Plugga svenska

Lektioner

Här ser du som går i 7a vad vi gör på våra lektioner våren -21.

Datum 7a (ti, to, fre)
fre 4 juni Ge tips till dig själv för att lyckas i åttan.
Utvärdera Calle.
ti 1 & to 3 juni * Skriv referat av filmen Pay it forward. = Uppgift 7. Skicka in på It´s. Läs din bok när du är klar.
fre 28 maj * Fortsätta se filmen Pay it forward. Anteckna under tiden på papper/i din skrivbok. När vi sett klart ska du skriva ett referat av filmen. = Uppg 7.
to 27 maj * Fortsätta se filmen Pay it forward. Anteckna under tiden på papper/i din skrivbok. När vi sett klart ska du skriva ett referat av filmen. = Uppg 7.
ti 25 maj * Fortsätta se filmen Pay it forward. Anteckna under tiden på papper/i din skrivbok. När vi sett klart ska du skriva ett referat av filmen. = Uppg 7.
fre 21 maj * Se filmen Pay it forward. Anteckna under tiden. När vi sett klart ska du skriva ett referat av filmen. = Uppg 7.
to 20 maj * Skriva klart referat av föreläsning om grit. = Uppgift 6.
* Ni som blev klara och har skickat in: gå igenom texten en gång till och rätta språket. Skicka in igen.
* Skicka in på it´s.
* Läsa bok – skriva läslogg.
ti 18 maj * Skriva referat av föreläsning om grit. = Uppgift 6.
* Skicka in på it´s.
* Läsa bok – skriva läslogg.
ti 11 maj * Utdelning av rättat.
* Några ska rätta sina referat på exam.net. Övriga läser under tiden.
* Lyssna på föreläsning om grit – skriva referat av föreläsningen. = Uppgift 6.
fre 7 maj * Vi ses på Teams 8.20 med upprop.
* Läs din bok 30 min. Skriv i din logg 10 min. Återsamling i Teams 9.05.
to 6 maj * Vi jobbar med referat =uppgift 5. Idag prov. Skriv ett referat av ”Norakillar drog upp monsterlax ur Vänern” (NA, 6 maj-21) i Exam.net. Artikeln är 227 ord. Ditt referat ska vara mellan 70-80 ord. Skriv så korrekt du kan.
* När du är klar läser du din bok och skriver en liten stund i din läslogg.
* Ta med din bok hem/låna en ny. Imorgon ska du läsa hela lektionen. Plus skiva logg förstås.
tis 4 maj * Vi jobbar med referat =uppgift 5. Du ska skriva ett referat av artikeln ”Förslag: Böter för slängda fimpar” (NA 25 april -21). Artikeln är 231 ord lång och ditt referat ska vara mellan 70-80 ord. OBS! Referatmarkörer och ange källa!
Skicka in på It´s
* Läs din bok resten av tiden och skriv i din läslogg till slut.
* På torsdag blir det prov på att skriva referat.
fre 30 april VI jobbar med referat =uppgift 5.
* Få tillbaka rättade referat.
* Rätta och skicka in igen.
* Göra klart referat om rånad kvinna och mannen som hotade att spränga polishuset.
* Skriva ett referat av artikeln ”I helgen blir Svartån grön” (NA 30 april-21). Den är 251 ord. Din ska vara mellan 75-90 ord.
* Skicka in på It´s.
* Läs din bok.
to 29 april * Planering inför fjärrundervisning. Alla ska ha en bok med sig hem på måndag att läsa. Låna idag på biblioteket om du inte har.
* Skicka in ditt referat av notis om kvinna rånad vid bankomat på It´s.
* Skriv referat av texten  ”Man hotade att spränga polishuset” från NA 21 april-21. Den är 211 ord. Din sammanfattning ska vara på mellan 60-80 ord. Skicka in på It´s.
tis 27 april * Några redovisningar kvar av bokprat. (=Uppg 4).
* Calle visar några olika sätt att skriva källangivelse.
* Sammanfatta två kort tidningstexter, notiser. = Uppg 5. Kvinna rånad vid bankomat 23 april -21 (112 ord, skriv 35-45 ord) och ”Man hotade att spränga polishuset” från NA 21 april-21. Den är 211 ord. Din sammanfattning ska vara på mellan 60-80 ord. Skicka in på It´s.
fre 23 april * Några redovisningar kvar av bokprat. (=Uppg 4).
* Nytt område. Att sammanfatta. Calle gick igenom vad ett referat är och vad referatmarkörer är. All info finns på Uppg 5.
to 22 april * Några redovisningar kvar av bokprat. (=Uppg 4).
* Skicka in din Power Point på It´s Learning.
* Läs i din bok.
ti 20 april * Redovisning av bokprat. (=Uppg 4).
fre 16 april * Fortsatt redovisning av bokprat. (=Uppg 4). Efter redovisningarna läser vi i våra böcker och skriver i våra loggar. Under tiden pratar Calle betyg med de som redovisat.
tors 15 april * De som är färdiga redovisar sina bokprat. (=Uppg 4). Efter redovisningarna läser vi i våra böcker och skriver i våra loggar. Under tiden pratar Calle betyg med de som redovisat.
tis 13 april * Sista lektion att göra klart Power Point och manus till uppg 4. Bokprat. Redovisning på torsdag. När du är klar och har övat läser du resterande del av lektionen. Skicka manus till  Calle på It´s, så skriver han ut det.
fre 9 april * Läs bok 20 min.
* Skriv loggbok i 3-5 min.
* Vi jobbar vidare med uppg 4. Bokprat. Gör power point och skriv manus till.
* Gör ett snyggt och lättläst manus.
* Blir du klar idag, så kan du börjar öva.
* Redovisningar börjar nästa torsdag (15 april)
to 8 april * Läs bok 20 min.
* Skriv loggbok i 3-5 min.
* Vi jobbar vidare med uppg 4. Bokprat. Gör power point och skriv manus till.
* Gör ett snyggt och lättläst manus.
* Blir du klar idag, så kan du börjar öva.
* Redovisningar börjar nästa torsdag (15 april)
to 25 mars * Läs bok 20 min.
* Skriv i loggbok. 5 min
* Vi jobbar vidare med uppg 4. Bokprat. Gör power point och skriv manus till.
ti 23 mars * Läs bok 20 min.
* Skriv i loggbok. 5 min
* Vi jobbar vidare med uppg 4. Bokprat.
* Gör slide 5. Du ska berätta vad boken handlar om utan att spojla för mycket. Och du ska välja en bild som passar.
* Om du hinner: Gör slide 6. Välj en bild på en läsare som din bok passar för.
fre 19 mars * Läs bok 20 min.
* Skriv i loggbok. 5 min
* Vi jobbar vidare med uppg 4. Bokprat.
* Välj en halv sida som du ska läsa högt för klassen.
* Gör slide 4. En bild som passar bra till det utdrag du ska läsa.
* Tid över? Öva högläsning.  Valfri plats på skolan. Säg till din lärare vart du går och övar.
to 18 mars * Läs bok 20 min.
* Skriv i loggbok. 5 min
* Vi jobbar vidare med uppg 4. Bokprat.
* Gör slide 3: Citat ur boken – en mening. Välj en passande bild till. Skriv en motivering till varför du har valt den meningen. Denna mening ska inte vara med på din PP, utan endast i ditt manus.
tis 16 mars * Våra tre regler för lyckliga svensklektioner. Du ser reglerna här.
* Läs bok 20 min.
* Skriv i loggbok. 10 min
* Calle visar ett bokprat om mellanåldersboken Slutstation.
* Vi jobbar vidare med uppg 4. Bokprat.
* Gör slide 1 på dinPower Point: en bild på bokens framsida.
* Gör slide 2: En/flera bild(er) på författaren. Skriv en text till om författaren.
fre 12 mars * Våra tre regler för lyckliga svensklektioner. Du ser reglerna här.
* Läs bok 20 min.
* Skriv i loggbok. 10 min
* Börja samla fakta om din författare till ditt bokprat. = Uppg 4. 15 min
to 11 mars * Våra tre regler för lyckliga svensklektioner. Du ser reglerna här.
* Läs bok 30 min.
* Skriv i loggbok.
* Börja samla fakta om din författare till ditt bokprat. = Uppg 4.
ti 9 mars * Våra tre regler för lyckliga svensklektioner. Du ser reglerna här.
*  Calle tänker högt om placering. (Tack Per!) Dumt med fri placering. Ger en hel del oro. Var ska jag sitta? Kommer jag bli bortvald? Jag lär inte känna nya klasskamrater som jag kan lära mig mycket av.
* Har alla lämnat in sina insändare?
* Läs bok 30 min.
* Skriv i loggbok.
* Intro av uppgift. Du ska hålla ett bokprat. = Uppg 4.
fre 5 mars * Calle går igenom vilka tre regler som vi särskilt ska tänka på. Du ser reglerna här.
* Du som ännu inte skickat in din insändare gör klart den och skickar in.
* Calle presenterar nästa uppgift: Muntlig bokpresentation inklusive högläsning.
* Läs din bok och skriv i din logg.
to 4 mars * Vilka regler ska gälla på svensklektionerna? Se alla förslag. Bedöm nio förslag till regler.
* Få tillbaka insändare av Calle.
* Rätta felen och skicka in på It´s. (Några har inte skickat in sin än – skriv klart och skicka in.)
* Läs din bok.
* Skriv i läslogg  som finsn på One Note. Vad har hänt? Vad har du tänkt?
ti 2  mars * Ge respons på några insändare som du får av Calle.
* Ta emot respons och bearbeta insändare.
* Skicka in insändare på It´s.
* Läsa bok. Skriva logg
* Svara på en Forms om hur dagens svensklektion var. Du hittar den här.
fre 19 feb * Några behöver skriva klart sina insändare.
* Alla ska låna en bok en biblioteket. Under läsningen kommer ni få både skriva och diskutera era böcker. Instruktioner kommer vartefter.
to 18 feb * E&J – har ni förberett ett argumenterande tal?
* Skriva insändare enskilt. = Uppg 3.
* Jobba också på lay out. Härma NA. Se t ex Rätt väg viktig när skola ska väljas.
* Om du blir klar idag ska du läsa och ge respons på kamrats text.
tis 16 feb * Skriva insändare enskilt. = Uppg 3.
* Jobba också på lay out. Härma NA. Se t ex Rätt väg viktig när skola ska väljas.
* Om du blir klar idag ska du läsa och ge respons på kamrats text.
fre 12 feb * Skriva insändare enskilt. = Uppg 3.
* Jobba också på lay out. Härma NA. Se t ex Rätt väg viktig när skola ska väljas.
to 11 feb * Maya presenterar sitt argumenterande tal.
* Analysera på egen hand insändaren ”Fortsatt trängsel till skolan” från NA 7 feb-21. Görs på papper. Ta ut tes och argument. Bedöms.
* Skriv en egen insändare. Börja med att välja ämne/tes. = Uppg 3. Vi börjar med att skriva upp förslag tillsammans på tavlan.
tis 9 feb * Vi analyserar en insändare ihop om att plantera skog.
* Sedan skrev vi en insändare tillsammans: ”Gratis  mensskydd till alla kvinnor.”
fre 5 feb Arbete med uppgift 2= Analysera insändare.
to 4 feb Fortsatt redovisning av uppg 1: Ett litet argumenterande tal. Några är kvar. Sedan introducerade Calle tidningen NA och vilka delar som finns i den. de mesta skriva av journalister men insändarna skrivs av ”dig”, alltså läsarna.
ti 2 feb Redovisning av uppg 1: Ett litet argumenterande tal. Idag bedöms du. Lycka till!
fr 29 jan Studiedag
to 28 jan * Övningsredovisning av uppg 1: Ett litet argumenterande tal. Alla kommer få handfast kritik av Calle. Ingen bedömning idag.
ti 26 jan * Vi jobbar vidare med uppgift 1: Ett litet argumenterande  tal. Calle visar hur man gör ett bra pratmanus. Alla gör ett manus och skickar till Calle som  skriver ut. Gör klart talet och din/er Power Point. Öva.
fre 22 jan * Gör klart ditt/ert argumenterande tal och öva. (Avstämning: Hur går det? Vill ni ha en extra lektion om Power Point innan ni redovisar?)
to 21 jan * Vi sätter igång med uppgift 1: Ett litet argumenterande tal. Calle går igennom uppgiften och alla väljer om man vill arbeta i par eller ensam. Sedan väljer alla ett ämne. Max två peronser/par ämne. Sätt sedan igång och förbered. (Gör klart talet fre 22 jan. Redovisa gång 1 på tisdag 26 jan och gång 2 to 28 jan)
ti 19 jan * Repetition av tes, argument, motargument, bemöta motargument.
* Argumentationsövning i par. En är för, en är emot. Ni får ett påstående (en tes). Ni samlar argument. Och till sist presenterar ni för klassen. Och får en applåd. (Bara övning – inga betyg.) Målet just nu är att vi ska leka och skratta tillsammans.
fre 15 jan * Intro till argumentation: tes, argument, motargument, bemöta motargument.
* Skriv ner en argumentation du haft med dina föräldrar. Calle samlar in. Sedan ska ni i par samla argument för /emot en tes ni får av Calle. Varje ”ämne” kommer fram och argumenterar för klassen. Dessa ämnen fanns på lapparna: Plugga till prov, hjälp till i köket, bädda sängen, städa ditt rum, stäng av datorn, Hämta mig från kompisar, ät inte på natten, skjutsa mig till träningen, högre måndaspeng, Städa vardagsrummet, duscha på kvällen, sänk volymen på gitarrförstärkaren, att vara ute för sent, var tystare, sänk volymen på musiken, ta inget från din brorsa, drick inte vatten i vinglasen, ät frukost, ät inte ute så ofta, ät mindre snacks/godis, vad man ska ha på sig.
to 14 jan * Lyssna på Mördarens apa. Avsnitt 9-10.
* Calle går igenom tre sätt att sammanfatta en text: med stoff, med motiv, med tema. Och så sammanfattar vi Mördarens apa på dessa tre sätt.
* Intro till argumentation: tes, argument, motargument, bemöta motargument.
tis 12 jan * Nya Covid-regler på skolan – Calle går igenom
* Lyssna på Mördarens apa. Avsnitt 6 (10.00-)-8.

« Sv så 7 vt-21