Recensionens innehåll

• Bokens titel. Runt titeln sätter du citattecken ”Vargbröder” eller skriver med kursiv stil Vargbröder.
  • Författarnamn.
  • En sammanfattning av handlingen (max 1/3 av recensionen). Avslöja lagom mycket av vad som händer – du ska locka till läsning och inte avslöja för mycket.
  • Var utspelar sig handlingen? Beskriv miljön så noga du kan.
  • När utspelar sig handlingen? (historisk tid, nutid, framtid)
  • Vilka är bokens huvudpersoner? Beskriv en eller två av dem så utförligt du kan.
  • Beskriv bokens språk. Är det lätt eller svårt att förstå? Använder författaren speciella ord och uttryck? Ge gärna exempel och citat. Ett citat består av en eller flera meningar, eller en del av en mening, som du skriver av ord för ord. Citatet markeras med citattecken i början och slutet av meningen.(”) Du får inte ändra något i det du citerar. Tala också om varför du valde citatet.
  • Ge ditt eget omdöme om boken. Förklara varför du tycker som du gör.
  • Betygsätt också boken 1-5!

Bedömning bokrecension och bokprat

E C A
läsa Du kan läsa skönlitteratur med  flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån textens särdrag. Genom att göra en enkel sammanfattning av bokens innehåll med viss koppling till tidsaspekter, och orsakssamband visar du grundläggande läsförståelse. Du kan läsa skönlitteratur med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån textens särdrag. Genom att göra en utvecklad sammanfattning av bokens innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter och orsaks samband visar du god läsförståelse. Du kan läsa skönlitteratur med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån textens särdrag. Genom att göra en välutvecklad sammanfattning av bokens innehåll med god koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar du mycket god läsförståelse.
Skriva och bearbeta text. Du kan skriva en recension med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.Du kan ge enkla omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt. Du kan skriva en recension med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.Du kan ge utvecklade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett relativt väl fungerande sätt. Du kan skriva en recension med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.Du kan ge väl utvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.
berätta Du kan förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Du kan förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang Du kan förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang

« Svenska ht-14: Så 7