Plugga svenska

Lektioner svenska 8c lå 22-23

Vi har lektioner måndag, tisdag, torsdag. Här ser du vad vi gör lektion för lektion. Lycka till! /Calle.

To 1 juni
Bearbeta texten ”Majboken” utifrån min rättning. Läs sedan din bok.

Tis 30 maj
Prov om danska. På torsdag läser vi våra böcker. Så ta med din bok till skolan då!!!!

Må 29 maj
Imorgon prov om danska. Se uppg 12. Läs på! Vill ni att jag ska repetera något? Ev ser vi lite till på Orkestern. Blir det tid över kan vi läsa i våra romaner.

To 25 maj
Sammanfatta den bok du läser i exam.net. Skriv korrekt. Bedöms med betyg i läsförståelse och skrivande.

Tis 23 maj
Påminnelse. Läs i din bok hemma. På torsdag ska du sammanfatta boken i exam.net och få betyg. Vi fortsätter med danska, alltså uppg 12. Vi lyssnar klart på P1-programmet Språket:  ”Därför är danska svår att förstå”. Vi antecknar tillsammans under programmet, Calle på tavlan och du i din skrivbok. Och det blir prov 30 maj.

Må 22 maj
Mera danska, alltså uppg 12. Vi kikar på vad ni ska kunna till provet (tis 30 maj), läser sagan Prinsessan på ärten i häftet ni fått samt lyssnar på P1-programmet Språket:  ”Därför är danska svår att förstå”. Vi hann lyssna på ca 10 minuter. Forts imorgon.

To 18 maj
Kristi Himmelsfärdsdag

Ti 16 maj
Vi jobbar danska, alltså uppg 12. Vi ska idag se på ett avsnitt av den danska dramaserien Orkestern och samtidigt anteckna 30 danska ord och vad de betyder på svenska.

Må 15 maj 
Skicka in det du skrivit i din läslogg om den bok du lånat på It´s. Läs 50 sidor i boken denna vecka hemma. (Ett förslag är 10 sidor/dag men du kan lägga upp det på något annat sätt).
Vi jobbar vidare med danska i häftet., alltså uppg 12. Men först visar Calle det prov vi ska göra så att du vet vad du ska kunna.

To 11 maj
Läs vidare i din bok. Skriv sista 20 minuterna. Denna gång ska du sammanfatta samt gå på jakt efter berättargrepp.
1. Vad har hänt så långt du läst?
2. Vad kommer att hända. Utgå från ledtrådar i boken, så kallade planteringar. Berätta vilka ledtrådar du hittar och gissa utifrån dem vad som kommer att hända.

Ti 9 maj
Läs vidare i den bok du lånade igår. Spara sista kvarten till att skriva om boken. Ange författare, titel och berätta vad som hänt så långt du läst. Skriv i ett Worddokument.

Må 8 maj
Calle rättar NP. Låna en bok i biblioteket. Det ska vara en roman, alltså en berättelse. Johanna hjälper er. (Ni får gärna ta en bok hemifrån också.) Läs. Imorgon och på torsdag ska ni både skriva om boken och läsa. (Det blir vikarie hela veckan på svenskan.)

To 4 maj
Få tillbaka noveller. Och så ska Calle prata om hur man kan variera sina meningar när man skriver, särskilt början. Så det blir en del grammatik för att förstå det. BLir det tid över jobbar vi vidare med danska Uppg 12. Danska. I häftet som ni fått utskrivet.

Tis 2 maj
Novellerna? Jobba vidare med Uppg 12. Danska. Idag ska vi jobba med häftet ni fått och lära oss om falska vänner och räkan till 100. Calle ska också gå igenom vad ni ska kunna till provet.

To 27 apr
Har alla lämnat in sin novell?
Vi ska börja med språken i Norden och dyka ner extra djupt i danskan. Calle introducerar och visar en film om Norden. Sedan jobbar vi med uppg 12. Danska.

Tis 25 apr
Idag ska ni läsa varandras noveller och rätta och ge respons. Och så kommer du få din novell och så bearbetar du den och skickar in den igen. Calle ska gå igenom lite vanliga skrivfel: tempusblandning, satsradning, hybridstycken.

Mån 24 apr
Sista lektionen att skriva klart novell. Skicka in idag eller senast imorgon i början på lektion. (Du kan alltså jobba klart på studiestöd eller hemma.) Ni som är klara ska få rätta kamraters arbeten. Jag har texter utan namn så det sker anonymt. Använd ett responsblad som hjälp. Du hittar det här.

Mån 17, tis 18 och tors 20 april
Skriv novell. Uppg 11. Novell. Om flera blir klara skriver jag ut era noveller så får ni läsa varandras och kommentera. Om någon blir klar kan den jobba med so-religion och svara på frågor om kristendom. Finns här.

Tors 13 april
Jobba med Uppg 11. Novell. Om du inte svarat på frågorna och skickat in på It´s så gör du det först. Sedan ska du börja/fortsätta skriva novellen ”Att döda ett barn”. Och instruktionerna för det finns också i uppg 11. Novell.

Tor 30 mars
Allra först: Vilket är ditt ansvarsmål denna vecka? Påminn dig och ansträng dig! En grupp kvar att redovisa litteraturhistoria. Jobba med Uppg 11. Novell. Svara på frågor om novellen och skicka in på it´s. Sedan ska Calle gå igenom vad som är typiskt för en novell. Du kan också kolla in på It´s uppg 11. Där finns en text som förklarar mer utvecklat vad en novell är.

Tis 28 mars
Allra först: Vilket är ditt ansvarsmål denna vecka? Påminn dig och ansträng dig! Jobba med Uppg 11. Novell. Idag ser vi först film och läser sedan novellen. När du läst ska du börja svara på frågor om novellen. Vi gör klart det på torsdag.

Mån 27 mars
Redovisa litteraturhistoria. Ev. redovisa dikter igen, alltså uppg 10. Presentera en dikt. Vi började med uppg 11 novell och såg på den första av filmerna.

Tors 23 mars
15 min till att gör klart tisdagens uppgift, alltså uppg 9. Bränna eller stjäla?. Skicka in på It´s. Sedan uppg 10. Presentera en dikt.

Tis 21 mars
Calle vaktar nationellt prov i nian. Så ni har vikarie. Vi gör en paus från våra redovisningar och läser två artiklar från NA. Och jobbar med dem. Alla instruktioner i uppg 9. Bränna eller stjäla?

Må 20 mars
Vi fortsätter och redovisar litteraturhistoria. Alla ska redovisa två gånger. Först kör alla en en övningsgång och Calle kommenterar flitigt. Sedan redovisar alla en gång till och får betyg.

Må 6. tis 7 tors 9, må 13, tis 14, to 16 mars
Uppg 8. Litteraturhistoria. Grupparbete. Gör klart allt denna vecka. Öva nästa måndag. redovisning nästa tisdag för de som är klara. Resten redovisar på torsdag den 16 mars.

Tors 2 mars
Calle pratar om hur han vill att ni gör Power Point: mycket och starka bilder, lite text och inga animationer. Och eftersom Power Pointen inte innehåller så mycket text måste man ha ett bra manus. Sätta igång och arbete i grupperna. Börja med att dela upp vem som gör vad utifrån förslagen i Uppg 8. Litteraturhistoria.

Tis 28 feb
Calle pratar om epik, lyrik, dramatik och genrere. Så ser vi på en UR-film om Antiken. Uppg 8. Litteraturhistoria. Grupparbete – första lektionen. Calle presenterade grupperna och grupperna fick önska epok.

Må 27 feb
Få tillbaka krönikor och rätta. Du som inte blev klar innan lovet har chans att göra klart idag. Och så ska vi börja jobba med litteraturhistoria. Vi planerar idag och börjar imorgon. Grupparbete och muntlig presentation? Eller genomgångar och prov? Eller…?

To 16 feb
Sista lektion att göra klart krönika. Ni som var borta i fredags ska skriva om boken Onsdag kväll strax före sju. = Uppg 7. Och ni som skrivit ska rätta i exam. När du är klar med allt kan du jobba med so-uppgifter. Eller om du vill låna en bok som du kan läsa på lovet så är det en bra idé. 🙂

Tis 14 feb
Skriva klart krönika. Uppg 6. Tid över? Jobba med so-uppgifter.

Må 13 feb
Skriv om boken Onsdag kväll strax före sju. = Uppg 7. Vad hände då och varför? Skriv i exam.net. Sedan ska du jobba vidare med din krönika. Uppg 6. Tid över? Jobba med so-uppgifter.

To 9 feb
Jobba vidare med din krönika = Uppg 6.Se 7 feb. Om många börjar bli klara ska Calle visa hur man gör lay out i Word. Kom ihåg. På måndag ska Onsdag kväll strax före sju vara utläst. Då ska ni svara på två frågor om boken.

Ti 7 feb
Jobba vidare med krönika = Uppg 6. När du är klar med texten ska du göra lay out: bild, bildtext, brödtexct i två eller tre spalter, anfang, fetstil i början på nytt stycke och by-line.

Må 6 feb
Skriv ca 10 minuter om sid 99-150 i Onsdag kväll strax före sju. Och nästa måndag ska boken vara utläst. Då ska ni skriva om vad som hände onsdag kväll strax före sju och varför.
Jobba vidare med krönika = Uppg 6.

To 2 feb
Börja skriva krönika om ungdomar och kriminalitet. = Uppg 6.

Tis 31 jan
Skriv en sammanfattning av sidorna 51-98 i Onsdag kväll strax före sju. i exam.net.

To 26 jan
Se klart SVT-dokumentären Stockholms gängkrig. del 2 Från 08.12. Vi såg också några minuter på del 3.

Ti 24 jan
Vi ska alltså skriva krönikor om ungdomar och kriminalitet. Varför hamnar ungdomar i kriminalitet? Vilka konsekvenser får det för dem, anhöriga och samhället? Vi tittar vidare på SVT-dokumentären Stockholms gängkrig.Från 09.29. Vi diskuterade begreppet våldskapital och hur kriminella görför att skaffa sig brottskapital. Vi såg sedan del 2 till 8.12.

Må 23 jan
Lektion hemma. Skriv 100-200 ord som sammanfattar vad som hänt i boken Onsdag kväll strax före sju. Skriv i Exam.net. Koden är: WXKMKE. Du ska ha läst sid 3-50. Så har du inte gjort det så gör du det först. När du skrivit kan du fortsätta att läsa. Till nästa måndag ska du ha läst till sid 98.

To 19 jan
Snart ska vi alltså skriva krönikor om ungdomar och kriminalitet. Idag gör vi ett litet minigrupparbete. Sitt i grupper, sök på nätet efter svar på frågan: Varför börjar unga med kriminalitet? Och här är svaren ni kom fram till. Efter allas redovisningar tittade vi på SVT-dokumentären Stockholms gängkrig. Vi såg till 09.29. Vi ser klart på tisdag. (På måndag är det hemarbete.)

Ti 17 jan
uppg 5. Analysera krönikor. Gör klart din analys av krönika som du påbörjade igår. Skicka in på It´s. När du är klar läser du ”Onsdag kväll strax före sju”. På torsdag ska vi börja skriva krönikor på temat ungdomar och kriminalitet.

Må 16 jan
uppg 5. Analysera krönikor. Vi gör klart en gemensam analys av den första krönikan. Sedan ska du göra en analys på egen hand av den andra och skicka in på It´s.

Tors 12 jan
Alla fick tillbaka sina praorapporter rättade. Sedan fick man rätta och skicka in igen. Och så gick Calle igenom skiljetecken: .?!,:; och felet satsradning och begreppen huvudsats och bisats. Så fick alla boken Onsdag kväll strax före sju och började läsa. Ta med hem. Läs 30-60 minuter innan nästa svensklektion. Läsplanering kommer.

Ti 10 jan
Analysera krönikor och sedan ska du skriva en egen krönika. Calle börjar med att gå igenom vad som är typiskt för en krönika,. Sedan ska vi läsa en nyskriven nyårskrönika från NA. Som vi sedan ska analysera. Se vidare uppg 5. Analysera krönikor. Krönikorna kräver lösenord, så du hittar dem på It´s i svenskkursen. Vi kom en bit med analysen av den första krönikan. Vi gör klart nästa lektion.

Ti 20 dec
Vi skriver klart praorapporter. Det finns tid på SO:n att skriva klart om du inte blir klar. Ska i alla fall lämnas in idag på It´s. I samhällskunskap.

Må 19 dec
Redovisa prao-intervjuer för varandra i mindre grupper. Om vi får tid över så får ni jobba med era praorapporter. Och vi skriver klart praorapporter tis 20 dec.

To 1 dec
Nu när vi läst klart boken och sett filmen ska vi tillsammans undersöka hur kriminella gäng fungerar enligt boken och filmen. Du ska svara på 11 frågor. Frågorna finns i uppg 2H och i ett Worddokument här. Skicka in på It´s.

Tis 29 nov
Vi ser klart filmen The hate U give. Sedan diskuterar vi filmen. Vilka budskap hittar ni i filmen?

Må 28 nov
Vi fortsätter att se filmen The hate U give.

Tors 24 nov
Vi började se filmen The hate U give. Vi har 1.26 kvar.

Ti 22 nov
Skriv klart din sammanfattning av boken samt dina åsikter. Instruktioner: se 21 nov nedan.

Må 21 nov
Vi lyssnar klart på boken, alltså 26 i The hate U give. Sedan skriver du en sammanfattning av boken i Exam.net. Kod: Mk33UK. Förslag 300-500 ord. Efter det skriver du vad du tycker om boken. 100-300 ord. Motivera dina åsikter. Ta upp tre saker du gillar/uppskattar och minst en som du inte ”gillar”. Det kan vara saker: handlingen, språket, miljön, beslut som personer i boken fattar, slutet, sättet på vilket storyn är berättad (jag-form i presens, kronologisk ordning med tillbakablickar.)

Tors 17 nov
Vi lyssnar klart på kap 24 och fortsätter med kap 25 i The hate U give. Sedan skriver vi i läslogg. Du får instruktioner på lektionen. (Och du som är hemma och jobbar. Kolla här efter lektionen.

Tis 15 nov
Vi skriver klart gårdagens uppgift. alltså frågor om kap 23 i The hate U give. Ca 15 min till. Om man år klar så jobbar man en stund med uppgifter i SO om hur Sverige styrs. Sedan lyssnar vi på kap 24. Vi närmar oss slutet. Calle delades också ut en text att läsa i läxa. det är en artikel från NA om tre fd kriminella.

Må 14 nov
Vi lyssnar vidare på  The hate U give, kap 23 s. 391-405. Sedan svarar du på några frågor i exam.net. Kod: GHXG9X. Frågorna finns i uppg 2.F.

To 10 nov
Vi lyssnar vidare på  The hate U give, kap 21 s. 370. Och sedan på kap 22. Sedan skriver vi lässlogg en stund. Vad har hänt? Vad har du tänkt?

Ti 8 nov
Först får ni tillbaka texterna ni skrev igår. Gå in på exam.net och rätta. Sedan lyssnar vi vidare på eller läs The hate U give, kap 21, s 357-373. Men vi hann bara till sid 370.

Må 7 nov
Utdelning av rättat först. Vi sammanfattar tillsammans vad som hänt hittills i The hate U give, . Sedan lyssnar vi vidare på kap. 20 från sid 346. När vi lyssnat klart ska du svara på tre frågor om slagsmålet mellan Starr och Hailey. Det är uppg 2E. Vi skriver svaren i exam.net. (Om du gör det hemma skriver du i ett Worddokument och skickar till mig i ett meddelande på Temas eller It´s.) Om vi hinner ska vi också ha en diskussion i klassrummet om egna erfarenheter av våld i skolan.

To 27 okt
Lyssna vidare på eller läs The hate U give, kap 19, sid 329-339. Skriv därefter läslogg 15 min. Vad har hänt? Vad har du tänkt? Hinner du så jobba också med språkriktighet i texten. Skicka in på It´s!!! Sedan lyssna vidare. Vi kom till sid 346. (Calle sjuk – vikarie)

Tis 25 okt
Lyssna vidare på The hate U give, kap 18, sid 310-327. Skriv i läslogg sista 20 min. Vad har hänt? Vad har du tänkt? Hinner du så jobba också med språkriktighet i texten. (Calle sjuk – vikarie)

Mån 24 okt
Lyssna vidare på The hate U give, med start i kap 17, sid 295. Skriv i läslogg sista 20 min. Vad har hänt? Vad har du tänkt? Hinner du så jobba också med språkriktighet i texten. (Calle sjuk – vikarie)

Tors 20 okt
Läs kap 16 sid 285-294 på egen hand tyst. Svara sedan på några frågor i exam.net. Skriv fullständiga meningar med subjekt och predikat. Skriv också korrekt med stor bokstav, punkt, rättstavat etc.

Tis 18 okt
Vi lyssnar vidare på boken The hate U give. Kap 15, sid sid 268-281. Sedan skriver vi i läsloggen. Kapitlet innehåller ett samtal mellan Starr och Lisa om att göra listor, de besöker åklagaren, King hotar Starr, Mav beslutar sig för att flytta och Lisa blir kallad till en anställningsintervju till ett bättre jobb.

Mån 17 okt
Få tillbaka och fixa din faktatext om svart rättighetskamp. Sedan ska vi lyssnar vidare på boken The hate U give. Kap 15, sid 261. Vi kom till sid 271.

Torsdag 12 okt
Repetition: Vad är en hyperbol och vad är en litotes? Vi lyssnar vidare på kap 14.

Tisdag 11 okt
Vi lägger en sista hand vi faktatexten om svart kamp för rättigheter. Så pratar vi om kapitel 13. Vi får reda på en hel del här: varför De Vante hoppade av Kings och varför Khalil sålde droger. Och så får vi veta hur Chris och pappa Mavericks första möte blir.  Sedan läser vi kapitel 14 från sid 244- i The hate U give.

Måndag 10 okt
VI skriver klart faktatexten vi började med o torsdags om Huye Newton, Svarta pantrarna och Malcolm X. Och vi anger noggrant alla referenser.

Tors 6 okt
Vi fortsätter med kap 12 från sid 219 i The hate U give. och fortsätter lyssna en bit på kapitel 13, s. 225-243. Du läser klart kapitlet hemma till tisdag. Vi skrev en faktatext om Huye Newton, Svarta pantrarna och Malcolm X. Ange alla referenser (alltså källor). Vi skriver klart den på måndag.

Tis 4 okt
Vi läser kap 12 (från sid 206-219) i The hate U give. och skriver en stund på slutet i läslogg.

Må 3 okt
Först en tillbakablick på kap 10. Vad hände? Vi fick reda på hur Big Mav både kom in i och kom ut ur ett gäng. Och De Vante kommer in i storyn på allvar och vill lämna gänglivet.
Vi läser vidare kap 11. från s. 186-205  i The hate U give. Skriv en stund på slutet i din läslogg.

Tors 29 sept
Vi läser vidare från s152-169 i The hate U give. Efteråt hade vi en diskussion i grupper om kapitlets två gräl. Vilka straff (konsekvenser) fick Starr av sina föräldrar för att hon smitit hemifrån? Vad tycker ni om straffen? Rimliga? Om era föräldrar inte är nöjda med er – vilka straff (konsekvenser) brukar ni få?
Det andra grälet var mellan Starr och Chris? Vad bråkade de om? De lyckas försonas – hur gick det till?Läsläxa till måndag. Kap 10. sid 169-185.

Tisdag 27 sept
Läxa till denna lektion: Läs till och med sid 141 i The hate U give. Vi lyssnar vidare tillsammans från sid 141-152. Och skriver läslogg. Vad har hänt? Vad har du tänkt/känt?

Månd 26 sept
Temadag: Trygghet. Arbete i grupper i Cedern hela dagen.

Tors 22 sept
Studiedag.

Tis 20 sept
Vi läser vidare i The hate U give från sid ca 110 ca 30 min. Och så skriver vi i läsloggen en stund. Vad har hänt och vad har du tänkt? Läxa till nsta tisdag: Läs till och med sid 141.

Mån 19 sept
Först lite läsförståelse på det vi läst. Vi läser vidare i The hate U give från sid 98- ca 15 min.

To 15 sept
Vi läser vidare i The hate U give från sid 65-80 ca 30 min. Och så skriver vi i läsloggen en stund. Vad har hänt och vad har du tänkt? Sedan läser du s.98 (läsa klart kap 5) hemma till på måndag.

Ti 13 sept
Hur lång tid tog det att läsa igår? Skriv på en lapp som du får av Calle. Vi lyssnar vidare på boken sid 56-65. Efteråt ska du skriva i läsloggen. Du får instruktioner på lektionen vad du ska skriva.

Må 12 sept
Läs sid 25-55 i The hate U give.

Tors 8 sept
Lyssnar vi vidare på boken The hate U give. Och svarar på tre frågor i läsloggen. = Uppg 2b.

Tisdag 6 sept
VI kollar läget. Hur går det med grupparbetet. kanske många börjar bli klara. Så antingen fortsätter vi med grupparbete om valfrågor =Uppg 3 eller så lyssnar vi vidare på boken The hate U give. Och skriver läslogg. = Uppg 2.

Måndag 5 sept
Vi fortsätter med grupparbete om valfrågor =Uppg 3.

Torsdag 1 sept
Vi fortsätter med grupparbete om valfrågor =Uppg 3.

Tisdag 27 aug
Brytdag – vi vandrar i Kilsbergen.

Mån 26 aug
Idag ska vi börja med att lyssna tillsammans på boken The hate U give av Angie Thomas. Du får ett A3 ark och några pennor. Medan du lyssnar ska du snabbskissa personer, deras relationer, miljöer, viktiga föremål. Kanske hinner du också rita några händelser.

Tors 25 aug
Vi ska börja läsa The hate U give. Som inledning ska vi jobba med uppg 2. A Tre dödade svarta i USA.

Mån & tis 22-23 aug
Skriv brevet ”Årets löfte till mig själv”. Men innan du gör det går Calle igenom vad  som är typiskt för ett brev. Du kan också läsa om brevets typiska drag här. Fixa sedan språket så att det blir enkelt, rakt och korrekt. Får du tid över kan du jobba med so-uppgiften Hur och varför ska vi rösta?

Tisdag 27 sept
Läxa till denna lektion: Läs till och med sid 141 i The hate U give. Vi lyssnar vidare tillsammans från sid 141-152. Och skriver läslogg. Vad har hänt? Vad har du tänkt/känt?

Månd 26 sept
Temadag: Trygghet. Arbete i grupper i Cedern hela dagen.

Tors 22 sept
Studiedag.

Tis 20 sept
Vi läser vidare i The hate U give från sid ca 110 ca 30 min. Och så skriver vi i läsloggen en stund. Vad har hänt och vad har du tänkt? Läxa till nsta tisdag: Läs till och med sid 141.

Mån 19 sept
Först lite läsförståelse på det vi läst. Vi läser vidare i The hate U give från sid 98- ca 15 min.

To 15 sept
Vi läser vidare i The hate U give från sid 65-80 ca 30 min. Och så skriver vi i läsloggen en stund. Vad har hänt och vad har du tänkt? Sedan läser du s.98 (läsa klart kap 5) hemma till på måndag.

Ti 13 sept
Hur lång tid tog det att läsa igår? Skriv på en lapp som du får av Calle. Vi lyssnar vidare på boken sid 56-65. Efteråt ska du skriva i läsloggen. Du får instruktioner på lektionen vad du ska skriva.

Må 12 sept
Läs sid 25-55 i The hate U give.

Tors 8 sept
Lyssnar vi vidare på boken The hate U give. Och svarar på tre frågor i läsloggen. = Uppg 2b.

Tisdag 6 sept
VI kollar läget. Hur går det med grupparbetet. kanske många börjar bli klara. Så antingen fortsätter vi med grupparbete om valfrågor =Uppg 3 eller så lyssnar vi vidare på boken The hate U give. Och skriver läslogg. = Uppg 2.

Måndag 5 sept
Vi fortsätter med grupparbete om valfrågor =Uppg 3.

Torsdag 1 sept
Vi fortsätter med grupparbete om valfrågor =Uppg 3.

Tisdag 27 aug
Brytdag – vi vandrar i Kilsbergen.

Mån 26 aug
Idag ska vi börja med att lyssna tillsammans på boken The hate U give av Angie Thomas. Du får ett A3 ark och några pennor. Medan du lyssnar ska du snabbskissa personer, deras relationer, miljöer, viktiga föremål. Kanske hinner du också rita några händelser.

Tors 25 aug
Vi ska börja läsa The hate U give. Som inledning ska vi jobba med uppg 2. A Tre dödade svarta i USA.

Mån & tis 22-23 aug
Skriv brevet ”Årets löfte till mig själv”. Men innan du gör det går Calle igenom vad  som är typiskt för ett brev. Du kan också läsa om brevets typiska drag här. Fixa sedan språket så att det blir enkelt, rakt och korrekt. Får du tid över kan du jobba med so-uppgiften Hur och varför ska vi rösta?

« Svenska 8c lå 22-23