Plugga svenska

Uppg. 5 Skriv om din roman

Syfte – Du ska utveckla din förmåga att:

  • formulera dig och kommunicera i tal och skrift,
  • läsa och analysera skönlitteratur och
  • följa språkliga normer.

Centralt innehåll

  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna
  • Strategier för att skriva olika typer av texter
  • Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken

Onsdag 30 september ska vi samtala om de romaner vi läser med en kamrat. Till er hjälp har ni ett VENN-diagram som jag gjort. Hämta VENN-diagram som pdf.Kolla gärna in ett par exempel genom att klicka på miniatyrerna

Sent ute vs Han och hon  Häxan och lejonet vs Pojken i randig pyjamas

Fredag 2 oktober ska du skriva en text och presentera din roman, varför du valde den, vad du tycker om den m.m. Nedan finns frågor du kan använda. Det räcker om din text svarar på några av frågorna.

Till att börja med – alla

  1. Vem har skrivit boken?
  2. Vad heter boken?
  3. Varför valde du boken?

Om du är precis i början av boken:

  1. Har du läst någon liknande bok tidigare?
  2. Hur börjar boken?
  3. När utspelar sig boken i tid?
  4. Var utspelar sig bokens händelser?
  5. Vad tror du att boken kommer att handla om?
  6. Har boken lyckats väcka ditt intresse att läsa vidare? Varför/varför inte?
  7. Hur är språket? Enkelt-svårt? Ungdomligt-vuxet? Några särskilda ord eller något annat särskilt?

Om du har läst ett tag och kommit in i boken – Handlingen

  1. Vad handlar boken om?
  2. Vilket problem kretsar handlingen kring?
  3. Har det hänt något oväntat?
  4. Har boken en handling eller flera handlingar?
  5. Vad tror du kommer att hända?
  6. Är det något i bokens händelser du skulle vilja ändra på?

Om du har läst ett tag och kommit in i boken – Personer och miljöer

  1. Vem/vilka är bokens huvudpersoner?
  2. Vilka andra viktiga personer är med i boken?
  3. Presentera bokens viktigaste personer. Du kan skriva om egenskaper, utseende, vad de varit med om, problem de ställs inför i boken, drömmar, framtidsplaner eller något annat.
  4. Är det någon person som utvecklas i boken? Berätta i så fall om hur hen var, hur hen blivit och vad som förändrat hen?

Om du läst hela boken

  1. Välj några av frågorna ovan!
  2. Vad tyckte du om boken?
    Ta upp minst fyra saker, t ex handling, inledning, slut, personer, olika val personer gjort, miljöer, språk.
    Ta upp både sådant du tyckte om och sådant du inte tyckte om.
    Förklara utförligt varför du tycker som du tycker.
  3. Förklara för en person som inte läst boken varför/varför inte hen ska läsa boken!
  4. Ge tips till författaren på ändringar som hen kan göra i boken. Förklara varför dessa ändringar ska ske!
  5. Vad händer sen? Tänk dig en fortsättning på boken – vad ska den innehålla?

När du är klar

  1. Läs igenom din text och kolla att du fått med dig allt du tänkt ha med.
  2. Rätta språket.
    Skiljetecken på rätt ställe
    Stor/liten bokstav
    Stavning
    Styckeindelning
    M.m.

Bedömning

5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt     ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

viss

enkel

i huvudsak

relativt god

utvecklad

relativt väl

god

välutvecklad

väl

10. Du ger ______ omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbetar du texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett _________ fungerande sätt.

enkla

i huvudsak

utvecklade

relativt väl

välutvecklade och nyanserade

väl

Lycka till!
/Calle Palm

« Svenska ht-15 så 8