Plugga svenska

Uppg 1: Filmen ”Trevligt folk”

Vi ska börja svenskterminen med att se på dokumentärfilmen ”Trevligt folk” från 2015 av Filip och Fredrik. Den handlar om hur en grupp somaliska unga män lär sig spela bandy och till slut deltar i bandy-VM i Sibirien 2014 som ett somaliskt landslag. Filmen kan ses på många sätt, t ex som en berättelse om hur flyktingar blir en del av Sverige eller om idrottens möjligheter att utveckla människor. Jag ser den kanske mest som en film om att man kan lära helt nya saker hela livet och alltid fortsätta utvecklas. Om man är beredd att ramla och slå sig förstås! 🙂

Läs gärna SF:s presentation av filmen.

Syfte

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,

Centralt innehåll

  • strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag.

Uppgift
Du ska skriva en text utifrån filmen. texten ska vara 1-2 sidor och du ska skriva för hand (eftersom våra datorer inte är klara än). Du väljer själv vad för slags text du skriver. Här är några förslag, men har du egna idéer så använd dem.

  1. Mina tankar om filmen ”Trevligt folk”  (reflektion)
    Berätta om filmen och dina tankar kring den.
  2. Filmen ”Trevligt folk” (referat)
    Du berättar rakt upp och ner om filmens innehåll. Inget alls om vad tänker eller tycker.
  3. En recension av filmen ”Trevligt folk”
    Du berättar kort om filmens innehåll. Sen ger du filmen ett betyg och motiverar betyg. Bedöm inte bara en del av filmen, t ex handlingen! Bedöm flera delar eller sidor av filmen. Spana på Dagens Nyheters recension.
  4. Att bli en del av det svenska samhället (debattinlägg)
    Berätta om ett eller flera sätt som du tänker att flyktingar kan bli en del av det svenska samhället. Ta upp både sådant som samhället kan göra, som enskilda svenskar kan göra och som flyktingarna själva kan göra.
  5. Hej …. ! (brev)
    Välj ut en av personerna i filmen och skriv ett brev. Beröm personen för bra saker hen gjort och sagt. Ifrågasätt sådant du är tveksam till som personen sagt eller gjort. Ställ frågor till hen om sådant du vill veta.
  6. Ett porträtt av …….. (personporträtt)
    Välj ut en av personerna i filmen. Beskriv personen utförligt. Hens utseende, intressen, tankar, vänner, livshistoria, drömmar.
  7. Idrott och vänskap (berättelse)
    När idrotten är som bäst innebär den att man lär känna nya människor och får vänner. Det kan vara vänner i det egna laget/klubben, men också vänner från helt andra platser, kanske t o m länder. Skriv en personlig berättelse och berätta om vänner som du fått genom idrott.
  8. När jag lärde mig något nytt (berättelse)
    Filmen handlar om hur ett gäng tonårsgrabbar lär sig något helt nytt. Det är svårt, det tar lång tid, de får anstränga sig hårt, de misslyckas många gånger på vägen. men det lär sig något helt nytt! Berätta om något helt nytt du lärt dig och den ”hårda” vägen från att inte kunna alls till att bli (hyfsat) duktig.

Bedömning

Kunskapskrav

E

C

A

5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt     ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

viss

enkel

i huvudsak

relativt god

utvecklad

relativt väl

god

välutvecklad

Lycka till! /Calle Palm

« Svenska ht-15 så 8


Lämna en kommentar