Plugga svenska

Lektioner vt-20

 

Datum 8a (to, fre) 8b+ (ti, ons) 8c (ti, ons)
fre 5 juni * Svara på denna utvärdering.
* Skriv klart din sluttext (om du inte gjort det)
* Jobba med språkhistora, uppg 6b.
to 4 juni * Du har läst en roman under vt-20. Nu ska du skriva en sluttext.
ons 3 juni * Göra klart uppg 6b, språkhistoria.
* Göra klart gammalt, även so ok.
* Utvärdering
* Göra klart uppg 6b, språkhistoria.
* Göra klart gammalt, även so ok.
* Utvärdering
ti 2 juni * Skriv sluttext: Antonia, Joel, Thim, Alma O, Arvid, Zelga
* Jobba med språkhistoria= uppg 6b.
* Skriv sluttext: Rayan, Alexander, Jonte, Sara W
* Jobba med språkhistoria= uppg 6b.
fre 29 maj * Läs roman 30 min, skriv logg 10 min.
* Calle hjälper några att bli klara med intervjun.
* Calle pratar om varför ett språk ändras och svensk språkhistoria
* Arbete med uppg 6b,  språkhistoria.
to 28 maj * Utdelning
* Calle hjälper några att bli klara med intervjun.
* Läs roman 30 min, skriv logg 10 min.
* Språkhistoria. Gör klart arbetsbladet om Vår fader i 1000 år. Uppg 6 a.
ons 27 maj * Du har läst en roman under vt-20. Nu ska du skriva en sluttext.
* Tid över? Jobba med uppg 6 – Språkhistoria eller uppg 7 – dialekter.
* Du har läst en roman under vt-20. Nu ska du skriva en sluttext.
* Tid över? Jobba med uppg 6 – Språkhistoria eller uppg 7 – dialekter.
ti 26 maj * Läs bok, skriv logg. Imorgon skriver vi sluttexten om boken.
* Färdig? – Arbete med uppg 6 b  om svenska språkets historia.
* Gemensamt arbete med uppgift 6a, alltså bönen ”Vår fader” genom 1000 år.
* Läs bok, skriv logg. Imorgon skriver vi sluttexten om boken.
*Calle ska prata klart om svenska språkets olika perioder.
* Arbete med uppg 6 om svenska språkets historia.
to-fre LOV
ons 19 maj * Läs bok och skriv logg.
* Läst klart? – börja på slutuppgift till boken.
* Gemensamt arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. Vi ska  läsa bönen ”Vår Fader” i 7 olika översättningar och spåra hur ord förändrats.
*Calle pratade om varför ett språk ändras.
* Gemensamt arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. Vi  läste bönen ”Vår Fader” i 7 olika översättningar och spårade hur ord förändrats.
* Vi gick igenom förändringarna tillsammans (stavning, uttal, böjning, ordförråd, diftonger)
* Calle pratade om de språkhistoriska perioderna och hann till Gustav Vasas bibel.
ti 18  maj * Bearbeta din intervju och skicka in på It´s.
* Läs bok och skriv logg.
* Läst klart? – börja på slutuppgift till boken.
* Gemensamt arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. Vi såg studi-film om språkens träd.
* Bearbeta din intervju och skicka in på It´s.
* Läs bok och skriv logg.
* Läst klart? – börja på slutuppgift till boken.
* Gemensamt arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. Vi såg studi-film om språkens träd.
fre 15 maj * Några gör klart intervju.
* Läs roman, skriv logg, skriv sluttext.
* Gemensamt arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. Vi såg studi-film om språkens träd och läste bönen Vår Fader i sju olika översättningar.
to 14 maj * Lämna in intervju,
* Läs roman, skriv logg, skriv sluttext.
* Är du klar – påbörja uppg 6 om det svenska språkets historia. Eller uppgift 7 om dialekter.
ons 13 maj * Lämna in intervju: Oskar, Alma O, Maniya
* Läs roman, skriv logg, skriv sluttext.
* Är du klar – påbörja uppg 6 om det svenska språkets historia. Eller uppgift 7 om dialekter.
* Lämna in intervju:
Leon, Rayan, Sara
* Läs roman, skriv logg, skriv sluttext.
* Är du klar – påbörja uppg 6 om det svenska språkets historia. Eller uppgift 7 om dialekter.
ti 12 maj * Har du lämnat in din intervju/reportage?* Läs din roman. Skriv logg. Skriv din sluttext när du läst klart.
* Är du klar – påbörja uppg 6 om det svenska språkets historia.
* Har du lämnat in din intervju/reportage?
* Läs din roman. Skriv logg. Skriv din sluttext när du läst klart.
* Är du klar – påbörja uppg 6 om det svenska språkets historia.
fre 8 maj * Sista lektionen: intervju = uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
to 7 maj * Vi arbetar vidare med intervju = uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
ons 6 maj * Vi arbetar vidare med reportage/intervju = uppg 4/uppg 5. SISTA LEKTIONEN.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
* Vi arbetar vidare med reportage/intervju = uppg 4/uppg 5. SISTA LEKTIONEN.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
ti 5 maj * Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
* Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
to 30 apr * Vi arbetar vidare med intervju = uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
ons 29 apr * Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
* Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
ti 28 apr * Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
* Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
fre 24 apr * Vi arbetar vidare med intervju = uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
to 23 apr * Vi arbetar vidare med intervju = uppg 5.
* Tid över – läs din roman och skriv i logg.
ons 22 apr * Vi arbetar vidare med intervju/reprotage. = uppg 4/ uppg 5.
* Tid över – läs din roman!
* Vi arbetar vidare med intervju/reprotage. = uppg 4/ uppg 5.
* Tid över – läs din roman!
ti 21 apr * Vi arbetar vidare med intervju/reprotage. = uppg 4/ uppg 5.
* Tid över – läs din roman!
* Vi arbetar vidare med intervju/reprotage. = uppg 4/ uppg 5.
* Tid över – läs din roman!
fre 17 apr * Muntlig presentation av romantiken.
* Vi läser våra böcker och skriver logg i 30 minuter.
* Jobba vidare med din intervju = uppg 5.
tors 16 apr * Vi läser våra böcker och skriver logg i 30 minuter.
* Jobba vidare med din intervju = uppg 5.
ons 15 apr * Jobba vidare med ditt reportage = Uppg 4/intervju uppg 5.
* Tid över?  Läs bok och skriv läslogg = Uppg 1.
* Jobba vidare med ditt reportage = Uppg 4/intervju uppg 5.
* Tid över?  Läs bok och skriv läslogg = Uppg 1.
tis 14 apr * Jobba vidare med ditt reportage = Uppg 4/intervju uppg 5.
* Tid över?  Läs bok och skriv läslogg = Uppg 1.
* Jobba vidare med ditt reportage = Uppg 4/intervju uppg 5.
* Tid över?  Läs bok och skriv läslogg = Uppg 1.
fre 3 apr * M&L – redovisa
* Jobba med din intervju. Uppg 5.
* Läs bok och skriv läslogg = Uppg 1.
* Läs under lovet. Ta med bok hem.
to 2 apr *Kolla studiestöd på It´s. Kom på studiestöd.
* Jobba med intervjun = Uppg 5.
* Läs din roman.
* Skriv läslogg
ons 1 apr * Jobba med ditt reportage. = uppg 4. Eller om du vill utforma det som en intervju = Uppg 5.
* Läs din roman.
* Skriv i läsloggen.
* Jobba med ditt reportage. = uppg 4. Eller om du vill utforma det som en intervju = Uppg 5.
* Läs din roman.
* Skriv i läsloggen.
ti 31 mars * Jobba med ditt reportage. = uppg 4. Eller om du vill utforma det som en intervju = Uppg 5.
* Läs din roman.
* Skriv i läsloggen.
* Jobba med ditt reportage. = uppg 4. Eller om du vill utforma det som en intervju = Uppg 5.
* Läs din roman.
* Skriv i läsloggen.
fre 27 mars * Läs bok och skriv läslogg till 9.00.
* Arbete med intervjuer = Uppgift 5.
to 26 mars * Utdelning av rättat.
* Läsa reportage och svara på frågor (de som inte blev klara förra veckan.)
* Läs bok och skriva läslogg
ons 25 mars * Några har  intervjuer.
* Resten läser böcker och skriver läslogg.
* Några har  intervjuer.
* Resten läser böcker och skriver läslogg.
ti 24 mars * Intro till skrivande av skolreportage. Calle hade några förslag och eleverna valda. Några hade egna förslag.
* Alla skrev frågor till intervjuer.
* Läsnining i  roman och skrivande i läslogg.
* Intro till skrivande av skolreportage. Calle hade några förslag och eleverna valda. Några hade egna förslag.
* Alla skrev frågor till intervjuer.
* Läsnining i  roman och skrivande i läslogg.
fre 20 mars * Gör klart uppg 4 (om det behövs).
* Läs Sandor/Ida. Egen tyst läsning i 30 min.
* Skriv läslogg 20 min.
* Tid över – läs lite till!
to 19  mars * Läsning och analys av reportage = Uppg 4.
ons 18 mars * Läsning och analys av reportage = Uppg 4.
* Alla lämnar in det de gjort, oavsett om de blev klara eller inte.
* Gå igenom vilken  info de ska samla under praon. Finns på Uppg 4.
* Läsning och analys av reportage = Uppg 4.
* Alla lämnar in det de gjort, oavsett om de blev klara eller inte.
* Gå igenom vilken  info de ska samla under praon. Finns på Uppg 4.
ti  17 mars * Läsning och analys av artiklar = Uppg 3. (Utförlig planering finns där.) Den artikel ni ska läsa heter: ”Jack, 15, startar matbutik i Ekeby-Almby” från NA 12/3-20. (Ligger  min min hurts i låda 2.)
* Tid över? Läs i din roman och skriv läslogg.
* Läsning och analys av artiklar = Uppg 3. (Utförlig planering finns där.) Den artikel ni ska läsa heter: ”Jack, 15, startar matbutik i Ekeby-Almby” från NA 12/3-20. (Ligger  min min hurts i låda 2.)
* Tid över? Läs i din roman och skriv läslogg.
fre 13 mars * En grupp redovisar litteraturhistoria.
* Fortsatt läsning av analys av artiklar = Uppg 3. Idag

”Jack, 15, startar matbutik i Ekeby-Almby” från NA 12/3-20.
*Läs din roman.
* Skriv löslogg.

to 12 mars * Läsning och analys av artiklar = Uppg 3.
ti  10 mars * Redovisa litteraturhistoria, alltså uppg 2. Öva ca 20 min  innan.
* Läsa romaner överbliven tid.
* Redovisa litteraturhistoria, alltså uppg 2. Öva ca 20 min  innan.
* Läsa romaner överbliven tid.
fre 6 mars * Ev fila på grupparbetet.
* Redovisa för betyg.
to 5 mars * Redovisa grupparbete – övningsgång.
ons 4 mars * Redovisa grupparbete – övningsgång. * Redovisa grupparbete – övningsgång.
ti 3 mars * Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2
* Läs din bok hemma under veckan ca 1h.
* Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2
* Läs din bok hemma under veckan ca 1h.
fre 28 feb  * Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2
to 27 feb * Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2
ons 26 feb * Planera dag för provredovisning.
* Grupparbete om litteraturhistoria hela lektionen. = Uppg 2.
* Planera dag för provredovisning.
* Grupparbete om litteraturhistoria hela lektionen. = Uppg 2.
tis 24 feb * Få tillbaka boksammanfattning (provet alltså)
* Rätta språket efter anvisningar.
* Skicka in på It´s.
* Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2.
* Få tillbaka boksammanfattning (provet alltså)
* Rätta språket efter anvisningar.
* Skicka in på It´s.
* Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2.
fre 14 feb Grupparbete om litteraturhistoria hela lektionen.
to 13 feb * Få tillbaka sammanfattningar av Sandor/Ida. Rätta. Skicka in igen på it´s.
* Grupparbete om litterära epoker.
ons 12 feb * Läsning av Sandor/Ida och skrivande i läslogg 25 min.
* Grupparbete om litterära epoker.
Prov om bok. Vad har hänt hittills? Vilka budskap hittar du i boken?
tis 11 feb Prov om bok. Vad har hänt hittills? Vilka budskap hittar du i boken? * Läsning av Sandor/Ida och skrivande i läslogg 30 min.
* Grupparbete om litterära epoker.
fre 7 feb * Läsning av Sandor/Ida och skrivande i läslogg 30 min.
* Intro av uppgift 2 om litterturhistoria. Vi gjorde grupper och fördelade epokerna.
to 6 feb * Prov Sandor/Ida. Vad har hänt? Vilka budskap hittar du i texten? Instruktioner här.
ons 5 feb * Läsning i bok ca 15 min.
* Skriva läslogg.
* Start på grupparbete = Uppg 2. Littertaurhistoria.
* Läsning i bok ca 15 min.
* Skriva läslogg.
* Start på grupparbete = Uppg 2. Littertaurhistoria.
tis 4 feb * Planering: Prov i svenska tisdag 12 feb. * Läsning i bok ca 15 min.
* Skriva läslogg.
* Start på grupparbete = Uppg 2. Littertaurhistoria.
* Planering: Prov i svenska onsdag 13 feb.
* Läsning i bok ca 15 min.
* Skriva läslogg.
* Start på grupparbete = Uppg 2. Littertaurhistoria.
fre 31 jan * Läsa bok.
* Skriva läslogg.
to 30 jan * Planering. Prov på bok to 6 feb.
* Läsa bok.
* Skriva läslogg.
må 20 jan – ons 30 jan Calle var sjuk. Läsning i bok och skrivande i läslogg. Under vikaries ledning. Calle var sjuk. Läsning i bok och skrivande i läslogg. Under vikaries ledning. Calle var sjuk. Läsning i bok och skrivande i läslogg. Under vikaries ledning.
fre 17 jan  * Läs Sandor/Ida.
* Skriv läslogg.
* Diskutera i grupper.
= Uppg 1.
to 16 jan * Läs Sandor/Ida.
* Skriv läslogg.
* Diskutera i grupper.
= Uppg 1.
ons 15 jan  * Läs Sandor/Ida.
* Skriv läslogg.
* Diskutera i grupper.
= Uppg 1.
 * Läs Sandor/Ida.
* Skriv läslogg.
* Diskutera i grupper.
= Uppg 1.
ti 14 jan * Vi skapar en läslogg i One note tillsammans. = Uppg 1.
* Bearbeta klart novell om du inte hann klart.
* Läs Sandor/Ida.
* Skriv i läsloggen.
* Vi skapar en läslogg i One note tillsammans. = Uppg 1.
* Bearbeta klart novell om du inte hann klart.
* Läs Sandor/Ida. Eller Ninas resa. Eller …
* Skriv i läsloggen.
fr 10 jan * Vi skapar en läslogg i One note tillsammans. = Uppg 1.
* Bearbeta klart novell om du inte hann klart.
* Läs Sandor/Ida.
* Skriv i läsloggen.
to 9 jan * Låna Sandor/Ida.
* Få tillbaka noveller. Bearbeta dem med hjälp av Calles kommentarer. Be gärna en kamrat om respons.
Skicka in på it´s.
* Tid över  – börja läs Sandor/Ida.
ons 8 jan * Låna roman.
* Få tillbaka noveller. Bearbeta dem med hjälp av Calles kommentarer. Be gärna en kamrat om respons.
Skicka in på it´s.
* Tid över  – börja läs din roman.
* Låna roman.
* Få tillbaka noveller. Bearbeta dem med hjälp av Calles kommentarer. Be gärna en kamrat om respons.
Skicka in på it´s.
* Tid över  – börja läs din roman.

« så 8 vt-20