Plugga svenska

Skriv en kort skoldialog

Efter att ha läst dialog och läst upp dialog är det dags för dig att skriva dialog.

Om dialog

  • Talspråk, slang, dialekt fungerar. Sättet att prata ger en bild av personen.
  • Duktiga författare använder individualiserad dialog. Det betyder att olika personer pratar på olika sätt. En ung människa talar på ett sätt, medan en äldre människa talar på ett annat. Män och kvinnors språk skiljer sig och sättet man pratar i stadshuset skiljer från hur man pratar i Vivalla eller Brickebacken.
  • Ovana skribenter har för mycket dialog och för lite berättande text runt.

Hur gör man när man skriver dialog?

  • Använd tankstreck/talstreck pratminus (–, vilket är ett specialtecken). Börja med ett indrag 3 tecken.
  • Om meningen innan innehåller ett sägeverb (säga, tala, ropa, viska etc) ska den avslutas med kolon (:)
  • Innan eller efter de flesta repliker ska de framgå vem som talar och hur det sägs.
  • När repliken slutar och en förklarande kommentar kommer ska dessa skiljas åt med ett komma (,). Ett exempel: ”Vem tror snubben att han är”, säger Pierre och spottar.

Din uppgift
Du ska alltså skriva en kort skoldialog. Din dialog ska utspela sig på Navet. Det ska vara minst en tonåring i åk 7 (t ex du själv) och minst en vuxen. Det ska handla om en vardaglig situation, t ex att en elev träffar en lärare på morgonen i enheten, att en elev samtalar med en mattant i matsalen o.s.v. Dialogen ska innehålla minst tio repliker. Det ska vara en bra blandning mellan repliker och berättande. Se baksidan – där är replikerna kursiverade.

Tips! Försök att använda olika ordval när elev/elever talar och när den vuxne talar.

När du är klar ska du be om respons från en bänkkamrat. Titta på listan med språkfel som gjordes när ni skriv läsförståelsetest på kap. 5. Du ska också ge respons på en kamrats dialog.

Sänd in din bearbetade text på It´s learning.

Du kommer att få tillbaka dialogen rättade. Sedan ska du bearbeta den och skicka in den igen. Efter det ska du skriva en ny dialog som jag kommer att bedöma med betyg

Syfte
Du ska lära dig att formulera dig och kommunicera i skrift.

Centralt innehåll

  • Skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag.
  • Bearbeta egna texter till innehåll och form. Ge och tar emot respons på texter. Redigering och disposition av texter med hjälp av dator.
  • Språkets struktur med stavningsregler och skiljetecken.

Bedömning

Kunskapskrav E C A
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt     ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. viss

enkel

i huvudsak

relativt god

utvecklad

relativt väl

god

välutvecklad

väl

Ett exempel av Calle

Jag kommer till Cedern 7.40 på morgonen. Lamporna är fortfarande släckta och det är alldeles tyst i enheten. Men en elev har hunnit komma – Andy.

-– God morgon, Andy! säger jag, nu pigg av min cykelfärd till skolan.
-– God morgon, Calle! svarar Andy glatt.
-– Du kom först idag till skolan.
-– Ja, jag gillar att komma i tid. Jag kastar en blick på klockan, funderar på när min första lektion börjar och frågar sedan:
-–Hur går det med fotbollen?
-–Jag tränade igår. Men det regnade hela träningen och jag trodde att jag skulle få lunginflammation, så kall blev jag, svarar Andy med en rejäl hostning. Andy fortsätter att hosta en stund. Och jag tänker att man verkligen måste satsa om man ska bli riktigt duktig på fotboll. Eller golf.
-–Tränar ni ute hela vintern? I så fall har du stora möjligheter att bli sjuk framöver.
-– Ja, hela vintern. Men det blir ingen träning om det är kallare än minus 52 grader, svarar Andy med glimten i ögat.
52 grader minus, tänker jag. Det är ju jättekallt. Har det varit så kallt i Sverige nånsin? Jag har ingen aning.
-–Det var hårda pix. Du har hamnat i ett lag med riktiga vikingar. Lycka till med fotbollen, Andy! Hoppas att du inte fryser fast på plan i vinter, säger jag och huttrar till.
-– Tack, svarar Andy med ett nytt litet leende.

Ett exempel av Calle med kursiverade repliker

Replikerna nedan är kursiverade för att du ska se att jag nästan hela tiden bryter av med små berättande kommentarer. Detta gör man för att läsaren ska få information om stämningen och personernas känslor och tankar. Utan dessa kommentarer är det nästan omöjlig att veta om en person t. ex. är glad, arg, ledsen osv.

Jag kommer till Cedern 7.40 på morgonen. Lamporna är fortfarande släckta och det är alldeles tyst i enheten. Men en elev har hunnit komma – Andy.

-– God morgon, Andy! säger jag, nu pigg av min cykelfärd till skolan.
-– God morgon, Calle! svarar Andy glatt.
-– Du kom först idag till skolan.
   -– Ja, jag gillar att komma i tid.
   Jag kastar en blick på klockan, funderar på när min första lektion börjar och frågar sedan:
-–Hur går det med fotbollen?
   -–Jag tränade igår. Men det regnade hela träningen och jag trodde att jag skulle få lunginflammation, så kall blev jag, svarar Andy med en rejäl hostning. Andy fortsätter att hosta en stund. Och jag tänker att man verkligen måste satsa om man ska bli riktigt duktig på fotboll. Eller golf.
-–Tränar ni ute hela vintern? I så fall har du stora möjligheter att bli sjuk framöver.
   -– Ja, hela vintern. Men det blir ingen träning om det är kallare än minus 52 grader, svarar Andy med glimten i ögat.
52 grader minus, tänker jag. Det är ju jättekallt. Har det varit så kallt i Sverige nånsin? Jag har ingen aning.
-–Det var hårda pix. Du har hamnat i ett lag med riktiga vikingar. Lycka till med fotbollen, Andy! Hoppas att du inte fryser fast på plan i vinter, säger jag och huttrar till.
-– Tack, svarar Andy med ett nytt litet leende.

« Uppg 2. Romanprojekt ”Huset vid vägens slut”