Uppg 1. Satslära
Inledning
Vi ska nu arbeta med en del av grammatiken som kallas satslära. Kunskaper i satslära kan du använda för att rätta och utveckla ditt skrivna språk. Tre exempel:
- De – dem – dom
Många elever skriver fel form av de och dem. För att det ska bli rätt behöver man kunna skilja på subjekt och objekt. Det ska vi lära oss. - Ordföljd
När elever skriver längre meningar är det vanligt att ordföljden blir fel. En regel för ordföljd är att placera adverbialen först eller sist i satsen. Det ska vi lära oss. - Skriva varierat
Genom att skilja på huvudsats och bisats kan man lättare skriva varierat. Det blir lättare att variera meningslängd och en bisats kan både komma före och efter en huvudsats. Så din texter kan helt enkelt bli mer varierad när du kan satslära.
Arbetssätt
- Läs och skriv i ett arbetshäfte.
Materialet kommer från Martin Svensson – lektion.se och Camilla Lundberg – Lektionsbanken. - Vi kommer att arbeta med häftet både i helklass, i par där ni sitter och enskilt.
- Genomgångar med Calle.
Fler lärmöjligheter finns
- Studi-film om satsdelar (4 filmer och quiz)
- Lärare Bohman föreläser om satsdelar
- You tube – sökning på satsdelar
Redovisningssätt
- Läxförhör
- Lämna in häftet. (Så inget slarvskrivande!)
- Ett prov som kommer att handla om att skriva språkriktigt och varierat med hjälp av kunskaper i satslära
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. |
viss enkel i huvudsak |
relativt god utvecklad relativt väl |
god välutvecklad väl |
Syfte
Du ska utveckla dina kunskaper om svenska språket, dess normer och uppbyggnad.
Centralt innehåll
Språkets struktur med ordklasser och satsdelar.