Plugga svenska

Uppg 5. Minoritetsspråk

Övergripande mål (från Lgr 11, kap 2)
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia,

Syfte (från kursplan)
Undervisningen ska bidra till att eleverna
+ får möta och bekanta sig med de nationella minoritetsspråken.
+ utvecklar sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift

Centralt innehåll
+ De nationella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhälle
+ Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Uppgift
Du och någon/några kamrater ska samla fakta om ett nationellt minoritetsspråk. Detta ska ni sedan presentera muntligt och digitalt eller helt digitalt. Ord, bild och ljud ska samspela. Ni kan välja att prata och ha ett digitalt stöd, typ en power point. Men ni kan också välja att göra en digital presentation som ”står på egna ben”, typ en podcast eller en film.
Vi ska använda lektionerna v12, 14, 15, sammanlagt 5 lektioner. Den första lektionen ska ni göra en plan och lämna till Calle. Vem gör vad och vilket digitalt verktyg ska ni använda när ni redovisar. Fre v 15 är det redovisning.

Vad ska vara med?

  • Hur många talar språket?
  • Var talas språket?
  • Hur kom språket till Sverige och hur har det utvecklats i Sverige?
  • Exempel på några ord och översättning till svenska
  • Vilken språkfamilj hör språket till och vilka övriga språk hör till den familjen?
  • Hur gammalt är språket?
  • Vilka likheter och skillnader finns med svenskan?
  • Vad kommer hända med språket i framtiden tror ni?
  • Annat intressant

Förslag på redovisningssätt och digitala verktyg

  • Prata med digitalt stöd – Power point, Prezi
  • Prata enbart digitalt – Audacity
  • Film – Powtoon
  • Skriva text: Utveckla artikel i wikipedia eller wikimini
  • Skriva text: Skapa en blogg

Här  hittar du fakta

Grupper i 9a

  1. finska: Oscar, Maria, Hussein, Elin T
  2. jiddisch: Signe, Alexander, Jonna, Dimitrije
  3. meänkieli: Enja, Elin A, Agnes, Isac
  4. romani chib: Stella, Iris, Julius, Niklas
  5. samiska: Yuna, Thea, Mattias, Hannes

Grupper i 9b

  • finska: Hugo, Max, Axel (grupp 1); Maija, Tufva (grupp 2)
  • jiddisch: Cindy, Mike, Albin
  • meänkieli: Micke P, Anesa, Ebba
  • romani chib: Kerlos, Aldi, Lucas
  • samiska: Olle, William, Harley

Bedömning

Kunskapskrav

E

C

A

9. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett _______ sätt kan du förstärka och levandegöra dina texters budskap.

i huvudsak fungerande

ändamåls-enligt

ett ändamåls-enligt och effektivt

12. Du förbereder och genomför ____ muntliga redogörelser med _______ fungerande struktur innehåll och _____anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

enkla

i huvudsak

viss

utvecklade

relativt väl

relativt god

välutvecklade

väl

god

13. Du för ___________ underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämför med närliggande språk och beskriver tydligt framträdande likheter och skillnader.

enkla och till viss del

utvecklade och relativt väl

välutvecklade och väl

« sv vt-18 så 9