Lektioner vt-20
Datum | 8a (to, fre) | 8b+ (ti, ons) | 8c (ti, ons) |
fre 5 juni | * Svara på denna utvärdering. * Skriv klart din sluttext (om du inte gjort det) * Jobba med språkhistora, uppg 6b. |
||
to 4 juni | * Du har läst en roman under vt-20. Nu ska du skriva en sluttext. | ||
ons 3 juni | * Göra klart uppg 6b, språkhistoria. * Göra klart gammalt, även so ok. * Utvärdering |
* Göra klart uppg 6b, språkhistoria. * Göra klart gammalt, även so ok. * Utvärdering |
|
ti 2 juni | * Skriv sluttext: Antonia, Joel, Thim, Alma O, Arvid, Zelga * Jobba med språkhistoria= uppg 6b. |
* Skriv sluttext: Rayan, Alexander, Jonte, Sara W * Jobba med språkhistoria= uppg 6b. |
|
fre 29 maj | * Läs roman 30 min, skriv logg 10 min. * Calle hjälper några att bli klara med intervjun. * Calle pratar om varför ett språk ändras och svensk språkhistoria * Arbete med uppg 6b, språkhistoria. |
||
to 28 maj | * Utdelning * Calle hjälper några att bli klara med intervjun. * Läs roman 30 min, skriv logg 10 min. * Språkhistoria. Gör klart arbetsbladet om Vår fader i 1000 år. Uppg 6 a. |
||
ons 27 maj | * Du har läst en roman under vt-20. Nu ska du skriva en sluttext. * Tid över? Jobba med uppg 6 – Språkhistoria eller uppg 7 – dialekter. |
* Du har läst en roman under vt-20. Nu ska du skriva en sluttext. * Tid över? Jobba med uppg 6 – Språkhistoria eller uppg 7 – dialekter. |
|
ti 26 maj | * Läs bok, skriv logg. Imorgon skriver vi sluttexten om boken. * Färdig? – Arbete med uppg 6 b om svenska språkets historia. * Gemensamt arbete med uppgift 6a, alltså bönen ”Vår fader” genom 1000 år. |
* Läs bok, skriv logg. Imorgon skriver vi sluttexten om boken. *Calle ska prata klart om svenska språkets olika perioder. * Arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. |
|
to-fre | LOV | ||
ons 19 maj | * Läs bok och skriv logg. * Läst klart? – börja på slutuppgift till boken. * Gemensamt arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. Vi ska läsa bönen ”Vår Fader” i 7 olika översättningar och spåra hur ord förändrats. |
*Calle pratade om varför ett språk ändras. * Gemensamt arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. Vi läste bönen ”Vår Fader” i 7 olika översättningar och spårade hur ord förändrats. * Vi gick igenom förändringarna tillsammans (stavning, uttal, böjning, ordförråd, diftonger) * Calle pratade om de språkhistoriska perioderna och hann till Gustav Vasas bibel. |
|
ti 18 maj | * Bearbeta din intervju och skicka in på It´s. * Läs bok och skriv logg. * Läst klart? – börja på slutuppgift till boken. * Gemensamt arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. Vi såg studi-film om språkens träd. |
* Bearbeta din intervju och skicka in på It´s. * Läs bok och skriv logg. * Läst klart? – börja på slutuppgift till boken. * Gemensamt arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. Vi såg studi-film om språkens träd. |
|
fre 15 maj | * Några gör klart intervju. * Läs roman, skriv logg, skriv sluttext. * Gemensamt arbete med uppg 6 om svenska språkets historia. Vi såg studi-film om språkens träd och läste bönen Vår Fader i sju olika översättningar. |
||
to 14 maj | * Lämna in intervju, * Läs roman, skriv logg, skriv sluttext. * Är du klar – påbörja uppg 6 om det svenska språkets historia. Eller uppgift 7 om dialekter. |
||
ons 13 maj | * Lämna in intervju: Oskar, Alma O, Maniya * Läs roman, skriv logg, skriv sluttext. * Är du klar – påbörja uppg 6 om det svenska språkets historia. Eller uppgift 7 om dialekter. |
* Lämna in intervju: Leon, Rayan, Sara * Läs roman, skriv logg, skriv sluttext. * Är du klar – påbörja uppg 6 om det svenska språkets historia. Eller uppgift 7 om dialekter. |
|
ti 12 maj | * Har du lämnat in din intervju/reportage?* Läs din roman. Skriv logg. Skriv din sluttext när du läst klart. * Är du klar – påbörja uppg 6 om det svenska språkets historia. |
* Har du lämnat in din intervju/reportage? * Läs din roman. Skriv logg. Skriv din sluttext när du läst klart. * Är du klar – påbörja uppg 6 om det svenska språkets historia. |
|
fre 8 maj | * Sista lektionen: intervju = uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
||
to 7 maj | * Vi arbetar vidare med intervju = uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
||
ons 6 maj | * Vi arbetar vidare med reportage/intervju = uppg 4/uppg 5. SISTA LEKTIONEN. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
* Vi arbetar vidare med reportage/intervju = uppg 4/uppg 5. SISTA LEKTIONEN. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
|
ti 5 maj | * Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
* Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
|
to 30 apr | * Vi arbetar vidare med intervju = uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
||
ons 29 apr | * Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
* Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
|
ti 28 apr | * Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
* Vi arbetar vidare med reprotage/intervju = uppg 4/uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
|
fre 24 apr | * Vi arbetar vidare med intervju = uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
||
to 23 apr | * Vi arbetar vidare med intervju = uppg 5. * Tid över – läs din roman och skriv i logg. |
||
ons 22 apr | * Vi arbetar vidare med intervju/reprotage. = uppg 4/ uppg 5. * Tid över – läs din roman! |
* Vi arbetar vidare med intervju/reprotage. = uppg 4/ uppg 5. * Tid över – läs din roman! |
|
ti 21 apr | * Vi arbetar vidare med intervju/reprotage. = uppg 4/ uppg 5. * Tid över – läs din roman! |
* Vi arbetar vidare med intervju/reprotage. = uppg 4/ uppg 5. * Tid över – läs din roman! |
|
fre 17 apr | * Muntlig presentation av romantiken. * Vi läser våra böcker och skriver logg i 30 minuter. * Jobba vidare med din intervju = uppg 5. |
||
tors 16 apr | * Vi läser våra böcker och skriver logg i 30 minuter. * Jobba vidare med din intervju = uppg 5. |
||
ons 15 apr | * Jobba vidare med ditt reportage = Uppg 4/intervju uppg 5. * Tid över? Läs bok och skriv läslogg = Uppg 1. |
* Jobba vidare med ditt reportage = Uppg 4/intervju uppg 5. * Tid över? Läs bok och skriv läslogg = Uppg 1. |
|
tis 14 apr | * Jobba vidare med ditt reportage = Uppg 4/intervju uppg 5. * Tid över? Läs bok och skriv läslogg = Uppg 1. |
* Jobba vidare med ditt reportage = Uppg 4/intervju uppg 5. * Tid över? Läs bok och skriv läslogg = Uppg 1. |
|
fre 3 apr | * M&L – redovisa * Jobba med din intervju. Uppg 5. * Läs bok och skriv läslogg = Uppg 1. * Läs under lovet. Ta med bok hem. |
||
to 2 apr | *Kolla studiestöd på It´s. Kom på studiestöd. * Jobba med intervjun = Uppg 5. * Läs din roman. * Skriv läslogg |
||
ons 1 apr | * Jobba med ditt reportage. = uppg 4. Eller om du vill utforma det som en intervju = Uppg 5. * Läs din roman. * Skriv i läsloggen. |
* Jobba med ditt reportage. = uppg 4. Eller om du vill utforma det som en intervju = Uppg 5. * Läs din roman. * Skriv i läsloggen. |
|
ti 31 mars | * Jobba med ditt reportage. = uppg 4. Eller om du vill utforma det som en intervju = Uppg 5. * Läs din roman. * Skriv i läsloggen. |
* Jobba med ditt reportage. = uppg 4. Eller om du vill utforma det som en intervju = Uppg 5. * Läs din roman. * Skriv i läsloggen. |
|
fre 27 mars | * Läs bok och skriv läslogg till 9.00. * Arbete med intervjuer = Uppgift 5. |
||
to 26 mars | * Utdelning av rättat. * Läsa reportage och svara på frågor (de som inte blev klara förra veckan.) * Läs bok och skriva läslogg |
||
ons 25 mars | * Några har intervjuer. * Resten läser böcker och skriver läslogg. |
* Några har intervjuer. * Resten läser böcker och skriver läslogg. |
|
ti 24 mars | * Intro till skrivande av skolreportage. Calle hade några förslag och eleverna valda. Några hade egna förslag. * Alla skrev frågor till intervjuer. * Läsnining i roman och skrivande i läslogg. |
* Intro till skrivande av skolreportage. Calle hade några förslag och eleverna valda. Några hade egna förslag. * Alla skrev frågor till intervjuer. * Läsnining i roman och skrivande i läslogg. |
|
fre 20 mars | * Gör klart uppg 4 (om det behövs). * Läs Sandor/Ida. Egen tyst läsning i 30 min. * Skriv läslogg 20 min. * Tid över – läs lite till! |
||
to 19 mars | * Läsning och analys av reportage = Uppg 4. | ||
ons 18 mars | * Läsning och analys av reportage = Uppg 4. * Alla lämnar in det de gjort, oavsett om de blev klara eller inte. * Gå igenom vilken info de ska samla under praon. Finns på Uppg 4. |
* Läsning och analys av reportage = Uppg 4. * Alla lämnar in det de gjort, oavsett om de blev klara eller inte. * Gå igenom vilken info de ska samla under praon. Finns på Uppg 4. |
|
ti 17 mars | * Läsning och analys av artiklar = Uppg 3. (Utförlig planering finns där.) Den artikel ni ska läsa heter: ”Jack, 15, startar matbutik i Ekeby-Almby” från NA 12/3-20. (Ligger min min hurts i låda 2.) * Tid över? Läs i din roman och skriv läslogg. |
* Läsning och analys av artiklar = Uppg 3. (Utförlig planering finns där.) Den artikel ni ska läsa heter: ”Jack, 15, startar matbutik i Ekeby-Almby” från NA 12/3-20. (Ligger min min hurts i låda 2.) * Tid över? Läs i din roman och skriv läslogg. |
|
fre 13 mars | * En grupp redovisar litteraturhistoria. * Fortsatt läsning av analys av artiklar = Uppg 3. Idag ”Jack, 15, startar matbutik i Ekeby-Almby” från NA 12/3-20. |
||
to 12 mars | * Läsning och analys av artiklar = Uppg 3. | ||
ti 10 mars | * Redovisa litteraturhistoria, alltså uppg 2. Öva ca 20 min innan. * Läsa romaner överbliven tid. |
* Redovisa litteraturhistoria, alltså uppg 2. Öva ca 20 min innan. * Läsa romaner överbliven tid. |
|
fre 6 mars | * Ev fila på grupparbetet. * Redovisa för betyg. |
||
to 5 mars | * Redovisa grupparbete – övningsgång. | ||
ons 4 mars | * Redovisa grupparbete – övningsgång. | * Redovisa grupparbete – övningsgång. | |
ti 3 mars | * Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2 * Läs din bok hemma under veckan ca 1h. |
* Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2 * Läs din bok hemma under veckan ca 1h. |
|
fre 28 feb | * Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2 | ||
to 27 feb | * Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2 | ||
ons 26 feb | * Planera dag för provredovisning. * Grupparbete om litteraturhistoria hela lektionen. = Uppg 2. |
* Planera dag för provredovisning. * Grupparbete om litteraturhistoria hela lektionen. = Uppg 2. |
|
tis 24 feb | * Få tillbaka boksammanfattning (provet alltså) * Rätta språket efter anvisningar. * Skicka in på It´s. * Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2. |
* Få tillbaka boksammanfattning (provet alltså) * Rätta språket efter anvisningar. * Skicka in på It´s. * Grupparbete om litteraturhistoria = Uppg 2. |
|
fre 14 feb | Grupparbete om litteraturhistoria hela lektionen. | ||
to 13 feb | * Få tillbaka sammanfattningar av Sandor/Ida. Rätta. Skicka in igen på it´s. * Grupparbete om litterära epoker. |
||
ons 12 feb | * Läsning av Sandor/Ida och skrivande i läslogg 25 min. * Grupparbete om litterära epoker. |
Prov om bok. Vad har hänt hittills? Vilka budskap hittar du i boken? | |
tis 11 feb | Prov om bok. Vad har hänt hittills? Vilka budskap hittar du i boken? | * Läsning av Sandor/Ida och skrivande i läslogg 30 min. * Grupparbete om litterära epoker. |
|
fre 7 feb | * Läsning av Sandor/Ida och skrivande i läslogg 30 min. * Intro av uppgift 2 om litterturhistoria. Vi gjorde grupper och fördelade epokerna. |
||
to 6 feb | * Prov Sandor/Ida. Vad har hänt? Vilka budskap hittar du i texten? Instruktioner här. | ||
ons 5 feb | * Läsning i bok ca 15 min. * Skriva läslogg. * Start på grupparbete = Uppg 2. Littertaurhistoria. |
* Läsning i bok ca 15 min. * Skriva läslogg. * Start på grupparbete = Uppg 2. Littertaurhistoria. |
|
tis 4 feb | * Planering: Prov i svenska tisdag 12 feb. * Läsning i bok ca 15 min. * Skriva läslogg. * Start på grupparbete = Uppg 2. Littertaurhistoria. |
* Planering: Prov i svenska onsdag 13 feb. * Läsning i bok ca 15 min. * Skriva läslogg. * Start på grupparbete = Uppg 2. Littertaurhistoria. |
|
fre 31 jan | * Läsa bok. * Skriva läslogg. |
||
to 30 jan | * Planering. Prov på bok to 6 feb. * Läsa bok. * Skriva läslogg. |
||
må 20 jan – ons 30 jan | Calle var sjuk. Läsning i bok och skrivande i läslogg. Under vikaries ledning. | Calle var sjuk. Läsning i bok och skrivande i läslogg. Under vikaries ledning. | Calle var sjuk. Läsning i bok och skrivande i läslogg. Under vikaries ledning. |
fre 17 jan | * Läs Sandor/Ida. * Skriv läslogg. * Diskutera i grupper. = Uppg 1. |
||
to 16 jan | * Läs Sandor/Ida. * Skriv läslogg. * Diskutera i grupper. = Uppg 1. |
||
ons 15 jan | * Läs Sandor/Ida. * Skriv läslogg. * Diskutera i grupper. = Uppg 1. |
* Läs Sandor/Ida. * Skriv läslogg. * Diskutera i grupper. = Uppg 1. |
|
ti 14 jan | * Vi skapar en läslogg i One note tillsammans. = Uppg 1. * Bearbeta klart novell om du inte hann klart. * Läs Sandor/Ida. * Skriv i läsloggen. |
* Vi skapar en läslogg i One note tillsammans. = Uppg 1. * Bearbeta klart novell om du inte hann klart. * Läs Sandor/Ida. Eller Ninas resa. Eller … * Skriv i läsloggen. |
|
fr 10 jan | * Vi skapar en läslogg i One note tillsammans. = Uppg 1. * Bearbeta klart novell om du inte hann klart. * Läs Sandor/Ida. * Skriv i läsloggen. |
||
to 9 jan | * Låna Sandor/Ida. * Få tillbaka noveller. Bearbeta dem med hjälp av Calles kommentarer. Be gärna en kamrat om respons. Skicka in på it´s. * Tid över – börja läs Sandor/Ida. |
||
ons 8 jan | * Låna roman. * Få tillbaka noveller. Bearbeta dem med hjälp av Calles kommentarer. Be gärna en kamrat om respons. Skicka in på it´s. * Tid över – börja läs din roman. |
* Låna roman. * Få tillbaka noveller. Bearbeta dem med hjälp av Calles kommentarer. Be gärna en kamrat om respons. Skicka in på it´s. * Tid över – börja läs din roman. |