriv en novell. På fredag börjar vi skriva i exam.net.

Tis 6 feb
Planera novell. Alla instruktioner i uppg 8. Skriv en novell.

Fre 2 feb
Först ska vi se en filmatisering. Sen ska vi jobba med frågor till novellen ”Ett halv ark papper”. Frågorna finns i Uppg 7. Läsa novell. Jag har lagt in Worddokumentet i It´s Learning och du hittar det t ex via kalandern.

Ons 31 jan
Vi ska vi lyssna på novellen ”Ett halv ark papper”. Texten hittar du på webbplatsen etthalvtarkpapper.se. Sedan ska du slå upp ord och svara på frågor till texten. du hittar frågorna i Uppg 7. Läsa novell.

Tis 30 jan
Göra klart analys av novellen ”Spöket Milton”. All info i Uppg 7. Läsa novell. Efter det ska vi lyssna på novellen ”Ett halv ark papper”. Texten hittar du på webbplatsen etthalvtarkpapper.se.
Ni har idag fått resultatet på referatprovet på It´s. Calle kommer prata med er som inte gjort provet eller inte blev klara/skrev godkänt. Så gör vi en plan.

Fre 26 jan
Utvecklingssamtal.

Ons 24 jan
Idag ska du analysera novellen ”Spöket Milton”. All info i Uppg 7. Läsa novell.

Tis 23 jan
Referatprov. Du kommer få välja mellan en kortare och enklare tidningstext (som nog är svår att få A på) och en längre och svårare en tidningstext som du ska referera. Du ska alltså korta den till 1/3 av sin ursprungliga längd, ange källa korrekt (författare, rubrik, datum, utgivare (=tidning) och använda några referatmarkörer.
Den enklare texten är 321 ord och ska kortas till 110 ord (+/- 20 ord)
Den längre texten är 505 ord och ska kortas till 165 ord (+/- 20 ord)

Fre 19 jan
Nästa lektion, tisdag 23 jan blir det referatprov. Du ska då skriva ett referat i exam. Vi ska nu läsa ett par modeller och analysera dem utifrån novellens typiska drag. Så först går Calle igenom vad som kännetecknar en novell. Mer info i Uppg 7. Läsa novell.

Tisd 16 jan & ons 17 jan
Vi fortsätter med uppgift 6. Att referera. Och så planerar vi in när vi gör referatprov. Vi ska också arbeta in ett citat i det sista referatet. Till snabba finns en extratext att referera. Det är ”20 väldigt viktiga minuter kan förhindra självmord” (NA 31 dec -23)av NN. Texten är 446 ord och ditt referat ska vara ca 150 ord (+/- 20)

Fre 12 jan
Vi fortsätter med uppgift 6. Att referera. Skriv klart referat om vattenläcka på Krämaren från 9 jan. Skriv sedan referat på 60 ord om läckans orsaker från 11 jan. Skrev sedan ett referat om 80 ord om att fler unga måste göra lumpen mot sin vilja.

Ons 10 jan
Vi fortsätter med uppgift 6. Att referera.

Tis 9 jan
Vi jobbar med uppgift 6. Att referera. Vi hann följande: Calle pratade om sex olika textaktiviteter: berätta, återberätta, beskriva, förklara, övertyga och instruera. Sedan lästa vi texten från Impuls 8 och började prata om vad som ska finans med när man anger en källa. Vi nämnde tre saker: titel, datum, vem som publicerat. Fortsättning följer nästa lektion.

Tis 19 dec
Gör klart gammalt NP i läsförståelse. Och lite utvärdering.

Fre 15 dec
VI jobbar vidare med gammalt NP. Åtta elever blev klara. Så vi gör klart detta på tisdag.

Ons 13 dec
Ni jobbar med läsförståelse (gammalt NP) och skriver klart krönikor.

Ons 6, fre 8 och tis 12 dec
Välja ämne, planera krönika och skriva. Vi skriver i exam. 14 dec också intro till läsförståelseuppgift. (Gammalt NP.)

Tis 5 dec
Skriva klart analys av krönika. Se instruktioner 1 dec. Vart efter ni blir klara ska ni läsa en/ett par krönikor som vi har med. Och kanske börja fundera på ämne att skriva om.

Fre 1 dec
Idag ska du på egen hand analysera en krönika. Jag har med mig två, en längre ”Vill du göra karriär? Välj rätt partner” av Elin Vimefall, NA 1 dec -23. och en kortare krönika av Emma Larsson i Exam.net. Du får frågor. Utifrån dessa ska du skriva en löpande text som presenterar krönikan och dess typiska drag.

Ons 29 nov
Göra klart analys av krönikan ”Det här är värsta tiden på året” av Emma Larsson (NA 24 nov-23). Vi går sedan igenom analysen. På fredag ska du göra en analys på egen hand som kommer att bedömas. Får vi tid över ska vi börja fundera å ämnen du kan skriva om i din krönika.

Tis 28 nov
Calles läser en krönika om snökaos som han skrev 2018. Sedan ska vi analysera krönikan ”Det här är värsta tiden på året” av Emma Larsson (NA 24 nov-23).  Sedan ska du göra en analys av en krönika på egen hand som kommer att bedömas. All material finns i uppg 4. Läsa krönikor.

Fre 24 nov
Genomgång av texttypen krönika och dess typiska drag. Begreppafilm om krönika. Calle och Sabina pratar om språkligt godis, alltså stilfigurer. (liknelser, metaforer, hyperboler, litoteser, besjälningar, upprepningar, stegring, antropomorfismer, idiom- ex. visa framfötterna.) Och så ser vi klipp med retorikläraren Gabrielle Salander ”Så påverkar du andra (och dig själv) med dina ord”.

Ons 22 nov
Få tillbaka sammanfattning av Stjärnlösa nätter och rätta. Sedan ska vi läsa krönikor = uppg 4. Mer info kommer på bloggen snart.

Må 20 & tis 21 nov
Muntligt NP i svenska.

Fre 17 nov
Förberedelser för NP i svenska.

Tis 14 & ons 15 nov
Brytdagar med E-kampen.

Fre 10 nov
träna till NP. Idag får ni varsin text att läsa att fundera kring. Nästa fredag ska ni diskutera dessa texter i samma grupper som vi genomför NP.

Ons 8 nov
Förbereda muntliga NP. Idag genomgång. Träning kommande fredagar.
1) Gå igenom elevbrev från Skolverket om NP (finns på flera språk)
​​​​​​​2) Titta på två filmer från Orka plugga: Så funkar muntliga nationella proven och Tips inför muntliga nationella(Du kan även själv titta på Så förbereder du dig inför  muntliga nationella i svenska.)
3) Information ht-23 till eleverna från Skolverket.
​​​​​​​4) Arbetsgång vid delprov A. ​​​Från Uppsala universitet
5) Begreppafilm om resonemang. (Du kan även titta på denna från Orka plugga.)
6. Hinner vi mer? Då tittar vi på Anna Kayas meningsstarter här.

Om du hemma vill titta på hur det går till finns en 29 min lång film på You tube.

Tis 7 nov
Skriv klart sammanfattning av boken Stjärnlösa nätter. Sista lektionen.

Fre 27 okt
Skriv sammanfattning av boken Stjärnlösa nätter med hjälp av den planering som du gjorde förra lektionen. Du får din planering av Sabina och Calle. Efter lovet får du tid att skriva klart innehållet samt bearbeta språket. (Så har du missat att läsa allt, låna en bok och läs under lovet.)

Ons 25 okt
Calle och Sabina visar fyra olika sätt man kan planera en text på. Planera sedan din sammanfattning av boken med hjälp av instruktionerna du fick i tisdags. Ev. kan du börja skriva din sammanfattning denna lektion. Var du inte med – kolla någon klasskamrats anteckningar. Du planera på papper och skriver för hand.

Tis 24 okt
Vi lyssnar klart på Stjärnlösa nätter sid 240-248. Vi ska nu skriva en sammanfattning av boken. Idag om hur man sammanfattar. På torsdag planerar du och på fredag skriver du sin sammanfattning. Och efter lovet får du en lektion och rätta språket.

Fre 20 okt
Vi lyssnar på sid 219-240 i Stjärnlösa nätter. Så får vi se vad vi gör. Kanske skriver vi i läslogg. Eller pratar om hederskultur. Eller om muntliga nationella provet.

Ons 18 okt
Vi lyssnar på sid 203-218 i Stjärnlösa nätter. Sedan svarar du på några frågor om sanning och lögn.

Rubrik: Lögner s 203-218
1. Amar ljuger för sin kusin/fru Amina! Ge exempel på situationer!
2. Varför ljuger Amar så mycket för Amina tror du?
3. Vad tänker du om sanning och lögn i en vänskap eller en relation? Är det ok att ljuga ibland? Eller ska man försöka att alltid vara sann, oavsett vilka konsekvenser det får? Finns det saker man inte får ljuga om?

Tis 17 okt
Vi lyssnar vidare från sid 180-202 i Stjärnlösa nätter. Vi får se hur mycket vi orkar lyssna och om vi kanske ska diskutera  något eller skriva i läsloggen. Målet är i alla fall i vi nu ska läsa ut boken så snart som möjligt. Calle tog upp stilfiguren ”retorisk fråga” på slutet.  ”Varför var det alltid de goda som måste dö?” funderar Amar efter sin kusin Samirs död.

Fre 13 okt
Vi lyssnar vidare från sid 157-179 i Stjärnlösa nätter. På slutet funderade Sabina och Calle högt en stund om vad hederskultur är.

Ons 11 okt
Sabina delade ut texter att rätta. Så vi rättade. Sedan lyssnade vi vidare på Stjärnlösa nätter från sid 145-156. I detta avsnitt är Amar väldigt självisk och Amina mycket osjälvisk, nästan som ett helgon. (Nedan står en uppgift som vi aldrig hann. Kanske gör vi den vi ett senare tillfälle. Du ska skriva lite om detta och så ska vi diskutera i grupper efteråt
1. Amar är självisk – ge exempel från boken.
2. Amina är osjälvisk – ge exempel från boken
3. Förklara  ordet självisk med några meningar.
4. Förklara ordet osjälvisk med några meningar
5. Ge några exempel på situationer när du tycker att man kan/bör vara självisk.
6. Ge några exempel på situationer när du tycker att man kan/bör vara osjälvisk.)

Tis 10 okt
Skriv klart om Amar och tjejer. Se fred 6 okt. I fredags fick du tillbaka din läslogg rättad. Idag ska alla föra in dessa rättningar i sina läsloggar. Om du får en stund över medan klasskamrater rättar är din uppgift att samla fakta om författaren, Arkan Asaad. Skriv i din läslogg. Och ange de källor du använder,

Fre 6 okt
Vi skriver läslogg om det senaste kapitlet i Stjärnlösa nätter, denna gång om Amar och tjejer.

  1. Beskriv hur Amar behandlar tjejer i början av kapitlet. Och varför tror du att han inte vill ”binda sig”/ha en stadig relation med någon?
  2. Han blir sedan ihop med Shilan. Beskriv så utförligt som du kan, vad de ”faller för” hos varandra! Stoppa in ca två – tre citat i texten. (Ange sidnummer inom parantes.)
  3. Gissa! Hur kommer det att gå med Amars relationer? Kommer någon bli permanent (stadig) eller kommer båda att ta slut. Motivera!

När du är klar ska du rätta din läslogg med hjälp av den rättning som Calle gjort.

Ons 4 okt
Idrottsdag. 9.15-14.30 på friidrottsarenan, Örebro universitet.

Tis 3 okt
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s. 120-144). Ingen läslogg.

Fre 29 sept
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s. 114-119). Och lite läsloggsskrivande. I exam. Bedömning av innehåll. Idag om vänskap. 1. Vad är vänskap? Asssociera fritt. 2. Awe (s.115-116) skildras som en riktig vän. Hur agerar han mot Amar? Skildra utförligt! 3. Amar blir av med sina vänner – varför? Skildra utförligt!

Ons 27 sept
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s. 96-113). Och så ska vi skriva om vad man ska ha föräldrar till när man blir vuxen. I Amars fall fortsätter pappa att bestämma över hans liv trots att han är 19. Så vill så klart ingen ha det. Men vilken plats ska då föräldrar ha i ens liv som vuxen?

Tis 26 sept
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s. 79-95). Och så hade vi en gruppdiskussion om när man blir vuxen, med start i citatet på sid 81: ”När vi väl kom fram var jag tvungen att leka vuxen igen”.

Fre 22 sept
Vi läser vidare i Stjärnlösa nätter (s. 67-78) och skriver i läslogg. Svara på följande frågor:
1. Berätta om de tillfällen när Hakim använder våld mot sin son Samir! När, hur, varför?
2. Berätta på samma sätt om Cassim och hans som Amar. När, hur, varför?
3. Vad tänker du om våld från föräldrar mot barn? Rätt/fel? Om det är rätt någon gång – hur ser en sådan situation ut enligt dig?

Ons 20 sept
Skriva klart brevet till Amar. Granska både ditt innehåll och ditt språk. När du är klar har Sabina lite övningar du kan få jobba med enskilt.

Tis 19 sept
Amar har skrivit ett brev till dig. Vi läser upp det och du får det på papper. Sedan ska du besvara brevet i exam.net. Kommer att bedömas. Av ditt brev ska du både framgå att du har koll på boken och att du kan skriva korrekt, varierat och anpassat till syfte och mottagare. Så ditt brev ska både innehålla tröst/uppmuntran och råd. Du har två lektioner på dig.

Fre 15 sept
Skriv klart texten Amars och hans kurdiska släktingars syn på kärlek och äktenskap. Sedan lyssnar vi vidare på Stjärnlösa nätter (s.52-64). Och här näst ska ni skriva ett brev på två lektioner som kommer att bedömas. Så hinner vi så introducerar vi uppgiften och pratar om genremarkörer i brev.

Ons 13 sept
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s.38-51) och skriver läslogg. Denna gång kommer läsloggen att bedömas, både läsförståelse och språkriktighet. Fråga: Redogör utförligt hur Amar respektive hans kurdiska släktingar ser på kärlek och äktenskap! Väv in minst två citat från boken, citat som visar Amars respektive släktingarnas synsätt. Lägg gärna till hur du själv tänker. Försök också lyfta fram fördelarna med det ”kurdiska” synsättet och nackdelarna med det ”svenska”.

Tis 12 sept
Vi lyssnar på s. 31-37 i Stjärnlösa nätter och skriver läslogg. I loggen besvarar du följande fråga: Vilka skillnader upplever Amar mellan den kurdiska kulturen i Irak hemma hos sin farmor och den svenska kulturen han är van vid. Skriv om så många som möjligt – läs texten noga.

Fre 8 sept
Vi lyssnar på s.15-30 och skriver läslogg. I loggen besvarar du följande frågor:
1. Varför lämnade mamman Cassim (sin man, Amars pappa) tror du?
2. Hur uppfostrade hon sina barn?
Om vi hinner så fortsätter vi att lyssna på Stjärnlösa nätter (s.31-37) och skriver läslogg. Fråga: Vilka skillnader upplever Amar mellan den kurdiska kulturen i Irak hemma hos sin farmor och den svenska kulturen han är van vid. Skriv om så många som möjligt – läs texten noga.

Ons 6 sept
Vi lyssnar/läser Stjärnlösa nätter. s. 11-14 om en familjemiddag.
1. Vad hände?
2. Varför blev Cassim så arg?
3. Hur borde han ha gjort?
4. Hur gör du när du blir arg?

Tis 5 sept
Först blev det språkriktighet med Calle och sedan började vi lyssna på Stjärnlösa nätter. VI kom fram till scenen med familjemiddagen.

Fre 1 sept
Du får boken Stjärnlösa nätter och vi börjar läsa. Idag högt. Sedan ska du börja skriva läslogg. Loggen finns på It´s Learning. = Uppg 3. Stjärnlösa nätter – skriva  läslogg.

Ons 30 aug
Språkriktighet. Du får ett antal meningar som innehåller olika fel. Kan du hitta dem och rätta till? Genomgång av fel och feltyper på tavlan.

Tis 29 aug
Klassdag – ingen svenska.

Fre 25 aug
Vi jobbar med uppg 2. Att bestämma själv. Vi ska jobba i grupper, diskutera och presentera.

Ons 23 aug
Skriva ett personligt brev som svar. Detta är Uppg 1. Skriv först ett innehåll. Om du hinner jobbar du sedan med att bearbeta/rätta ditt språk. Om du också hinner jobba med lay out är det riktigt bra. Och är du väldigt snabb ska du också bearbeta en gång till, nu för att språket ska bli enkelt och rakt. Och det är svårt!!!

Tisdag 22 aug
Calle och Sabina gick igenom vad som kännetecknar ett brev. Viktiga ord från lektionen: genre, genremarkör, formell, informell. Vi slutade att läsa ett brev från Calle till klassen.

ti 7 maj Studieeftermiddag
ons 8 maj Studiedag
fre 10 maj LOV
ti 14 maj
ons 15 maj
fre 17 maj
ti 21 maj
ons 22 maj
fre 24maj
ti 28 maj
to 30 maj
fre 31 maj Inställt. Sexor på besök
ti 4 juni
ons 5 juni
fre 7 juni

« svenska 9e lå 23-24