Uppg 3. Förstå poesi
Din uppgift
Den här uppgiften har tre delar. Del 1 handlar om att förstå lite hur poesi fungerar, i del 2 får du prova att skriva ett par dikter och i del 3 ska du analysera en dikt du väljer själv.
En lektion gör Calle en analys med klassen av Karin Boyes dikt ”Ja, visst gör det ont”. Se rimflätningen i dikten. Och analysen hittar du här.
Läs poesi på nätet
- Litteraturbanken – äldre poesi för åk 7-9
- Svenska dikter – en sida där vem som helst kan publicera dikter
- Veckans dikt – 9 äldre dikter publicerade 2018
Lyssna på poesi
Bedömning
Kunskapskrav |
E |
C |
A |
3. Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolkar och för du _____________underbyggda resonemang om ____________________ i olika verk. |
enkla och till viss del tydligt framträdande budskap |
utvecklade och relativt väl tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna |
välutvecklade och väl tydligt fram-trädande bud-skap och bud-skap som kan läsas mellan raderna eller är dolda |
5. Du skriver olika slags texter med ____ språklig variation, _____ textbindning samt ________ fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. |
viss enkel i huvudsak |
relativt god utvecklad relativt väl |
god välutvecklad väl |
Syfte
Genom att arbete med denna uppgift ska du utveckla din förmåga att
- formulera dig och kommunicera i skrift och
- läsa och analysera skönlitteratur
Centralt innehåll
- Att urskilja texters budskap
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag
- Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor. Lyrik,
- Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra