Plugga svenska

Lektioner ht-19

Här ser du vad vi har gjort lektion för lektion i svenska.

Datum 8a (to, fre) 8b+ (ti, ons) 8c (ti, ons)
ons 18 dec * Läsa novellen ”14 februari” och svara på frågor. = Uppg 6
* Utvärdera terminen
Skriv en novell med rubriken ”Flytten” eller egen idé. Skicka in.
ti 17 dec Skriv en novell med rubriken ”Flytten” eller egen idé. Skicka in. Ok att börja redan Läsa ”Ett halt ark papper”.
fre 13 dec Terminens sista lektion:
* Se två filmatiseringar av ”Att döda ett barn”. = Uppgift 12. (Läsa och svara på frågor om novellen nästa termin
* Utvärdera terminen
to 12 dec Skriv en novell med rubriken ”Flytten” eller egen idé. Skicka in.
ons 11 dec Läsa ett ”Halvt ark papper”. forts. analys av ”Att döda ett barn”
ti 10 dec * Presentation av yrke av Miajas grupp.
* forts. analys av ”Att döda ett barn”
Läsa ”Att döda ett barn”.
Se två filmer
Göra en textanalys av novellen.
Calle pratade om tips novellen ger till vårt novellskrivande: att antyda vad som ska hända, att gestalta med ”häggdoft”.
fre 6 dec * Läsa ”Ett halv ark …”
to 5 dec * Elever till studiestöd.
* Sista gruppen redovisar om yrken.
* Läsa novellen ”14 februari” och svara på frågor. = Uppg 11
on 4 dec Läsa ”Att döda ett barn”.
Se två filmer
Göra en textanalys av novellen.
* Jonte och Alexander om yrke.
* Calle om isbergsteknik och olika slags slut i noveller
* Läsa novellen ”14 februari” och svara på frågor. = Uppg 11
ti 3 dec Redovisa yrken Redovisa yrken.
fre 29 nov * Alla grupper utom en redovisade sina yrken.
* Calle pratade lite om noveller: isbergsteknik och olika slags slut.
to 28 nov * Vi förberedda presentation av yrken. = Uppgift 10. Och några grupper redovisade. ecka.
ons 27 nov * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10. * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10.
ti 26 nov * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10. * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10.
fre 22 nov * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10. Redovisning nästa vecka. To el. fre?
to 21 nov * Utdelning av rättat.
* Info om yrket beteendepedagog.
* Grupparbete om yrken. = Uppgift 10.
ons 20 nov * Besök på Yrkesmässan, Conventum * Grupparbete om yrken. = Uppgift 10.
ti 19 nov * Utdelning av rättat.
* Elever till studiestöd.
* Start på grupparbete om yrken. = Uppgift 10.
* Utdelning av rättat.
* Elever till studiestöd.
* Start på grupparbete om yrken. = Uppgift 10.
fre 15 nov * Calle går igenom plantering, skörd, konflikt, berättarperspektiv.
* Arbete med Uppg 8.
* Grupparbete om yrken. Grupper och fördelning av yrken. Skriv frågor.
to 14 nov * Calle gick igenom olika sätt att inleda noveller.
*Vi läste 5 novellbörjor.
* Tillsammans analyserade vi dessa börjor. = Uppgift 7.
ons 13 nov * Calle går igenom plantering, skörd, konflikt, berättarperspektiv.
* Uppgift 8.  Gör det du hinner idag – skicka in idag.
* Till sist skickar vi in uppgift 7 och uppgift 8.
* Calle går igenom plantering, skörd, konflikt, berättarperspektiv.
* Uppgift 8.  Gör det du hinner idag – skicka in idag.
* Till sist skickar vi in uppgift 7 och uppgift 8.
ti 12 nov * Jobba vidare med uppgift 7, alltså om fem novellers början.
* Om du hinner börjar du jobba med Uppgift 8 som handlar om berättarteknik.
* Jobba vidare med uppgift 7, alltså om fem novellers början.
* Om du hinner börjar du jobba med Uppgift 8 som handlar om berättarteknik.
fre 8 nov * Gör klart uppgift 6. Frågor om novellen ”Mörkret” av Cilla Naumann. Skicka in på It´s.
* Calle går igenom hur noveller är uppbyggda och hur de börjar och slutar.
* Börja jobba med uppgift 7, alltså om fem novellers början.
to 7 nov * Skicka in läslogg till ”En sekund i taget”.
* Start på novelltema. Genom gång av  den dramaturgiska modellen begreppen: konflikt, dialog, inre monolog.
* Läs novellen ”Mörkret” av Cilla Naumann s. 109-116. Svara parvis på frågorna på sid 117. Alla skriver dock enskilt. Dessa hittar du här. Skicka in på It´s.
ons 6 nov * Gör klart uppgift 6, alltså svara på frågor om novellen ”Mörkret”.
* Calle går igenom hur noveller är uppbyggda och hur de börjar och slutar.
* Jobba med uppgift 7, alltså om fem novellers början.
* Gör klart uppgift 6, alltså svara på frågor om novellen ”Mörkret”.
* Calle går igenom hur noveller är uppbyggda och hur de börjar och slutar.
* Jobba med uppgift 7, alltså om fem novellers början.
ti 5 nov * Lyssna vidare på En sekund i taget. Avsnitt 7-9.
Efter varje avsnitt ska du skriva läslogg och svara på två frågor.
– Vad har hänt?
– Vad  har du tänkt?
Skicka in  på it´s, svenska 8a. Betyg på läsförståelse och (om texten är bearbetad på språkriktighet)
* Start på novelltema. Genom gång av  den dramaturgiska modellen och tre  begrepp: konflikt, dialog, inre monolog.
* Läs novellen ”Mörkret” av Cilla Naumann s. 109-116. Svara parvis på frågorna på sid 117. Dessa hittar du här. Skicka in på It´s.
* Start på novelltema. Genom gång av  den dramaturgiska modellen och tre  begrepp: konflikt, dialog, inre monolog.
* Läs novellen ”Mörkret” av Cilla Naumann s. 109-116. Svara parvis på frågorna på sid 117. Dessa hittar du här. Skicka in på It´s.
fre 25 okt * Lyssna vidare på En sekund i taget.
to 24 okt * Få tillbaka analys av insändare.
* Calle visar sin analys.
* Vad händer efter lovet? novelltema, grupparbete om yrken, samtalsgrupper (jmf np delprov A)
* Om utopier, dystopier och pandemier
* Lyssna på En sekund i taget. Vi lyssnade tom avsnitt två, 10 minuter.
ons 23 okt * Jobba vidare med bearbetning av insändare. Se 22 okt. * Göra en ny analys av insändare (prov).
* Jobba vidare med bearbetning av insändare. Se 22 okt.
tis 22 okt * Få tillbaka analys av insändare.
* Calle visar sin analys.
* Skriv klart egen insändare. = Uppg 5.
* Få 3-4 insändare att ge respons på.
* Få tillbaka respons – bearbeta – skicka in på It´s.
* Tid över – skriv en insändare till eller utveckla din insändare. Alla instruktioner finns i Uppg. 5.
* Tid över. Lyssna på ”En sekund i taget
* Få tillbaka analys av insändare.
* Calle visar sin analys.
* Skriv klart egen insändare. = Uppg 5.
* Få 3-4 insändare att ge respons på.
* Få tillbaka respons – bearbeta – skicka in på It´s.
* Tid över – skriv en insändare till eller utveckla din insändare. Alla instruktioner finns i Uppg. 5.
* Tid över. Lyssna på ”En sekund i taget
fre 18 okt * Fortsätt att ge respons på insändare.
* Ta emot respons och bearbeta din insändare.
* Skicka in den igen på It´s  för att få betyg.
* Tid över – skriv en insändare till eller utveckla din insändare. Alla instruktioner finns i Uppg. 5.
to 17 okt * Ett litet test: Analysera en insändare på egen hand. Bedöms med betyg. Här är den.
*  Bearbeta kamraters insändare. Alla fick fyra insändare var från klasskamrater att ge återkoppling på. Mer info = Uppg. 5.
ons 16 okt * Skriva insändare. Först tillsammans.
* Sedan på egen hand. = Uppg 5.
* Ett litet test: Analysera en insändare på egen hand. Bedöms med betyg. Här är den.
* Skriv klart din insändare. = Uppg 5.
* Skicka in på It´s
*  Bearbeta kamraters insändare.
* Bearbeta sin egen insändare.
* Skicka in bearbetad insändare på It´s.
ti 15 okt * Analysera insändare. Alltså Uppg 4.
* Skriv egen insändare. = Uppg 5.
* Göra klart analyser av insändare. Uppg 4.
* Analys av en insändare tillsammans. Se NA.
* Skriva insändare tillsammans.
* Skriva insändare på egen hand. = Uppg 5.
fre 11 okt * Vi analyserar en insändare tillsammans.
* Vi skriver en insändare tillsammans.
*  Du  skriver en egen som efter kamrat-respons ska bedömas.
* Om du hinner skriver du en till.
* Skicka gärna in till NA!
to 10 okt * Läsa och analysera insändare. Uppg 4. Kommer från NA. Vi ska först analysera en insändare tillsammans.
* Skriva insändare tillsammans.
* Skriva insändare på egen hand. = Uppg 5.
ons 9 okt * Skicka in bearbetning av reflektion: (Antonia, Bea, Zelga, Joel, Uno, Maniya, Mija)
* Skicka in ”Förhör” om du inte gjort det.
* Diskussion om budskap i pjäsen.
* Hitta på teser och argument i par.
* Skriva motargument.
* Få teser och skriva argument och motargument och argumentera i par.
(Övningarna finns här.)
* Analysera insändare. Alltså Uppg 4.
* Skriv egen insändare. = Uppg 5.
ti 8 okt * Reflektion åter. Bearbeta din text utifrån den rättning du fått.
* Skriv om pjäsen ”Förhör”. Instruktioner finns på It´s learning. Lämna in på It´s när du är klar.
* Hitta på teser och argument i par.
* Skriva motargument.
* Få teser och skriva argument och motargument och argumentera i par.
(Övningarna finns här.)
* Gemensam analys av insändare tillsammans om busshållplatsen vid slottet.
fre 4 okt * Skriv klart om Förhör.
* Läsa och analysera insändare. Uppg 4. Kommer från NA. Vi ska först analysera en insändare tillsammans om busshållplatsen vid slottet.
to 3 okt * Lite språkriktighet. Om de-dem och tempusblandning.
* Få tillbaka bokreflektion. Bearbeta, rätta, skriva klart, skicka in.
* Svara på frågor om pjäsen ”Förhör”. Finns på It´s, lämna på It´s.
ons 2 okt 8.10-9.05
* Lite språkriktighet. Om de-dem och tempusblandning.
* Få tillbaka bokreflektion. Bearbeta, rätta, skriva klart, skicka in.
* Diskutera hämnd (de som är klara)
(Arbete med argumentation. Uppgift 3.)
ti 1 okt * Skriva bokreflektion till Gilla hata horan. Uppgiften bedöms! * Skriva bokreflektion till Gilla hata horan. Uppgiften bedöms!
fre 26 sept * Skriva motargument – Uppgift 3.
* Analysera insändare.
to 25 sept * Skriva bokreflektion. Uppgiften bedöms!
ons 24 sept * Lyssna klart på Gilla hata horan.
* Skriva läslogg.
* Gå igenom inför skrivuppgift ”Bokreflektion”
* Lyssna klart på Gilla hata horan.
* Skriva läslogg.
* Gå igenom inför skrivuppgift ”Bokreflektion”
ti 24 sept * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 3:25:36.
* Skriva läslogg.
* Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 3:30:16.
* Skriva läslogg.
fre 20 sept * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till slutet!
* Skriva läslogg.
to 19 sept * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 3:18:44.
* Skriva läslogg.
ons 18 Studiedag Studiedag
ti 17 sept * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:57:24 (s.122).
* Skriva läslogg.
* Calle pratade om tes, argument, motargument och kontraargument.
* Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till  2:57:24 (s.122).
* Skriva läslogg.
* Calle pratade om tes, argument, motargument och kontraargument.
fre 13 sept * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:37:18 (s.108 )
* Skriva läslogg.
* Jobba med argumentation – skriva argument.
to 12 sept * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:06:33 (s. )
* Diskussion om varför Gloria låter sig utnyttjas och varför Robin  utnyttjar henne.
ons 11 sept * Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:29:12 (s. 103)
* Skriva läslogg.
* Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:29:12 (s. 103).
* Skriva läslogg.
ti 10 sept * Lyssna på Gilla hata horan.Vi kom till 2:13:58
* Skriva läslogg.
* Lyssna på Gilla hata horan. Vi kom till 2:06:33
* Skriva läslogg.
fre 6 sept Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 1:42:08. Se  instruktioner här. Sedsa introducerade  Calle begreppen tes och argument. I grupper skrev sedan alla ner teser och argument.
to 5 sept Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 1:21:03. Se  instruktioner här.
ons 4 sept Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 1:39:56. Se  instruktioner här. Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till   1:39:56. Skriva läslogg. Se  instruktioner här.
ti 3 sept Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 1:10:52. Se  instruktioner här. Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till   1:10:52. Skriva läslogg. Se  instruktioner här.
Fre 30 aug Fortsätta lyssna på Gilla hata horan. Vi hann till 48:13. Skriva läslogg. Se  instruktioner här.
To 29 aug Få tillbaka sommarnytt. Lyssna på kap 1 av Gilla hata horan. Skriva om Jonna och Gloria på arbetsblad.
Lyssna vidare på boken. Vi hann till 25:53.
Ti 27 aug Lyssna på Gilla hata horan. Skriva om Jonna och Gloria, två av bokens huvudpersoner.
Vad du tror ska hända i boken.
Vi lyssnade vidare och hann till 37:43.
Tid över? – vi lånar böcker i  biblioteket.
Återlämning av Sommarnytt.
Lyssna på Gilla hata horan. Skriva om Jonna och Gloria, två av bokens huvudpersoner.
Vi hann till 37:43
Tid över? – vi lånar böcker i  biblioteket.
Fre 24 aug * Bearbeta text om sommarnytt. = Uppg 1.
* Planering av terminen. Vi bestämde att vi lyssnar ca 30 min per lektion av Gilla hata horan. Alla ska hålla en muntlig presentation för klassen. Antingen i form av ett kort sommarprat eller ett argumenterande tal.
Vi lyssnade på 10 min av Carina Bergfelts sommarprat.
To 23 aug Calle pratade om kreativitet, om konvergent & divergent tänkande. Sedan skrev alla en text om något nytt man provat under sommaren. = Uppg 1.
Ons 21 aug * Bearbeta text om sommarnytt. = Uppg 1.
* Planering av terminen. Muntlig presentation – men av vad? Och hur? Hur jobba med boken Gilla hata horan.
* Lyssna på Gilla hata horan. Skriv i läslogg.
* Bearbeta text om sommarnytt. = Uppg 1.
* Planering av terminen. Muntlig presentation – men av vad? Och hur? Hur jobba med boken Gilla hata horan.
* Lyssna på Gilla hata horan. Skriv i läslogg. Vi hann till 11:13.
Tis 20 aug Calle pratade om kreativitet, om konvergent & divergent tänkande. Sedan skrev alla en text om något nytt man provat under sommaren. = Uppg 1. Calle pratade om kreativitet, om konvergent & divergent tänkande. Sedan skrev alla en text om något nytt man provat under sommaren. = Uppg 1.

« Så 8 ht-19