Uppg 4. Debattartikel
Uppgiften som pdf.
Inledning
Inför det nationella provet ska vi skriva debattartiklar. En av skrivuppgifterna kan nämligen vara att skriva en debattartikel. Men – framför allt kommer du ha stor nytta av att bli duktigare på att argumentera. Så kör hårt och bli smartare!
Arbetsgång
- Läs 2 sidor om debattartiklar. Finns här som pdf.
- Läs minst en debattartikel. Leta rätt på tes, argument, motargument och hur de bemöts. OBS! Tesen kan upprepas många gånger liksom det/de viktigaste argument-et/-en.
* Jonis om skoluniform.
* Jag har fått nog av alla skamliga föslag, Expressen. - Skriv en debattartikel. Följ arbetsgången från Skolverket som du fått i pdf:en ovan. Förslag på ämnen hittar du här. Elevernas ämnesval kan du läsa här.
Läs mer om debattartiklar
Syfte
- att du ska formulera dig och kommunicera i skrift
- att du ska anpassa ditt språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
Centralt innehåll
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter. Redigering och disposition av texter med hjälp av dator.
Bedömning
Kunskapskrav | E | C | A |
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. |
viss enkel i huvudsak |
relativt god utvecklad relativt väl |
god välutvecklad väl |
10. Du ger ______ omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbetar du texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett _________ fungerande sätt. |
enkla i huvudsak |
utvecklade relativt väl |
välutvecklade och nyanserade väl |