Plugga svenska

Lektioner sv vt-22 så 8

Vi har lektioner i svenska måndag, tisdag och onsdag. Här ser du vad vi gör lektion för lektion. Info kommer oftast dagen innan eller samma dag.

Tis 7 juni
Vi kör SO idag. Calle stämmer av betyg i samhällskunskap. Många blev aldrig färdiga med alla uppgifter – så jobba klart.

Må 6 juni
Nationaldag – Lov.

Ons 1 maj
Redovisning demokratiacceleratorn.

Ti 31 maj
Sista fix med demokratiacceleratorn inför morgondagens redovisning. Om ni är klara jobbar ni med so-inlämningen istället. Alltså Uppg 1,2&4 om hur Sverige styrs.

Må 30 maj
Genrep demokratiacceleratorn. Alltså: redovisa för klassen och få betyg.

Må 23 maj, tis 24 maj & ons 25 maj
Fortsatt jobb med demokratiacceleratorn. Gör klart presentation, Power Point, manus och öva.

Må 16, ti 17 & ons 18 maj
Demokratiacceleratorn. Någon/några grupper jobbar med problemet (läget, konsekvenser, orsaker, målet, vägen till målet). Några grupper börjar förbereda sin presentation: Power Point, manus, vem gör vad, öva. Presentationen ska ta 6 minuter.

Ons 11 maj
”Få koll på läget för att förändra” En lektion från Demokratibygget. Se deras Power Point. Vi fortsätter med denna uppgift 2 lektioner till, alltså de kommande två SO-lektionerna också.

Må 9 maj & tis 10 maj
STUDIEDAGAR

Ons 4 maj
* ”Det demokratiska samtalet”. En lektion från Demokratibygget. Se deras Power Point. Och jobba med gruppuppgift som finns i Power Pointen.

Tis 3 maj
* Många blev inte klara med gårdagens jobb. Så…
Fortsätt bearbeta din text ”Min morgon” så att den blir mer varierad. Använd grammatiska knep. Och ange vilka i kommentarer. Mer info nedan under Ons 27 apr.
* ”Det demokratiska samtalet”. en lektion från Demokratibygget. Se deras Power Point.

Mån 2 maj
Bearbeta din text ”Min morgon” så att den blir mer varierad. Använd grammatiska knep. Och ange vilka i kommentarer. Mer info nedan under Ons 27 apr.

Ons 27 apr
Skriv en text: ”Min morgon”, ca 200 ord. (Denna text ska du sedan bearbeta så att den blir mer varierad med hjälp av grammatik.)
Om alla blir klara ska sedan Calle ge tips på hur man kan skriva mer varierat utifrån kunskaper om satslära. Du hittar dessa tips här. (Se en bit ner på sidan.)
Bearbeta sedan din text mot ökad variation. Infoga kommentarer i Word för att visa vilket tips du använt.
Calle visar hur man infogar kommentarer.

Tis 26 april
* Jobba (klart) med grammatikhäftet.
* Är du klar – jobba med SO.

Må 25 april
* Rösta till demokratiacceleratorn.
* Jobba (klart) med grammatikhäftet. En del blev klara, en del behöver en lektion till. Så jag ger lite extrauppgifter till några imorgon.

Ons 20 april
Jobba vidare med häfte om satsdelar. (Betygsuppgift efteråt – se under 19 april)

Tisd 19 april
Det blev inte alls som jag tänkt. Uppgiften endan gör vi lite längre fram. Jobba istället med ett häfta om satsdelar. Tar kanske tre lektioner. Sen följer vi planen nedan.
Skriv en text i Word med rubriken ”Min morgon” (100-200 ord).
Läs avsnittet i svenskboken som handlar om satsdelar.
Calle pratar om olika sätt att börja en mening: s+p (det vanliga), objekt kan ställas först om det ska betonas, adverbial, bisats.
Vi gör en lista tillsammans över olika sätt att variera sitt språk.
Nästa steg är att du ska ta din morgontext och bearbeta den så att den blir mer varierad. Du ska skriva en kommentar efteråt där du berättar för mig vad du gjort för att få texten mer varierad. Sedan kommer jag bedöma med betyg hur väl du lyckats variera ditt språk. (Se kunskapskrav 5.)

Påsklov

Ons 6 april
Calle pratar om satslära: subjekt, predikat, objekt, adverbial, huvudsats och bisats. Det blev en lååång genomgång.

Tis 5 april
Läs om adjektivet
Markera alla adjektiv i din text (de 100 första orden i din novell)
Komplettera så att alla substantiv förstärks med minst ett adjektiv.
Läs om adverbial.
Markera alla adverbial din text (de 100 första orden i din novell)
Komplettera så att alla verb förstärks med minst ett adverbial.

Må 4 april
* Läs om verbet i läroboken.
* Calle pratar kort om huvudverb och hjälpverb och partikelverb
* Ta de 100 första orden i din novell.
* Markera alla verb.
* Kolla att du skrivit i samma tempus.
* Kolla om du upprepar några verb – där det går väljer du en synonym. Men alla verb har inte synonymer, t ex inte hjälpverben.
* Nu ska vi leka. Prova att skriva om verben så att texten blir så dramatisk så möjligt. T ex se-stirra, blänga, sa -morrade, ropade-illvrålade.
* Byt texter med varandra och läs båda versionerna. Vill någon läsa högt för klassen?

Ons 30 mars
* Rätta din novell!
* Skicka in på It´s.
* Läs avsnittet i Svenska direkt 9 om grammatik sid. 392-419.
* Nytt område: grammatik. Läs om substantivet i boken. Leta sedan reda på substantiv i de 100 första orden i din novell. Markera dem med gult. Upprepar du något, ersätt då med synonym.

9 mars

* Vi fortsätter att rätta kamraters noveller.
* Så får du tillbaka din novell rättad av kamrater.

Mån 28 mars
* Calle pratar om texttriangeln och att ge respons. 1. Viktigast är att texten gör sitt jobb (syfte). Och en novell ska roa och/eller oroa. 2. Därnäst att texten hela tiden lockar till fortsatt läsning. 3. Därnäst struktur med inledning, styckesindelning och avslutning. 4. Sedan att språket är varierat. 5. Att språket är korrekt, tex ordföljd, stavning etc. 6. Och sist och minst att man använder enskilda tecken rätt, t ex punkt, mellanrum etc.
* Rätta kamraters novell.

Mån 21 mars, tis 22 mars och onsdag 23 mars
* Skriv novell, alltså uppg 5. Att döda ett barn
* Hur många ord har din novell?

Ons 16 mars

* Vi börjar med att alla skickar sina svar på uppg 5 på It´s Learning
* Calle går igenom novelluppgiften, alltså uppg 5. Att döda ett barn
* OBS! Har du en egen novellidé – ta det med Calle så kanske det också kan bli bra.
Börja skriv din novell.

Tis 15 mars
* Vi fortsätter med uppg 5. Att döda ett barn. Denna gång ska vi läsa novellen på papper och sedan svara på frågor till den, som du skickar in på It´s Learning.

Mån 14 mars
* Intro till uppg 5. Att döda ett barn. Vi hann se två filmer. (Länkar finns i uppgiften.)
* Och så ska Calle går igenom ett klassiskt novellrecept.

Ons 9 mars
* Fortsatt redovisning av grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 4.

Tis 8 mars
* Redovisning av grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 4. Vi hann tre grupper: grekisk antik, romersk antik och medeltiden.

Sex lektioner grupparbete: tis 15 feb, ons 16 feb, må 28 feb, ti 1 mars, ons 2 mars och må 7 mars
Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 4. Redovisning tis 8 mars.

Må 14 feb
* Muntlig redovisning om adventismen.
* Vi ser UR-film om Medeltiden som inspiration till grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 4.

Ons 9 feb
* Calle pratar klart om epoker: realism, naturalism, modernism och postmodernism kvar.
* Vi kollar på ett par filmer. UR om antiken och en Binogifilm om en annan epok.
* Start av grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 4. Vi gör grupper och väljer ämnen.

Tis 8 feb
* Utvärdering av arbetet med The hate U give. Svara i en Forms.
* På börja arbete med litteraturhistoria. Vi börjar med att planera. Grupparbete eller enskild skriftlig inlämning eller prov? Kanske hämtar vi inspiration från UR-film om antiken eller Binogi om litteraturens historia.

Må 7 feb
* Skriva om The hate U give. =Uppg 2. Vi skriver i exam.net.

Mån 31 jan- Ons 2 feb
* Se filmen The hate U give. När vi sett klart filmen ska du skriva om boken. Uppg 2. I exam.net.
* Förhoppningsvis får vi också några gruppredovissningar av kyrkor.

Ons 26 jan
* Redovisningar om kyrkor
* Lyssna klart på The hate U give. Från sid 420.

Tis 25 jan
* Kanske kan någon grupp redovisa om kyrkor… Nej, men det kan bli två grupper imorgon
* Lyssna på The hate U give. Snart är vi i mål. Vi kom till sid 420. 32 minuter kvar

Må 24 jan
I skolan så lyssnar vi på presentationer av kyrkor och boken The hate U give. Så idag hemma blir det lite special.
* Lyssna på P1-programmet Språket. Du ska lyssna på ett avsnitt som handlar om katakreser. Avsnittet heter: Ha tummen mitt i munnen. Efter programmet svarar du på tre frågor i en forms.
* Du som inte har presenterat kyrka än kan nu jobba en stund med Power Point och manus.

Onsdag 19 jan
* Ev. redovisning av kyrkor.
* Lyssna på The hate U give.

Tisdag 18 jan
* Muntlig redovisning av kyrkor i följande ordning: ortodoxa kyrkan, katolska kyrkan, svenska kyrkan, adventister, mormoner.

Måndag 17 jan
* Muntlig gruppredovisning om kyrkor (=Uppg 1)

Onsdag 12 jan
* Fortsätta förbereda muntlig redovisning av so-arbetet om en kyrka. Redovisning på måndag.

Tisdag 11 jan
* Fortsätta förbereda muntlig redovisning av so-arbetet om en kyrka.
* Calle berättade om Mona Sahlins retoriska supertips: Du kan göra alla retoriska fel som finns, bara du är dig själv. Den som är äkta når sina åhörare.

Måndag 10 jan
* Planera när vi ska redovisa grupparbetet om kyrkor. Det blir måndag 17 januari
* Förbereda muntlig redovisning av so-arbetet om en kyrka.

« svenska vt-22 så 8