Lektioner
Datum | 7a – svenska (må-ons) | 7b – svenska (ti-fre) | 7c – svenska (to-fre) |
to 24 jan | Vi lyssnar på kap 5-6 (del 3). Sedan sammanfattar vi boken på motiv-nivå. Skriv motiven här. Ev. lyssnar vi en stund till på boken. | ||
ons 23 jan | Intro om motiv i berättelser. Sluttest på Huset vid vägens slut. Skicka in på It´s. Läs sedan din bok. Vad vill du jobba med nu? Svara här! Se det centrala innehållet. |
||
ti 22 jan | Vi lyssnar på kap 7-8 (del 3). Sedan sammanfattar vi boken på motiv-nivå. Skriv motiven här. | ||
må 21 jan | Vi lyssnade på kap 7-8 (del 3). Sedan sammanfattade vi boken på motiv-nivå. Skriv motiven här. | ||
fre 18 jan | Lyssning på kap 4-6 (del 3) i Huset vid vägens slut. Sammanfatta romanen på stoffnivå med 100 substantiv. Instruktioner i läslogg. |
Lyssning på kap 3-4 (del 3) i Huset vid vägens slut. Sammanfatta romanen på stoffnivå med 100 substantiv. Instruktioner i läslogg. |
|
to 17 jan | Lästest åter. Rätta språket. Lyssna på Huset vid vägens slut. Kap 1-2 (del 3) | ||
ons 16 jan | Vi lyssnade på kap 5-7 (del 3) och lånade sedan böcker.sammanfatta boken på motiv-nivå. | ||
tis 15 jan | Återlämning. Bearbetning av lästest. Lyssning av kap 1-3 (del 3) i ”Huset vid vägens slut”. |
||
må 14 jan | Lyssna på kap 2-4 (del 3) och sammanfatta boken på stoffnivå. | ||
fre 11 jan | Kap 8-10 i ”Huset vid vägens slut. Sedan läsförståelsetest | Vi ska lyssna på kap 10 i ”Huset vid vägens slut.” och skriva ett läsförståelsetest Sedan ska vi lyssna på kap 1 (del 3). |
|
to 10 jan | Lämna in ordklasser.
Lyssna på kap 7-9 (.”del 2) i ”Huset vid vägens slut”. |
||
ons 9 jan | De som inte lämnat sammanfattning om ordklasser gjorde det. Vi lyssnade på kap 10 i ”Huset vid vägens slut.” och skrev ett läsförståelsetest Sedan lyssnade vi på kap 1 (del 3). |
||
tis 8 jan | De som inte lämnat sammanfattning om ordklasser gjorde det. Vi lyssnade på kap 6 i ”Huset vid vägens slut.” Sedan arbete med lässtrategi. Vi hann också lyssna igenom kap 7. |
||
ons 19 dec | Calle presenterade vad berättarperspektiv är. Sedan lyssnade vi på kap 7-9 (.”del 2) i ”Huset vid vägens slut”. | ||
ti 18 dec | Skriv klart sammanfattning av ordklasser samt gör färdigt din power point. Skicka in båda filerna på it´s. | ||
må 17 dec | Skriv klart sammanfattning av ordklasser samt gör färdigt din power point. Skicka in båda filerna på it´s. | ||
må 10-fre 15 dec | Muntliga presentationer av Uppg 3 i tre grupper. Övriga förbereder sin presentation eller skriver sin sammanfattning om ordklasserna. | ||
fre 7 dec | Arbeta vidare med uppg 3. Presentera ordklass muntligt. | Arbeta vidare med uppg 3. Presentera ordklass muntligt. | |
to 6 dec | Intro av & arbete med uppg 3. Presentera ordklass muntligt | ||
ons 5 dec | Arbeta vidare med uppg 3. Presentera ordklass muntligt. | ||
tis 4 dec | Intro av & arbete med uppg 3. Presentera ordklass muntligt | ||
må 3 dec | Intro av & arbete med uppg 3. Presentera ordklass muntligt | ||
fre 30 nov | Calle gick igenom lite grammatik: substantiv och pronomen. Sedan fick eleverna vänskaps-texterna och rättade dem och skickade in på It´s igen. | Huset vid vägens slut kap 5 (del 2). Arbete med lässtrategier. Se här. Sedan kap 6 och arbete med lässtrategier. | |
to 29 nov | |||
ons 28 nov | Huset vid vägens slut kap 5 (del 2). Arbete med lässtrategier. Se här. Sedan kap 6 och arbete med lässtrategier. | ||
ti 27 nov | Bearbeta din text om vänskap. Jobba med strukturen och jobba med språkriktighet. Skicka in igen på It´s. Läs sedan din bok. Kap 5 (del 2). Arbete med lässtrategier. Se här. |
||
må 26 nov | Calle går igenom hur du skriver med struktur. Se här. Du får tillbaka vänskapstext. Rätta fel, jobba med struktur. = Dela in i stycken och skriv en inledning och en avslutning. Om du hinner skriver du en alternativ inledning och avslutning. Ev. läser vi inledningar och avslutningar för varandra i mindre grupper. Skicka in på It´s. Läs din bok. |
||
fre 23 nov | Skriv klart texten om vänskap. + Jobba med strukturen: inledningen, stycken, avslutning. Läs mer. + Arbeta med språkriktighet. Kolla gärna bladet med språkfel. + Läs din bok. |
Skriv klart texten om vänskap. + Jobba med strukturen: inledningen, stycken, avslutning. Läs mer. + Arbeta med språkriktighet. Kolla gärna bladet med språkfel. + Läs din bok. |
|
to 22 nov | Först pratar Calle om in- och uttexter. Se bild. Skriv om vänskap. Texten ska kunna fungera på en blogg/i en tidning. Skriv en sammanhängande text. Jobba med språkriktighet till sist. |
||
ons 21 nov | Först pratade Calle om in- och uttexter. Se bild. Skriv om vänskap. Texten ska kunna fungera på en blogg/i en tidning. Skriv en sammanhängande text. Jobba med språkriktighet till sist. |
||
ti 20 nov | Först pratade Calle om in- och ut-texter. Se bild. Skriv om vänskap. Texten ska kunna fungera på en blogg/i en tidning. Skriv en sammanhängande text. Jobba med språkriktighet till sist. |
||
må 19 nov | Samtal i mindre grupper om vänskap. Se instruktioner. Skriv klart om självmord. Skriv sedan om vänskap. |
||
fre 16 nov | Samtal i mindre grupper om vänskap. Se instruktioner. Skriv klart om självmord. Skriv sedan om vänskap. |
Test om tempus. Skriv klart om självmord. Samtal i mindre grupper om vänskap. Se instruktioner. |
|
to 15 nov | Läs kap 4 (del 2) och arbete med lässtrategier. Skriv om 2 livsfrågor. Frågorna finns här. | ||
ons 14 nov | Vi läste kapitel 4 och jobbade med lässtrategier. Vi skrev om två livsfrågor. Frågorna finns här. | ||
ti 13 nov | Läs kapitel 4 och jobba med lässtrategier. Skriv om två livsfrågor. De flesta hann svara på 4 frågor om självmord. Nästa lektion ska vi skriva om vänskap. Sedan bearbeta dessa texter och skicka in på It´s. Du kommer bli bedömd i läsförståelse och språkriktighet. | ||
må 12 nov | Läs gestaltande beskrivning i grupper. Skicka in på It´s. Läs kapitel 3 (del 2). Jobba med att förklara kapitlets svåra ord. | ||
fre 9 nov | Läs kapitel 3 (del 2). Jobba med att förklara kapitlets svåra ord. Sedan läsning i egen roman. | Läs kapitel 3 (del 2). Jobba med att förklara kapitlets svåra ord. Sedan läsning i egen roman. | |
to 8 nov | Skriva fyra gestaltande beskrivningar av en plats utanför skolan. Läs för varandra i smågrup-per. Skicka in på It´s. | ||
ons 7 nov | Eleverna fick tillbaka vardagsdialoger, rättade dem och skickade in på It´s. Sedan ska vi skriva en gestaltande beskrivning av en plats utanför skolan. (Vi hann inte läsa dem för varandra, ej heller att skicka in dem.) | ||
tis 6 nov | Skriva fyra gestaltande beskrivning av en plats utanför skolan. Läsa för varandra i mindre grupper. Skicka in på It´s. | ||
må 5 nov | Vi ska lyssnade på kapitel 2, del 2. Och så jobbade vi med gestaltande beskrivningar. | ||
Fre 26 okt | Vi lyssnade på kapitel 2, del 2. Sen genomgång om gestaltning. Vi övade på att skriva gestaltande och skickade in tre gestaltningar. | Vi lyssnade på kapitel 2, del 2. Sen genomgång om gestaltning. Vi övade på att skriva gestaltande och skickade in tre gestaltningar. | |
To 25 okt | Vardagsdialog åter. Calle går igenom tempus. Rätta och skicka in på It´s. | ||
Ons 24 okt | Vi skriver klart vardagsdialoger och skickar in dem på It´s. Sedan läsning av egen bok tills alla är klara. Alla skickade in. | ||
Tis 23 okt | Vardagsdialog åter. Genomgång om tempus. Rätta och skicka in på It´s. |
||
Må 22 okt | Genomgång om tempus. Sedan fick eleverna tillbaka sina rättade skoldialoger. Dessa rättades och skickades in på It´s. Sedan start med uppg 10, vardagsdialog. | ||
Fre 19 okt | Skriv klart uppgiften vardagsdialog. Skicka in på It´s. Läs din bok när du är klar. | Fortsätt med uppgiften vardagsdialog. Skicka in på It´s. Tid över? Läs din bok! | |
To 19 okt | Bearbeta skoldialog. Skicka in på It´s i uppgiften Skoldialog – version 2. Börja sedan med uppgiften vardagsdialog. Skicka in på It´s. Läs din bok när du är klar. | ||
Ons 17 okt | Fortsatt genomgång om dialogskrivande. Alla skriver sedan var sin skoldialog som skickas in på It´s. | ||
Ti 16 okt | Bearbeta skoldialog. Skicka in på It´s i uppgiften Skoldialog – version 2. Börja sedan med uppgiften vardagsdialog. Skicka in på It´s. Läs din bok när du är klar. | ||
Må 15 okt | Dialogläsning. Öva först i grupperna, sedan uppläsning för klassen. Sedan lyssnade vi klart på kap 1 i del 2. Ev. börja skriva egna dialoger. | ||
Fre 12 okt | Genomgång hur man skriver dialog. Sedan skrivande av skoldialoger. Skicka in på It´s. | Genomgång hur man skriver dialog. Sedan skrivande av skoldialoger. Skicka in på It´s. | |
Tors 11 okt | Dialogläsning. Vi övade först i grupperna, sedan uppläsning för klassen. Sedan lyssna vi klart på kap 1 i del 2. | ||
Ons 10 okt | Vi lyssnade på kap 1, del 2 och jobbade med lässtrategier. Började läsa dialog. Uppläsning av dialoger nästa lektion. | ||
Ti 9 okt | Forts. öva på dialoger. uppläsning för klassen. Lyssna klart på kapitel 1 (del 2). Sedan ska vi skriva egna dialoger. | ||
Må 8 okt | Arbete med blad med svåra ord i kapitel 8 | ||
Fre 5 okt | Forts. på arbete med blad med svåra ord i kapitel 8. Sedan börjar vi med del 2, kapitel 1. Lässtrategier: att förstå nyckelord, att förutsäga, att läsa högt. Klassen delades in i fyra grupper, som började öva på dialogläsning. | Vi lyssnade på början av del 2, kapitel 1. Lässtrategier: att förstå nyckelord, att förutsäga, att läsa högt med inlevelse. Klassen delades in i tre grupper som övade på dialogläsning. | |
To 4 okt | Kap. 8. Arbete med lässtrategin att slå upp svåra ord i ett blad. En stunds tyst läsning. | ||
Ons 3 okt | Arbete med blad om besjälningar i kap 6 i ”Huset vid vägens slut”.
Vi lyssnade på kap 7 och gissade vad Dagge såg (lässtrategi: att göra hypoteser). |
||
Ti 2 okt | Arbete med svåra ord, kopplade till kap 8 i ”Huset vid vägens slut”. Använd svenska.se. och synonymer.se. | ||
Må 1 okt | Först pratade Calle om språkriktighet. Sedan fick eleverna tillbaka testet på kap 5 för att rätta och skicka in dem igen på It´s. Sedan arbetade vi med ett arbetsblad med liknelser från boken. | ||
Fre 28 sept | Huset vid vägens slut kap 6. Vi jobbade med arbetsblad om besjälningar.
Kap 7: Vi lyssnade och gjorde läsloggsuppgift. Kap 8. Vi lyssnade och alla fick ett arbetsblad med svåra ord i kap. |
Lyssna på kapitel 6. Sedan kap 7. Arbete med läslogg. Vi hann också lyssna på kapitel 8. | |
To 27 sept | Först ska Calle prata språkriktighet. Sedan ska ni få tillbaka testet på kap 5 för att rätta och skicka in dem igen.
Forts kap 6 i ”Huset vid vägens slut”. Arbete med besjälning. |
||
Ons 26 sept | Arbete med liknelser i häfte. Vi lyssnade till sist igenom kap. 6 i ”Huset vid vägens slut”. | ||
Ti 25 sept | Vi gjorde klart häftet med liknelser samt ett arbetsblad med liknelser från boken. Sedan lyssnade vi på kap 6 i ”Huset vid vägens slut” och började arbete om besjälningar. Se läslogg. | ||
Må 24 sept | Teater ”Sjukt frisk” | ||
Fre 21 sept | Samtal i helklass inför teaterbesök på ”Sjukt frisk”Vi fortsätter med liknelser i häfte samt ett arbetsblad med liknelser från boken. | Skrivande och diskussion efter teatern ”Sjukt frisk”. | |
To 20 sept | Vi fortsätter med liknelser i häfte samt ett arbetsblad med liknelser från boken. Sedan kap 6 i ”Huset vid vägens slut”. Arbete med läslogg. | ||
Ons 19 sept | Studiedag | ||
Tis 18 sept | Test tillbaka. Calle pratar språkriktighet. Rätta din fel! Skicka in igen på it´s. Sätt provet i din pärm. Sedan fri läsning i ”tystboken”. |
||
Må 17 sept | ”Huset vid vägens slut” läsförståelsetest kap 5. |
||
Fre 14 sept | ”Huset vid vägens slut” läsförståelsetest kap 5. |
Vi gjorde klart läsförståelsetest kap 5 i ”Huset vid vägens slut”. Sedan jobbade vi med liknelser. (Pappershäfte) | |
To 13 sept | ”Huset vid vägens slut” Kap 5. skriva läslogg. Vi började med läsförståelsetest kap 5. |
||
Ons 12 sept | ”Huset vid vägens slut” Kap 4, 5. skriva läslogg. |
||
Ti 11 sept | ”Huset vid vägens slut” Kap 4, skriva läslogg. |
||
Må 10 sept | ”Huset vid vägens slut” Kap 2-3, skriva läslogg. |
||
Fre 7 sept | Rösta i skolvalet. Huset vid vägens slut. skriva läslogg. Kap 3. |
”Huset vid vägen slut”. skriva läslogg. Kap 3-4. | |
To 6 sept | Redovisning av grupparbete om valfrågor. | ||
Ons 5 sept | Grupparbete sv/so om valfrågor. | ||
Tis 4 sept | Grupparbete sv/so om valfrågor. | ||
Må 3 sept | Grupparbete sv/so om valfrågor. | ||
Fre 31 aug | Vi utvärderade vandringen till Ässkogstorp. Och lånade böcker. | Besök i valstugorna på Stortorget. Grupparbete sv/so. | |
Ons 29 aug | Om lässtrategier. Innan, under, övervakning och efter. Vi skrev läslogg om vad vi tror att ”Huset vid vägens slut” (Uppg 2) kommer att handla om. |
||
Tis 28 aug | Läsning i ”Huset vid vägens slut”. Kap 1-2. Skriva i loggbok. (Uppg 2) | ||
Må 27 aug | Calle pratade om genrer. Brev från Calle till klassen. Alla skriver ett brev till Calle (Uppg 1) | ||
Fre 24 aug | Om genrer och lässtrategier. Vi skrev läslogg om vad vi tror att ”Huset vid vägens slut” (Uppg 2) kommer att handla om. |
”Huset vid vägens slut”. Skriva läslogg om kap 1,2 (kolla). | |
To 23 aug | Om genrer och lässtrategier.
Vi skrev läslogg om vad vi tror att ”Huset vid vägens slut” (Uppg 2) kommer att handla om. |
||