Uppg 2. ”Huset vid vägens slut”
Uppgift
- Läs/lyssna på romanen Huset vid vägens slut av Magnus Nordin. Alla i klassen ska läsa lika mycket varje vecka. Du kommer att få reda på veckans sidor av din lärare.
- Innan eller efter varje kapitel kommer du att få något att skriv om i en läslogg (en skrivbok). Du kommer också regelbundet få diskutera romanen med en eller flera klasskamrater. Innehållet i läsloggen kommer inte betygsättas (summativ bedömning). Däremot kan du få tips av din lärare på vad du kan skriva och hur man skriver (formativ bedömning)
- När boken är utläst kommer du få en skrivuppgift på en lektion. Mer info kommer
Syfte
Genom att läsa och arbeta med romanen ”Huset vid vägens slut” ska du utveckla dina förmåga att
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift,
- läsa och analysera skönlitteratur
Centralt innehåll
- Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften och avsändare.
- Svensk skönlitteratur för ungdomar som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor.
- Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
Här är instruktioner till ditt skrivande i läsloggen.
Bedömning
Kunskapskrav | E | C | A |
1. Du läser skönlitteratur med ___ genom att på _______________ sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. | flytett i huvudsak fungerande | gott flytändamåls-enligt | mycket gott flyt ändamåls-enligt och effektivt |
2. Genom att göra ____ sammanfattningar av olika texters innehåll med ____ koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du ___________ läsförståelse. | enklavissgrundlägg-ande | utveckladerelativt godgod | välutveckladegodmycket god |
3. Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolkar och för du ___________underbyggda resonemang om ____________________ i olika verk. | enkla och till viss deltydligt framträdande budskap | utvecklade och relativt väl tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna | välutvecklade och vältydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna eller är dolda |
4. Du för ______ resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Du drar då ________ underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska & kulturella sammanhang som det har tillkommit i. | enklatill viss del | utveckladerelativt väl | välutvecklade och nyanseradeväl |
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. | vissenkeli huvudsak | relativt godutveckladrelativt väl | godvälutveckladväl |