Lektioner ht-19
Här ser du vad vi har gjort lektion för lektion i svenska.
Datum | 8a (to, fre) | 8b+ (ti, ons) | 8c (ti, ons) |
ons 18 dec | * Läsa novellen ”14 februari” och svara på frågor. = Uppg 6 * Utvärdera terminen |
Skriv en novell med rubriken ”Flytten” eller egen idé. Skicka in. | |
ti 17 dec | Skriv en novell med rubriken ”Flytten” eller egen idé. Skicka in. Ok att börja redan | Läsa ”Ett halt ark papper”. | |
fre 13 dec | Terminens sista lektion: * Se två filmatiseringar av ”Att döda ett barn”. = Uppgift 12. (Läsa och svara på frågor om novellen nästa termin * Utvärdera terminen |
||
to 12 dec | Skriv en novell med rubriken ”Flytten” eller egen idé. Skicka in. | ||
ons 11 dec | Läsa ett ”Halvt ark papper”. | forts. analys av ”Att döda ett barn” | |
ti 10 dec | * Presentation av yrke av Miajas grupp. * forts. analys av ”Att döda ett barn” |
Läsa ”Att döda ett barn”. Se två filmer Göra en textanalys av novellen. Calle pratade om tips novellen ger till vårt novellskrivande: att antyda vad som ska hända, att gestalta med ”häggdoft”. |
|
fre 6 dec | * Läsa ”Ett halv ark …” | ||
to 5 dec | * Elever till studiestöd. * Sista gruppen redovisar om yrken. * Läsa novellen ”14 februari” och svara på frågor. = Uppg 11 |
||
on 4 dec | Läsa ”Att döda ett barn”. Se två filmer Göra en textanalys av novellen. |
* Jonte och Alexander om yrke. * Calle om isbergsteknik och olika slags slut i noveller * Läsa novellen ”14 februari” och svara på frågor. = Uppg 11 |
|
ti 3 dec | Redovisa yrken | Redovisa yrken. | |
fre 29 nov | * Alla grupper utom en redovisade sina yrken. * Calle pratade lite om noveller: isbergsteknik och olika slags slut. |
||
to 28 nov | * Vi förberedda presentation av yrken. = Uppgift 10. Och några grupper redovisade. ecka. | ||
ons 27 nov | * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10. | * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10. | |
ti 26 nov | * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10. | * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10. | |
fre 22 nov | * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10. Redovisning nästa vecka. To el. fre? | ||
to 21 nov | * Utdelning av rättat. * Info om yrket beteendepedagog. * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10. |
||
ons 20 nov | * Besök på Yrkesmässan, Conventum | * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10. | |
ti 19 nov | * Utdelning av rättat. * Elever till studiestöd. * Start på grupparbete om yrken. = Uppgift 10. |
* Utdelning av rättat. * Elever till studiestöd. * Start på grupparbete om yrken. = Uppgift 10. |
|
fre 15 nov | * Calle går igenom plantering, skörd, konflikt, berättarperspektiv. * Arbete med Uppg 8. * Grupparbete om yrken. Grupper och fördelning av yrken. Skriv frågor. |
||
to 14 nov | * Calle gick igenom olika sätt att inleda noveller. *Vi läste 5 novellbörjor. * Tillsammans analyserade vi dessa börjor. = Uppgift 7. |
||
ons 13 nov | * Calle går igenom plantering, skörd, konflikt, berättarperspektiv. * Uppgift 8. Gör det du hinner idag – skicka in idag. * Till sist skickar vi in uppgift 7 och uppgift 8. |
* Calle går igenom plantering, skörd, konflikt, berättarperspektiv. * Uppgift 8. Gör det du hinner idag – skicka in idag. * Till sist skickar vi in uppgift 7 och uppgift 8. |
|
ti 12 nov | * Jobba vidare med uppgift 7, alltså om fem novellers början. * Om du hinner börjar du jobba med Uppgift 8 som handlar om berättarteknik. |
* Jobba vidare med uppgift 7, alltså om fem novellers början. * Om du hinner börjar du jobba med Uppgift 8 som handlar om berättarteknik. |
|
fre 8 nov | * Gör klart uppgift 6. Frågor om novellen ”Mörkret” av Cilla Naumann. Skicka in på It´s. * Calle går igenom hur noveller är uppbyggda och hur de börjar och slutar. * Börja jobba med uppgift 7, alltså om fem novellers början. |
||
to 7 nov | * Skicka in läslogg till ”En sekund i taget”. * Start på novelltema. Genom gång av den dramaturgiska modellen begreppen: konflikt, dialog, inre monolog. * Läs novellen ”Mörkret” av Cilla Naumann s. 109-116. Svara parvis på frågorna på sid 117. Alla skriver dock enskilt. Dessa hittar du här. Skicka in på It´s. |
||
ons 6 nov | * Gör klart uppgift 6, alltså svara på frågor om novellen ”Mörkret”. * Calle går igenom hur noveller är uppbyggda och hur de börjar och slutar. * Jobba med uppgift 7, alltså om fem novellers början. |
* Gör klart uppgift 6, alltså svara på frågor om novellen ”Mörkret”. * Calle går igenom hur noveller är uppbyggda och hur de börjar och slutar. * Jobba med uppgift 7, alltså om fem novellers början. |
|
ti 5 nov | * Lyssna vidare på En sekund i taget. Avsnitt 7-9. Efter varje avsnitt ska du skriva läslogg och svara på två frågor. – Vad har hänt? – Vad har du tänkt? Skicka in på it´s, svenska 8a. Betyg på läsförståelse och (om texten är bearbetad på språkriktighet) |
* Start på novelltema. Genom gång av den dramaturgiska modellen och tre begrepp: konflikt, dialog, inre monolog. * Läs novellen ”Mörkret” av Cilla Naumann s. 109-116. Svara parvis på frågorna på sid 117. Dessa hittar du här. Skicka in på It´s. |
* Start på novelltema. Genom gång av den dramaturgiska modellen och tre begrepp: konflikt, dialog, inre monolog. * Läs novellen ”Mörkret” av Cilla Naumann s. 109-116. Svara parvis på frågorna på sid 117. Dessa hittar du här. Skicka in på It´s. |
fre 25 okt | * Lyssna vidare på En sekund i taget. | ||
to 24 okt | * Få tillbaka analys av insändare. * Calle visar sin analys. * Vad händer efter lovet? novelltema, grupparbete om yrken, samtalsgrupper (jmf np delprov A) * Om utopier, dystopier och pandemier * Lyssna på En sekund i taget. Vi lyssnade tom avsnitt två, 10 minuter. |
||
ons 23 okt | * Jobba vidare med bearbetning av insändare. Se 22 okt. | * Göra en ny analys av insändare (prov). * Jobba vidare med bearbetning av insändare. Se 22 okt. |
|
tis 22 okt | * Få tillbaka analys av insändare. * Calle visar sin analys. * Skriv klart egen insändare. = Uppg 5. * Få 3-4 insändare att ge respons på. * Få tillbaka respons – bearbeta – skicka in på It´s. * Tid över – skriv en insändare till eller utveckla din insändare. Alla instruktioner finns i Uppg. 5. * Tid över. Lyssna på ”En sekund i taget” |
* Få tillbaka analys av insändare. * Calle visar sin analys. * Skriv klart egen insändare. = Uppg 5. * Få 3-4 insändare att ge respons på. * Få tillbaka respons – bearbeta – skicka in på It´s. * Tid över – skriv en insändare till eller utveckla din insändare. Alla instruktioner finns i Uppg. 5. * Tid över. Lyssna på ”En sekund i taget” |
|
fre 18 okt | * Fortsätt att ge respons på insändare. * Ta emot respons och bearbeta din insändare. * Skicka in den igen på It´s för att få betyg. * Tid över – skriv en insändare till eller utveckla din insändare. Alla instruktioner finns i Uppg. 5. |
||
to 17 okt | * Ett litet test: Analysera en insändare på egen hand. Bedöms med betyg. Här är den. * Bearbeta kamraters insändare. Alla fick fyra insändare var från klasskamrater att ge återkoppling på. Mer info = Uppg. 5. |
||
ons 16 okt | * Skriva insändare. Först tillsammans. * Sedan på egen hand. = Uppg 5. |
* Ett litet test: Analysera en insändare på egen hand. Bedöms med betyg. Här är den. * Skriv klart din insändare. = Uppg 5. * Skicka in på It´s * Bearbeta kamraters insändare. * Bearbeta sin egen insändare. * Skicka in bearbetad insändare på It´s. |
|
ti 15 okt | * Analysera insändare. Alltså Uppg 4. * Skriv egen insändare. = Uppg 5. |
* Göra klart analyser av insändare. Uppg 4. * Analys av en insändare tillsammans. Se NA. * Skriva insändare tillsammans. * Skriva insändare på egen hand. = Uppg 5. |
|
fre 11 okt | * Vi analyserar en insändare tillsammans. * Vi skriver en insändare tillsammans. * Du skriver en egen som efter kamrat-respons ska bedömas. * Om du hinner skriver du en till. * Skicka gärna in till NA! |
||
to 10 okt | * Läsa och analysera insändare. Uppg 4. Kommer från NA. Vi ska först analysera en insändare tillsammans. * Skriva insändare tillsammans. * Skriva insändare på egen hand. = Uppg 5. |
||
ons 9 okt | * Skicka in bearbetning av reflektion: (Antonia, Bea, Zelga, Joel, Uno, Maniya, Mija) * Skicka in ”Förhör” om du inte gjort det. * Diskussion om budskap i pjäsen. * Hitta på teser och argument i par. * Skriva motargument. * Få teser och skriva argument och motargument och argumentera i par. (Övningarna finns här.) |
* Analysera insändare. Alltså Uppg 4. * Skriv egen insändare. = Uppg 5. |
|
ti 8 okt | * Reflektion åter. Bearbeta din text utifrån den rättning du fått. * Skriv om pjäsen ”Förhör”. Instruktioner finns på It´s learning. Lämna in på It´s när du är klar. |
* Hitta på teser och argument i par. * Skriva motargument. * Få teser och skriva argument och motargument och argumentera i par. (Övningarna finns här.) * Gemensam analys av insändare tillsammans om busshållplatsen vid slottet. |
|
fre 4 okt | * Skriv klart om Förhör. * Läsa och analysera insändare. Uppg 4. Kommer från NA. Vi ska först analysera en insändare tillsammans om busshållplatsen vid slottet. |
||
to 3 okt | * Lite språkriktighet. Om de-dem och tempusblandning. * Få tillbaka bokreflektion. Bearbeta, rätta, skriva klart, skicka in. * Svara på frågor om pjäsen ”Förhör”. Finns på It´s, lämna på It´s. |
||
ons 2 okt | 8.10-9.05 * Lite språkriktighet. Om de-dem och tempusblandning. * Få tillbaka bokreflektion. Bearbeta, rätta, skriva klart, skicka in. * Diskutera hämnd (de som är klara) (Arbete med argumentation. Uppgift 3.) |
||
ti 1 okt | * Skriva bokreflektion till Gilla hata horan. Uppgiften bedöms! | * Skriva bokreflektion till Gilla hata horan. Uppgiften bedöms! | |
fre 26 sept | * Skriva motargument – Uppgift 3. * Analysera insändare. |
||
to 25 sept | * Skriva bokreflektion. Uppgiften bedöms! | ||
ons 24 sept | * Lyssna klart på Gilla hata horan. * Skriva läslogg. * Gå igenom inför skrivuppgift ”Bokreflektion” |
* Lyssna klart på Gilla hata horan. * Skriva läslogg. * Gå igenom inför skrivuppgift ”Bokreflektion” |
|
ti 24 sept | * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 3:25:36. * Skriva läslogg. |
* Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 3:30:16. * Skriva läslogg. |
|
fre 20 sept | * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till slutet! * Skriva läslogg. |
||
to 19 sept | * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 3:18:44. * Skriva läslogg. |
||
ons 18 | Studiedag | Studiedag | |
ti 17 sept | * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:57:24 (s.122). * Skriva läslogg. * Calle pratade om tes, argument, motargument och kontraargument. |
* Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:57:24 (s.122). * Skriva läslogg. * Calle pratade om tes, argument, motargument och kontraargument. |
|
fre 13 sept | * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:37:18 (s.108 ) * Skriva läslogg. * Jobba med argumentation – skriva argument. |
||
to 12 sept | * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:06:33 (s. ) * Diskussion om varför Gloria låter sig utnyttjas och varför Robin utnyttjar henne. |
||
ons 11 sept | * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:29:12 (s. 103) * Skriva läslogg. |
* Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:29:12 (s. 103). * Skriva läslogg. |
|
ti 10 sept | * Lyssna på Gilla hata horan.Vi kom till 2:13:58 * Skriva läslogg. |
* Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:06:33 * Skriva läslogg. |
|
fre 6 sept | Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 1:42:08. Se instruktioner här. Sedsa introducerade Calle begreppen tes och argument. I grupper skrev sedan alla ner teser och argument. | ||
to 5 sept | Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 1:21:03. Se instruktioner här. | ||
ons 4 sept | Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 1:39:56. Se instruktioner här. | Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 1:39:56. Skriva läslogg. Se instruktioner här. | |
ti 3 sept | Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 1:10:52. Se instruktioner här. | Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 1:10:52. Skriva läslogg. Se instruktioner här. | |
Fre 30 aug | Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 48:13. Skriva läslogg. Se instruktioner här. | ||
To 29 aug | Få tillbaka sommarnytt. Lyssna på kap 1 av Gilla hata horan. Skriva om Jonna och Gloria på arbetsblad. Lyssna vidare på boken. Vi hann till 25:53. |
||
Ti 27 aug | Lyssna på Gilla hata horan. Skriva om Jonna och Gloria, två av bokens huvudpersoner. Vad du tror ska hända i boken. Vi lyssnade vidare och hann till 37:43. Tid över? – vi lånar böcker i biblioteket. |
Återlämning av Sommarnytt. Lyssna på Gilla hata horan. Skriva om Jonna och Gloria, två av bokens huvudpersoner. Vi hann till 37:43 Tid över? – vi lånar böcker i biblioteket. |
|
Fre 24 aug | * Bearbeta text om sommarnytt. = Uppg 1. * Planering av terminen. Vi bestämde att vi lyssnar ca 30 min per lektion av Gilla hata horan. Alla ska hålla en muntlig presentation för klassen. Antingen i form av ett kort sommarprat eller ett argumenterande tal. Vi lyssnade på 10 min av Carina Bergfelts sommarprat. |
||
To 23 aug | Calle pratade om kreativitet, om konvergent & divergent tänkande. Sedan skrev alla en text om något nytt man provat under sommaren. = Uppg 1. | ||
Ons 21 aug | * Bearbeta text om sommarnytt. = Uppg 1. * Planering av terminen. Muntlig presentation – men av vad? Och hur? Hur jobba med boken Gilla hata horan. * Lyssna på Gilla hata horan. Skriv i läslogg. |
* Bearbeta text om sommarnytt. = Uppg 1. * Planering av terminen. Muntlig presentation – men av vad? Och hur? Hur jobba med boken Gilla hata horan. * Lyssna på Gilla hata horan. Skriv i läslogg. Vi hann till 11:13. |
|
Tis 20 aug | Calle pratade om kreativitet, om konvergent & divergent tänkande. Sedan skrev alla en text om något nytt man provat under sommaren. = Uppg 1. | Calle pratade om kreativitet, om konvergent & divergent tänkande. Sedan skrev alla en text om något nytt man provat under sommaren. = Uppg 1. |