Plugga svenska

Lektioner

 

Datum 7a – svenska (må-ons) 7b – svenska (ti-fre) 7c – svenska (to-fre)
to 24 jan Vi lyssnar på kap 5-6 (del 3). Sedan sammanfattar vi boken på motiv-nivå. Skriv motiven här. Ev. lyssnar vi en stund till på boken.
ons 23 jan Intro om motiv i berättelser. Sluttest Huset vid vägens slut. Skicka in på It´s. Läs sedan din bok.
Vad vill du jobba med nu? Svara här!  Se det centrala innehållet.
ti 22 jan Vi lyssnar på kap 7-8 (del 3). Sedan sammanfattar vi boken på motiv-nivå. Skriv motiven här.
må 21 jan Vi lyssnade på kap 7-8 (del 3). Sedan sammanfattade vi boken på motiv-nivå. Skriv motiven här.
fre 18 jan Lyssning på kap 4-6 (del 3) i Huset vid vägens slut.
Sammanfatta romanen på stoffnivå med 100 substantiv. Instruktioner i läslogg.
Lyssning på kap 3-4 (del 3) i Huset vid vägens slut.
Sammanfatta romanen på stoffnivå med 100 substantiv. Instruktioner i läslogg.
to 17 jan Lästest åter. Rätta språket. Lyssna på Huset vid vägens slut.  Kap 1-2 (del 3)
ons 16 jan Vi lyssnade på kap 5-7 (del 3) och lånade sedan böcker.sammanfatta boken på motiv-nivå.
tis 15 jan Återlämning. Bearbetning av lästest.
Lyssning av kap 1-3 (del 3) i ”Huset vid vägens slut”.
må 14 jan Lyssna på kap 2-4 (del 3) och sammanfatta boken på stoffnivå.
fre 11 jan Kap 8-10 i ”Huset vid vägens slut. Sedan läsförståelsetest Vi ska lyssna på kap 10 i ”Huset vid vägens slut.” och skriva ett läsförståelsetest
Sedan ska vi lyssna på kap 1 (del 3).
to 10 jan Lämna in ordklasser.

Lyssna på kap 7-9 (.”del 2) i ”Huset vid vägens slut”.
Arbeta med lässtrategier.

ons 9 jan De som inte lämnat sammanfattning om ordklasser gjorde det.
Vi lyssnade på kap 10 i ”Huset vid vägens slut.” och skrev ett läsförståelsetest
Sedan lyssnade vi på kap 1 (del 3).
tis 8 jan De som inte lämnat sammanfattning om ordklasser gjorde det.
Vi lyssnade på kap 6 i ”Huset vid vägens slut.”
Sedan arbete med lässtrategi. Vi hann också lyssna igenom kap 7.
ons 19 dec Calle presenterade vad berättarperspektiv är. Sedan lyssnade vi på kap 7-9 (.”del 2) i ”Huset vid vägens slut”.
ti 18 dec Skriv klart sammanfattning av ordklasser samt gör färdigt din power point. Skicka in båda filerna på it´s.
må  17 dec Skriv klart sammanfattning av ordklasser samt gör färdigt din power point. Skicka in båda filerna på it´s.
må 10-fre 15 dec Muntliga presentationer av Uppg 3 i tre grupper. Övriga förbereder sin presentation eller skriver sin sammanfattning om ordklasserna.
fre 7 dec Arbeta vidare med uppg 3. Presentera ordklass muntligt. Arbeta vidare med uppg 3. Presentera ordklass muntligt.
to 6 dec Intro av & arbete med uppg 3. Presentera ordklass muntligt
ons 5 dec Arbeta vidare med uppg 3. Presentera ordklass muntligt.
tis 4 dec Intro av & arbete med uppg 3. Presentera ordklass muntligt
må 3 dec Intro av & arbete med uppg 3. Presentera ordklass muntligt
fre 30 nov Calle gick igenom lite grammatik: substantiv och pronomen. Sedan fick eleverna vänskaps-texterna och rättade dem och skickade in på It´s igen. Huset vid vägens slut kap 5 (del 2). Arbete med lässtrategier. Se här. Sedan kap 6 och arbete med lässtrategier.
to 29 nov
ons 28 nov Huset vid vägens slut kap 5 (del 2). Arbete med lässtrategier. Se här. Sedan kap 6 och arbete med lässtrategier.
ti 27 nov Bearbeta din text om vänskap. Jobba med strukturen och jobba med språkriktighet. Skicka in igen på It´s. Läs sedan din bok.
Kap 5 (del 2). Arbete med lässtrategier. Se här.
må 26 nov Calle går igenom hur du skriver med struktur.  Se här.
Du får tillbaka vänskapstext. Rätta fel, jobba med struktur. = Dela in i stycken och skriv en inledning och en avslutning. Om du hinner skriver du en alternativ inledning och avslutning.
Ev. läser vi inledningar och avslutningar för varandra i mindre grupper.
Skicka in på It´s.
Läs din bok.
fre 23 nov Skriv klart texten om vänskap.
+ Jobba med strukturen: inledningen, stycken, avslutning. Läs mer.
+ Arbeta med språkriktighet. Kolla gärna bladet med språkfel.
+ Läs din bok.
Skriv klart texten om vänskap.
+ Jobba med strukturen: inledningen, stycken, avslutning. Läs mer.
+ Arbeta med språkriktighet. Kolla gärna bladet med språkfel.
+ Läs din bok.
to 22 nov Först pratar Calle om in- och uttexter. Se bild.
Skriv om vänskap. Texten ska kunna fungera på en blogg/i en tidning. Skriv en sammanhängande text. Jobba med språkriktighet till sist.
ons 21 nov Först pratade Calle om in- och uttexter. Se bild.
Skriv om vänskap. Texten ska kunna fungera på en blogg/i en tidning. Skriv en sammanhängande text. Jobba med språkriktighet till sist.
ti 20 nov Först pratade Calle om in- och ut-texter. Se bild.
Skriv om vänskap. Texten ska kunna fungera på en blogg/i en tidning. Skriv en sammanhängande text. Jobba med språkriktighet till sist.
må 19 nov Samtal i mindre grupper om vänskap. Se instruktioner.
Skriv klart om självmord. Skriv sedan om vänskap.
fre 16 nov Samtal i mindre grupper om vänskap. Se instruktioner.
Skriv klart om självmord. Skriv sedan om vänskap.
Test om tempus.
Skriv klart om självmord.
Samtal i mindre grupper om vänskap. Se instruktioner.
to 15 nov Läs kap 4 (del 2) och arbete med lässtrategier. Skriv om 2 livsfrågor. Frågorna finns här.
ons 14 nov Vi läste kapitel 4 och jobbade med lässtrategier. Vi skrev om två livsfrågor. Frågorna finns här.
ti 13 nov Läs kapitel 4 och jobba med lässtrategier. Skriv om två livsfrågor. De flesta hann svara på 4 frågor om självmord. Nästa lektion ska vi skriva om vänskap. Sedan bearbeta dessa texter och skicka in på It´s. Du kommer bli bedömd i läsförståelse och språkriktighet.
må 12 nov Läs gestaltande beskrivning i grupper. Skicka in på It´s. Läs kapitel 3 (del 2). Jobba med att förklara kapitlets svåra ord.
fre 9 nov Läs kapitel 3 (del 2). Jobba med att förklara kapitlets svåra ord. Sedan läsning i egen roman. Läs kapitel 3 (del 2). Jobba med att förklara kapitlets svåra ord. Sedan läsning i egen roman.
to 8 nov Skriva fyra gestaltande beskrivningar av en plats utanför skolan. Läs för varandra i smågrup-per. Skicka in på It´s.
ons 7 nov Eleverna fick tillbaka vardagsdialoger, rättade dem och skickade in på It´s. Sedan ska vi skriva en gestaltande beskrivning av en plats utanför skolan. (Vi hann inte läsa dem för varandra, ej heller att skicka in dem.)
tis 6 nov Skriva fyra gestaltande beskrivning av en plats utanför skolan. Läsa för varandra i mindre grupper. Skicka in på It´s.
må 5 nov Vi ska lyssnade på kapitel 2, del 2. Och så jobbade vi med gestaltande beskrivningar.
Fre 26 okt Vi lyssnade på kapitel 2, del 2. Sen genomgång om gestaltning. Vi övade på att skriva gestaltande och skickade in tre gestaltningar. Vi lyssnade på kapitel 2, del 2. Sen genomgång om gestaltning. Vi övade på att skriva gestaltande och skickade in tre gestaltningar.
To 25 okt Vardagsdialog åter. Calle går igenom tempus. Rätta och skicka in på It´s.
Ons 24 okt Vi skriver klart vardagsdialoger och skickar in dem på It´s. Sedan läsning av egen bok tills alla är klara. Alla skickade in.
Tis 23 okt Vardagsdialog åter.
Genomgång om tempus. Rätta och skicka in på It´s.
Må 22 okt Genomgång om tempus. Sedan fick eleverna tillbaka sina rättade skoldialoger. Dessa rättades och skickades in på It´s. Sedan start med uppg 10,  vardagsdialog.
Fre 19 okt Skriv klart uppgiften vardagsdialog. Skicka in på It´s. Läs din bok när du är klar. Fortsätt med uppgiften vardagsdialog. Skicka in på It´s. Tid över? Läs din bok!
To 19 okt Bearbeta skoldialog. Skicka in på  It´s i uppgiften Skoldialog – version 2. Börja sedan med uppgiften vardagsdialog. Skicka in på It´s. Läs din bok när du är klar.
Ons 17 okt Fortsatt genomgång om dialogskrivande. Alla skriver sedan var sin skoldialog som skickas in på It´s.
Ti 16 okt Bearbeta skoldialog. Skicka in på  It´s i uppgiften Skoldialog – version 2. Börja sedan med uppgiften vardagsdialog. Skicka in på It´s. Läs din bok när du är klar.
Må 15 okt Dialogläsning. Öva först i grupperna,  sedan uppläsning för klassen. Sedan lyssnade vi klart på kap 1 i del 2. Ev. börja skriva egna dialoger.
Fre 12 okt Genomgång hur man skriver dialog. Sedan skrivande av skoldialoger. Skicka in på It´s. Genomgång hur man skriver dialog. Sedan skrivande av skoldialoger. Skicka in på It´s.
Tors 11 okt Dialogläsning. Vi övade först i grupperna,  sedan uppläsning för klassen. Sedan lyssna vi klart på kap 1 i del 2.
Ons 10 okt Vi lyssnade på kap 1, del 2 och jobbade med lässtrategier. Började läsa dialog. Uppläsning av dialoger nästa lektion.
Ti 9 okt Forts. öva på dialoger. uppläsning för klassen. Lyssna klart på kapitel 1 (del 2). Sedan ska vi skriva egna dialoger.
Må 8 okt Arbete med blad med svåra ord i kapitel 8
Fre 5 okt Forts. på arbete med blad med svåra ord i kapitel 8. Sedan börjar vi med del 2, kapitel 1. Lässtrategier: att förstå nyckelord, att förutsäga, att läsa högt. Klassen delades in i fyra grupper, som började öva på dialogläsning. Vi lyssnade på början av del 2, kapitel 1. Lässtrategier: att förstå nyckelord, att förutsäga, att läsa högt med inlevelse. Klassen delades in i tre grupper som övade på dialogläsning.
To 4 okt Kap. 8. Arbete med lässtrategin att slå upp svåra ord i ett blad. En stunds tyst läsning.
Ons 3 okt Arbete med blad om besjälningar i kap 6 i ”Huset vid vägens slut”.

Vi lyssnade på kap 7 och gissade vad Dagge såg (lässtrategi: att göra hypoteser).

Ti 2 okt Arbete med svåra ord, kopplade till kap 8 i ”Huset vid vägens slut”. Använd svenska.se. och synonymer.se.
Må  1 okt Först pratade Calle om språkriktighet. Sedan fick eleverna tillbaka testet på kap 5 för att rätta och skicka in dem igen på It´s. Sedan arbetade vi med ett arbetsblad med liknelser från boken.
Fre 28 sept Huset vid vägens slut kap 6. Vi jobbade med arbetsblad om besjälningar.

Kap 7: Vi lyssnade och gjorde läsloggsuppgift.

Kap 8. Vi lyssnade och alla fick ett arbetsblad med svåra ord i kap.

Lyssna på kapitel 6. Sedan kap 7. Arbete med läslogg. Vi hann också lyssna på kapitel 8.
To 27 sept Först ska Calle prata språkriktighet. Sedan ska ni få tillbaka testet på kap 5 för att rätta och skicka in dem igen.

Forts kap 6 i ”Huset vid vägens slut”. Arbete med besjälning.

Ons 26 sept Arbete med liknelser i häfte. Vi lyssnade till sist igenom kap. 6 i ”Huset vid vägens slut”.
Ti 25 sept Vi gjorde klart häftet med liknelser samt ett arbetsblad med liknelser från boken. Sedan lyssnade vi på kap 6 i ”Huset vid vägens slut” och började arbete om besjälningar. Se läslogg.
Må 24 sept Teater ”Sjukt frisk”
Fre 21 sept Samtal i helklass inför teaterbesök på ”Sjukt frisk”Vi fortsätter med liknelser i häfte samt ett arbetsblad med liknelser från boken. Skrivande och diskussion efter teatern ”Sjukt frisk”.
To 20 sept Vi fortsätter med liknelser i häfte samt ett arbetsblad med liknelser från boken. Sedan kap 6 i ”Huset vid vägens slut”. Arbete med läslogg.
Ons 19 sept Studiedag
Tis 18 sept Test tillbaka. Calle pratar språkriktighet. Rätta din fel! Skicka in igen på it´s. Sätt provet i din pärm.
Sedan fri läsning i ”tystboken”.
Må 17 sept ”Huset vid vägens slut”
läsförståelsetest kap 5.
Fre 14 sept ”Huset vid vägens slut”
läsförståelsetest kap 5.
Vi gjorde klart    läsförståelsetest kap 5 i ”Huset vid vägens slut”. Sedan jobbade vi med liknelser. (Pappershäfte)
To 13 sept ”Huset vid vägens slut”
Kap 5. skriva läslogg. Vi började med läsförståelsetest kap 5.
Ons 12 sept ”Huset vid vägens slut”
Kap 4, 5. skriva läslogg.
Ti 11 sept ”Huset vid vägens slut”
Kap 4, skriva läslogg.
Må 10 sept ”Huset vid vägens slut”
Kap 2-3, skriva läslogg.
Fre 7 sept Rösta i skolvalet.
Huset vid vägens slut. skriva läslogg. Kap 3.
”Huset vid vägen slut”. skriva läslogg. Kap 3-4.
To 6 sept Redovisning av grupparbete om valfrågor.
Ons 5 sept Grupparbete sv/so om valfrågor.
Tis 4 sept Grupparbete sv/so om valfrågor.
Må 3 sept Grupparbete sv/so om valfrågor.
Fre 31 aug Vi utvärderade vandringen till Ässkogstorp. Och lånade böcker. Besök i valstugorna på Stortorget. Grupparbete sv/so.
Ons 29 aug Om lässtrategier. Innan, under, övervakning och efter.
Vi skrev läslogg om vad vi tror att ”Huset vid vägens slut” (Uppg 2) kommer att handla om.
Tis 28 aug Läsning i ”Huset vid vägens slut”. Kap 1-2. Skriva i loggbok. (Uppg 2)
Må 27 aug Calle pratade om genrer. Brev från Calle till klassen. Alla skriver ett brev till Calle (Uppg 1)
Fre 24 aug Om genrer och lässtrategier.
Vi skrev läslogg om vad vi tror att ”Huset vid vägens slut” (Uppg 2) kommer att handla om.
”Huset vid vägens slut”. Skriva läslogg om kap 1,2 (kolla).
To 23 aug Om genrer och lässtrategier.

Vi skrev läslogg om vad vi tror att ”Huset vid vägens slut” (Uppg 2) kommer att handla om.

« Så 7 ht-18