Uppg 6. Språkhistoria
Syfte
Genom undervisningen ska du utveckla
- dina kunskaper om svenska språkets historia och utveckling.
- din förmåga att formulera dig och kommunicera i tal
Centralt innehåll
- Nya ord i språket, till exempel lånord
- Språkbruk genom tiderna
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer
Arbetssätt
- Alla elever i klassen får var sin bild kopplad till svensk språkhistoria. Bilden föreställer en del/aspekt av det svenska språkets historia.
- Du ska samla fakta som förklarar den bild du fått.
- Sedan ska du förbereda en (kort) muntlig presentation. Du ska visa din bild och presentera relevant fakta. Du ska också göra en fråga som kan besvaras med hjälp av din fakta. Dessa frågor kommer att samlas ihop och bli ett prov som klassen ska göra.
- Din muntliga presentation ska innehålla följande
* En genomtänkt inledning. Du ska veta vad du vill med inledningen. Skapa en viss känsla, väcka intresse etc. Föreberda för det du ska säga genom att sammanfatta ditt upplägg. Kan du få in lite smicker?
* Presentation av din bild och din fakta. Ev. kan du dela upp den i några tydliga delar.
* Några retoriska ”knep”, alltså uttänkta sätt som behåller klassens intresse och gör det du säger lättare att förstå. Retoriska frågor, tala lagom fort, titta på din publik, inta rummet, göra siffror begripliga, engarera publiken med frågor, ge små uppgifter till publiken som att samtala några sekunder om en fråga.
* Digitalt stöd. Visa din bild. Vill du ta hjälp av ytterligare något verktyg, t ex Power point eller Prezi är det ett plus.
* En fråga som ska vara med på ett prov.
* En genomtänkt avslutning. Fundera på vilken funktion avslutningen ska ha!
* Tacka för visat intresse. - Du ska (innan eller efter din presentation) muntligt för klassen eller skriftligt till mig presentera:
* Hur du tänkte kring din inledning?
* Vilka retoriska grepp/knep du använde?
* Hur du tänkte kring din avslutning? - Klistra in din fråga och ditt svar på en paddlet. 9a:s paddlet. & 9b:s paddlet.
Länkar till retoriska knep
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
12. Du förbereder och genomför ____ muntliga redogörelser med _______ fungerande struktur innehåll och _____anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. |
enkla i huvudsak viss |
utvecklade relativt väl relativt god |
välutvecklade väl god |
13. Du för ___________ underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämför med närliggande språk och beskriver tydligt framträdande likheter och skillnader. |
enkla och till viss del |
utvecklade och relativt väl |
välutvecklade och väl
|
Text
Område | ||
1. Språkträd | Bild | Text |
2. Runraden | Bild | Text |
3. Rökstenen | Bild | Text |
4. Nastastenen | Bild | Text |
5. Äldre västgötalagen | Bild | Text 1, text 2 |
6. Latinsk inkunabel – fornsvenska | Bild | Text |
7. Magnus Erikssons landslag | Bild | Text 1, text 2 |
8. Gustav Vasas bibel | Bild | Text |
9. Oluas & Laurentius Petri | Bild | Text |
10. Then Swenska Argus | Bild | Text |
11. Svenska akademiens ordlista | Bild | Text |
12. Svenska akademiens ordbok | Bild | Text |
13. Svenska akademiens grammatik | Bild | Text 1, text 2 |
14. Stavningsreform 1906 | Bild | Text |
15. Nusvenska | Bild | Text |
16. Det svenska alfabetet | Bild | Text |
17. W | Bild | Text |
18. Språklagen 2009 | Bild | Text 1 |
19. Nyord | Bild | Text |
20. Nyordslista 2002 | Bild | Text |
21. Nyordslista 2015 | Bild | Text |
22. Nyordslista 2016 | Bild | Text |
23. Nyordslista 2017 | Bild | Text |