Plugga svenska

Lektioner svenska 9c lå 23-24

Vi läser svenska på måndagar (9.35-10.25), torsdagar (11.10-12.05) och fredagar (14.05-15.00).

Må 13 maj
Redovisa grupparbete uppg 6. Svensk språkhistoria.

To 9 & fre 10 maj
Kristi Him. och lov.

Må 6 maj
Sista lektionen att förbereda presentation av grupparbete uppg 6. Svensk språkhistoria. Skicka in manus på it´s. Gör klart det sista. Öva. redovisning nästa svensklektion, alltså må 13 maj.

Må 29 apr, tors 2 maj & fre 3 maj
Grupparbete uppg 6. Svensk språkhistoria.

Fre 26 apr
Grupparbete uppg 6. Svensk språkhistoria. Vi gör grupper, delar upp ämnen och börjar samla fakta.

Tors 25 apr
NP i historia – ingen svenska

Må 15 & tors 18 & fre 19 apr, må 22 apr
Någon som vill skicka om sin faktatext om Förintelsen?
Denna vecka ska vi jobba med ett muntligt grupparbete om efterkrigstiden. Finns på Plugga SO och heter uppg 9. Efterkrigstiden. Redovisning fredag med Power Point. (Eller nästa måndag.)

Fre 12 apr
Jobba med uppg 7. Faktatext om Förintelsen. Inlämning idag innan ni går. Säg till om du vill jobba hemma över helgen och lämna på måndag, så ändrar jag status. Få resultat på NP i slutet av lektionen. Du får ditt resultat på It´s och så förklarar vi hur poängsystemet fungerar på lektionen.

Må 8 & to 11 apr
Jobba med uppg 7. Faktatext om Förintelsen.

Tors 4 & fre 5 apr
Jobba med uppg 7. Faktatext om Förintelsen.

Påsklov och studiedag 23 mars t o m ti 2 april

Fre 22 mars
Vi såg en film om att skriva debattartikel och låttext. Sedan tog vi 30 minuter innestående komp.

Tors 21 mars
8.45-12.20 NP C. Skriv. I princip samma som tis 19 mars. Se nedan.

Tis 19 mars
8.45-12.30 NP B. Läsförståelse. Läs texthäfte 9.00-10.00. Lite paus. Svara på frågor. Minst till 11.00. Ta med dig fika om du vill samt en bok att läsa eftersom du inte får lämna lokalen eller ha din mobil. Vi håller mobilerna till 12.30. Och vi bjuder på Festis och frukt.

Må 18 mars
Få tillbaka noveller. Rätta noveller i exam. M a o övning i språkriktighet. Blir du snabbt klar kan du jobba med SO-uppgiften Faktatext om Förintelsen. När de flesta är klara så kanske vi ser på någon film om argumenterande text.

Fre 14 mars
Starta om datorer inför NP. Instruktioner till NP. På It´s finns information från Skolverket.

To 13 mars
Analysera insändare. Du har fyra stycken på It´s Learning. Så ska Calle gå igenom den tredje insändaren utifrån logos, patos, ethos.

Må 11 mars
Forts på lektion 8 mars. Analysera insändare. Och så ska Calle prata lite om tre retoriska begrepp: logos, pathos, etos.

Fre 8 mars
Calle och Suzanne delar upp eleverna. Calles elever ska jobba med argumentation. Genomgång och sedan analys av insändare. Du får dem på papper av Calle och analysblad finns på It´s Learning. (Och här.) Vi hann analysera den första insändaren tillsammans.

Tors 7 mars
Skriv klart och bearbeta språket i novellen ”Flytten”. = uppg 5. Skriv en novell. Skriv utifrån din planering på It´s. Jobba med SO om du får tid över, alltså uppgifter om ww2 och Förintelsen.

Må 4 mars 
Fortsätta skriva novellen ”Flytten”. = uppg 5. Skriv en novell. Skriv utifrån din planering på It´s.

Fre 1 mars
Skriva novellen ”Flytten”. = uppg 5. Skriv en novell. Du skriver utifrån den planering du gjort på It´s.

Tor 29 feb
Vi planerar novellen ”Flytten”. Du har ett underlag att skriva i på It´s Learning. Imorgon börjar vi skriva novellen på exam.

Må 26 feb
Suzanne håller i lektionen. Mer om att beskriva och gestalta. Planering finns i kalendern på It´s.

Fre 16 feb
Lektion med Suzanne om att beskriva och gestalta. Ev. börjar vi planera novellen ”Flytten” = uppg 5. Skriv en novell. Planeringsunderlag finns på it´s.

Tors 15 feb
Gör klart frågor till novellen ”Ett halv ark papper”. All info i uppgift 4. Läsa novell. Gå igenom novellfrågorna.  Och efter lovet ska vi börja skriva novellen ”Flytten”

Må 12 feb
Svara på frågor till novellen ”Ett halv ark papper”. All info i uppgift 4. Läsa novell.

Fre 9 feb
Några korta tankar om Spöket Milton. Sedan ska vi ägna oss åt ”Ett halv ark papper”. Först går Calle igenom romantik/realism/naturalism. Sedan några korta om om August Strindberg som skrivit novellen. Sedan tittar vi på en uppläsning av novellen. Därpå jobbar vi med frågor till novellen. All info i uppgift 4. Läsa novell.

Tors 8 feb
Vi jobbar klart med frågorna till ”Spöket Milton”. Se uppgift 4. Läsa novell.

Mån 5 feb
Calle sjuk, men Suzanne på plats. Ev. lite kort om vad som kännetecknar en novell. Sedan svara ni på frågor om ”Spöket Milton”. Se uppgift 4. Läsa novell. Frågorna finns på It´s Learning.

Fre 2 feb
Suzanne går igenom hans/hennes och sin/sitt. På subjektplats ska det alltid vara hans/hennes men på objektsplats måste man välja rätt, beroende på vem man syftar på. Sedan få se sitt referat, men Calle behåller – alla har inte skrivit.
Efter en lite paus pratar Calle om novellen typiska drag. Och sedan ska vi läsa och analysera ”Spöket Milton”. Se uppgift 4. Läsa novell.

Tors 1 feb
Grammatikövningar med Suzanne. Mer info i kalendern.

Må 29 jan
Calle har rättat referat och har några kommentarer. (Efternamn, titel och kommatering, menar-förklarar). Sen blir det mer grammatik för korrekt skrivande med Suzanne.

Fre 26 jan
Studiedag.

Tors 25 jan
Referatprov i exam. Välj mellan en enklare text eller en svårare. ta med det viktigaste, ange källa, använda några referatmarkörer och ta med ett citat.

Må 22 jan
Suzanne jobbar grammatik med oss, så att vi ska satsrada mindre. Mellan två verb måste det komma ett bindeord eller en punkt.

Fre 19 jan
Två fel som många av er gör när ni skriver är satsradning och att ni använder de och dem fel. För att veta hur det ska vara behöver man en liten grundkurs i grammatik, vilken Suzanne kommer att leverera denna deg.

Tors 18 jan
Vi skriver referat även denna lektion. Många blev inte klara i måndags. Och vi skjuter också fram referatprov i exam några lektioner. Och kör lite grammatik som hjälper er att skriva korrekt emellan.

Må 15 jan
Skriva referat. Se Uppg 3. Skriva referat. Och Calle ska också visa hur man lägger in ett citat i referatet om att fler måste göra lumpen. Vartefter ni blir klara ska ni ge respons på varandras texter. Jobba två och två. Dela Worddokumentet och dela ut rättigheten att kommentera. Kika sedan på kompisens text enligt följande:1. Är källan korrekt angiven? Ge beröm eller tips! 2. Vilka referatmarkörer hittar du? Om det är för få – ge tips. 3. Är citatet korrekt? (Ordagrant, citattecken, vem har sagt det). 4. Språkriktighet?

Fre 12 jan

Skriva referat. Se Uppg 3. Skriva referat. Om vi hinner ska Calle också visa hur man lägger in ett citat i referatet om att fler måste göra lumpen.

Tors 11 jan
Uppg 3. Skriva referat. Calle hann gå igenom hur man skriver källa och referatmarkör. Och så hann vi börja meed att referera den första artikeln i uppgiften, den om vattenläckan på Krämaren.

Må 18 dec
Fortfarande kan de vara några få som behöver göra klart saker, t ex gammalt np i läsförståelse eller skriva klart texter (Krönika, sammanfattning av Stjärnlösa nätter, om vänskap).
Övriga ska se SVT-dokumentären ”Att bära ett hus” som handlar om Markus Torgebys bygge av en enkel stuga i en väglös fjällvärld. Efteråt ska vi fundera kring några frågor som ni får av Calle.

Fre 15 dec
Samma som torsdag 14 dec.

Tors 14 dec
Även idag körde vi en kom ifatt-lektion med gammalt, NP, skriva krönika och jobba med grupparbete i SO om ekonomisk geografi. Och Calle pratade betyg, alltså återkopplade krönikor och resultat på gammalt NP läsförståelse

Må 11 dec
Många var borta förra veckan. Så vi kör en komma ifatt-lektion. En del gör klart NP, några skriver klart krönikor, övriga arbetar med valfri skoluppgift.

Tors 7 & fre 8 dec
Göra ett gammalt nationellt prov i läsförståelse. OBS! I första hand övning, så att ni får se hur det är upplagt. Men jag kommer att rätta så gör ändå ert bästa.

Må 4 dec
Vi får se. Det beror på vilka som kommer.
* Om många behöver skriva (klart) krönikor gör vi det och får en krönika av Calle att läsa. Och sedan gör man valfritt skolarbete.
* Gemensam läsning av krönikan  ”Vill du göra karriär? Välj rätt partner” av Elin Vimefall, (NA 1 dec-23) under Calles ledning.
* Se SVT-serien Sveriges litteraturhistoria. Hittills har de kommit fem av tio avsnitt.

Ons 29 nov & fre 1 dec
Skriva krönika i exam utifrån din planering

Må 27 nov
Dags att börja planera sin krönika. Välj ett  ämne som är aktuellt i tiden eller aktuellt för dig. Vi hjälps först åt att komma på olika ämnen man kan skriva om.

Fre 24 nov
Calle pratar en lektion om stilfigurer, som han kallar språkligt godis. Alltså liknelser, metaforer, hyperboler, litoteser, besjälningar, upprepningar, stegring, antropomorfismer. Och så ser vi klipp med retorikläraren Gabrielle Salander ”Så påverkar du andra (och dig själv) med dina ord”.

Må 20 & to 23 nov
Forts på intro om krönikor med Suzanne. Mer info på kalendern.

Fre 17 nov
Intro till krönikeskrivande med Suzanne.
A) Inledning med stöd av en ppt.
B) Vi läser en av mina/Suzannes krönikor.
C) Vi samtalar lite om krönikan.
D) Vi ser på en begreppa-film om “krönika”. 
F) Ni får ett fakta-blad om krönika.
G) Vi tittar på om krönikan har dessa typiska drag.

Tors 16 nov
Yrkesmässa.

Må 13 nov
Ni får tillbaka era sammanfattningar av Stjärnlösa nätter. Några ska skriva klart. Övriga rättar. Får ni tid över ska ni jobba med so-uppgifter. Kanske går vi igenom de vanligaste felen: satsradning, tempusblandning, hybridstycke, att skriva för långt.

Fre 10 nov
Övningsdiskussioner inför NP i svenska. I samma grupper som vi ska genomföra NP i.

To 9 nov
Idag fick ni texter att läsa och fundera kring. Imorgon blir det samtal i samma grupper som ni sedan ska genomföra NP i.

Må 6 nov
Suzanne går igenom hur NP i svenska går till.
1) Gå igenom elevbrev från Skolverket om NP (finns på flera språk)
​​​​​​​2) Titta på två filmer från Orka plugga: Så funkar muntliga nationella proven och Tips inför muntliga nationella(Du kan även själv titta på Så förbereder du dig inför  muntliga nationella i svenska.)
3) Information ht-23 till eleverna från Skolverket.
​​​​​​​4) Arbetsgång vid delprov A. ​​​Från Uppsala universitet
5) Begreppafilm om resonemang. (Du kan även titta på denna från Orka plugga.)
6. Hinner vi mer? Då tittar vi på Anna Kayas meningsstarter här.

Om du hemma vill titta på hur det går till finns en 29 min lång film på You tube.

Fre 27 okt
Skriv klart din sammanfattning av Stjärnlösa nätter. Sedan jobbar du klart med din text om Israel och Palestina och skickar in den på It´s.

To 26 okt
Vi skriver vidare på sammanfattning av Stjärnlösa nätter. Om du inte blir klar idag finns chans att skriva klart imorgon.

Må 23 okt
Vi skriver en sammanfattning av Stjärnlösa nätter. Försök att skriva klart innehållet idag. Skriv utifrån din sammanfattning. På torsdag får du tid att bearbeta formen, alltså struktur, korrekt språk och variation.

Fre 20 okt
Vi planerar en sammanfattning av Stjärnlösa nätter under Suzannes ledning.

To 19 okt
Planen nedan blev inte av. Istället pratade Suzanne med klassen om hur man gör när man sammanfattar och hur man gör när man planerar en text.

Idag och imorgon ska vi träna på att skriva referat. Calle har med en tidningstext från DN som heter Barn larmar Bris: ”Gänget klipper mig om jag lämnar” som du ska referera. Lär dig mer om hur man skriver referat här.

Må 16 okt
Calle går igenom hur det muntliga np (tis v 47) kommer att gå till. Först ska vi titta på ett gammalt NP som du får på papper. Finns digitalt här.
Vi ska öva innan genom att sitta i grupper med 4-5 elever och diskutera. Var och en av er ska leda en diskussion. Till denna diskussion ska du ha med en diskussionsfråga samt en introduktion till diskussionen. Idag ska du skriva förslag på 5 diskussionsfrågor, samt välja en av dem som du tycker blev bäst. Sedan ska du skriva en diskussionsintro. Jag kommer att visa er på lektionen. Vi gör denna uppgift i exam.net. (För att det är lätt att skriva ut därifrån, plus att ni inte kan spela, chatta etc)

Fre 13 okt
Idag lyssnar vi klart på boken. Sedan ska du skriva i din läslogg om hur boken berört dig. Mao om boken gjort det glad/arg/ledsen/hoppfull etc. Och vad är det då i boken som fått dig att känna så. Eller så har boken satt igång dina tankar kring något ämne. Berätta om dessa tankar och vad i boken som satt igång dem.
(Sen ska vi skriva diskussionsfrågor inför vår övning av NP. Och så ska vi träna oss på att referera och citera.)

Tors 12 okt
Vi lyssnar vidare på boken Stjärnlösa nätter (sid 198- ca225)

Må 9 okt
Vi skriver klart texten om hederskultur. Se fre 6 och må 2 okt.

Fre 6 okt
Vi läser om hederskultur på Wikipedia. Sedan skriver vi vidare i exam.net om hederskultur och hedersförtryck. Se må 2 okt.

Tors 5 okt
Gymnasiemässa på Conventum.  9c ska vara där 10.30-12.00. Anton följer er dit och jag tar med er hem. Samling vid utgången 12.00 så skickar jag hem er.

Må 2 okt
Skrivuppgift om hederskultur i Stjärnlösa nätter i exam.net.
Beskriv vad en hederskultur är och hur den fungerar utifrån exempel i Stjärnlösa nätter!

Du kan skriva om:

  • Olika personer i texten (Amar, Kassim, Amina, Samir, Hakim, Amars mamma)
  • Vad personer gör och säger, känslor de visar
  • Vad Amar tänker och känner (det är ju en jag-berättelse)
  • Begreppet ”patriarkal”, alltså att män bestämmer, kvinnor lyder, äldre män bestämmer över yngre. Detta leder till att en/få män bestämmer över en hel släkt.

Fre 29 sept
Vi lyssnade vidare på Stjärnlösa nätter (s. 171-197).

Tors 28 sept
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s. 145-170 ). Calle funderade högt kring Amars själviskhet och Aminas osjälviskhet. Och så fick klassen fundera på varför Amar till slut berättade sanning för någon om det liv hon levde (s.d 164).

Må 25 sept
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s. 135-144 ) och skriver i våra läsloggar. Svara på tre frågor. Skriv som rubrik: ”Tjejer och kärlek” (s. 135-144)

  1. Beskriv hur Amar behandlar tjejer i början av kapitlet. Och varför tror du att han inte vill ”binda sig”/ha en stadig relation med någon?
  2. Han blir sedan ihop med Shilan. Beskriv så utförligt som du kan, vad de ”faller för” hos varandra! Stoppa in ca två – tre citat i texten. (Ange sidnummer inom parantes.)
  3. Gissa! Hur kommer det att gå med Amars relationer? Kommer någon bli permanent (stadig) eller kommer båda att ta slut. Motivera!

Fre 22 sept
Ni får tillbaka era brev till Amar. Rätta dem. Får du en stund över kan du plugga till so-provet nästa torsdag.

To 21 sept
Studiedag

Må 18 sept
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s. 114-134). Och lite läsloggsskrivande.

Fre 15 sept
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s. 107-113). Och så diskuterade vi vad man ska ha föräldrar till när man blir vuxen. I Amars fall fortsätter pappa att bestämma över hans liv trots att han är 19. Så vill så klart ingen ha det. Men vilken plats ska då föräldrar ha i ens liv som vuxen?

To 14 sept
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s. 79-107). Ingen läslogg idag.

Må 11 sept
Vi läser vidare i Stjärnlösa nätter (s. 67-78) och skriver i läslogg. I din läslogg ska du svara på följande frågor:
1. Berätta om de tillfällen när Hakim använder våld mot sin son Samir! När, hur, varför?
2. Berätta på samma sätt om Cassim och hans som Amar. När, hur, varför?
3. Vad tänker du om våld från föräldrar mot barn? Rätt/fel? Om det är rätt någon gång – hur ser en sådan situation ut enligt dig?

Fre 8 sept
Bearbeta texten du skrev igår. Främst språket, men även innehållet. Får du tid över kan du använda den till att plugga till so-provet på tisdag. Eller någon annan skoluppgift.

To 7 sept
Du ska skriva en text i exam.net utifrån det vi hittills läst. Alla info kommer på lektionen. Uppgiften kommer att bedömas.

Må 4 sept
Vi läser vidare i Stjärnlösa nätter (s.52-66). Sen ska vi skriva ett brev som ska bedömas. Mer info nästa lektion

Fre 1 sept
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s.38-51) och skriver läslogg. Denna gång kommer läsloggen att bedömas, både läsförståelse och språkriktighet. Fråga: Redogör utförligt hur Amar respektive hans kurdiska släktingar ser på kärlek och äktenskap! Väv in minst två citat från boken, citat som visar Amars respektive släktingarnas synsätt. Lägg gärna till hur du själv tänker. Försök också lyfta fram fördelarna med det ”kurdiska” synsättet och nackdelarna med det ”svenska”.

To 31 aug
Vi lyssnar vidare på Stjärnlösa nätter (s.31-37) och skriver läslogg. Fråga: Vilka skillnader upplever Amar mellan den kurdiska kulturen i Irak hemma hos sin farmor och den svenska kulturen han är van vid. Skriv om så många som möjligt – läs texten noga.

Må 28 aug
Vi fortsatte att läsa/lyssna på Stjärnlösa nätter (s.15-30) och skrev läslogg. I loggen besvarade alla följande frågor: Varför lämnade mamman Cassim (sin man, Amars pappa) tror du? Hur uppfostrade hon sina barn?

Fre 25 aug
Först repetition av liknelse, metafor, idiom. Vi kom till sidan nio igår i Stjärnlösa nätter och fortsätter att läsa och lyssna. Och så kommer vi att skriva under tiden. Vi skrev om scenen där pappa Casssim blir jättearg på sin fru och krossar och slänger allt middagsporslin.

Tors 24 aug
Du får boken ”Stjärnlösa nätter” och vi börjar läsa. Idag högt. Sedan ska du börja skriva läslogg. = Uppg 2. Loggen finns på It´s Learning.

Mån 21 aug
Intro till upplägget svenska och sva. Intro till läsning av ”Stjärnlösa nätter”. Gruppuppgift om att bestämma själv som ung. Uppg 1.

« svenska 9c lå 23-24