Plugga svenska

Uppg 4. Öva till muntligt NP

Uppgiften som PDF för utskrift.

Samtidigt som vi jobbar med krönika ska vi också passa på att öva till det muntliga nationella provet. Vi ska utgå från Anders Nilssons krönika ”Maffiakultur bakom klädrån mot ungdomar…” i NA 1 nov 2019. Nedan har du arbetsgången. Jag kommer inte  bedöma dig, eftersom det är ett övningstillfälle, men jag skickar ändå med kunskapskraven.

Innan samtalet

  • Indelning i grupper med 5 elever i varje grupp.
  • Läs krönikan.
  • Skriv en kort sammanfattning av krönikan. (Skriv i  OneNote)
  • Skriv två diskussionsfrågor till krönikan.
  • Lotta i gruppen vem som ska leda samtalet.

Inledning till diskussion (2-3 min)

  • Ledaren börjar med att läsa upp sin sammanfattning
  • Ledaren läser upp sina frågor.
  • Ledaren svarar kort på sina egna frågor

Diskussion (3-6 min)

  • Ledaren ber någon fortsätta samtalet.
  • Sedan är det ett fritt samtal där alla ska delta. Ledaren ser till att ingen dominerar och att ingen sitter tyst.

Avslutning av diskussion (1 min)

  • Ledaren tackar alla för synpunkter och sammanfattar vad man kommit fram till.

Efteråt (Ingår inte i NP)

  • Utvärdera din insats. Gå laget runt. Alla ska ge sig själv ”two stars and a wish”. Skriftligt.
  • Ge också minst en kamrat en stjärna. Se till att alla i gruppen får uppmuntran.

Bedömning

Kunskapskrav

E

C

A

11. Du samtalar om och diskuterar varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med ______ underbyggda argument på ett sätt som __________ samtalen och diskussionerna framåt ______.

enkla och till viss del

till viss del för

utvecklade och relativt väl

för

välutvecklade och väl

för

och fördjupar eller breddar dem.

12. Du förbereder och genomför ____ muntliga redogörelser med _______ fungerande struktur innehåll och _____anpassning till syfte, mottagare och sammanhang

enkla

i huvudsak

viss

utvecklade

relativt väl

relativt god

välutvecklade

väl

god

Syfte
Genom att arbeta med denna uppgift ska du utveckla din förmåga att formulera dig och kommunicera i tal.

Centralt innehåll

  • Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare.

Tänk på detta när du leder ett samtal

  • Se till att alla får prata 
  • Ställ frågor om någon inte vågar prata
  • Ställa relevanta frågor. Kan ställas till hela gruppen så att vem som vill svarar. Eller till en utpekad person
  • Ställ följdfrågor
  • Presentera ämnet
  • Prata tydligt
  • Använd en trevlig samtalston 
  • Nicka och le – kallas att ge stödsignaler
  • Inta ta för givet att man förstår vad andra säger utan fråga vad de menar, t ex med ord som rättvisa.
  • Hålla dig till ämnet.
  • Sammanfatta i slutet vad ni kommit fram till.
  • Be om åsikter och motiveringar. Ställ varförfrågor
  • Var nyfiken på det som sägs
  • Håll ordning på samtalet. Några kan prata för mycket, någon kanske avbryter, samtalet kanske glider iväg från ämnet.
  • Skapa regler vid behov, t ex att alla ska få prata till punkt. Eller att man går rundor? Eller att den som yttrat sig senast bestämmer vem som ska fortsätta

Tänk på detta när du deltar i ett samtal

  • Både lyssna och prata. Att lyssna betyder att man vill lära sig något, att man vill ta åt sig av vad personerna säger.
  • Vara uppmärksam
  • Ställa frågor
  • Ögonkontakt
  • Prata tydligt
  • Våga ta plats
  • Dela med dig av dina åsikter och ange argument för dem. ”Jag tycker …. därför att …”

« sv så 9 ht-20