Uppg 5. Förintelseroman
Din uppgift
Du ska läsa en roman om Förintelsen. Särskilt av två skäl: få kunskap om Förintelsen och få idéer till uppsatsämnen. Under läsning ska du föra anteckningar om följande:
- Fakta om Förintelsen
- Huvudpersonen: hens tankar om livet och hens utveckling
- Idéer till uppsats
Förslag på romaner
- Bornstein, Michael; Debbie Bornstein Holinstat. (2018). Vi som överlevde.
- Iturbe, Antonio. (2020). Bibliotekarien i Auschwitz. Denna bok presenterar jag här!
- Leyson, Leon. (2019). Historien om Leon – Schindlers yngste arbetare.
- Lindahl, Julie. (2020). Pendeln – Ett barnbarn utforskar sin familjs nazistiska förflutna.
- Rajs, Dina; Rajs, Jovan. (2018). Att återvända till livet.
- Trus, Helena. (2020). Ett kilo socker – farmor glömmer aldrig priset på sitt liv.
Redovisning
Du ska redovisa muntligt i ett gruppsamtal. Calles sitter med och leder. Ta med bok och minnesanteckningar. Och du ska kunna berätta fakta om Förintelsen och berätta om din huvudpersons tankar och utveckling.
Under det att vi läser kommer jag också ta en lektion när alla får skriva om sina böcker. Samma frågor: fakta om Förintelsen och huvudpersonens tankar och utveckling
Betygskriterier |
E |
C |
A |
2.a) Du skriver olika slags texter med _______ språklig variation, _______ fungerande struktur och innehåll samt _______ anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. | viss, i huvudsak fungerande, viss |
relativt god
fungerande relativt god |
god
väl fungerande |
2. b) Du följer språkliga normer på ett _______ sätt. | i huvudsak fungerande | fungerande | väl fungerande |
3. a) Du läser skönlitteratur och sakprosatexter med _______ flyt och visar _______läsförståelse. | — grundläggande |
gott god |
mycket gott, mycket god |
3. b) Dessutom sammanfattar du olika texter med _______ säkerhet. | viss | god | mycket god |
3. c) Du för _______ resonemang om innehållet i olika texter. | enkla | utvecklade | välutvecklade |
Grupperna
Namn | Titel | Grupp |
Ella | Anne Franks dagbok | 1 |
Devin | Frågor jag fått om Förintelsen | 1 |
Charlie | Mannen utan öde | 1 |
Alzeah | Pojken i randig pyjamas | 1 |
Signe | Vi som överlevde | 1 |
Oscar | Frågor jag fått om Förintelsen | 2 |
Jackson | Mannen utan öde | 2 |
Amanda | Pojken i randig pyjamas | 2 |
Perla | Pojken i randig pyjamas | 2 |
William | Vi som överlevde | 2 |
Julian | Bibliotekarien i Auschwitz | 3 |
Dimet | Historien om Leon | 3 |
Felix | Pojken i randig pyjamas | 3 |
Randa | Pojken i randig pyjamas | 3 |
Yousif | Vi som överlevde | 3 |
Hannes | Ett kilo socker | 4 |
Leonardo | Mannen utan öde | 4 |
Leo | Pojken i randig pyjamas | 4 |
Benjamin | Pojken i randig pyjamas | 4 |
Wictor | Att återvända till livet | 5 |
Robin | Frågor jag fått om Förintelsen | 5 |
Emil | Mannen utan öde | 5 |
Ardijan | Pojken i randig pyjamas | 5 |
Jasmine | Pojken i randig pyjamas | 5 |