Plugga svenska

Stöttning för sagoskrivande

Mitt förslag är att du skriver sagan i följande ordning:

1. Planera sagan med hjälp av en berättelsekarta.

2. Skriv sagan med hjälp av berättelsekartan!

a) Försök att skriva med flow. Och här är mina flowtips:

  • ”Slå hårt på tangenterna!”. Med det menar jag att du ska skriva på utan att tänka så mycket.
    Håll absolut inte hålla på att rätta ditt språk under tiden. Kommer du inte på vad en plats eller en person ska heta så skriv bara X eller Y eller NN och hitta på det senare.
  • Du behöver absolut inte skriva berättelsen från början till slut. Kanske vill du börja med slutet? Eller så skriver du mitt i? Om du håller på med flera delar kan du hoppa mellan dem när du kör fast.
  • Låt gärna bli att fantisera! Du kan stjäla istället. Stjäl från sagor, filmer, sådant du varit med om själv. Och sen kan du förändra detaljer.

b) Beskriv dina personer!
I sagor använder man epitet, alltså korta beskrivningar som återkommer. Exempel: den tappre riddaren, den onda fen, den elaka häxan, den bortskämda prinsessan.
Du ska också beskriva dina personer så att man kan göra sig en bild av dem, alltså se dem. Du kan berätta om deras utseende, ålder och personlighet.

c) Beskriv platser och miljöer
Berätta om viktiga detaljer, dofter, ljud, hur det känns. I Eragon till exempel sprakar det alltid från en munter brasa i alla värdshus. Ni ska få ett exempel från H C Andersens ”Den fula ankungen” som börjar så här:

Det var så vackert ute på landet, det var sommar.  Sädesfälten vajade i vinden. Runt omkring åkrar och ängar låg stora skogar och mitt i skogarna låg djupa sjöar.

Mitt i solskenet låg ett gammalt slott med djupa kanaler runt omkring. Från muren växte stora kardborrblad som var så höga att små barn kunde stå raka under de största. Här låg en anka och ruvade på sina ägg. Hon skulle ju ligga på äggen tills ungarna kom ut men nu hade hon tröttnat efter att ha legat så länge utan att få besök. De andra ankorna tyckte mera om att simma omkring i kanalerna än att springa upp och tjattra med henne.

Den här texten gör att vi känner värme (sommar, solsken), ser olika färger (skogar, blad, sjöar), ser att stort (skogar) och smått (barn) blandas. Och vi hör hur ankorna tjattrar.  Texten talar till tre sinnen: synen, känseln och hörseln.

d) Använd ett språk så att sagan känns lite gammal
Skriv hellre ”yngling” eller ”gosse” än kille. Det är troligare att att dina personer ”vandrar” än ”tar en promenad”. Läs gärna lite sagor för att komma in ett lite gammaldags språk.

3. Hitta på en titel

4. Bearbeta innehållet (inte språket)

a) Läs igenom din saga och dela in den i stycken. Det ska vara nytt stycke när:

  • du gör ett hopp i tiden
  • det händer något på en ny plats
  • du börjar skriva om något nytt

b) Kolla att du har skrivit en tydlig inledning och avslutning. Fundera på om du kan koppla ihop dem. Kanske ska sagan börja och sluta på samma plats eller vid samma tidpunkt. Kanske återkommer någon sak i början och i slutet.

c) Kolla in dina stycken. Om något stycke är väldigt långt kanske du skall stryka text eller dela upp stycket i flera. Om något stycke är väldigt kort kanske du ska lägga ihop flera stycken till ett eller utöka stycket.

5. Bearbeta språket

Nu har du en ganska färdig berättelse. Nu är det dags att städa texten, alltså stryk bort onödiga detaljer och rätta till otydligheter och fel.

a) Har du markerat dialog med talstreck/tankstreck/pratminus? Så skriver du tankstreck!

b) Har du hållit dig till ett tempus? (Många blandar tempus, vilket man inte ska.) Mitt förslag är att du skriver sagan i preteritum (dåtid).
Ett exempel: ”Det var en gång en prins som ville gifta sig med en prinsessa, men det skulle vara en riktig prinsessa. Så han reste hela världen runt för att hitta en, men överallt var det något som var fel. Prinsessor fanns det gott om, men var de riktiga prinsessor?

c) Korrekta meningar? En mening inleds med stor bokstav och avslutas med stort skiljetecken, alltså .?!

Lycka till!
/Calle Palm

Tack Malin Brolin för en utmärkt sida om sagostöttning, som denna sida utgår från.

 

 

« Uppg 3: Sagotema


Lämna en kommentar