Uppg 6. Skriv en krönika
Arbetssätt
Du ska skriva en krönika. Du har två lektioner på dig. Lektion tre ska du jobba med lay out.
- Repetera gärna vad en krönika är genom att kolla dina anteckningar, läsa någon krönika eller titta i läroboken.
- För att krönikan ska bli bra måste du tänka en läsare. Mitt förslag är att du skriver för ungdomar som läser Nerikes Allehanda (NA). Eller vuxna om du hellre vill det. (Självklart kan du välja någon annan tidning.)
- Börja skriv eller kanske ännu hellre planera innehållet i din krönika. T ex kan du göra en mind map.
- Skriv krönikan ver 1 (=kladd). Strunta i stavning och språkriktighet. Fokusera enbart på innehållet. Sikta på 200-400 ord.
- När du är färdig är det dags att fixa språket (ver 2.) typ stavning, ordföljd, särskrivning, styckeindelning, tempus etc. Kanske behöver du korta ner texten lite. Eller utveckla den.
- Lektion 3 ska vi jobba med lay out. Vi ska härma NA:s utseende så exakt som möjligt, med bild, bildtext, by line etc. Krönikan kommer att se mer proffsig ut och när man gör lay out-jobb gör man automatiskt också ändringar i språket.
Krönikas struktur
- Rubrik
- Inled med att presentera ämnet = något aktuellt
- Framför en åsikt om ämnet. ”Jag tycker att…” (=Tes)
- Två-tre argument. ”Jag tycker så här därför att…” Argumenten kan vara upplevelser du gjort, saker du sett eller hört om.
- Nytt perspektiv på saken. Kanske kan du hitta något bra i det som är dåligt. Eller något stort i en liten händelse. Eller något roligt i något sorgligt.
- Upprepa din åsikt (slutsats)
- Avslutning
Hitta inspiration på nätet
- UR Skola: Orka plugga – textgenre krönika
- Studi.se – Krönika (Kul!)
- You tube-filmer om krönikeskrivande
Bli inspirerad av krönikor
- Semlorna är ett sjuk experiment av Alex Shulman, Expressen.
Bedömning
Kunskapskrav | E | C | A |
5. Du skriver olika slags texter med ________ språklig variation, ________ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. |
viss |
relativt god utvecklad |
god |
6. De berättande texter du skriver innehåller _______ gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med _______ uppbyggnad. |
enkla enkel |
utvecklade relativt komplex |
välutvecklade komplex |
Syfte
- att du ska formulera dig och kommunicera i skrift
- att du ska anpassa ditt språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
Centralt innehåll
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter. Redigering och disposition av texter med hjälp av dator.
Ett bedömningsblad för utskrift hittar du här.
Lycka till! /Calle