Uppg 5. Intervju
Du ska intervjua någon vuxen på skolan. Temat för intervjun är ”Ditt första jobb”.
Arbetsgång
- Tänk ut vem du vill intervjua.
- Bestäm en tid med personen. Det kan du göra via It´s/teams eller på rasten.
- Ni får gärna vara flera personer som intervjuar samma person. Men alla måste ändå skriva en egen intervju.
- Skriv frågor.
- Intervjua. Anteckna under tiden eller spela in.
- Gör några anteckningar om miljön och personen du träffar. (Se punkt 10.)
- Fota personen.
- Skriv din intervju på datorn.Skriv bara det du ska ha med – inte hela samtalet.
- Infoga minst en bild i dokumentet.
- Skriv en inledning.
Typ ”Jag har stämt träff med NN. Vi ses på hens arbetsrum en tisdag morgon i mars. Det står några personliga saker på skrivbord, bland annat ett kort på en segelbåt. Stämning i rummet är orolig. Det ligger böcker, papper och pärmar över allt och från korridoren hörs elever som skriker. Hen tittar på klockan hela tiden och snyter sig tre gånger under intervjun – borde hen verkligen vara här i coronatider tänker jag.” - Skriv en avslutande kommentar om vad du lärde dig av intervjun.
- Färdig med ditt utkast. Skriv rent.
- Skicka in.
- Kamratrespons.
- Bearbeta och skicka in igen.
- Betyg.
Förslag på frågor
- Vilket var ditt första jobb?
- Hur gammal var du?
- Hur fick du det?
- Hur länge hade du det jobbet?
- Hur trivdes du?
- Vad var bra och vad var dåligt med jobbet?
- Ledde detta jobb vidare till andra jobb?
- Lärde du dig något på ditt första jobb som du har glädje av idag?
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. |
viss enkel i huvudsak |
relativt god utvecklad relativt väl |
god välutvecklad väl |
6. De berättande texter du skriver innehåller _______ gestaltande beskrivningar (…) |
enkla |
utvecklade
|
välutvecklade
|
Bedömningsunderlag för utskrift hittar du här.