Uppg 4. Analysera en insändare
Uppgift
1. Lär och öva
Du ska få några insändare från Nerikes Allehanda. Dessa ska du sammanfatta genom att plocka ut (analysera) tes och argument. Detta jobbar vi med tillsammans i klassen.
- Höj hastigheten på EPA-traktorer (NWT 16 feb-22)
- Hundbajs så långt ögat når (DT 29 maj-16)
- Lodjursjakt – bara för jägarnas skull (NA 27 feb-22)
- Tummen upp för kulturkvarteret (NA 26 feb-22)
- Låt barnen plaska i sommar (NA, 1 feb-21)
- Låt arbetslösa plantera skog (NA ?) Calles analys hittar du här.
- Hundägare – snön är inte magisk (NA 4 feb -21)
2. Analysera på egen hand
Alla ska få en insändare att analysera på egen hand. Du ska plocka ut tes och argument ur den. Du gör analysen på exam.net. Du kommer få betyg.
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
2. Genom att göra ____ sammanfattningar av olika texters innehåll med ____ koppling (…) orsakssamband (…) ___________ läsförståelse. |
enkla viss grundläggande |
utvecklade relativt god god |
välutvecklade god mycket god |
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. |
viss enkel i huvudsak |
relativt god utvecklad relativt väl |
god välutvecklad väl |