Plugga svenska

Lektioner sv så 9 ht-20

Hej elever i 9a och 9b!
Här kan ni se vad vi gör lektion för lektion.

Datum 9a (ti, to) 9b (må, fre)
må 21 dec * Leta efter ämne till uppsats om förintelsen. Du kan hitta idéer på flera sätt:
– Läsa din roman om förintelsen.
– Läsa i boken ”Om detta må ni berätta”
– Calle har lite faktaböcker om Förintelsen. Bläddra i dem.
* Calle pratar om hur man ställer en bra fråga. Bra=som går att besvara utan att jobba ihjäl  sig.
fre 18 dec * Läsa Förintelseroman = Uppg 8.
* Boksamtal i grupper som bedöms.
to 17 dec, tis 15 dec, * Läsa Förintelseroman = Uppg 8.
* Boksamtal i grupper som bedöms.
må 14 dec * Läsa Förintelseroman = Uppg 8.
* Boksamtal i grupper som bedöms.
fre 11 dec * Läsa Förintelseroman = Uppg 8. Håll koll på det du lär dig om förintelsen och budskapet. Välj en nyckelmening. Den ska du citera och kommentera.
* Boksamtal nästa vecka på måndag och  fredag i mindre grupper.
to 10 dec * Få tillbaka reflektion. Rätta och skicka in  igen.
* Har du inte gjort klar din reflektion. Gör det och skicka in på It´s.
* Låna bok om förintelsen  och  läsa = Uppg 8. Fokus på vad du kan lära om förintelsen och bokens budskap. Skriv logg om detta. (Redovisas i muntligt bokprat i mindre grupper.)
tisdag 8 dec * Skriva reflektion över Stjärnlösa nätter.  Ta upp det du vill. Men alla ska beröra frågan om föräldramakt och barnmakt. Vad  och hur mycket ska ett barn få bestämma själv? Och när barnet blivit en ung vuxen – hur mycket ska föräldrar då lägga sig?
må 7 dec * Skicka in reflektion över Stjärnlösa nätter på Its.
* Läsa Förintelseroman. Håll koll på det du lär dig om förintelsen och budskapet. Välj en nyckelmening. Den ska du citera och kommentera.
fre 4 dec * Skriva reflektion över Stjärnlösa nätter.  Ta upp det du vill. Men alla ska beröra frågan om föräldramakt och barnmakt. Vad  och hur mycket ska ett barn få bestämma själv? Och när barnet blivit en ung vuxen – hur mycket ska föräldrar då lägga sig?
to 3 dec * Läsa Stjärnlösa nätter idag och på torsdag. Boken redovisas genom en skriven reflektion tisdag 8 dec.
ti 1 dec * Läsa Stjärnlösa nätter idag och på torsdag. Boken redovisas genom en skriven reflektion tisdag 8 dec.
må 30 nov * Läsa Stjärnlösa nätter idag och på fredag. Planera för hur vi redovisar boken. Calle vill att boken redovisas på något sätt som kan bedömas.
Vi bestämde att vi på fredag läser en stund och sedan skriver en sluttext,  en reflektion.
fre 27 nov * Läs i nylånade böcker om förintelsen 40 min. Sträck på benen i 5 minuter. Skriv om boken. Skriv särskilt om sådant som berör förintelsen. Tid över. Samla fakta om författaren och börja på en författarpresentation.
to 26 nov * Först lite planering. Vi läser klart bockerna. Sedan läsaer vi böcker om förintelsen och jobbar med dialekter.
* Vi läser Stjärnlösa nätter och skriver logg.
ti 24 nov Muntligt nationellt prov
må 23 nov Muntligt nationellt prov
fre 20 nov * Hur leder man ett samtal? Diskussion inför NP i svenska. Se Uppg 4.
* Tid över? Läs Stjärnlösa nätter. Och skriv läslogg.
to 19 nov * Hur leder man ett samtal? Diskussion inför NP i svenska. Se Uppg 4.
* Arbeta igenom din artikel igen utifrån den  respons du får. Och kanske du hittar saker du vill ändra/utveckla.
* Lämna in igen!
* Tid över? Läs Stjärnlösa nätter. Och skriv läslogg.
ti 17 nov * Lämna in debattartikel.
* Calle skriver ut tre ex av varje artikel och så får ni läsa varandras och ge respons.
må 16 nov * Lämna in debattartikel.
* Calle skriver ut tre ex av varje artikel och så får ni läsa varandras och ge respons.
* Arbeta igenom din artikel igen utifrån den  respons du får. Och kanske du hittar saker du vill ändra/utveckla.
* Lämna in igen!
fre 13 nov * Skriv klart debattartikel! = Uppg 7. Ska lämnas in i början på nästa lektion för kamratrespons. Du kan alltså jobba med den hemma om du vill.
to 12 nov * Skriv klart debattartikel! = Uppg 7. Ska lämnas in i början på nästa lektion för kamratrespons. Du kan alltså jobba med den hemma om du vill.
ti 10 nov * Välj ämne.
* Samla fakta, argument och motargument.
* Börja skriv. (Skall skrivas klart på torsdag så att vi nästa måndag kan jobba med kamratrespons. Ge dig själv läxa om du behöver.)
må 9 nov * Välj ämne.
* Samla fakta, argument och motargument.
* Börja skriv. (Skall skrivas klart på fredag så att vi nästa måndag kan jobba med kamratrespons. Ge dig själv läxa om du behöver.)
fre 6 nov * Först lite om corona och vad man bör tänka på. Calle pratade bl a om inkubationstid (inkubera=ruva)
* Börja jobba med debattartiklar. = Uppg 7. Calle går igenom, vi läser två artiklar som finns i länken ovan.
* Läxa: välj ämne till debattartikel till nästa lektion. Om du inte kommer på något ska du skriva en coronarelaterad artikel om typ att tvätta händer, hålla avstånd och dyl
to 5 nov * Först lite om corona och vad man bör tänka på. Calle pratade bl a om inkubationstid (inkubera=ruva)
* Börja jobba med debattartiklar. = Uppg 7. Calle går igenom, vi läser två artiklar som finns i länken ovan.
* Läxa: Välj ett ämne till debattartikel till nästa lektion.
tis 3 nov Vikarie: Calle i coronakarantän.
Välj mellan dessa alternativ.
1. Läs Stjärnlösa nätter och skriv läslogg.
2. Jobba i grupperna i Livets etik med er Power Point och öva. Kommer att bedömas i både svenska och relgion.
må 2 nov Jobba hemma/i skolan pga utv-samtal. Läs Stjärnlösa nätter och skriv läslogg.
v 44 LOV (Lovskola må-to) LOV (Lovskola må-to)
v 43 Redovisa om gymnasieprogram muntligt enskilt med hjälp av en Power Point. I halvklass.De som inte redovisar läser Stjärnlösa nätter och skriver läslogg. Hitta en stilla plats på skolan. Redovisa om gymnasieprogram muntligt enskilt med hjälp av en Power Point. I halvklass.De som inte redovisar läser Stjärnlösa nätter och skriver läslogg. Hitta en stilla plats på skolan.
v 42 Jobba med gymnasieprogram. = Uppg 6. Jobba med gymnasieprogram. = Uppg 6.
fre 9 okt * Få tillbaka referat rättat:
*  Bearbeta referat och skicka in igen på It´s.
* Tips för muntlig presentation med Power Point. Klassen och Calle hjälps åt.
* Lyssna på Dagens eko och spåra referatmarkörer och källhänvisningar.
* Läsa Stjärnlösa nätter och skriva läslogg.
to 8 okt * Få tillbaka referat rättat:
*  Bearbeta referat och skicka in igen på It´s.
* Tips för muntlig presentation med Power Point. Klassen och Calle hjälps åt.
* Lyssna på Dagens eko och spåra referatmarkörer och källhänvisningar.
* Läsa Stjärnlösa nätter och skriva läslogg.
ti 6 okt * Gör klart referat och skicka in på it´s. (Se fredag 2 okt)
* Läsa Stjärnlösa nätter och skriva läslogg.
må 5 okt * Gör klart referat och skicka in på it´s. (Se fredag 2 okt)
* Läsa Stjärnlösa nätter och skriva läslogg.
fre 2 okt * Referatskrivande. Calle går igenom. Detta lärde vi oss i sjuan.  Och så ska du få en text, Ove skadade sig på elsparkcykel, att referera från dagens NA. Texten finns på it´s.
to 1 okt * Referatskrivande. Calle går igenom. Detta lärde vi oss i sjuan.  Och så ska du få en text, Ove skadade sig på elsparkcykel, att referera från dagens NA. Texten finns på it´s.
ti 29 sept * Få tillbaka krönikor.
* Calle går igenom upplägget får muntliga NP i svenska.
* Uppg 4. Öva till muntligt NP. Idag ska en av er i varje grupp leda ett samtal. Och  resten delta.
* Tid över?
Några behöver komplettera sina krönikor. Resten läser  Stjärnlösa nätter och skriver läslogg.
* Vill ni öva en gång till på muntligt NP? I så fall plockar jag fram en text.
må 28 sept * Få tillbaka krönikor.
* Calle gick igenom upplägget får muntliga NP i svenska.
* Uppg 4. Öva till muntligt NP. Idag ska en av er i varje grupp leda ett samtal. Och  resten delta.
* Tid över?
Några behöver komplettera sina krönikor. Resten läser  Stjärnlösa nätter och skriver läslogg.
* Vill ni öva en gång till på muntligt NP? I så fall plockar jag fram en text.
fre 25 sept * Uppg 4. Öva till muntliga NP.
Sitt  i grupper om fem och diskutera er fram till hur man leder och hur man deltar i ett samtal.// Presentera för klassen på tavlan.
Läs krönikan, sammanfatta och skriv två frågor.
to 24 sept * Uppg 4. Öva till muntliga NP.
Sitt  i grupper om fem och diskutera er fram till hur man leder och hur man deltar i ett samtal.// Presentera för klassen på tavlan.
Läs krönikan, sammanfatta och skriv två frågor.
ti 22 sept * Jobba med lay out och språk-riktighet i krönikan. Uppg 3. Skicka in igen! (Sista lektionen)
* Tid över? Läs Stjärnlösa nätter och skriv läslogg.
må 21 sept * Jobba med lay out och språk-riktighet i krönikan. Uppg 3. Skicka in igen! (Sista lektionen)
* Tid över? Läs Stjärnlösa nätter och skriv läslogg.
fre 17 sept * Skriv krönika. Jobba med språket. Skicka in! Uppg 3. (Jobb med lay out nästa lektion.)
to 16 sept * Skriv klart krönika och skicka in på it´s. (Nästa lektion – arbete med lay out)
ti 15 sept * Börja skriva krönika.  Uppg 3.
må 14 sept * Skriv krönika. Jobba med innehållet Uppg 3.
fre 11 sept * Skriv krönika= Uppg 3. (Calle var sjuk – det blev annat.)
to 10 sept * Välj ämne till krönika= Uppg 3. (Calle var sjuk – det blev annat.)
ti 8 sept * Se studi-film om krönikor.
* Analysera krönikor med hjälp av analysblad på OneNote.
+ ”Jag åkte vattenskoter och utsattes för hat”. Aftonbladet 22 aug -20 (De flesta är klara med den tror jag.)
+ ”Semlorna är ett sjukt experiment” Expressen 20 jan-18.
+ ”Maffiakultur bakom klädrån…” NA 1 nov 2019.
* Välj ämne till din krönika. På torsdag ska vi börja skriva. Så tills dess måste du valt ett ämne. (Vi skriver torsdag och tisdag. Inlämning nästa tisdag.)
* Tid över? Läs Stjärnlösa nätter och skriv läslogg.
må 7 sept * Se studi-film om krönikor.
* Analysera krönikor med hjälp av analysblad på OneNote.
+ ”Jag åkte vattenskoter och utsattes för hat”. Aftonbladet 22 aug -20
+ ”Maffiakultur bakom klädrån…” NA 1 nov 2019.
+ ”Semlorna är ett sjukt experiment” Expressen 20 jan-18.
* Välj ämne till din krönika. På fredag ska vi börja skriva. Så tills dess måste du valt ett ämne. (VI skriver fredag och måndag. Inlämning nästa måndag.)
fre 4 sept * Analys av krönika. Forts på uppgift 3 sept.
* Läs Stjärnlösa nätter och skriv läslogg. = Uppg 1.
* Börja med uppg 2. Om skillnaden mellan nyhetsartikel och krönika. Vi läser en artikel från NA 3 sept om covidtest av barn. Och analyserar den med hjälp av ett analysschema som finns i OneNote.
* Sedan får alla en krönika från Aftonbladet om vattenskoter-åkning och börjar analysera den i samma analysschema.
to 3 sept * Börja med uppg 2. Om skillnaden mellan nyhetsartikel och krönika. Vi läste en artikel från dagens NA om covidtest av barn. Och analyserade den med hjälp av ett analysschema som finns i OneNote.
* Sedan fick alla en krönika från Aftonbladet om vattenskoteråkning och började analysera den i samma analysschema. Vi började bara. Forts. nästa lektion
ti 1 sept * Calle pratade. Läs böcker för att få ord att tänka med och en spegel att titta i för att fundera över vem du är. Skriv för att kunna sätta ord på vem du är och vad du vill. Utan språk tar många till våld.
* Läs Stjärnlösa nätter. Uppg 1.
* Skriv läslogg på One note.
må 31 aug * Calle pratade. Läs böcker för att få ord att tänka med och en spegel att titta i för att fundera över vem du är. Skriv för att kunna sätta ord på vem du är och vad du vill. Utan språk tar många till våld.
* Läs Stjärnlösa nätter. Uppg 1.
* Skriv läslogg på One note.
fre 28 aug * Lyssna klart på Sommar.
* Dela ut böcker
* Läs Stjärnlösa nätter. Uppg 1.
* Skriv läslogg på One note.
to 27 aug * Framtidsvecka. Besök av kardiolog.
ti 25 aug * Skitjobb. Jobba i grupper med att hitta förelar med jobb som av många uppfattas som skitjobb. redovisa på engelskan efter.
må 24 aug * Besök av en socionom.
* Vi lyssnade en liten bit på STjärnlösa nätter.
fre 21 aug * Genomgång av planering för läsåret.
* Uppg 1. Stjärnlösa nätter. Vi diskuterar hur vi ska arbeta med boken.
* Utdelning av bok – anteckna nummer.
* Ev. lyssnar vi på Sommar med Arkan Asaad.
to 20 aug *Lyssna klart på Sommar med Arkan Asaad.
* Läs Stjärnlösa nätter. Uppg 1.
* Skriv läslogg på One note.
ti 18 aug * Genomgång av planering för läsåret.
* Uppg 1. Stjärnlösa nätter. Vi diskuterar hur vi ska arbeta med boken.
* Utdelning av bok – anteckna nummer.
* Vi lyssnade 30 minuter på Sommar med Arkan Asaad.

« sv så 9 ht-20