Plugga svenska

Syfte och centralt innehåll åk 7-9 ht 22-

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket
utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner
och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett
samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.

Syfte
Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om
svenska språket. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika
sammanhang och för skilda syften. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla
språket för att tänka, kommunicera och lära.

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom
undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar
egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska
även syfta till att eleverna utvecklar förmågan att skapa och bearbeta texter, enskilt och
tillsammans med andra. Eleverna ska ges möjlighet att kommunicera i digitala miljöer med
interaktiva och föränderliga texter. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom
olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar
kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.

I undervisningen ska eleverna möta samt få utveckla kunskaper om skönlitteratur från olika
tider och skilda delar av världen. Eleverna ska ges möjlighet att läsa, analysera och resonera
om skönlitterära verk i olika genrer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar
kunskaper om olika former av sakprosa. I mötet med olika typer av texter, scenkonst och
annat estetiskt berättande ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna
identiteten och sin förståelse för omvärlden.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om svenska
språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling samt om hur språkbruk varierar
beroende på sociala sammanhang och medier. På så sätt ska undervisningen bidra till att
stärka elevernas medvetenhet om och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa
förmågan. Undervisningen ska också bidra till att eleverna får förståelse för att sättet man
kommunicerar på kan få konsekvenser för en själv och för andra människor. Därigenom ska
eleverna ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket i olika sammanhang och
medier.

Undervisningen ska även bidra till att eleverna får möta och bekanta sig med såväl de
nordiska grannspråken som de nationella minoritetsspråken.

Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
– förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer
och följa språkliga normer,
– förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
– förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
– förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa, och
– kunskaper om språk och språkbruk i Sverige och Norden.

Centralt innehåll
Läsa och skriva
– Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter
från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte,
avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller
indirekt uttryckt i texten.
– Sammanfattning av texter.
– Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån
egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
– Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med
anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord,
bild och ljud samspelar.
– Disposition och redigering av texter med hjälp av digitala verktyg. Bearbetning av
egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på
texter.
– Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning och
olika typer av textbindning. Ordklasser och satsdelar.
– Språkliga handböcker och digitala verktyg för ordförståelse, språkriktighet och
variation.

Tala, lyssna och samtala
– Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper,
lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.
– Att leda ett samtal och sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
– Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Anpassning av
språk, innehåll och disposition till syfte, mottagare och sammanhang. Talmanus samt
analoga och digitala verktyg för att planera och genomföra muntliga presentationer.

Texter
– Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och
övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och
identitets- och livsfrågor.
– Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i berättande och poetiska texter.
Bildspråk, gestaltningar, parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och
personbeskrivningar samt dialoger.
– Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån
varandra.
– Några skönlitterärt betydelsefulla författare och deras verk samt de historiska och
kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
– Sakprosatexter för ungdomar och vuxna. Beskrivande, förklarande, utredande,
instruerande och argumenterande texter. Texternas syfte, innehåll, uppbyggnad och
språkliga drag. Kombinationer av olika texttyper.
– Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga
och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till
exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.

Språkbruk
– Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra
anteckningar.
– Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
– Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang.
Språkets betydelse för att utöva inflytande.
– Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika
sammanhang.
– Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter och sociolekter.
Framträdande skillnader och likheter mellan de nordiska språken. De nationella
minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.
– Språkbruk och språkförändring genom tiderna, till exempel vilka språk som påverkat
svenskan historiskt och i nutid.

Informationssökning och källkritik
– Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt
genom intervjuer.
– Hur man refererar, citerar och gör källhänvisningar, även referenser till digitala
medier.
– Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett
källkritiskt förhållningssätt.

« Kursplan