Plugga svenska

Uppg 6. Språkhistoria

Syfte
Genom undervisningen ska du utveckla

  • dina kunskaper om svenska språkets historia och utveckling.
  • din förmåga att formulera dig och kommunicera i tal

Centralt innehåll

  • Nya ord i språket, till exempel lånord
  • Språkbruk genom tiderna
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer

Arbetssätt

  1. Alla elever i klassen får var sin bild kopplad till svensk språkhistoria. Bilden föreställer en del/aspekt av det svenska språkets historia.
  2. Du ska samla fakta som förklarar den bild du fått.
  3. Sedan ska du förbereda en (kort) muntlig presentation. Du ska visa din bild och presentera relevant fakta. Du ska också göra en fråga som kan besvaras med hjälp av din fakta. Dessa frågor kommer att samlas ihop och bli ett prov som klassen ska göra.
  4. Din muntliga presentation ska innehålla följande
    * En genomtänkt inledning. Du ska veta vad du vill med inledningen. Skapa en viss känsla, väcka intresse etc. Föreberda för det du ska säga genom att sammanfatta ditt upplägg. Kan du få in lite smicker?
    * Presentation av din bild och din fakta. Ev. kan du dela upp den i några tydliga delar.
    * Några retoriska ”knep”, alltså uttänkta sätt som behåller klassens intresse och gör det du säger lättare att förstå. Retoriska frågor, tala lagom fort, titta på din publik, inta rummet, göra siffror begripliga, engarera publiken med frågor, ge små uppgifter till publiken som att samtala några sekunder om en fråga.
    * Digitalt stöd. Visa din bild. Vill du ta hjälp av ytterligare något verktyg, t ex Power point eller Prezi är det ett  plus.
    * En fråga som ska vara med på ett prov.
    * En genomtänkt avslutning. Fundera på vilken funktion avslutningen ska ha!
    * Tacka för visat intresse.
  5. Du ska (innan eller efter din presentation) muntligt för klassen eller skriftligt till mig presentera:
    * Hur du tänkte kring din inledning?
    * Vilka retoriska grepp/knep du använde?
    * Hur du tänkte kring din avslutning?
  6. Klistra in din fråga och ditt svar på en paddlet. 9a:s paddlet. & 9b:s paddlet.

Länkar till retoriska knep

Bedömning

Kunskapskrav

E

C

A

12. Du förbereder och genomför ____ muntliga redogörelser med _______ fungerande struktur innehåll och _____anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

enkla

i huvudsak

viss

utvecklade

relativt väl

relativt god

välutvecklade

väl

god

13. Du för ___________ underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämför med närliggande språk och beskriver tydligt framträdande likheter och skillnader.

enkla och till viss del

utvecklade och relativt väl

välutvecklade och väl

Text

Område
1. Språkträd Bild Text
2. Runraden Bild Text
3. Rökstenen Bild Text
4. Nastastenen Bild Text
5. Äldre västgötalagen Bild Text 1, text 2
6. Latinsk inkunabel – fornsvenska Bild Text
7. Magnus Erikssons landslag Bild Text 1, text 2
8. Gustav Vasas bibel Bild Text
9. Oluas & Laurentius Petri Bild Text
10. Then Swenska Argus Bild Text
11. Svenska akademiens ordlista Bild Text
12. Svenska akademiens ordbok Bild Text
13. Svenska akademiens grammatik Bild Text 1, text 2
14. Stavningsreform 1906 Bild Text
15. Nusvenska Bild Text
16. Det svenska alfabetet Bild Text
17. W Bild Text
18. Språklagen 2009 Bild Text  1
19. Nyord Bild Text
20. Nyordslista 2002 Bild Text
21. Nyordslista 2015 Bild Text
22. Nyordslista 2016 Bild Text
23. Nyordslista 2017 Bild Text

« sv vt-18 så 9