Plugga svenska

Lektioner sv så 9 vt-21

Datum 9a (ti, to) 9b (må, fre)
to 2 juni * När hundarna kommer – en intervju med Jessica Schifauer.
* Lämna in  böcker.
* Avslutning och utvärdering. Du ska fylla i ett forms med tips till dig själv inför gymnasiet.
Och  du ska fylla i en forms med tips till Calle.
* Tiid över? Sola eller stad och land?
ti 1 juni * Lyssna vidare på När hundarna kommer. Uppg 7.
* Ställ egen diskussionsfråga utifrån det vi hör. Diskussion i slutet av lektionen i mindre grupper.
må 31 maj * Lyssna vidare på När hundarna kommer. Uppg 7. Även idag ska du lyssna på språket. Medan vi lyssnar ska du anteckna ord och uttryck som du lägger märke till.
* Diskutera språket i slutet.
fre 28 maj * Lyssna vidare på När hundarna kommer. Uppg 7. Idag ska du lyssna på språket. Medan vi lyssnar ska du anteckna ord och uttryck som du lägger märke till.
to 27 maj * Lyssna vidare på När hundarna kommer. Uppg 7. Idag ska du fundera över hur vänskapen växer fram  mellan Storebrors och Ester och Anton och han. Vi slutar med att diskutera hur dessa båda relationer ser ut. Särskilt efter frihet-kontroll.
ti 25 maj * Lyssna vidare på När hundarna kommer. Uppg 7. Idag ska du lyssna på språket. Medan vi lyssnar ska du anteckna ord och uttryck som du lägger märke till.
må 24 maj * Vi ska som avslutning av svenskan lyssna igenom När hundarna kommer av Jessica Shiefauer. Vi lyssnar ca 1 timme på boken (avsnitt april & maj). Sedan ska du skriva en diskussionsfråga och skicka in i en forms. Allt finns i uppg 7.
fre 21 maj * Vi jobbade med uppg 6: Idiomatiska uttryck. Först jobbade vi med arbetsbladet tillsammans. Calle & Johanna gick igenom ett antal begrepp samt några idiomatiska uttryck. Sedan fick alla på egen  hand leta reda på uttryckens betydelse på nätet.
* Så lyssnade vi på ett avsnitt av Språket. Länk finns i uppgiften.
to 20 maj * Vi ska som avslutning av svenskan lyssna igenom När hundarna kommer av Jessica Shiefauer. Vi lyssnade ca 1 timme på boken (avsnitt april & maj). Sedan fick alla skriva en diskussionsfråga och skicka in i en forms. Allt finns i uppg 7.
ti 18 maj * Vi jobbade med uppg 6: Idiomatiska uttryck. Först jobbade vi med arbetsbladet tillsammans Calle gick igenom ett antal begrepp samt några idiomatiska uttryck. Sedan fick alla på egen  hand leta reda på uttryckens betydelse på nätet.
* Så lyssnade vi på ett avsnitt av Språket. Länk finns i uppgiften.
må 17 maj * Grupparbete på temat ”Mot en hållbar värld”. Samarbete med SO. Info både här och på Plugga SO. Sista lektion innan redovisning i em på so.
ti 11 maj * Grupparbete på temat ”Mot en hållbar värld”. Samarbete med SO. Info både här och på Plugga SO. Två  lektioner kvar innan redovisning må 17 maj.
må 10 maj * Grupparbete på temat ”Mot en hållbar värld”. Samarbete med SO. Info både här och på Plugga SO. Fyra  lektioner kvar innan redovisning må 17 maj.
fre 7 maj * Få tillbaka diktanalyser
* Grupparbete på temat ”Mot en hållbar värld”. Samarbete med SO. Info finns just nu bara på Plugga SO.
* Först göra klart diktuppgifter och diktsamling och skicka in. Alltså uppg 3 och uppg 4.
to 6 maj * Få tillbaka diktsamlingar.
* Grupparbete på temat ”Mot en hållbar värld”. Samarbete med SO. Info finns just nu bara på Plugga SO. Calle pratar om Hur du kan göra en Power Point.
* Först göra klart diktuppgifter och diktsamling och skicka in. Alltså uppg 3 och uppg 4.
ti 4 maj * Grupparbete på temat ”Mot en hållbar värld”. Samarbete med SO. Info finns just nu bara på Plugga SO. Calle pratar om Hur du kan göra en Power Point.
* Först göra klart diktuppgifter och diktsamling och skicka in. Alltså uppg 3 och uppg 4.
må 3 maj * Gör klart diktsamling, först lay out och sedan ev. någon mer dikt. = Uppg 4. Skriv poesi. Skicka in på It´s.
fre 30 apr * Calle skriver en skuggdikt tillsammans med klassen utifrån Verner Aspenströms ”Skor längtar ut”. Sedan skriver alla en egen skuggdikt utifrån samma dikt.
* Vi skriver klart våra diktsamlingar, fokus på lay out, men även lite tid att skriva lite dikt om man vill.
* Tid över? * Grupparbete på temat ”Mot en hållbar värld”. Samarbete med SO. Info finns just nu bara på Plugga SO.
to 29 april * Vi skriver klart våra diktsamlingar, fokus på lay out, men även lite tid att skriva lite dikt om man vill.
* Grupparbete på temat ”Mot en hållbar värld”. Samarbete med SO. Info finns just nu bara på Plugga SO.
ti 27 april * Calle skriver dikt ihop med klassen. Sedan skriver du dikt på egen hand, alltså uppg 4. Idag blir det vårdikt med assonanser på fyra-sex rader, skuggdikt och fri dikt. VI skrev skuggdikt utifrån Verner Aspenströms ”Skor längtar ut
må 26 april * Calle skriver dikt ihop med klassen. Sedan skriver du dikt på egen hand, alltså uppg 4. Idag blir det limerick utan och med ortnamn, och vårdikt med assonanser på fyra-sex rader. Calles försök hittar du här. Vi skriver på fredag  också – sedan inlämning.
fre 23 april * Calle skriver dikt ihop med klassen. Sedan skriver du dikt på egen hand, alltså uppg 4. Vi hann fundera över konstens uppgift, leta dikter en stund, och srkiva haiku.
to 22 april * Calle skriver dikt ihop med klassen. Sedan skriver du dikt på egen hand, alltså uppg 4. Vi hann leta dikter en stund, skriva haiku och  limerick.
ti 20 april * Jobba med Uppgift 3 – Förstå poesi. Gör klart diktanalysen om du inte gjort det. Finns i arbetsblad 3.
* Tid över? Gör klart hela uppgift 3 och börja på uppg 4.
må 19 april * Jobba med Uppgift 3 – Förstå poesi. Gör klart diktanalysen om du inte gjort det. Finns i arbetsblad 3.
* Tid över? Gör klart hela uppgift 3 och börja på uppg 4.
fre 16 april * Jobba med Uppgift 3 – Förstå poesi. Gör diktanalysen om du inte gjort den. Finns i arbetsblad 3.
* Tid över? Gör klart hela uppgift 3 och börja på uppg 4.
to 15 april * Jobba med Uppgift 3 – Förstå poesi. Gör diktanalysen om du inte gjort den. Finns i arbetsblad 3.
* Tid över? Gör klart hela uppgift 3 och börja på uppg 4.
ti 13 april * Calle gör en diktanalys av Karin Boyes dikt ”Ja visst gör det ont”.
* Jobba vidare med Uppgift 3 – Förstå poesi.
må 12 april * Calle gör en diktanalys av Karin Boyes dikt ”Ja visst gör det ont”.
* Jobba vidare med Uppgift 3 – Förstå poesi.
fre 9 april * Jobba vidare med Uppgift 3 – Förstå poesi.
to 8 april * Har alla lämnat in dialektuppgiften?
* Jobba vidare med Uppgift 3 – Förstå poesi.
* Färdig? Börja att skriv din diktsamling, alltså Uppgift 4.
to 25 mars * Jobba vidare med Uppgift 3 – Förstå poesi.
* Färdig? Börja att skriv din diktsamling, alltså Uppgift 4.
ti 23 mars * Jobba vidare med Uppgift 3 – Förstå poesi
må 22 mars * Calle pratar om poesi: alliteration (Galenskaparna), Olika regler en poet följer, Torkel, Svårt vänja sig av.., Haiku-en flicka i Gränna etc.
* Jobba vidare med Uppgift 3.
fre 19 mars Uppgift 3. Förstå poesi. Gör poesiuppgift 1. Svara på frågorna och skicka in svaren på it´s. Fortsätt sedan med med poesiuppgift 2. Skicka in om du blir kvar. Tid över? Då väntar poesiuppgift 3. Och då behöver du leta rätt på en dikt på nätet.
to 18 mars Uppgift 3. Förstå poesi. Calle går igenom lite regler till för poesi. Sedan jobbar du på med poesiuppgift 1 och 2.
ti 16 mars Uppgift 3. Förstå poesi. Calle gick igenom ett antal regler som poeter följer/har  brutit med. Påbörja  poesiuppgift 1 och svara på frågorna.
må 15 mars Uppgift 3. Förstå poesi. Gör poesiuppgift 1. Svara på frågorna och skicka in svaren på it´s. Om du vill och  hinner kan du också börja med poesiuppgift 2.
fre 12 mars * Jobba med dialektuppgift uppg 2 och skicka in på it´s.
* Nästa lektion börjar vi läsa och jobba med poesi.
to 11 mars * Jobba med dialektuppgift uppg 2 och skicka in på it´s.
* Nästa lektion börjar vi läsa och jobba med poesi.
tis 9 mars * Skriva CV och personligt brev om du tänker söka feriepraktik.
* Jobba med dialektuppgift uppg 2.
må 8 mars * Göra klart dialektuppgift uppg 2 och skicka in på it´s. Du kan få fila vidare på uppgiften fram till fredag och lämna den igen då. Jag ändrar statusen på It´s.
fre 5 mars *  Vi ska titta på ett inslag från TV4 i vilket Fredrik Lindström pratar om dialekter och  anteckna det viktigaste tillsammans.
* Sedan arbete vi med uppg 2 om dialekter.
to 4 mars *  Vi tittade på ett inslag från TV4 i vilket Fredrik Lindström pratar om dialekter och  antecknade det viktigaste tillsammans.
* Sedan arbete vi med uppg 2 om dialekter.
ti 2 mars * Titta på uppsats, skriva utvecklingstips till utvecklingssamtalet, jobba med uppg 2 om dialekter.
må 1 mars * Titta på uppsats, skriva utvecklingstips till utvecklingssamtalet, jobba med uppg 2 om dialekter.
fre 19 feb * Först film om östsvenska mål och ev. älvdalska.
* Sedan jobba vidare med Uppg 2.
Tips! Skriv först svar på alla frågor. Bearbeta sedan språket så att det blir korrekt. Gör till slut layout, gärna med samma upplägg som uppsatsen (framsida, innehållsförteckning, rubriknivåer, bygga om strukturen så att det inte är fråga svar utan en löpande text.)
to 18 feb * Först film om norrländska och östsvenska mål.
* Sedan jobba vidare med Uppg 2.
Tips! Skriv först svar på alla frågor. Bearbeta sedan språket så att dte blir korrekt. Gör till slut lay out, gärna med samma upplägg som uppsatsen (framsida, innehållsförteckning, rubriknivåer, bygga om strukturen så att det inte är fråga svar utan en löpande text.)
Tre lektioner kvar. Sen inlämning!
ti 16 feb * Vi kikar först på film om skånska och sedan om göteborgska  och funderar på vad vi lär oss om dialekter .
* Arbeta vidare med Uppg 2.
Tips! Skriv först svar på alla frågor. Bearbeta sedan språket så att dte blir korrekt. Gör till slut lay out, gärna med samma upplägg som uppsatsen (framsida, innehållsförteckning, rubriknivåer, bygga om strukturen så att det inte är fråga svar utan en löpande text.)
må 15 feb * Vi kikar först på film om göteborgska  och om norrländska och funderar vad vi lär oss om dialekter .
* Arbeta vidare med Uppg 2.
fre 12 feb * Vi kikar först på film om gotländska och om skånska och funderar vad vi lär oss om dialekter .
* Arbeta med Uppg 2.
to 11 feb * Vi kikar först på en film om gotländska och funderar vad vi lär oss om dialekter .
Arbeta med inlämningsuppgift. = Uppg 2.
ti 9 feb * Först lämna alla in sina uppsatser om Förintelsen.
* Dialekter. Intro, se film och börja arbeta med inlämningsuppgift. = Uppg 2.
må 8 feb * Först lämna alla in sina uppsatser om Förintelsen.
* Dialekter. Intro, se film och börja arbeta med inlämningsuppgift. = Uppg 2.
må 1 feb – fre 5 feb *Skriva uppsats om Förintelsen. (= Uppg 6 på Plugga SO). Fredag sista lektion. Inlämning senast tisdag 9 feb på lektionen. *Skriva uppsats om Förintelsen. (= Uppg 6 på Plugga SO). Fredag sista lektion. Inlämning senast måndag 8 feb på lektionen.
må 25-to 28 jan *Skriva uppsats om Förintelsen. (= Uppg 6 på Plugga SO) *Skriva uppsats om Förintelsen. (= Uppg 6 på Plugga SO)
må 18-fre 22 jan *Skriva uppsats om Förintelsen. (= Uppg 6 på Plugga SO) *Skriva uppsats om Förintelsen. (= Uppg 6 på Plugga SO)
fre 15 jan *Skriva uppsats om Förintelsen. (= Uppg 6 på Plugga SO)
to 14 jan * Se Schindlers list.
ti 12 jan * Start av arbete med uppsats om Förintelsen. (= Uppg 6 på Plugga SO) Calle pratar om vad en uppsats är och hur den är uppbyggd.
* Vi skapar en mall (dummy) för uppsatsen tillsammans.
* Tid över – läs/titta/diskutera för  att hitta en egen fråga.

« Sv så 9 vt-21