Samtal i svenska inspirerade av NP
Denna sida för utskrift
Lotter 1-9
Syfte
Genom undervisningen ska du ges förutsättningar att utveckla ditt tal (…) så att du får tilltro till din språkförmåga och kan uttrycka dig i olika sammanhang och för skilda syften.
Centralt innehåll
Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts
Uppgiften
Först blir ni indelade i grupper med fyra till fem elever i varje. Var och en får en fråga som handlar om vänskap. Lotta! Under fem minuter ska du skriva ner dina åsikter och dina argument för dessa åsikter. (Jag tycker … därför att ….)
Var och en av er ska nu leda var sitt samtal. Samtalet ska vara fem minuter långt och följa dessa punkter:
- Läs upp din fråga!
- Berätta vad du tänkt kring frågan (max 2 minuter)
- Låt gruppen diskutera. Behövs det så delar du ut ordet. Alla måste säga minst en sak i varje samtal. Som samtalsledare är det ditt ansvar att alla får säga något. (max 3 minuter)
- Till sist sammanfattar du vad ni tillsammans kommit fram till i samtalet. ( ca 30 sekunder)
Här är frågorna
- Hur tycker du att en riktig vän skall vara?
- Tycker du att man alltid måste vara ärlig mot sina vänner eller finns det undantag?
- Tycker du att det är viktigt att ha många vänner? Varför eller varför inte?
- När tycker du att man är skyldig att ingripa om man märker att ens vän har problem?
- Har du vänner av båda könen? Är det någon skillnad mellan kill- och tjejkompisar?
- Vad kan du göra om en vän är taskig mot dig eller andra?
- Hur gör man för att behålla och kanske bli ännu bättre vänner?
- Om man blir osams med en vän – är det kört då? Eller kan man hitta tillbaka till vänskap? Hur i så fall?
- I romanen Huset vid vägens slut försöker Jonas komma in i gänget och Dagge försöker hålla honom utanför. Hur tycker du att Jonas och Dagge bör agera (=handla)?
Bedömning
Kunskapskrav | E | C | A |
11. Du samtalar om och diskuterar varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med ______ underbyggda argument på ett sätt som __________ samtalen och diskussionerna framåt ______. | enkla och till viss del
till viss del för |
utvecklade och relativt väl
för |
välutvecklade och väl
för och fördjupar eller breddar dem. |