Plugga svenska

Uppg 1: Lässtrategier och judendomen

Inledning

Detta är en uppgift som svenska och so samarbetar om. I svenska ska du lära dig om olika lässtrategier och du ska utveckla din förmåga att läsa faktatexter. I so/religion ska du lära dig mer om världsreligionerna. Därför detta samarbete.

Syften
Svenska: Du ska lära dig om och använda några lässtrategier.
Religion: Utveckla din förmåga att analysera en religion samt olika tolkningar och bruk inom denna.

Centralt innehåll
Svenska: Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier
Religion: Centrala tankegångar och urkunder i judendom, varierande tolkningar och bruk inom judendomen och huvuddragen i judendomens historia.

”Före läsning”-strategier

  1. Sätta upp mål med läsningen
  2. Fundera igenom vad jag redan kan och berätta för mig själv/en kamrat/klassen vad jag kan.
  3. Fundera över vad jag själv vill veta om ämnet.
  4. Ta reda på vad texten handlar om genom att läsa så lite som möjligt.
  5. Fundera över vad som är det allra viktigaste som författaren vill få fram.

Övning 1 

Svara på frågorna i Arbetsblad lässtrategier och judendomen. Först ska du svara på 3 frågor utan lärobok. Sedan ska du svara på 2 frågor med hjälp av boken. Du ska skriva med penna och lämna bladet till din lärare.

”Under läsningen”-strategier

Övning 2

Du ska nu lära dig om och använda sex olika ”under läsningen”-strategier. Dessa är:

  1. att hitta kärnmeningar,
  2. att hitta nyckelord och nyckeluttryck,
  3. att hitta begrepp och förklaringar,
  4. numrera,
  5. att rita miniskisser och
  6. att känna

Du kommer att få några sidor ur vår lärobok uppkopierade och där finns instruktioner. Du kommer att stryka under, ringa in, skriva och rita i häftet. Och du kommer att samtala med en kamrat samt i helklass om de olika strategierna. Om du klickar till höger kan du kolla in uppgifterna utan lärobokstext.  Sex lässtrategier och judendomen

En ”under läsning”-strategi – inferens

Övning 3

Du ska nu få lära dig mer om en lässtrategi som kallas inferens. Men innan jag går igenom det ska du läsa en sida i religionsläroboken som innehåller en intervju med en praktiserande jude som heter Michael Kaufmann. När du läst intervjun ska du svara på tre frågor (Visar endast frågorna.)

  1. Hur blir man rasist enligt texten?
  2. Varför äter Michael Kaufmann vegetarisk mat hos sina svenska vänner men kött tillsammans med judar?
  3. Michael Kaufmann säger så här: ”… jag håller på judiska traditioner med min egen familj (—) För mig känns det rätt så. Var och en måste känna efter i sitt eget hjärta vad som är rätt, och sedan följa det”. Vilka tankar och känslor väcker detta citat hos dig?

Vad är inferens?
Inferens brukar förklaras med uttrycket ”att läsa mellan raderna”. En text säger något på raderna, ”på ytan”. Det är det enklaste att förstå i texten. Men texter säger alltid något mellan raderna, ”under ytan”. Man kan också säga att det finns både uttalat och outtalat innehåll i en text.

Inferens
  • Att läsa på raderna
  • Att läsa på ytan
  • Det uttalade
  • Att läsa mellan raderna
  • Att läsa under ytan
  • Det outtalade

Det finns tre olika slags inferenser

  1. Inferenser som är logiska utvecklingar. Texten är i fokus. Vad betyder texten?
  2. Inferenser som utvecklar innehållet. Kräver att man har bakgrundskunskap som man kan lägga till texten. Texten är i fokus! Vad betyder texten?
  3. Inferenser som lägger till egna upplevelser, känslor och tankar till innehållet i texten. Utvecklar inte endast (som 1 och 2) utan lägger till något nytt. Läsarens tankar om texten är i fokus. Vad tänker du om texten?

Eftersom vi jobbar med lässtrategier och judendom ska jag ge exempel från vår lärobok i religion.

  1. Inferenser som är logiska utvecklingar

Jag börjar med att citera läroboken.

”Vilket är ditt budskap till svenska ungdomar?
Studera! Lär känna andra kulturer – då lär man sig också att förstå sin egen. Det man känner till är man inte rädd för. Den som är öppen för andra kulturer och religioner blir inte rasist. Brist på kunskap är nog demokratins största fiende.” (Högberg m.fl., s. 51)
Sen ställer jag frågan: Hur blir man rasist enligt texten? Svaret finns inte på raderna. Men genom att lägga ihop innehållet logiskt så får man följande svar: Genom att inte studera kultur och religion blir man rädd och sluten för andra kulturer och det kan göra en till rasist.

 

  1. Inferenser som utvecklar innehållet

Jag börjar med att citera läroboken från en intervju med Michael Kaufmann, författare och musiker i Stockholm.

”… vi håller de judiska reglerna kring mat, som att inte blanda mjölk- och köttmat. Besöker vi våra vänner så vet de att vi äter vegetariskt hos dem.” (Högberg m.fl., s. 51)

Fråga: Varför äter Michael Kaufmann vegetarisk mat hos sina svenska vänner men kött tillsammans med judar?
För att kunna svara på den frågan måste man veta en del om vad svenskar äter och hur svenskar lagar mat. Vi lägger till kunskap för att förstå, vi läser mellan raderna. Den kunskap vi fyller i texten är att många svenska maträtter är en blandning av kött och mjölk. Svenskar gratinerar ofta kötträtter med ost. Svenskar gör ofta sås som innehåller både mjölk/grädde och kött i någon form. Allt detta är förbjudet för judar som följer sin religion. Lösningen blir helt enkelt att Michael Kaufmann bara äter vegetariskt hos svenskar. Han är dock inte vegetarian, utan när han umgås med judar så äter han kött tillagat på judiskt vis.

Denna tolkning hade texten i fokus och för att kunna förstå texten var jag som läsare tvungen att lägga till kunskap om hur svenskar lagar mat.

  1. Inferenser som lägger till egna upplevelser, känslor och tankar

Jag börjar igen med att citera från intervjun med Michael Kaufmann. ”… jag håller på judiska traditioner med min egen familj (—) För mig känns det rätt så. Var och en måste känna efter i sitt eget hjärta vad som är rätt, och sedan följa det” (Högberg m.fl., s. 51).

Vad tänker och känner jag när jag läser detta citat? Citatet gör mig glad. Michael har en stark religiös övertygelse och är samtidigt helt öppen för att människor i sina hjärtan kommer fram till andra övertygelser. Han är tydlig och tolerant på samma gång, och det gör mig glad! Sen drömmer jag vidare: Tänk om alla kunde ha Michaels hållning. Då skulle inte människor bråk om religion eller kriga i sin religions namn.

Ovan har du nu fått se en känsla (glädje) och en dröm (drömmen om fred och tolerans) som texten väckt hos mig Kanske väcker den liknade känslor hos dig. Eller helt andra. Det är detta som kallas inferens som lägger till egna upplevelser, tankar och känslor. Läsaren är i fokus!

Bedömning
Denna uppgift är en övningsuppgift och inte en bedömningsuppgift. Men det är ändå bra att du kollar in kunskapskravet så du vet vad som kommer att bedömas längre fram.

Kunskapskrav

E

C

A

1. Du läser skönlitteratur och sakprosatexter med ___ genom att på
_______________ sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

flyt

ett i huvudsak fungerande

gott flyt

ändamålsenligt

mycket gott flyt

ändamålsenligt och effektivt

 

« Svenska vt 15: Så 7


Lämna en kommentar