Plugga svenska

Uppg 1. Ett litet argumenterande tal

Din uppgift
Du ska hålla ett kort argumenterande tal för klassen. Vi ska diskutera upplägget ihop i klassen. Vill du tala ensam eller med en eller två kamrater? Ska man visa en Power Point samtidigt? Eller är det frivilligt? 
Talet ska i alla fall innehålla följande:

  • Din/er tes.
  • En presentation av ämnet/frågan och varför den är viktig.
  • Ca tre argument.
  • Gärna ett motargument som du/ni bemöter (kontraargument)
  • En avslutning. Upprepa tesen, ev ditt bästa argument och tacka för uppmärksamheten
  • En bild/Power Point som förstärker och levandegör

Du/ni ska redovisa två gånger. Första gången kommer jag (läraren Calle) att avbryta och korrigera och ge tips. Andra gången får du/ni prata ostört och också få betyg. Kolla nedan.

Elevämnen på temat: Ett najsare Navet

  1. Bättre mat
  2. Mindre vegomat
  3. Mer pannkakor
  4. Gratis frukt
  5. Plantera äppelträd på skolgården
  6. Kortare skoldagar
  7. Måla väggarna i glada färger
  8. Inga slagsmål
  9. Inför distansundervisning
  10. Mer häng utomhus
  11. Fler bänkar och soffor
  12. Ett renare Navet
  13. Fler soptunnor/papperskorgar på Navet
  14. Bättre språk
  15. Lugnare lektioner
  16. Lämna datorn till läraren vid lektionsstart
  17. Alla ska delta på lektionerna
  18. Färre prov
  19. Mer idrott inne
  20. Fler utflykter
  21. Korta rasterna – sluta tidigare
  22. Mer rast – mindre coronasmitta
  23. Spola en isplan på skolgården
  24. Gör en linbana
  25. Öppna Kuggen

Lärarämnen (Calles) på temat: Ett najsigare Navet

  1. Plocka upp lite skräp varje dag
  2. Tvätta händerna ofta
  3. Ge en lärare en komplimang varje dag
  4. Ge en klasskamrat en komplimang varje dag
  5. Jobba fokuserat på lektioner
  6. Gå ut en sväng på rasten
  7. Släng aldrig mat i matsalen
  8. Lämna mobilen i ditt skåp under lektioner
  9. Kom i tid till lektioner
  10. Fråga mer på lektionerna när du inte fattar eller är nyfiken
  11. Gör många misstag – och lär av dem (Den stora genvägen till högre betyg)

Bedömning 

Kunskapskrav

E

C

A

9. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett _______ sätt kan du förstärka och levandegöra dina texters budskap.

i huvudsak fungerande

ändamålsenligt

ett ändamålsenligt och effektivt

12. Du förbereder och genomför ____ muntliga redogörelser med _______ fungerande struktur, innehåll och _____anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

enkla

i huvudsak

viss

utvecklade

relativt väl

relativt god

 

välutvecklade

väl

god

Ett underlag att skriva ut för bedömning finns här.

Syfte
Genom att arbeta med denna uppgift ska du utveckla ditt tal så att du får tilltro till din språkförmåga och kan uttrycka dig i olika sammanhang och för skilda syften.

Centralt innehåll
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.

Grupper

  • Maya: Färre prov
  • Kelvin: Kortare raster
  • Edvin, Rasmus: Mer idrott
  • Aina: Öppna Kuggen
  • Bella, Tilde?: Gratis frukt
  • Malte, Joel: Kortare skoldagar
  • William, Marius: Ett renare Navet
  • Ellen, Tilde: Måla väggarna i glada färger
  • Furkan, Viggo, Leon: Inför distansundervisning
  • Joline, Selma, Ebba: Sälj nudlar på Kuggen
  • Lina, Amanda: Fler bänkar och soffor

« Sv så 7 vt-21