Plugga svenska

Lektioner i svenska så 7 vt-22

Här ser du vad vi gör i svenska alla lektioner under vårterminen -22.

Datum 7a (ti, to, fre) 7c (må, ti, fre)
fre 10 juni * Test på ordklasser.
* Utvärdera årets svenska här.
* Vi jobbar med ordklasser. Calle går igenom alla 10 och sedan ska du identifiera ordklasser i ange ordklass – två Norgehistorier som du får på papper av mig.
to 9 juni * Calle går igenom 10 ordklasser: Repetition av substantiv, adjektiv, pronomen och verb. Och så lite ny info om: räkneord, prepositioner, adverb, interjektioner, konjunktioner och subjunktioner.
ti 7 juni   * Calle går igenom verb på tavlan – du antecknar.
* Du jobbar vidare i häftet med övningar och fakta. Det kommer från Grundskoleboken.se (substantiv, pronomen, adjektiv, verb). Jobba i det. = Uppg 10. Ordklasser.
* Calle går igenom adjektiv och verb på tavlan – du antecknar.
* Du jobbar vidare i häftet med övningar och fakta. Det kommer från Grundskoleboken.se (substantiv, pronomen, adjektiv, verb). Jobba i det. = Uppg 10. Ordklasser
fre 3 juni   * Calle går igenom pronomen och adjektiv på tavlan – du antecknar.
* Du jobbar vidare i häftet med övningar och fakta. Det kommer från Grundskoleboken.se (substantiv, pronomen, adjektiv, verb). Jobba i det. = Uppg 10. Ordklasser.
 * Calle går igenom pronomen, adjektiv och verb på tavlan – du antecknar.
* Du jobbar vidare i häftet med övningar och fakta. Det kommer från Grundskoleboken.se (substantiv, pronomen, adjektiv, verb). Jobba i det. = Uppg 10. Ordklasser
to 2 juni  * Calle går igenom substantivet på tavlan – du antecknar.
* Du jobbar vidare i häftet med övningar och fakta. Det kommer från Grundskoleboken.se (substantiv, pronomen, adjektiv, verb). Jobba i det. = Uppg 10. Ordklasser.
ti 31 maj * Calle går igenom substantivet på tavlan – du antecknar.
* Du får ett häfte med övningar och fakta. Det kommer från Grundskoleboken.se (substantiv, pronomen, adjektiv, verb). Jobba i det. = Uppg 10. Ordklasser. Jobba med substantivet.
* Forts på 30 maj, idag om pronomen.
må 30 maj * Calle går igenom substantivet på tavlan – du antecknar.
* Du får ett häfte med övningar och fakta. Det kommer från Grundskoleboken.se (substantiv, pronomen, adjektiv, verb). Jobba i det. = Uppg 10. Ordklasser. Jobba med substantivet.
ti 23 maj * Calle har rättat referat av  Pay it forward. Du får tillbaka. Nu ska du rätta och skicka in igen. Och några skickade inte in i fredags. Gör det idag.
* Jobba med ordklasser. Calle går igenom, vi ser filmer och du jobbar med häfte.
* Ordklasser. Litet arbete i grupper med ordklasser. Nio grupper får varsin ordklass. Presentera med hjälp av Power Point. 15 minuter arbete, 1 min presentation.
må 23 maj * Calle har rättat referat av  Pay it forward. Du får tillbaka. Nu ska du rätta och skicka in igen. Och några skickade inte in i fredags. Gör det idag.
* Läs bok när du skickat in.
fre 20 maj  * Skriv klart ditt referat av Pay it forward. 350 ord +/- 25 ord. = Uppg 9. Skicka in på It´s Learning.
* Tid över? Tjuvstarta med nästa område – ordklasser. Du får ett häfte av Calle.
 * Skriv klart ditt referat av Pay it forward. 350 ord +/- 25 ord. = Uppg 9. Skicka in på It´s Learning.
* Tid över? Läs din bok. Tjuvstarta med nästa område – ordklasser. Du får ett häfte av Calle.
to 19 maj  * Skriv klart ditt referat av Pay it forward. 350 ord +/- 25 ord. = Uppg 9. Skicka in på It´s Learning.
* Tid över? Läs din bok. (Eller jobba med någon annan valfri skoluppgift.)
ti 17 maj * Skriv ett referat av Pay it forward. 350 ord +/- 25 ord. = Uppg 9. * Skriv ett referat av Pay it forward. 350 ord +/- 25 ord. = Uppg 9.
må 16 maj * Skriv ett referat av Pay it forward. 350 ord +/- 25 ord. = Uppg 9.
fre 13 maj * Se klart filmen Pay it Forward.
* Diskussion om filmens budskap.
* Se filmen Pay it Forward. Från 57:01.
to 12 maj * Se filmen Pay it Forward. Från 38:09. VI såg till 1.14.
må-ti 9-10 maj Studiedagar Studiedagar
fre 6 maj * Se filmen Pay it Forward. Speltid ca två timmar. Efteråt ska vi skriva referat av filmen. Uppgift kommer snart här på bloggen. Vi hann se 38:09. * Se filmen Pay it Forward. Speltid ca två timmar. Efteråt ska vi skriva referat av filmen. Uppgift kommer snart här på bloggen. Vi hann se 57:01.
to 5 maj * Uppg 8. Skriv klart referat om grit. Lämna in!
* Intro till Pay it Forward. När vi sett hela filmen ska du skriva ett referat. Samt om filmens budskap.
* Börja se filmen. Calle kommer att pausa en del. Och kommentera.
ti 3 maj * Uppg 8. Skriv referat om grit. I exam.net * Uppg 8. Skriv klart referat om grit. Lämna in!
* Intro till Pay it Forward. När vi sett hela filmen ska du skriva ett referat. Samt om filmens budskap.
* Börja se filmen. Calle kommer att pausa en del. Och kommentera. Vi hann se 5 minuter.
må 2 maj * Uppg 8. Skriv referat om grit.
fre 29 apr * Få igen rättade referat.
* rätta referat i exam.net
* Uppg 8. Lyssna på ett föredrag om grit och skriva sammanfattning.
* Få igen rättade referat.
* Rätta referat i exam.net
* Uppg 8. Lyssna på ett föredrag om grit.
to 28 apr * Lyssna på radioteater ”Brorsan är kung” Avsnitt 4 och 5.
* Skriva om budskapet i teatern.
* Få tillbaka referat.
* Till ämnesstöd på måndag: OJ, NE, CL, (TJ-fsv?)
ti 26 apr * Få tillbaka referat. Ganska många glömde referatmarkör. Måste vara med i ett referat.
* Calle går kort igenom Sveriges karta samt förklarar två ord: meteorologi, etablera
* Skriv ett referat i exam.net av artikeln ”Sommaren är här – i Uppsala och Örebro” (DN, 23 apr-22). Artikeln är 283 ord. Ditt referat ska vara 94 ord +/-10 ord. Kom ihåg att ange källa och ta med referatmarkörer.
* Tid över? Läs bok!
* Besök från handelskammaren. Arbetsmarknadskunskap.
må 25 apr * Ni fick tillbaka referat rättat på mentortiden. Ganska många glömde referatmarkör. Måste vara med i ett referat.
* Calle går kort igenom Sveriges karta samt förklarar två ord: meterologi, etablera
* Skriv ett referat i exam.net av artikeln ”Sommaren är här – i Uppsala och Örebro” (DN, 23 apr-22). Artikeln är 283 ord. Ditt referat ska vara 94 ord +/-10 ord. Kom ihåg att ange källa och ta med referatmarkörer.
* Tid över? Läs bok!
fre 21 apr Lyssna på radioteatern ”Brorsan är kung * Läs artikeln ”Ungdomar städade upp i parken” från NA 18 april-22 (584 ord).
* Skriv ett referat av artikeln. Det ska vara 195 ord +/-20.
* Tid över – läs din bok.
to 20 apr * Läs artikeln ”Ungdomar städade upp i parken” från NA 18 april-22 (584 ord).
* Skriv ett referat av artikeln. Det ska vara 195 ord +/-20.
* Tid över – läs din bok.
tis 19 apr * Calle repeterar hur man skriver referatmarkör och källhänvisning.
* Läs artikeln ”Ungdomar städade upp i parken” från NA 18 april-22 (584 ord).
* Skriv ett referat av artikeln. Det ska vara 195 ord +/-20.
(Vi blev inte klara – gör klart på torsdag.)
* Calle repeterar hur man skriver referatmarkör och källhänvisning.
* Läs artikeln ”Ungdomar städade upp i parken” från NA 18 april-22 (584 ord).
* Skriv ett referat av artikeln. Det ska vara 195 ord +/-20.
fre 8 apr * Redovisa bokprat. Noah.
* Calle går igenom hur man skriver referatmarkör och källhänvisning.
* Få tillbaka referat av artikel. Rätta och lägg till referatmarkör och källhänvisning.
* Referera artikel om Valborg vid slottet.
All info i uppg 7 – Sammanfatta tidningstext.
Vi lyssnade på radioteatern ”Brorsan är kung”. Vi hann tre avsnitt. Vi lyssnade klart med Johanna på matten.
to 7 apr  * Lämna in insändare: fyra elever återstår. Calle påminner om vilka.
* Redovisa bokprat.
ti 5 apr * Lämna in insändare: fyra elever återstår. Calle påminner om vilka.
* Redovisa bokprat.
* Ny uppgift: skriva sammanfattning. Calle introducerar. Sedan jobbar vi med uppg 7 – Sammanfatta tidningstext.
må 4 apr * Några till ska redovisa bokprat = Uppg 6.
fre 1 apr * Redovisa bokprat = Uppg 6.
* Tid över – vi läser i våra böcker.
* Redovisa bokprat = Uppg 6.
* Tid över – vi läser i våra böcker.
to 31 mars * Calle är på möte. Inga redovisningar idag och vikarie.
* Läs 20 min i era böcker. (Finns det två vuxna kan de som inte har böcker gå och låna i biblioteket.)
* Skriva sammanfattning av NA-artiklar. = Uppg 7.
ti 29 mars * Skriva ut manus.
* Börja redovisa bokprat = Uppg 6.
* Fortsätta redovisa bokprat = Uppg 6.
* Tid över? Vi läser i våra böcker.
må 28 mars * Skriva ut manus.
* Börja redovisa bokprat = Uppg 6.
fre 25 mars * Jobba med bokprat = Uppg 6.
* Gör klart och öva imorgon. Redovisning på tisdag nästa vecka.
* Tid över? Läs i din bok
* Jobba med bokprat = Uppg 6.
* Gör klart och öva imorgon. Redovisning på måndag nästa vecka.
* Tid över? Läs i din bok
to 24 mars * Läs 20 min i din bok.
* Få tillbaka insändare. (Ni som inte lämnat in-gör det!)
* Jobba med bokprat = Uppg 6.
* Gör klart och öva imorgon. Redovisning på tisdag nästa vecka.
ti 22 mars * Läs 20 min i din bok.
* Jobba med bokprat = Uppg 6.
* Läs 20 min i din bok.
* Jobba med bokprat = Uppg 6.
må 21 mars * Läs 20 min i din bok.
* Jobba med bokprat = Uppg 6.
fre 18 mars * Vi läser 20 min i våra böcker.
* Du skriver en sammanfattning av din bok och skickar in på It´s. Instruktioner i gårdagens lektion nedan.
Börja jobba med Uppg 6 Bokprat och Power Pointen.
* Du ska snart göra ett bokprat = Uppg 6. Innan du börjar att förbereda själva pratet ska du läsa i din bok ca 30 min och sedan skriva en sammanfattning av boken och skicka in på It´s. Sammanfattning ska innehålla
* några teman i boken (typ kärlek, hämnd, vänskap, mobbning, familjeliv, psykisk ohälsa, fiasko och framgång)
* beskrivning av viktiga personer och deras relationer,
* beskrivning av bokens miljöer, * när boken utspelar sig
* viktiga händelser,
* när, var, vad
To 17 mars * Du ska snart göra ett bokprat = Uppg 6. Innan du börjar att förbereda själva pratet ska du läsa i din bok ca 30 min och sedan skriva en sammanfattning av boken och skicka in på It´s. Sammanfattning ska innehålla
* några teman i boken (typ kärlek, hämnd, vänskap, mobbning, familjeliv, psykisk ohälsa, fiasko och framgång)
* beskrivning av viktiga personer och deras relationer,
* beskrivning av bokens miljöer, * när boken utspelar sig
* viktiga händelser,
* när, var, vad
Ti 15 mars * Skriv klart. Uppg 5. Skriv en insändare. Skicka in på It´s.
* Klar snabbt? Läs din bok!
* Skriv klart. Uppg 5. Skriv en insändare. Skicka in på It´s.
* Klar snabbt? Läs din bok!
Må 14 mars * Fortsätt skriv din insändare. Uppg 5. Skriv en insändare.
* Klar snabbt? Läs din bok!
Fre 11 mars * Fortsätt skriv din insändare. Uppg 5. Skriv en insändare. Skicka in på It´s.
* Klar snabbt? Läs din bok!
* Calle visar hur man gör layout i Word. Här är ett exempel.  Och här är Calles råtext.
* Fortsätt skriv din insändare. Uppg 5. Skriv en insändare.
* Klar snabbt? Läs din bok!
to 10 mars * Först städning.
* Calle visar hur man gör layout i Word. Här är ett exempel.  Och här är Calles råtext.
* Fortsätt skriv din insändare. Uppg 5. Skriv en insändare.
* Klar snabbt? Läs din bok!
ti 8 mars * Uppg 5. Skriv en insändare.
* Klar snabbt? Läs din bok!
* Uppg 5. Skriv en insändare.
* Klar snabbt? Läs din bok!
må 7 mars * Läs din bok 20 min.
* Intro till uppg 5. Skriv en insändare. Börja sedan skriva.
fre 4 mars * Analysera insändare om rondellkörning i exam.net
* Läs din bok medan alla skriver klart sina analyser.
* Intro till uppg 5. Skriv en insändare. Börja sedan skriva.
* Analysera insändare om rondellkörning i exam.net
* Läs din bok medan alla skriver klart sina analyser.
* Om du vill och hjinner kan du börja börja skriva en insändare =uppg 5. Skriv en insändare.
to 3 mars * Ni får tillbaka era insändare om lodjursjakt. Calle går igenom den med er.
* Läs din bok. (Snart kommer en uppgift där du ska redovisa din bok för klassen)
* Börja med uppg 5. Skriv en insändare.
*Imorgon ska du analysera en insändare i exam.net och få betyg.
ti 1 mars * Uppg 4. Analysera insändare.  Vi  läser och analyserar: Tummen upp för kulturkvarteret.
(Insändarna finns i Uppg 4.)
Sedan läser vi insändaren Lodjursjakt – bara för jägarnas skull. Du ska först slå upp svåra ord och förklara dem i ett arbetsblad. Sedan ska du på egen hand hitta tes och argument.
* På fredag ska du göra en analys på egen hand. Som bedöms med betyg.
* Tid över – läs din bok.
* Calle går igenom insändaren om lodjursjakt.
* På fredag ska du göra en analys på egen hand. Som bedöms med betyg.
* Läs bok.
må 28 feb * Uppg 4. Analysera insändare. Vi  läser och analyserar: Tummen upp för kulturkvarteret.
(Insändarna finns i Uppg 4.)
Sedan läser vi insändaren Lodjursjakt – bara för jägarnas skull. Calle förklarar svåra ord. Sedan ska du på egen hand hitta tes och argument.
* Tid över – läs din bok.
fre 18 feb * Några kvar att redovisa uppg 3. Ett litet argumenterande tal. (Cissi, Norton, Noah, Marko, Wincent)
* Uppg 4. Analysera insändare. Vi läser två insändare ihop och analyserar dem tillsammans.
* Några kvar att redovisa uppg 3. Ett litet argumenterande tal.
* Uppg 4. Analysera insändare. Vi läser två insändare ihop och analyserar dem tillsammans.
to 17 feb * Vi redovisar uppg 3. Ett litet argumenterande tal.
Någon/Några har sin förstagång kvar. Sedan redovisar alla en andra gång.
* Tid över? I så fall börjar vi analysera insändare = Uppg 4.
tis 15 feb * Fortsätta redovisa Uppg 3. Ett litet argumenterande tal.
Först får alla redovisa en gång och få tips och råd. Sedan en gång till när du bedöms.
* Fortsätta redovisa Uppg 3. Ett litet argumenterande tal.
Först får alla redovisa en gång och få tips och råd. Sedan en gång till när du bedöms.
må 14 feb * Börja redovisa Uppg 3. Ett litet argumenterande tal.
Först får alla redovisa en gång och få tips och råd. Sedan en gång till när du bedöms.
fre 11 feb * Jobba med Uppg 3. Ett litet argumenterande tal. Halva lektionen. Färdig? Läs bok.
* Vi börjar redovisa.
* Jobba med Uppg 3. Ett litet argumenterande tal.
Redovisning på måndag
* Tid över? Läs i din bok
to 10 feb * Jobba med Uppg 3. Ett litet argumenterande tal.
Redovisning imorgon
* Tid över? Läs i din bok
ti 8 feb * Nytt område: argumentation. Calle går igenom tes, argument, motargument och contraargumnet. Och olika slags argument: fakta, känslo, auktoritetsargument.
* Vi började fundera på ämnen/teser till uppg 3.
* Uppg 3. Ett litet argumenterande tal
* Vi fortsätter att fundera på ämnen till argumentationen.
* Vi skriver en argumentation ihop.
* Börja med Uppg 3. Ett litet argumenterande tal
må 7 feb * Nytt område: argumentation. Calle går igenom tes, argument, motargument och contraargumnet. Och olika slags argument: fakta, känslo, auktoritetsargument.
* Vi började fundera på ämnen/teser till uppg 3.
* Uppg 3. Ett litet argumenterande tal
fre 4 feb * Skriva författarporträtt (=Uppg 2)
* Läsa bok.
* Skriva författarporträtt (=Uppg 2)
* Läsa bok.
to 3 feb * Skriva författarporträtt (=Uppg 2)
* Läsa bok.
ti 1 feb * Få igen sagor – bearbeta. Skicka in igen på It´s.
* Skriva författarporträtt (=Uppg 2)
* Läsa bok.
* Skriva författarporträtt (=Uppg 2)
* Läsa bok.
må 31 jan * Få igen sagor – bearbeta. Skicka in igen på It´s.
* Skriva författarporträtt (=Uppg 2)
* Läsa bok.
fre 28 jan STUDIEDAG STUDIEDAG
to 27 jan * Några skriver klart sina sagor.
* Låna böcker och läsa. Samla fakta om författaren inför bokprat.  Uppg 2.
ti 25 jan * Några skriver klart sina sagor.
* Låna böcker och läsa. Samla fakta om författaren inför bokprat.  Uppg 2.
* Låna böcker och läsa. Samla fakta om författaren inför bokprat.
må 24 jan * Calle introducerar uppgiften bokprat. Kort: Du ska läsa början av en bok och presentera den muntligt för klassen med hjälp av en Power Point.
* Många har varit sjuka – så är du inte klar med sagan så gör klart den.
* Läs din bok.
fre 21 jan * Sista lektionen att jobba med sagan. Bearbeta enligt checklista. Se Uppg 1.
* Skicka in på It´s. Är du inte klar – skicka in ändå och skriv när du vill göra klart den.
* Tid över – låna bok.
* Sista lektionen att jobba med sagan. Bearbeta enligt checklista. Se Uppg 1.
* Skicka in på It´s. Är du inte klar – skicka in ändå och skriv när du vill göra klart den.
* Tid över – läs din bok.
to 20 jan * Idag visar Calle ett sätt göra snygg lay out av sagan.
* Sedan gör du lay out på din saga.
* Sen bearbetar du din saga enligt checklista. (Då får jobba med sagan imorgon också. Och imorgon ska du också skicka in din saga.)
* Färdig? Låna bok i biblioteket. För tyst läsning.
ti 18 jan  * Skriv klart innehållet i din saga.  (Uppg 1.) Lektion 3 av 3.
* Bearbeta din saga utifrån checklista. Listan ligger i lärarpulpeten.
* Bearbeta din saga utifrån checklista. Listan ligger i lärarpulpeten.
* Läs i din bok.
må 17 jan * Skriv din saga.  (Uppg 1.) lektion 3 av 3.
* När du blir klar med innehållet ska du fixa ditt språk och jobba med lay out. Du får en checklista så att du kan kolla att du fått med allt du ska.
fre 14 jan * Skriv din saga.  (Uppg 1.) lektion 2 av 3. * Skriv din saga.  (Uppg 1.) lektion 2 av 3.
to 13 jan * Skriv din saga.  (Uppg 1.) (Denna lektion och två till.)
ti 11 jan * Vi ska börja skriva en saga. Calle går igenom uppgiften (Uppg 1.) * Du ska börja skriva din saga.  (Uppg 1.)
må 10 jan * Vi ska börja skriva en saga. Calle går igenom uppgiften (Uppg 1.)

« Svenska vt-22 så 7