Plugga svenska

Språkval sv så 9 20/21

Under läsåret 20-21 har jag språkval svenska med en liten grupp elever. Här kan ni se vad vid gör på våra lektioner.

v21-23
Göra klart uppgifter i svenska: poesi, läsa bok, referat, recension, uppsats
Chans att gör klart gammalt i so/no/engelska/sv. Snart slutbetyg!

Må 17 maj
Göra klart uppgifter i svenska: poesi, läsa bok, referat, recension, uppsats
Chans att gör klart gammalt i so/no/engelska/sv. Snart slutbetyg!

Tis 11 maj
Göra klart uppgifter i svenska: poesi, läsa bok, referat, recension, uppsats
Chans att gör klart gammalt i so/no/engelska/sv. Snart slutbetyg!

Må 10 maj
Göra klart uppgifter i svenska: poesi, läsa bok, referat, recension, uppsats
Chans att gör klart gammalt i so/no/engelska/sv. Snart slutbetyg!

Fre 7 maj
Göra klart uppgifter i svenska: poesi, läsa bok, referat, recension, uppsats
Chans att gör klart gammalt i so/no/engelska/sv. Snart slutbetyg!

Tis 4 maj
Chans att gör klart gammalt i so/no/engelska/sv. Snart slutbetyg:
9ab: Uppg 4. Skriv poesi.
9cd: Skriva referat av artikeln ”Tonåringar behöver sovmorgon”.  Sedan göra klart recension och poesiuppgifter.

Må 3 maj
Chans att gör klart gammalt i so/no/engelska/sv. Snart slutbetyg:
9ab Uppg 4. Skriv poesi.
9cd: Skriva referat av artikeln ”Tonåringar behöver sovmorgon”.  Sedan göra klart recension och poesiuppgifter.

Fre 30 april
Chans att gör klart gammalt i so/no/engelska/sv. Snart slutbetyg:
9ab Uppg 4. Skriv poesi.
9cd: Skriva referat av artikeln ”Tonåringar behöver sovmorgon”.  Sedan göra klart recension och poesiuppgifter.

Tis 27 april
Chans att gör klart gammalt i so/no/engelska/sv. Snart slutbetyg:
9ab Uppg 4. Skriv poesi.
9cd: Skriva referat av artikeln ”Tonåringar behöver sovmorgon”.  Sedan göra klart recension och poesiuppgifter.

Må 26 april
Chans att gör klart gammalt i so/no/engelska/sv. Snart slutbetyg:
9ab Uppg 4. Skriv poesi.
9cd: Skriva referat av artikeln ”Tonåringar behöver sovmorgon”.  Prio enligt Malin!

Fre 23 april
9ab: Uppg 3. Förstå poesi. Vi håller på med arbetsblad 3:  Analysera en dikt. Och några har gamla uppgifter i so att göra klart. Eller dialektuppgiften.
9cd: Skriva referat av artikeln ”Tonåringar behöver sovmorgon”.  Prio enligt Malin!
Och så har Calle lite personliga instruktioner från Malin till några.

Tis 20 april
9ab: Uppg 3. Förstå poesi. Vi håller på med arbetsblad 3:  Analysera en dikt. Och några har gamla uppgifter i so att göra klart. Eller dialektuppgiften.
9cd: Skriva referat av artikeln ”Tonåringar behöver sovmorgon”.  Prio enligt Malin!

Må 19 april
9ab: Uppg 3. Förstå poesi. Vi håller på med arbetsblad 3:  Analysera en dikt.
9cd: Skriva referat av artikeln ”Tonåringar behöver sovmorgon”
L: Gör klart uppsatsen.

Fre 16 april
9ab: Uppg 3. Förstå poesi.
9cd: Skriva referat av artikeln ”Tonåringar behöver sovmorgon”
L: Gör klart uppsatsen.
J: Gör Diktuppgifter

Ti 13 april
9ab: Uppg 3. Förstå poesi. Calle har rättat dialektuppgift. En del av er behöver bearbeta och lämna igen.
9cd: Läsa roman, skriva recension.
L: Gör klart uppsatsen.
J: Gör Diktuppgifter
M&J: Sammanfatta texter – träna språkriktighet=bl a meningsbyggnad

Må 12 april
9ab: Uppg 3. Förstå poesi. Calle har rättat dialektuppgift. En del av er behöver bearbeta och lämna igen.
9cd: Läsa roman, skriva recension.
L: Gör klart uppsatsen.
J: Gör klart krönika/debattartikel. Uppsats och diktuppgifter
M&J: Sammanfatta texter – träna språkriktighet=bl a meningsbyggnad
E: Uppg 11 i sh.

Fre 9 april
9ab: Uppg 3. Förstå poesi. Calle har rättat dialektuppgift. En del av er behöver bearbeta och lämna igen.
9cd: Läsa roman, skriva recension, arbeta med poesiuppgifter, göra klart uppsats om Förintelsen

Ti 23 mars
9ab: Uppg 3. Förstå poesi. Calle har rättat dialektuppgift. En del av er behöver bearbeta och lämna igen.
9cd: Läsa roman, arbeta med poesiuppgifter

Må 22 mars
9ab: Uppg 3. Förstå poesi. Calle har rättat dialektuppgift. En del av er behöver bearbeta och lämna igen.
9cd: Läsa roman, arbeta med poesiuppgifter

Fre 19 mars
9ab: Uppg 3. Förstå poesi.
9cd: 
Läsa roman, arbeta med poesiuppgifter

Ti 16 mars
9ab: Uppg 3. Förstå poesi.
9cd: Läsa roman, arbeta med poesiuppgifter

Må 15 mars
9ab: Göra klart gammalt (uppsats, dialektuppgift, kolla om Calle påmint om något på it´s). Påbörja/fortsätta med Uppg 3. Förstå poesi.
9cd: Läsa roman, arbeta med poesiuppgifter

Fre 12 mars
9ab: Bearbeta uppsats, jobba med dialektuppgift
9cd: Läsa roman, arbeta med poesiuppgifter

Ti 9 mars
9ab: Bearbeta uppsats, jobba med dialektuppgift
9cd: Läsa roman, arbeta med poesiuppgifter

Må 8 mars
9ab: Bearbeta uppsats, jobba med dialektuppgift
9cd: Läsa roman, arbeta med poesiuppgifter

Fre 5 mars
Jobba klart med/bearbeta uppsats
Elever i 9cd: Läs bok som ska recenseras. Eller jobba med meningsbyggnad i häftet ”Variera meningars längd”.
9cd: Poesiuppgifter

Tis 2 mars
Jobba klart med/bearbeta uppsats
Elever i 9cd: Läs bok som ska recenseras. Eller jobba med meningsbyggnad i häftet ”Variera meningars längd”.
9cd: Poesiuppgifter

Mån 1 mars
9a o 9b: Få tillbaka uppsats om Förintelsen och bearbeta den språkligt.
Elever i 9cd: Läs bok som ska recenseras. Eller jobba med meningsbyggnad i häftet ”Variera meningars längd”.
L: Jobba klart med uppsatsen!
J: Bearbeta språket i uppsatsen

Fre 18 feb
Elever i 9a och 9b: Jobba med dialektuppgift. uppg 2 
Elever i 9cd: Läs bok som ska recenseras. Eller jobba med meningsbyggnad i häftet ”Variera meningars längd”.
L: Jobba klart med uppsatsen!
J: Bearbeta språket i uppsatsen

Tis 16  feb
Elever i 9a och 9b: Jobba med dialektuppgift. uppg 2 
Elever i 9cd: Läs bok som ska recenseras. Eller jobba med meningsbyggnad i häftet ”Variera meningars längd”.
L: Jobba klart med uppsatsen!
J: Bearbeta språket i uppsatsen

Må 15 feb
Elever i 9a och 9b: Jobba med dialektuppgift. uppg 2 
Elever i 9cd: Läs bok som ska recenseras. Eller jobba med meningsbyggnad i häftet ”Variera meningars längd”.
L: Jobba klart med uppsatsen!
J: Bearbeta språket i uppsatsen

Fre 12 feb
Elever i 9a och 9b: Jobba med dialektuppgift. uppg 2 
Elever i 9cd: Läs bok som ska recenseras. Eller jobba med meningsbyggnad i häftet ”Variera meningars längd”.
L: Jobba klart med uppsatsen!

Ti 9 feb
Elever i 9a och 9b: Jobba med dialektuppgift. uppg 2 
Elever i 9cd: Läs bok som ska recenseras. Eller jobba med meningsbyggnad i häftet ”Variera meningars längd”.
L: Jobba klart med uppsatsen!

Mån 8 feb
Elever i 9a: Skriv klart uppsats om Förintelsen
Elever i 9b: Jobba med dialektuppgift. uppg 2 
Elever i 9cd: Läs bok som ska recenseras. Eller jobba med meningsbyggnad i häftet ”Variera meningars längd”.

Mån 1, tis 2 & fre 5 feb
Skriva klart uppsats om Förintelsen. Du som går i 9c och 9d: Läs bok som ska recenseras. Eller jobba med meningsbyggnad i häftet ”Variera meningars längd”.

Mån 25, ti 26 & fre 29 jan
Skriva uppsats om Förintelsen

Tis 19 jan & fre 22 jan
Idag får ni tid att på egen hand skriva på era uppsatser. Eller läsa texter som hör till uppsatsen.

Mån 18 jan
Inför skrivandet av uppsats om Förintelsen ser vi på film och stannar upp för viktiga ord. Vi ska se: Del 5: NurnberglagarnaDel 6: Kristallnatten. Ord vi pratade om: värd,  missräkning,  beröva, separera, karikatyr, initiera, militärmaskin, expansion, extatisk, deportera, pogrom.

Fre 15 jan
Inför skrivandet av uppsats om Förintelsen ser vi på film och stannar upp för viktiga ord. Vi såg  Del 3: Tyskland under mellankrigstidenDel 4: Nazisterna kommer till makten, Ord vi pratade om var: blockad, förödelse, antisemitism, reaktionär, beskylla, sammansvärjning, lömsk, karismatisk, hängiven,

Tis 12 jan
Snart ska ni börja skriva uppsatser om Förintelsen i svenska och SO. Som inspiration till detta ska vi se på 10 kortfilmer som ”Forum för levande historia” gjort. Och vi ska samtala kort efter varje film om det vi just sett.
Fakta om Förintelsen – Introduktion (Forum för levande historia hos SLI) Del 1: Judarnas historiaDel 2: Hitler och antisemitismenDel 3: Tyskland under mellankrigstidenDel 4: Nazisterna kommer till maktenDel 5: NurnberglagarnaDel 6: KristallnattenDel 7: Getton i krigets skuggaDel 8: Folkmordet inledsDel 9: Förintelselägren upprättasDel 10: Befrielsen av lägren.

Må 21 dec
Terminens sista chans att göra klart uppgifter du är efter med. Om du tittar på förra veckans jobb kan du få tips om sådant som du kanske inte gjort klart.

Må 14 dec, Tis 15 dec, Fre 18 dec
* Calles elever kan läsa romaner om förintelsen.
* Malins elever jobbar med dialektfrågor.
* Och i so jobbar vi med ww2. Så du kan ägna dig åt det. Lägg extra tid på att  slå upp och förstå begrepp.
* Har du något gammalt ogjort i svenska så går det också bra.

Fre 11 dec
Gör klart det du behöver inför betyg.

Ti 8 dec
Gör klart det du behöver inför betyg.

Må 7 dec
Gör klart det du behöver inför betyg.

Fre 4  dec
Vi fortsätter att göra klart debattartiklar m.m. Snart betyg. Ta med det du behöver bli klar med. Kolla med dina lärare om du är osäker på om du är klar med allt.

Ti 1 dec
Vi fortsätter att göra klart debattartiklar m.m. Snart betyg. Ta med det du behöver bli klar med. Kolla med dina lärare om du är osäker på om du är klar med allt.

Må 30 nov
Göra klart olika svenskuppgifter. Ta med. Kolla med din  svensklärare om du är osäker på vad du behöver jobba med.

Fre 27 nov
Vikarie. Ta med uppgifter i svenska som du behöver jobba med. Du kan också jobba med att läsa text och med begrepp i t ex so och no.

Må-ti 23-24 nov
Nationellt prov i svenska – muntligt

Fre 20 nov
Debattartikel och därtill hörande övningar.

Ti 17 nov
Jobba med debattartikel.
En ny chans att redovisa gymnasieprogram muntligt för Calle.

Må 16 nov
Jobba med debattartikel.
En ny chans att redovisa gymnasieprogram muntligt för Calle.

Fre 13 nov
Jobba med debattartikel.
En ny chans att redovisa gymnasieprogram muntligt för Calle.

Ti 10 nov
Jobba med debattartikel.
En ny chans att redovisa gymnasieprogram muntligt för Calle.
R: Lämna in din text!

Må 9 nov
Jobba med debattartikel.
En ny chans att redovisa gymnasieprogram muntligt för Calle.

Fre 6 nov
Jobba med debattartikel. Calles elever kan välja ämne och börja samla argument och fakta.

Uno, Joel, Marcus och Loke kan redovisa sitt gymnasieprogram.

Tis 3 nov
Calle i koronakarantän. Vikarie.
Jobba med valfri skoluppgift. Läsa en bok är alltid bra. Och att läsa nyheter är också bra.

Må 2 nov
Utvecklingssamtal. Jobba med valfri skoluppgift. ETt tips om du inte har något särskilt – läs en bok eller läs nyheter.

Fre 23 okt
* Livets etik
* Krönika/referat – arbete vidare med språkriktighet.
* Calles elever kan läsa på i Stjärnlösa nätter.
* Eget arbete i so/no.

Ti 20 okt
* Flera av er har inte redovisat gymnasieveckan. Så fila på er presentation (manus, power point, framförande)
* Flera av er jobbar med Livets etik som bedöms i både svenska och so. Jobba vidare med att samla fakta.
* Calles elever kan läsa på i Stjärnlösa nätter.

Må 19 okt
* Flera av er har inte redovisat gymnasieveckan. Så fila på er presentation (manus, power point, framförande)
* Flera av er jobbar med Livets etik som bedöms i både svenska och so. Jobba vidare med att samla fakta.

Fre 16 okt
* Gymnasievecka. Samla fakta om det program du valt. Jobba med din power point. Sista dagen att arbeta innan redovisning. Frågor och länkar hittar du här på Plugga Svenska Uppgift 6.

tis 13 okt
* Gymnasievecka. Samla fakta om det program du valt. Frågor och länkar hittar du här på Plugga Svenska Uppgift 6.

må 12 okt
* Gymnasievecka. Samla fakta om det program du valt. Frågor och länkar hittar du här på Plugga Svenska Uppgift 6.

Fre 9 okt
Flera av er arbetar med krönikan – fortsätt med det.
Någon jobbar med referat – gör klart det.
Läs bok fungerar bra för Calles elever, ev  Malins.
Medhavd SO/NO är också en möjlighet.

Tis 6 okt
Fortsatt arbete med att göra klart och bearbeta krönikor.
Calles elever kan ev. skriva klart referat.
Calles elever kan läsa Stjärnlösa nätter.
Och så hägrar so.provet om buddhism/hinduism

Må 5 okt

Jag har lite instruktioner till Malins elever – jobba med krönika.
Calles elever jobbar klart med krönika och referat.
Och när svenskuppgifterna är klara finns möjlighet att läsa på so-provet i buddhism. Alltså att kunna jämföra hinduism och buddhism.

Fre 2 okt
Jobba klart med krönika.
Calles elever jobbar med referat av artikeln Ove skadade sig på elsparkcykel”. Jobba vidare med den.
Arbete med uppgifter du har med från svenska, so, no.
Läsa ”Stjärnlösa nätter” går bra för Calles elever. Om du har Malin och ligger efter lässchemat kan du läsa ifatt.

Tis 29 sept
Fortfarande är det flera som bearbetar krönikor. Så prio ett på det. När den är klar är det fritt fram med annat arbete t ex från SO eller NO. Och ni har så klart böcker vi läser. Calles elever kan läsa på i Stjärnlösa nätter. Malins har sin planering – ligger ni efter så läser ni ifatt.

Må 28 sept
I helgen som gick har Calle rättat alla krönikor och  uppgiften om kastsystemet. Flera av er har kompletteringar att göra. Så idag får ni tid till det. Övriga tar med sig svenska/so/no och jobbar med det. Och många har Stjärnlösa nätter att läsa i.

Fre 25 sept
Möjlighet att skriva klart krönika finns.
Övriga jobbar med referat, källhänvisning och referatmarkör. Calle går igenom. Sedan skriver alla (som inte jobbar med krönika) ett referat.

Tis 22 sept
Samma som 21 september

Må 21 sept
1. Jobba med krönika från svenskan.
2. Skriv – träna språkriktighet. Min helg i 100 ord. (Uppgift från språkvalet fre 18 sept.) Instruktioner finns nedan.
3. Referat, källhänsvisning och referatmarkörer. Du ska få en text som du ska referera i ett visst antal ord, förse med källa och  stoppa in referatmarkörer i. Calle går igenom må eller tisdag denna vecka. (Beror på hur långt ni kommit.)

Fre 18 september
1. Jobba med krönika från svenskan.
2. Jobba med/gör klart en läsförståelseuppgift på OneNote. En kort text om några ungdomar på väg till en fest och frågor till den.
3. Skriv – träna språkriktighet. Min helg i 100 ord.

Min helg i 100 ord
Skriv om vad som händer i helgen. Din text ska vara 100 prick. Blir den längre får du korta ner den. Blir den kortare får du brodera ut texten. När du är klar säger du till Calle, så skriver han ut den. Antingen får du rätta den själv eller så rättar någon  kompis. Och kanske får du rätta åt några kompisar.

Snart helg igen. Den här helgen ska jag hänga med tre kompisar som jag växte upp med i Jönköping. Vi brukar träffas en helg varje år utan fruar och  barn. Vi pratar, lagar mat, promenerar och pratar ännu mer. Får nästan ont i käkarna av allt prat och tuggande.

I år ska vi vara i Kilsbergen från fredag kväll till söndag lunch och bo i Gårdsjötorp. Vi har hyrt en stuga och betalar 300:- var. Billigt och väldigt najs. Tre av oss cyklar mtb så i år blir det lite cykling också förutom allt prat.

Tis 15 september
Möjlighet att arbeta med medhavda uppgifter från svenska, so och no. För övriga finns en läsförståelseuppgift på OneNote. En kort text om några ungdomar på väg till en fest och frågor till den.

Må 14 september
Krönika. Skriva klart. Jobba med språkriktighet och lay out. äs Stjärnlösa nätter eller annars valfritt arbete.

Fre 11 september
Skriv krönika,  läs Stjärnlösa nätter eller annars valfritt arbete.

Tis 8 september
Analysera språket i en krönika av Alex Schulman om semlor. De ligger på mitt skrivbord (i en osorterad hög). Alla elever har ett arbetsblad på one not som de ska göra klart. Handlar om språket i krönikan. Sedan fär de jobba med valfri uppgift primärt i svenska, so,no, engelska. Eller något annat i sista hand.

Må 7 september
Se Studi-film om krönika.
Läsa Alex Shulmans krönika om Semlor.
Undersöka språket i krönika med hjälp av analysblad.
Börja skriva krönika.

Fre 4 september
Språkval inställt på grund av många lärare är sjuka. Lektion med klassen i stället.

Tis 1 september
Något eller några punkter nedan blir det. Och möjlighet att arbeta med medhavda uppgifter från svenska, so och no.
* Först ska Calle repetera vad en krönika är.
* Sedan ska vi läsa en krönika  om bl a vattenskoteråkning. Här är den.
* Så ska vi fortsätta att jobba med svåra ord i Kräft-krönikan. Slå upp förklaringar på alla först.
* Gör flash cards med de svåra orden. Förhör sedan varandra.
* Nu är det dags att läsa ”Jag gillar inte att obducera vid matbordet” från NA  16 aug-20 (Papper som du får av Calle)
* Analysera kräftkrönika med hjälp av analysschema.

Mån 31 augusti
Fem elever jobbade med so frågor och begrepp. 1 jobbade med NO-begrepp. Två jobbade klart med och läst kräft-krönika.
En idé är att kommande lektioner ha något kort som alla gör tillsammans för att sedan jobba på med ev. medhavda uppgifter.

Fred 27 augusti
Det blev inte som planerat. Tre elever arbetade klart med so- och no-uppgifter där de tränade begrepp. Två elever arbetade med att slå upp svåra ord i kräftkrönikan vi ska läsa. Och resten var borta. (Så dagens program är flyttat till nästa vecka.)

Tis 25 augusti
Vi ska läsa och analysera krönikor några lektioner. Och snart ska du skriva en krönika med din svensklärare.
* Calle pratar lite om vad en krönika är.
* VI läser en krönika som Calle skrivit om snökaos.
* Slå upp svåra ord i Kräft-krönika och skriv förklaringar här.

Må 24 augusti
Denna vecka har vi framtidsvecka. Många lektioner kommer att handla om yrken. Du ska göra ett yrkestest och fundera lite över yrken denna lektion.
Dra igång en worddokument. Svara med fullständiga meningar. (Vi ska köra lite språkriktighet också, så skriv korrekt.

  1. Finns det något yrke som du just nu tänker att du vill bli eller som skulle passa dig? Vilket? Varför tror du att det kan passa dig?
  2. Vilka yrken har dina föräldrar nu? Om de har jobb – var jobbar de.
  3. Skulle du kunna tänka dig något av dessa yrken? Motivera!
  4. Gör Götalandsregionens yrkestest för unga.
    a) Vilket är det bästa tips du fick där? Motivera!
    b) Vilket är det sämsta tipset du fick?  Motivera!
    c) Välj ett av tipsen du fick och ta reda på mer fakta om det.
  5. Tid över? Gör ett yrkestest till. Du hittar flera här.

Fre 21 aug
Calle stämde av med alla vad man har för önskemål. Och så körde vi lite hänga gubbe. Mjukstart alltså.

« Arkiv