Plugga svenska

Lektioner svenska 7e lå 23-24

Vi har lektioner på måndagar (10.35-11.25 (E3 fr 10.50 D3 extrasal v.b.), onsdagar (14.35-15.35 (D3 extrasal v.b.) och fredagar (12.50-13.50 (D1 extrasal v.b)).

Må 13 maj
Sabina håller i trådarna – Calle rättar NP.

Fre 10 maj
Lov.

Ons 8 maj
Kr. him.

Må 6 maj
Fortsättning: Redovisa uppg 9. Presentera muntligt. Ni som inte redovisat stannar i klassrummet. Övriga går till 9e:s klassrum och tittar på Lilla aktuellt från i fredags.

Fre 3 maj
Redovisa uppg 9. Presentera muntligt. Sabina var frånvarande och ersattes av Israel. Calle gick iväg med en grupp som redovisade muntligt. Övriga såg på Lilla aktuellt och fick sedan jobba med valfritt.

Ons 1 maj
Lov.

Må 29 apr
Vi jobbar vidare med uppg 9. Presentera muntligt. Sista lektionen. Redovisning nästa fredag 3 maj.

Fre 26 apr
Vi jobbar vidare med uppg 9. Presentera muntligt. Näst sista lektionen. Redovisning nästa fredag 3 maj.

Ons 24 apr 
Vi jobbar vidare med uppg 9. Presentera muntligt.

Må 22 apr
Du ska presentera någon/något du gillar för klassen muntligt med stöd av en Power Point. Idag väljer du ämne och börjar förbereda. Mer info i uppg 9. Presentera muntligt.

Ons 17 & fre 19 apr
Skriva insändare i exam.net. Och ni som är klara har en ny fabeluppgift på It´s. Den heter fabelfrågor. Ni hittar svar i läroboken Svenska impulser 7.

Må 15 apr
Skriv klart din insändare med Sabina i klassrummet. Ni som är klara följer med Calle så ska vi jobba med s 191-194 om fabler.

Ons 10 & fre 12 apr
Vi skriver insändare i exam.net med hjälp av de planeringar vi skrivit på It`s Learning. DU som är klar får en uppgift i läsförståelse av Calle.

Må 8 apr
Planera klart din insändare. (Se fre 5 apr.) Skriv sedan insändaren i exam.net. VI planerar med Sabina i klassrummet och skriver insändare med Calle i E3 (9e).

Fre 5 apr
Planera en egen insändare. Du gör det i It´s. Där finns ett planeringsunderlag du ska skriva i. Finns också här. På måndag eller onsdag ska du sedan skriva en insändare i exam.net som ska bedömas.

Ons  3 apr
Först lite film:

Övning: Samla argument till teser. Sid 177 i Svenska impulser 7. Du har hela uppgiften på It´s Learning. Och dokumentet du ska skriva i finns även här.

Fre 22 mars
Argumentation med Sabina. Läs insändaren ”Sänk hastigheten i trafiken” på sid 173 i Svenska impulser 7. Svara sedan på frågorna på sid 173. Du ser dem här nedan.

1, Vilken åsikt argumenterar skribenten för – vad är tesen?
2. Vilka argument för skribenten fram?
3. Vilket argument är starkast? Motivera!
4. Blir du övertygad av insändaren? Varför? Varför inte?

Må 18 och ons 20 mars
Fortsatt om argumentation med Sabina. Jobba vidare med att svara på frågor om insändare på It´s Learning.

Ons 13 & fre 15 mars
Nytt område. Ni för läroböcker i svenska och vi ska börja jobba med argumentation. Sabina håller i trådarna. På fredagen fick ni kopior från en lärobok med frågor i. Dessa frågor besvarades i It´s.

Må 11 mars
Vi skriver klart sammanfattningen av Pay it forward.

Fre 8 mars 
Skriv klart sammanfattning av filmen i exam.net. 350 ord (+/- 50 ord). Se uppg 6. Sammanfatta en film. Vi delar upp oss igen i två klassrum.

Ons 6 mars
Se klart Pay it forward. Vi har knappt fem minuter kvar. Sedan ska du skriva en sammanfattning av filmen i exam.net. 350 ord (+/- 50 ord). Se uppg 6. Sammanfatta en film. Vi delar oss i två klassrum.

Må 4 mars
Se klart filmen Pay it forward. VI har 30 min kvar. Anteckna under tiden. Sedan ska du skriva en sammanfattning på ca 350 ord. Mer info i uppg 6. Sammanfatta en film.

Fre 1 mars
Vi fortsätter att se filmen Pay it forward. Och vi antecknar under tiden. Vi såg till 1.22 av 1.52.

Ons 28 feb
Vi fortsätter att se filmen Pay it forward. Vi hann se 22 minuter i måndags. Och du ska anteckna under tiden. För att efteråt ska du skriva en sammanfattning i exam.net.

Må 26 feb
VI ska se filmen Pay it forward och sedan skriva en sammanfattning. Det kommer bli rätt mycket pauser i början av filmen med kommentarer från Calle och Sabina. Det finns mycket att upptäcka i en film som man inte lägger märke till. Mer info i uppg 6. Sammanfatta en film.

Fre 16 feb
Vi delar upp oss. Ett gäng är kvar med Sabina i klassrummet och skriver klart sina sagor. Ett gäng förljer med Calle till D1 så ska vi köra lite grammatik. Ta med skrivbok och penna. Det blir genomgång. Calle utgår från Carmen Windings Satsdelar. Grammatik var planen men istället fick dessa elever tillbaka uppgiften sagofrågor och rättade. Och några rättade sina sagor.

Ons 14 feb
Skriv klart ”Rödluvan – my story” eller en egen saga. All info i uppg 5. Skriv en saga. Gå igenom språket.

Må 12 feb
Fortsätt skriv ”Rödluvan – my story” eller en egen saga. All info i uppg 5. Skriv en saga.

Fre 9 feb
Skriv antingen ”Rödluvan – my story” eller en egen saga. All info i uppg 5. Skriv en saga.

Ons 7 feb
Läsförståelsetest i exam av ”Rödluvan” och ”Med livet som insats”.

Mån 5 feb
Du kommer få ”Rödluvan” på papper. Sedan ska ni läsa sagan  högt tillsammans. Sedan ska du skriva 10 frågor till sagan. Och besvara dina frågor. Skriv gärna någon/några kluriga frågor. Uppgiften finns på It´s. (Den finns här också, om någon vill titta.) Snart kommer ett läsförståelsetest på sagan, så jobba väl. Får ni tid över ska ni titta på Robert Gustafsson som berättar sagan De tre små grisarna (13 min).

Fre 2 feb
Calle repeterar Tio sagokännetecken. Så ser vi Vargen och de sju killingarna. Sedan jobbar du vidare med frågor till sagan ”Saskia och de tre flöjterna”. Uppgiften finns på It´s och du får texten av Calle. (Sista lektionen som vi jobbar med denna saga.) Om du är klar gr du uppgift 4.C Läsa novell på Plugga svenska.

Ons 31 jan
Calle går igenom Tio sagokännetecken. (Det är repetition.) Så ser vi Kejsarens nya kläder . Sedan jobbar du vidare med frågor till sagan ”Saskia och de tre flöjterna”. Uppgiften finns på It´s och du får texten av Calle.

Må 29 jan
Idag ska vi läsa sagan ”Saskia och de tre flöjterna”. Sedan ska du svara på frågor om sagan. Du hittar uppgiften på It´s Learning i kursen SVSVA7E.

Fre 26 jan
Studiedag.

Ons 24 jan
Vi läste ”Prinsessan på ärten i måndags. Och nu ska du skriva en sammanfattning av ”Prinsessan på ärten”. Din sammanfattning ska vara mellan 110-140 ord. Uppgiften finns på It´s Learning.

Må 22 jan
Snart ska vi ha ett referattest. Du ska alltså skriva ett referat av en tidningsartikel i exam. Men Calle har några elever som ska få lite extra undervisning först. Så nu ska vi läsa sagor några lektioner.
* Först går Calle igenom vad som är typiskt i en folksaga.
* Sedan ska vi titta på Robert Gustafsson som berättar ”Sagan om vanten” och ”De tre bockarna Bruse.
* Sen ska vi läsa ett sammanfattning av ”De tre Bockarna Bruse”
* Och se ska vi läsa H C Andersens saga ”Prinsessan på ärten”

Fre 19 jan
Idag delar vi upp oss. Calle stannar i klassrummet med de som behöver hjälp att skriva referat. Ni som vet hur man gör följer med NN till sal D1 och skriver klart referat eller gör en extrauppgift på sagotemat. Du hittar den här.

Ons 17 jan
Vi fortsätter och skriver referat = uppg 3. Fortsätt där du slutade i måndags. Men först ska vi se ett kort klipp från Lilla Aktuellt ”2023 var ett rekordvarmt år”. Vilken källa används i klippet? Vilket verb används i referatmarkören? För snabba elever finns en extratext som ska bli CA 150 ORD LÅNG.

Må 15 jan
Vi skriver referat = uppg 3. Calle börjar med att repetera. . 1. Förkorta till 1/3. 2. När man anger källa ska man ange fyra saker: författare, tid, rubrik/titel, utgivare (t ex tidning). 3. Referatmarkör. NN skriver

Nu ska du skriva tre referat. Du har tre uppgifter på It´s Learning och du har fått två texter av Calle och får idag en tredje.

Lycks vi jobba bra ska vi sluta med att lyssna på några sagor som finns länkade i uppg 4. Läsa sagor. Det är Robert Gustafsson som berättar ”Sagan om vanten” och ”De tre bockarna Bruse”. Direktlänk här.

Fre 12 jan
Vi skriver referat om vattenläcka på Krämaren samt om att fler måste göra lumpen. Se vidare uppg 3. Skriva referat. (Detta hann vi inte: Och om vi får tid över så ska vi titta på ”Lilla aktuellt” och särskilt lägga märke till hur de anger källor och använder referatmarkörer.)

Ons 10 jan
Välkomna tillbaka till en ny termin. Vi ska jobba med två saker nu: skriva referat och läsa sagor. (Och sedan ska vi skriva sagor. Vi kommer börja med uppg 3. Skriva referat .

Mån 18 dec
Få tillbaka rättat. Och så rättar du den/de texter du får. När du är klar gör du vad du vill i datorn lugnt och stilla på din plats. Calle pratar betyg med svenskeleverna. Och så ska vi utvärdera den här terminen. Frågorna finns på exam.net och It´s för dem som följer undervisningen från Paris eller hemmet.

Fre 15 dec
Många blev inte klara med uppgiften till kap 7 & 8. Så idag är sista lektionen att göra klart uppgiften. Viktigt att du gör ditt bästa för vi ska titta på den nu när vi sätter betyg. När du är klar finns en extrauppgift på It´s Learning som heter ”En hjälte för mig”. Du kan se den som ett Worddokument här.

Ons 13 dec
Vi gör klart uppgiften som vi påbörjade måndag 11 dec. Du hittar den på It´s Learning och som ett Worddokument här. Ni får också tillbaka uppgiften om kap 5&6 rättad. Rätta den och gör klart, ni som inte är färdiga.

Må 11 dec
Vi lyssnar på Huset vid vägens slut, kap 7 & 6 i del III, s. 159-167. Sedan gör vi en uppgift som du hittar på It´s Learning och som ett Worddokument här. Vi hann jobba endast några minuter.

Fre 8 dec
Vi lyssnar på Huset vid vägens slut, kap 7 & 8 i del III, s. 149-158. Sedan ska du förklara några ord och svara på några frågor till kapitlet. Du hittar uppgiften på It´s Learning och som ett Worddokument här.

Ons 6 dec
Vi svarar klart på frågorna om självmord. Se må 4 dec. Sedan lyssnar vi på kap 4 i del III, s. 140-148.

Må 4 dec
Lyssna på kap 3 i del III, s. 133-139. Kapitlets stora tema är självmord. Därför ska vi läsa en artikel från UMO med rubriken ”Har du en vän eller anhörig som inte vill leva?” Finns här för utskrift. När du har läst ska du svara på några frågor på It´s Learning.

1. Vad kan du göra för en person som inte vill leva?
2. Tre saker är särskilt viktiga när man hjälper – vilka?
3. Så klart är det väldigt jobbigt att försöka hjälpa någon som inte vill leva. Hur kan man ta hand om sig själv enligt artikeln?
4. Var kan man få hjälp när man (stöttar någon som) inte vill leva?

Fre 1 dec
Svara på följande frågor i exam.net. Svaren på fråga 1-3 finns i kap 2.

  1. Varför ljög Dagge för polisen om vad som hände vid huset?
  2. Och varför berättade Joel till slut sanningen för polisen?
  3. Vad känner Joel efter det att han berättat sanningen om huset och slagsmålet mellan Jonas och Dagge?
  4. Finns det situationer när det är ok att ljuga? Ge exempel
  5. När är det inte ok att ljuga. Ge exempel!
  6. Om man ljuger mycket – vilka problem kan det leda till?

Ons 29 nov
Dags att läsa del 3. Vad kommer hända nu? Svara på några frågor om fortsättning av boken. De finns på It´s Learning. Sedan lyssnar vi på kap 1 i del III s 119-124 och kapitel 2.

Mån 27 nov
Vi läser/lyssnar vidare på nästa kapitel i Huset vid vägens slut  kap 9 & 10 sid 109-116. Sedan får du tillbaka din text om Budda rättad. Rätta. (Eller skriv klart.) Flera av er är inte heller klara med uppgiften från i fredags Jobba med språket. Den finns på It´s.

Fred 24 nov
Vi läser/lyssnar vidare på nästa kapitel i Huset vid vägens slut  kap 8 sid 102-108 (2:56:04). Sedan gör vi övningen Jobba med språket. Du har ett Worddokument på It´s som du ska svara i. Blir det tid över fortsätter vi och lyssnar på boken.

Ons 22 nov
Idag skriver vi klart om Budda. All info under 17 november.

Må 20 nov
Idag skriver vi om Budda. Fyra stycken, All info finns under 17 nov. Och vi delar upp oss i två grupper. Sabina tar med ett gäng till 9e:s klassrum.

Fre 17 nov
Utdelning av rättat. Sätt i pärmarna. Vi gör om uppgiften om Budda, denna gång med lite bättre stöd. (Många skrev av boken och många missade att dela in i stycken, så vi ska bli bättre på det.) Skriv först 5-10 ord under varje rubrik. På papper.  Skriv sedan om Budda med hjälp av dina stödord och det du minns. Du får fyra rubriker och ska alltså skriva fyra stycken. Du hittar uppgiften på It´s Budda – fyra stycken.

Uppgiften med Calles exempeltext som vi visade på lektionen (Worddokument)
Uppgiftsbladet till eleverna som vi delade ut på papper.

Ons 15 nov
Sabina håller i trådarna. Skriv klart om Budda.

Må 13 nov
Vi skriver om Budda som dök upp i det senaste kapitlet. Uppgiften finns på It´s Learning.

Fre 10 nov
Vi jobbar igenom arbetsbladet med svåra ord som hör till kap 6. Tillsammans. Sedan lyssnar vi på kap 7 del 2 s 96-101 i Huset vid vägens slut.

Ons 8 nov
Svara på två frågor om kap 6 i del II, s89-95. Du hittar frågorna på Its om kapitlet. När du är klar ska du jobba med ordförståelse. Du får ett arbetsblad.

Må 6 nov
Först lite utdelning av rättat. Sätt in dina texter i din pärm. Sedan lyssnade vi på kap 6 i del II, s89-94. Efter det gick Calle igenom vad som ska finnas med i en sammanfattning.

Fre 27 okt
Läs sid 82-88. Svara på frågor i exam. Samt skriv om en text från nutid till dådtid i exam.

Ons 25 okt
Skriva klart svar på frågor ca 20 min. Sedan lyssnar vi vidare på boken, s 79-88. Vi kom till sid ??

Må 23 okt
VI skriver klart svara på frågor om sid 69-78 i Huset vid vägens slut. Om du har strul med exam.net finns frågorna i ett Worddokument här. Och så lämnar du in på it´s Learning. Vi skriver ca 20 minuter.

Fre 20 okt
Vi fortsätter att lyssna på Huset vid vägens slut sid 69-78. Svara på frågor om texten. De finns på exam.net. Och nedan.

1.Dagges pappa slog Dagge vid ett tillfälle. Varför gjorde han det? (Minst tre meningar)
2. Efter det att Dagge blivit slagen gick han och la sig i sin säng. Vilka olika känslor kände han då? (Minst en mening)
3. Dagges pappa kända sig skyldig och ville be Dagge om förlåtelse. Och efter det berättade han lite om sin uppväxt. Vad berättade han. Minst tre meningar
4. Varför går det dåligt för Dagge i skolan? (Minst en mening)
5. När förstår Dagge att hans pappa är död? (Minst tre meningar)
6. Varför tror du att Dagges pappa tog sitt liv? Skriv gärna flera olika förklaringar. (Minst tre meningar.)
7. Dagge blir arg på Joel när de spelar poker. Varför? (Minst tre meningar)
8. Vad tycker och tänker Dagge om Jonas? (Minst tre meningar.)

Ons 18 okt
Vi gör klart orden vi började med 16 okt. Och är du snabb ska du också jobba med liknelser. Se 16 oktober. Sedan ska du få igen din beskrivningar (Calle har rättat) och rätta dem. Dina personbeskrivningar finns på It´s och dina miljöbeskrivningar på exam.net.

Må 16 okt
VI lyssnar vidare på Huset vid vägens slut, Del 2 kap 3 s 60-68. Sedan ska vi jobba med ordförståelse. Slå upp i datorn och skriv på ett papper du får av oss. Finns digitalt här. Blir du snabbt klar ska du gå på jakt efter liknelser i boken. Det ska du också göra på papper. Och det finns så klart digitalt här.

Fre 13 okt
Idag ska du skriva en miljöbeskrivning. Uppgiften finns på It´s. Där finns ett Worddokument du ska skriva i. Beskriv gestaltande en utemiljö i skolans närhet under fyra olika årstider. Du ska alltså skriva fyra olika beskrivningar av samma plats.

Ons 11 okt
Sabina och Calle gav några tips om hur man kan beskriva en person. Sedan skrev vi personbeskrivningar på exam.net.

Må 9 okt
VI lyssnar på kap 2 i del II (s 56-59). Sedan ska vi göra följande:

Lässtrategi: att göra inferenser (=att fylla i hål i berättelsen)
Kapitlet avslutas med att Joels brorsa kommer hem. ”Lagom till middagen kommer brorsan hem. Ögon glänser som julgranskulor och på hans läppar sitter ett fånigt flin som om han tycker det är enorm lustigt att käka isterband och lyssna till pappas utläggningar om bristerna i den nya organisationen” (s. 59).
Vad är det som författaren inte skriver men som han vill att vi som läsare ska förstå?

Att låta bli att skriva rätt ut och låta läsaren vara med och förstå vad som hänt kallas en gestaltande beskrivning. Och det ska vi jobba med nu. Här är ett blad om att gestalta.

Fre 6 okt
Idag ska du skriva en dialog till. denna gång ska den bedömas. Så gör ditt bästa. Uppgiften heter: ”Skriv en kort vardagsdialog”. Vi skriver på Exam.net. Om du hinner kan du skriva en liten historia runt. Vad hände innan dialogen? Och vad hände efter?

Ons 4 okt
Idrottsdag

Må 2 okt
Få tillbaka dialog. Rätta! Och lär av dina fel. Sen hann vi inte mer. Sedan lyssnar/läser vi vidare i Huset vid vägens slut (s. 56-) Nästa lektion ska du skriva din andra dialog, vilken kommer bedömas. Uppgiften heter: ”Skriv en kort vardagsdialog”.

Fre 29 sept
Du får tillbaka din sammanfattning av Huset vid vägens slut del 1. Du ska rätta den på exam och lära av dina fel. Sedan ska du få en pärm i vilken du ska sätta in din sammanfattning.

Ons 27 sept
Vi skriver klart uppgiften Skriv en kort skoldialog” som du hittar på It´s. Ska bli klar idag.

Må 25 sept
Dagens tema: dialogskrivning. Calle visar först hur man skriver dialog. Sedan ska  du skriva en egen dialog. Uppgiften heter: ”Skriv en kort skoldialog”. 

Fre 22 sept
Vi lyssnar vidare på Huset vid vägens slut, del 2, kapitel 1 (s. 49-55). Sedan ska vi fundera tillsammans över vad som kommer hända. Joel säger ju att ”allt kommer att falla samman”. Jonas dyker upp; han är utböling och bor på en gräddhylla. Vad betyder dessa ord?

Ons 20 sept
Skriv klart sammanfattning av boken. Blir du snabbt klar ska du jobba med svåra ord i kapitel 7. Du får ett arbetsblad av Sabina och Calle att jobba med.

Må 18 sept
Idag ska vi skriva en sammanfattning av bokens första del, (s. 7-45). Din sammanfattning ska innehålla fakta om: tid (både ungefärligt årtal/tidsperiod och årstid), plats, miljöer, personer, viktiga händelse.

Fre 15 sept
Lyssna på Huset vid vägens slut. kapitel 7 sid 34-38.
Lässtrategi: Att ställa upp hypoteser
Vad såg Dagge?
Författaren avslöjar aldrig vad Dagge såg, innan han som siste man hoppade ut genom fönstret. Allt vi får är en beskrivning av en serie ljud. Gör en hypotes (=gissa) om vad Dagge såg. Skriv i din läslogg på It´s.

Sedan lyssnar vi på kapitel 8 (s. 39-45)

Ons 13 sept
Ordtest på 20 ord från boken Huset vid vägens slut. Sedan ska vi lyssna på Huset vid vägens slut. kapitel 7 sid 34-38.
Lässtrategi: Att ställa upp hypoteser
Vad såg Dagge?
Författaren avslöjar aldrig vad Dagge såg, innan han som siste man hoppade ut genom fönstret. Allt vi får är en beskrivning av en serie ljud. Gör en hypotes (=gissa) om vad Dagge såg. Skriv i din läslogg på It´s.

Må 11 sept
Vi lyssnar på kap 6, s 26-33. Och sedan jobbar vi med en uppgift:
Lässtrategi: att uppmärksamma språket i texten
1. Vilka mänskliga drag har huset?
Författare är duktiga på att använda språket för att väcka känslor och hjälpa oss att se bilder. Det finns en mängd språkliga knep, t ex stilfigurer som författare kan använda. Liknelser är en sådan. I detta kapitel använder Magnus Nordin besjälning. Det betyder att han ger huset liv, en själ, till typ en människa som gör, vill, tänker och känner. Jag har hittat 13 olika uttryck i kapitlet som ger huset mänskliga drag. Leta reda på dessa. Svara i detta arbetsblad. Här är facit.

2. Varför gör Magnus Nordin huset så människolikt? (=Varför besjälar han huset?)

Läxa till onsdag: plugga på orden. Du hittar orden med förklaringar här på bloggen eller i ett worddokument här.

Fre 8 sept
Gör klart uppgiften förklara 20 svåra ord som vi påbörjade i onsdags. Du hittar orden här.

Ons 6 sept
Vi läser vidare i Huset vid vägens slut. Del 1, kap 3-6 (s. 14-25). Sedan ska ni förklara 20 svåra ord i kapitlen. Uppgiften finns på It´s Learning.

Mån 4 seps
Vi gjorde ett läsförståelsetest i exam.net.

Fre 1 sept
Alla skrev en sammanfattning av Pierres spökhistoria i sina läsloggar.

Ons 30 aug
Calle pratade om olika lässtrategier. Vi lyssnade på/läste Pierres spökhistoria.

Må 28 aug
Förra lektionen skrev  vi rent brev i datorn. Idag ska ni skicka in dessa brev på It´s Learning. Sedan ska vi börja läsa ”Huset vid vägens slut.” Och så ska ni få en rituppgift till det första kapitlet.

Fre 25 aug
Dataintro. Skapa mappar på One Drive i skolans alla ämnen. Intro till Word. Skapa dokument, spara, skriva brev och rätta med hjälp av de röda och blå strecken i Word. Till sist skicka in dokumentet på It´s Learning.

Ons 23 aug
Ni får era datorer.

Tisdag 22 augusti
Läsa brev från Calle och Sabina. Skriva svar. =Uppg 1.

« svenska 7e lå 23-24