Plugga svenska

Uppg 6: Krönika

Skrivprojekt: Krönika i superklassen 9A

Fredagen 12 oktober: Fakta, idéer och val av rubrik

Lektionen kommer att inledas med fakta, tips och idéer för hur man skriver en krönika. Jag kommer också att ta upp vad som är viktigt att tänka på i en krönika utifrån nationella provets bedömning. Alla kommer att få ett papper med färdiga rubriker på olika slags krönikor. Detta är avsett för att väcka idéer eller som hjälpmedel för de som inte kommer på någon egen rubrik att skriva om. Innan lektionen är slut ska alla ha valt en rubrik för sin krönika.

Syfte
Få en insikt i vad en krönika är och vad den kan ha för funktioner. Förberedande inför att skriva krönikor i nationella provet och för framtiden. Vem vet, kanske är det en krönika av just dig som vi kommer att få nöjet av att läsa i en tidning i framtiden! Anledningen till att det är viktigt att ni väljer vad ni ska skriva om under denna lektion är för att jag ska hinna förbereda material till er utifrån det ni valt att skriva om.

Kursplan
strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.

Måndagen den 15 oktober: Parövningar inför reporterjobb!

Jag kommer att dela in er två och två. Ni kommer att få papper utifrån de ämnen ni valt att skriva om. Tillsammans ska ni diskutera för- och nackdelar med det ämnet ni har fått. Det kommer att finnas två färdiga argument som ni antingen kan spinna vidare på eller stryka helt om ni kommer på ännu bättre argument själva. Så här gäller det att komma på så många argument som möjligt för att hjälpa era klasskamrater att få en större inblick i sitt eget ämne.

Syfte
Detta skapar tillfälle för er att få en fördjupning och kanske nya idéer i de ämnen ni valt. Det är också en övning i att argumentera på ett vänskapligt och sakligt vis vilket alltid kan vara bra att kunna oavsett om det är med sina vänner eller i ett debattprogram i TV.

Kursplan
Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument.

Tisdagen den 16 oktober: Skrivarverkstad

Förhoppningsvis fyllda med toppenbra argument från den muntliga övningen med era klasskamrater så är det dags att skriva sin egen krönika.

Syfte
Förberedande inför nationella provet och för framtiden.

Fredagen den 19 oktober: Skrivarverkstad och deadline

Skriv klart er krönika. När ni är klara så maila in den till både calle.palm@orebro.se och till mig på crissi_87@hotmail.com. Ni kommer att delas in två och två där ni läser varandras krönika. När ni har läst den andras krönika ska ni kommentera följande:

  • Berätta vad krönikan handlar om!
  • Leta efter ställen i krönikan där det är svårt att hänge med. Ge förslag på hur det kan bli tydligare!
  • Rätta stavfel!
  • Ta vara på förslagen du fått – bearbeta din krönika med hjälp av dessa!

Syfte
Hålla en deadline, en tidning väntar inte på en krönika innan den skickas till tryck. Om du märker att din planering inte skulle hålla för att du har varit sjuk (eller av någon annan anledning) så ta kontakt med mig direkt så hjälper jag dig att strukturera ihop en ny plan. Syftet med en krönika är att man kan föra fram sina egna åsikter och tankar. Men till skillnad från en dagbok så är syftet med en krönika att den ska läsas av andra människor, för att de i sin tur ska kunna få idéer eller tankar utifrån precis det du har skrivit. Det är lätt hänt att man blir ”blind” för sin egen text och därför är det bra att en utomstående/klasskamrat läser igenom din text så att er krönika blir förstådd av andra när de läser den. Syftet med att ni ska kommentera för er klasskamrat lite kort om vad krönikan ni läste handlade om är för att den som skrivit krönikan ska kunna få en uppfattning om hur texten blir uppfattad och om deras budskap eller poäng nått fram till läsaren.

Kursplan
Efter dessa lektioner är min strävan att ni har utvecklat kursplanens förmågor att formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Anpassat språket efter olika syften, mottagare och sammanhang samt urskilja språkliga strukturer.

Bedömning
Krönikan kommer att bedömas utifrån nationella provets bedömningsmall. När ni får tillbaka era rättade och bedömda krönikor så kommer det även att finnas skrivet en kort text där jag tar upp det som ni skrivit bra samt förklarar varför jag bedömt som jag bedömt. Skulle det vara så att ni inte förstår något i den texten eller tycker att krönikan borde bli bedömt annorlunda så kommer det att finnas tillfälle att ta upp det med mig under kommande lektioner.

 Mvh Kristina Sjöblom

« Svenska 12-13 så 9


Lämna en kommentar